PDA

View Full Version : Vervangen stemmechanieken gibson LP



rupke
16 oktober 2009, 16:05
Hoi,

Ik ben de gelukkige bezitter van een Gibson Les Paul Gary Moore signature. Een super gitaar op het feit na dat de laatste tijd mijn gitaar regelmatig ontstemt met optredens. Laatste keer was echt een drama. Nu weet ik niet precies of dat het erger was door de behoorlijke hitte die van de podiumlampen afkwam (gitaar stond niet op het podium maar kwam uit de kleedkamer, 20 minuten opbouwen, stemmen en gas er op). Maar goed het ontstemmen gebeurt me ook tijdens de repetities. Dus welicht zijn de stemmechanieken wat aan het verslijten.

Wat er nu op zit zijn gibson deluxe vintage stemmechanieken

Nu wilde ik dus nieuwe er op gaan zetten, maar ik heb geen idee wat te nemen, welk type van welk merk, traditionele of locking.

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.

Greetz,

Rupke

Noid
16 oktober 2009, 16:09
Waarom zoek je het in de stemmechanieken. Wat is je beeld van de topkam? Zou die niet de oorzaak v/h probleem kunnen zijn?

Ash ketchum
16 oktober 2009, 16:10
9 van de 10 keer is de topkam de grote veroorzaker van stemproblemen. Je kan het iets terugbrengen door met een potlood door de sleuven van topkam te gaan. Hierdoor verminder je de weerstand/frictie van de snaren door de sleuven van de topkam.

rupke
16 oktober 2009, 16:13
Hoi,

2 maanden geleden is de gitaar helemaal afgesteld en nagekeken door Arie de vocht uit Bakel (wellicht bekend hier). HIj is in ieder geval een super vakman. Hij heeft toen ook een grafieten topkam er op gezet. als ik de snaren opnieuw in toon breng hoor ik ook geen tikje of zo dat er iets zou klemmen. Dus ik denk niet dat het hem daar in zit, maar ik zal nog eens kijken voor de zekerheid.

Bedankt voor de snelle reacties al in ieder geval.

Greetz Rupke

Ash ketchum
16 oktober 2009, 16:21
Tja, dan zou ik zeggen goed uit rekken. Als dat al is gebeurt, moet het haast wel aan de mechanieken liggen. Laat de gitaar anders nog een keer nakijken. Zoiets moet iemand als Arie wel op vallen toch?

snaarplukker
16 oktober 2009, 16:25
Ontstemd alle snaren of slechts enkele?

groovieguitarguus
16 oktober 2009, 21:08
Een Les Paul is een mahonie plank... volgens mij erg gevoelig voor vocht / temperatuur.
Het 'verzorgen' van je toets kan wellicht ook helpen. Door deze schoon te maken en met de juiste olie in te smeren (b.v. Dunlop) bescherm je de toets, maar sluit je deze ook af voor vocht, dus werking van het hout.
Kan één van de oorzaken zijn.

Rock Bottom
16 oktober 2009, 22:12
Die G.M. sig. is toch een BFG? dus een redelijk kale les paul met een p90 bij de hals?

Een van de mooiste Les Pauls in mijn ogen.

Agent_Smith
16 oktober 2009, 23:53
9 van de 10 keer is de topkam de grote veroorzaker van stemproblemen. Je kan het iets terugbrengen door met een potlood door de sleuven van topkam te gaan. Hierdoor verminder je de weerstand/frictie van de snaren door de sleuven van de topkam.

+100.
Aan de andere kant: Grovers (kidney's) zijn wel erg mooi imo :)

Agent_Smith
16 oktober 2009, 23:54
Een Les Paul is een mahonie plank... volgens mij erg gevoelig voor vocht / temperatuur.
Het 'verzorgen' van je toets kan wellicht ook helpen. Door deze schoon te maken en met de juiste olie in te smeren (b.v. Dunlop) bescherm je de toets, maar sluit je deze ook af voor vocht, dus werking van het hout.
Kan één van de oorzaken zijn.

Hmmm, ik speel al heel m'n leven ongeveer op Gibson LPs, maar nog nooit last van houtwerking gehad. Maar wellicht is het toch mogelijk.

Agent_Smith
16 oktober 2009, 23:57
Die G.M. sig. is toch een BFG? dus een redelijk kale les paul met een p90 bij de hals?

Een van de mooiste Les Pauls in mijn ogen.

Nee, het is andere. De Gary Moore sig is een (ik dacht jaren '90 ???) model dat denk ik de meeste features heeft van een Studio (of Standard zonder binding zo je wilt). Gave gitaren!