PDA

View Full Version : Ibanez RG2550E Edge Zero vraagjes (vs RG1570)



Thmz
16 oktober 2009, 19:29
Na mijn budget van 500 naar 850 euro te kunnen schroeven, heb ik besloten om mijn droomgitaar te kopen :crazyhappy:
Normaal ging ik voor de Ibanez RG1570 met Edge Pro, maar na gezien te hebben dat ze hier in de buurt een Ibanez RG2550E (alleen Galaxy White) voor 900 euro hebben ben ik toch benieuwd of dat niet een betere keuze is.


IBZ pickups vs V7/S1/V8: Ik heb gehoord dat de IBZ pickups iets beter zijn en omdat ik geen budget meer zal hebben om het komende jaar (of jaren) nieuwe te kopen zal dit toch iets uitmaken (niet veel natuurlijk als ze vervangen zijn )
Meningen?

Edge Zero vs Edge Pro: dit is de allergrootste twijfel. Ik heb gehoord dat de Edge Pro goed is en dat de Edge Zero slecht is.
Maar... van velen hoor je dan ook weer dat de Edge Zero wel goed is.
Het lijkt me meer alsof 1 iemand overal beginnen roepen is: "Blijf van de Edge Zero weg want ik vindt het niets!" dat iedereen het nu ook zegt, zonder hem echt (zonder ZPS-stop bar) geprobeerd te hebben
Ervaringen?

Het is ook raar dat ik soms gehoord heb van mensen die de RG1570 en RG2550 allebei hebben en die zeggen dat de RG2550 betere frets heeft enzo. Misschien toeval...

En dat wit is ook zo mooi van de 2550Z :lovelove:

Dus... wat is nu de beste om te kopen? Ik heb er nog geen gespeeld omdat ze hier niet direct in de buurt zitten.

Groetjes...

kalmah
16 oktober 2009, 19:40
Ik wou zeggen dat je 'm 1570 wel mocht komen proberen, maar je woont nogal een eindje weg (of ik natuurlijk).

Ik de tremolo is iig prima! Ontstemt totaal niet..Pickups is wat voor te zeggen idd. Veel output, maar dat is logisch, misschien niet geweldig strak..

Bram+
17 oktober 2009, 11:29
Je hebt in ieder geval een hoop dingen gehoord :D

Dat die frets van de RG2550 beter zijn, is pure onzin. Exemplarisch kan het natuurlijk voor komen, maar er wordt in principe evenveel zorg besteed aan de halzen van de RG1570 dan van de RG2550 (d.w.z. allebei Prestige-serie). Dat die laatste zogenaamd in een hogere serie valt, komt door uiterlijke kenmerken (fingerboardbinding en inlays) en andere pickups: in Japan gemaakte V7, S1 en V8 vs. in de VS gemaakte DiMarzio/IBZ. Voor de rest is het 'dezelfde' gitaar met even goed hout en afwerking.

Over die pickups: daar hoef je het niet voor te doen. Beide zijn denk ik bruikbaar en dat het ene stel in de VS gemaakt is zegt niks over de geluidskwaliteit. Vervangen hoeft ook niet duur te zijn trouwens, je zou het ook een voor een kunnen doen.

Over die brug en hier komt ook een belangrijk punt: Als het inderdaad een RG2550E is (modeljaren 2005-2007) dan heeft ie een Edge Pro, als het een RG2550Z is (modeljaren 2008-2009) dan heeft ie een Edge Zero. Zoek dit dus eerst uit (fotootje kan helpen). Als het inderdaad een RG2550E is, hoef je wat betreft brug niet te twijfelen. Nou is de RG2550E volgens mij alleen in Galaxy Black verschenen en niet in GW, dus het zal wel een RG2550Z zijn met Edge Zero, maar ik kan me vergissen.

Over die Edge Zero wordt inderdaad wel het een en ander nageluld. Om dingen te relativeren: dergelijke verschijnselen had je ook toen de Edge Pro de Edge/Lo Pro Edge verving, maar nu wordt door sommigen de EP juist als beste tremolo ooit gezien.

Wat gezegd kan worden is dat het ZPS handig is in bepaalde situaties het maakt de trem gebruiksvriendelijker (!), maar het tast ook weldegelijk de feel van de trem aan als je voorheen een andere Edge-trem gewend was. Het voor sommigen zo belangrijke 'sustain block' is een stuk kleiner. Finetuners werken ook volgens een ander systeem, volgens sommigen minder gevoelig. Duurzaamheid moet natuurlijk nog een beetje blijken na krap twee jaar. Ik zou me in eerste instantie niet meteen laten afschrikken door allerlei indianenverhalen op internet.

Thmz
17 oktober 2009, 16:13
Ik ben, vroeger dan verwacht, met mijn vader naar de winkel geweest en ben nu 950 euro armer.
En geen gitaar rijker. Want die komt over een week en zoveel binnen :crazyhappy:

Het is dus de RG2550Z in Galaxy White ( damn nice finish :lovelove:)

De Edge Zero vond ik helemaal niet erg. De ZPS vondt ik helemaal niet erg. De ups van de trem zijn even gemakkelijk en de downs zijn goed. En dat ding kreeg ik maar niet ontstemt.
Fine Tuners was ook niets met mis.

Misschien komt dit allemaal wel omdat ik nooit eerder met een Floyd gespeeld had maar ik vindt em helemaal niet slecht.

Wat ook raar is is dat de ZR (II) vaak de hemel in geprezen wordt en de Edge Zero (die dezelfde systemen heeft als de ZR II, alleen knife edges verschillen) afgekraakt wordt.

En zoals je zegt, Bram+, volgens mij is het eerder iets van gewoonte dan van goed zijn.

Ik ben alleszins zoo blij met mijn nog te verwachten gitaar.

EDIT: Ik zie nu dat ik 2550E ipv Z heb getypt. Ik bedoelde dus de Z :D

Koossie
18 oktober 2009, 03:30
Ik denk dat je dan een mooie gitaar gekocht hebt! Zelf heb ik de 2570Z, dus eigenlijk de zelfde maar dan zonder slagplaat en in het zilver. Maar dus ook met de edge zero trem en ik ben er erg tevreden over. Mocht je later het ZPS systeem niet fijn vinden kan je die er ook nog altijd uithalen hoor, je hebt de keuze.

Gratz met je aks!

mesaman
18 oktober 2009, 08:31
what?geen foto;s?
ik denk dat je een super gitaar gekocht hebt!

Thmz
18 oktober 2009, 08:34
Hij is nog niet binnen :makeup:

Komt over een weekje ofzo eraan. Wel fijn dat ik 'm onder de prijs van de Duitse shops heb :cheerup:

En de ZPS vindt ik echt een voordeel want ik speel in 2 verschillende bands jazz/blues en rock. Dus als ik mijn trem niet nodig heb steek ik even de ZPS en dan is ie weer helemaal stabiel.

Van trems had ik trouwes ook nog een ESP met OFR en een Ibanez met Edge III geprobeerd. Maar deze waren lastig om je hand erop te leggen want bij allebei zaten de finetuners in de weg. De Edge Zero kan je denk ik best als Lo-Profile zien.

Nu nog maar wachten...:crazyhappy:

Bram+
18 oktober 2009, 10:28
Low profile is hij zeker. Het klopt inderdaad ook dat bij de Edge III en OFR alles wat dichter bij elkaar zit. Waarom kon je trouwens niet degene meenemen die je getest had?

Veel plezier ermee, en natuurlijk wel foto's strakjes :D

Thmz
24 oktober 2009, 14:14
Vandaag naar de winkel gitaar gaan afhalen. Heb ze nu in m'n handen. Wat een lekker ding:lovelove:

Een belangrijk vraagje:
er zaten bij de gitaar zaten een soort van schroeven. Nu heb ik begrepen dat dit de studs waren vanuit de handleiding en dat je ze moet inbgrengen onder de trem waar de bouten in het hout zitten. Nu begrijp ik niet hoe. Moet je de tremolo er helemaal afhalen en dan de studs erin steken? Ik zou het maar raar vinden dat dat niet tijdens de bouw was gebeurd.

Johannes
24 oktober 2009, 16:41
Congrats met je nieuwe gitaar! Hoe graag ik je ook zou willen helpen, de leesbaarheid van je post maakt het me vrijwel onmogelijk.

Thmz
24 oktober 2009, 17:32
^heb het wat duidelijker proberen uit te leggen :p

Maar heb eens wat fotootjes gemaakt: :ok:


http://i117.photobucket.com/albums/o70/Thmz159/Guitars/DSC01976.jpg
http://i117.photobucket.com/albums/o70/Thmz159/Guitars/DSC01977.jpg
http://i117.photobucket.com/albums/o70/Thmz159/Guitars/DSC01978.jpg
http://i117.photobucket.com/albums/o70/Thmz159/Guitars/DSC01969.jpg
http://i117.photobucket.com/albums/o70/Thmz159/Guitars/DSC01979.jpg
http://i117.photobucket.com/albums/o70/Thmz159/Guitars/DSC01980.jpg

Jan Buurman
24 oktober 2009, 18:23
Als je het folie van je slagplaat trekt wordt hij nog mooier ;)

Thmz
24 oktober 2009, 18:33
Als je het folie van je slagplaat trekt wordt hij nog mooier ;)

Hmm, raar. Ik dacht eerst dat er helemaal geen opzat. Nu dat je het zegt zie ik een HEEL sterk vastgeplakt plastic laagje. Eraf gehaald:ok:

Jan Buurman
24 oktober 2009, 18:57
Mooie gitaar, man!