PDA

View Full Version : de treble booster en.........



guitarfreakrobert
16 oktober 2009, 10:00
Hey mensen,
vroeg me af of jullie mij verder kunnen helpen,
Ik gebruik een stratocaster met van Zant vintage plus,Een bsm Gallagher treble booster, En heb nog een maxon 820 overdrive pro.
Mijn versteker is een blues junior met een celestion gh12, en zelf gemaakte grotere cab zodat die niet zo ''boxy'' klinkt. Mijn muziek stijl blues rock ala Galagher en Winter.

Mijn probleem: als ik met mijn band ga spelen zet ik mijn ampje vol open treble booster vol open en opzich perfect das mijn geluid.
Maar das dan allen maar perfect voor ''heavy'' nummers zoals messin with the kid, cradle rock enzo.
Nu spelen we ok wat nummers zoals bijvoorbeeld the wind cries mary, little wing, red house,Dus zoek ik dan een "'meer'' cleaner geluid,
en zit dan te denken aan die manxon, maar zodra ik die treble booster uitzet is mijn geluid zoveel zachter dat het bijna wegvalt in de band.

Hebben mensen die een treble booster gebruiken dit ook? Kunnen die dus ook niet van boospedaal veranderen zonder erg veel aan de instellingen van de amp te doen?En dit dus tussen 2 nummers? dit moet toch anders kunnen!!!???? Hmmmm Help......................
Groetjes robert

Einzeln
16 oktober 2009, 13:53
Je gebruikt een volume boost. Boost uit weg volume! Je zal met je volume knop op je gitaar aan de gang moeten vermoed ik.

Aca Ilic
16 oktober 2009, 17:35
Hey Robert,
het is belangrijk waar je je booster plaatst. Voor de overdrive boost je drive level, na de overdrive boost je volume, dus misschien een idee om hiermee te spelen voordat je radicale veranderingen doet. Andere optie is combi tussen clean/treble booster zoals bijv. Keeley time machine booster die dit wel doet. Zodoende kun je je solo's laten gieren, en even mooi clean geluid lekker opboosten (en geloof me Jimi is er ook).

guitarfreakrobert
17 oktober 2009, 10:44
Hey mensen,
Bedankt voor het mee denken.
Robert

FruscianteFan
17 oktober 2009, 11:41
ik zou eens proberen om de te spelen met de tone-knop op de gitaar. Of de volumeknop.

misschien is het ook verstandig om te kijken naar de equalizer op je versterker. want afgezien van dat je versterker blijkbaar eigenlijk te klein is (als je hem vol open moet draaien), heb ik met mijn blues junior eigenlijk nooit problemen met het door de mix komen, al is het soms ook gewoon een kwestie van weten waar je je eigen geluid moet zoeken. Belangrijk is daarbij dat treble er wel voor kan zorgen dat je je geluid heel makkelijk hoort, maar dat het de mids zijn die ervoor zorgen dat je te horen bent. Persoonlijk doe ik er alles aan om niet te schel te klinken, en toch ben ik goed te horen in een luide band.

E-J
17 oktober 2009, 12:25
Hmm... als ik dit zo lees ligt het probleem bij de versterker en het gebruikte pedaal. De versterker is niet luid genoeg en het pedaal voegt teveel volume toe. Al vind ik het wel een beetje vreemd dat je je versterker vol open zet en dan nog nauwelijks hoorbaar bent... dat moet aardig pijnlijk voor de oren zijn! Is het dempen van het overall band volume niet mogelijk? Niets is zo erg als een band waarin alles zo hard mogelijk moet.

In mijn band gebruik ik sinds een tijdje een oversturingspedaal (OKKO Diablo) om voor de heavy nummers wat meer gain te geven. Ik heb mijn versterker op een beetje oversturing staan en als ik de OKKO aanknal, verandert alleen de hoeveelheid gain, het volume blijft nagenoeg gelijk. Misschien dat er nét wat meer bijkomt maar dat is wel handig wanneer de band ook harder gaat spelen.

Een Treble Booster is te gek (ik heb ook één) maar voegt wel aardig wat volume toe en dat is niet wat je wilt! Ik zou daarom kijken voor een leuk transparant overdrivepedaaltje. Een Boss Blues Driver kost tweedehands niet veel en wordt door veel profi's gebruikt voor juist dát beetje meer gain maar tegelijkertijd hetzelfde volume... Als je iets duurders/'beters' wilt zijn er natuurlijk zat alternatieven, maar ik denk dat een Blues Driver al genoeg kan zijn...

guitarfreakrobert
17 oktober 2009, 12:28
ik zou eens proberen om de te spelen met de tone-knop op de gitaar. Of de volumeknop.

misschien is het ook verstandig om te kijken naar de equalizer op je versterker. want afgezien van dat je versterker blijkbaar eigenlijk te klein is (als je hem vol open moet draaien), heb ik met mijn blues junior eigenlijk nooit problemen met het door de mix komen, al is het soms ook gewoon een kwestie van weten waar je je eigen geluid moet zoeken. Belangrijk is daarbij dat treble er wel voor kan zorgen dat je je geluid heel makkelijk hoort, maar dat het de mids zijn die ervoor zorgen dat je te horen bent. Persoonlijk doe ik er alles aan om niet te schel te klinken, en toch ben ik goed te horen in een luide band.

Moet zeggen dat ik de mids en treble rond de 3 a 4 staan, en de bas rond 4 a 5.
Te keine amp, tja weet ik niet hoor, hij staat nu lekker te brullen.
En 30 watter staat daar in tegen dus gewoon eigenlijk altijd niet te brullen. dus denk ik, dan die word amper gebruikt. Omdat hij zoveel over heeft (buizen die staan te brullen dus wel te verstaan). Heb ook niet het probleem om door de mix heen te gaan maar als ik de treble booster uit schakel dat ik dan de hele versterker opnieuw moet instellen omdat ie in gesteld is op die trebble booster (volume te kort te veel bas te weinig mids te weinig treble dus de hele versterker), en dat dan een paar keer per set dat moet toch niet hoeven ofwel dan ????? iedegeval thanks voor de hulp
Robert

guitarfreakrobert
17 oktober 2009, 12:37
Hmm... als ik dit zo lees ligt het probleem bij de versterker en het gebruikte pedaal. De versterker is niet luid genoeg en het pedaal voegt teveel volume toe. Al vind ik het wel een beetje vreemd dat je je versterker vol open zet en dan nog nauwelijks hoorbaar bent... dat moet aardig pijnlijk voor de oren zijn! Is het dempen van het overall band volume niet mogelijk? Niets is zo erg als een band waarin alles zo hard mogelijk moet.

In mijn band gebruik ik sinds een tijdje een oversturingspedaal (OKKO Diablo) om voor de heavy nummers wat meer gain te geven. Ik heb mijn versterker op een beetje oversturing staan en als ik de OKKO aanknal, verandert alleen de hoeveelheid gain, het volume blijft nagenoeg gelijk. Misschien dat er nét wat meer bijkomt maar dat is wel handig wanneer de band ook harder gaat spelen.

Een Treble Booster is te gek (ik heb ook één) maar voegt wel aardig wat volume toe en dat is niet wat je wilt! Ik zou daarom kijken voor een leuk transparant overdrivepedaaltje. Een Boss Blues Driver kost tweedehands niet veel en wordt door veel profi's gebruikt voor juist dát beetje meer gain maar tegelijkertijd hetzelfde volume... Als je iets duurders/'beters' wilt zijn er natuurlijk zat alternatieven, maar ik denk dat een Blues Driver al genoeg kan zijn...

Is het bij jou trebble booster ook zo dat zodra je die laat werken het volume dus flink omhoog gaat?
En zodra je dus weer alleen de amp wil hebben, het volume teug zakt naar het "amp volume" om het zo maar eens te zeggen. Als dit zo is doe iedergeval ik iets niet helemaal goed.

guitarfreakrobert
17 oktober 2009, 12:40
Zou een oplossing zijn om een cleane boost erbij te zetten die het geluids volume weer op peil brengt? Zonder de treble booster, en dan weer verder met de maxon of kraam ik nu onzin uit?????????????????
groet robert

FruscianteFan
17 oktober 2009, 13:15
ik denk dat je zelf het probleem al aangeeft: de basis van je geluid is mét treblebooster. doe dat eens anders: een strat met goeie pickups en een lekkere buizenversterker met goede speaker, dat moet al een geweldige sound geven. ik heb zelf op mijn blues junior het volume rond 4, 5 staan, bas voluit, mids voluit en treble op 3. volgens mij dus niet veel anders dan jij, alleen dan de mids vol open.

Als je de boel vervolgens gaat boosten, hangt die boost af van 2 dingen: de basis van je geluid en het gewenste geluid. Je wilt namelijk ervoor zorgen dat je met een trapdoosje van het ene naar het andere goed afgestelde geluid gaat. Probeer dus een goede basis te vinden, en van daaruit de treblebooster zo in te stellen dat die een goede boost geeft, maar niet zodanig dat het slecht klinkt als je vervolgens weer teruggaat.

guitarfreakrobert
18 oktober 2009, 10:56
Ok mensen, nog maar eens ''thanks'' voor het meedenken
greetzz robert

the feable
1 november 2009, 00:43
Ik denk dat het wat lastiger is om dit probleem op te lossen.
Als ik eerlijk ben denk ik dat veel van jullie het effect van de BSM onderschatten. Dit pedaal bepaald voor een groter gedeel het karakter dan misschien de Fender. Het is ook absoluut geen goedkoop pedaal ( wel errug goed!!) en niet te vergelijken met een Zelbouw-kitje oid.
Het volume is idd een probleem, dat herken ik ook. Je zou kunnen spelen met je volume (zo deden de meeste dat in de tij dvan de treble-boosters) of je zou kunnen overwegen met een cleanboost, een volumepedaal, of een EQ ( GE7 oid) te kunnen gaan werken!

Wel te gek die BSM RG!!

Midwolda
1 november 2009, 08:17
Ja, zoals FFan doe ik dat eigenlijk ook.
M'n gitaar + versterker moet met clean geluid een mooie combinatie zijn.
Wat ik dan mis bij een solo, of aan effecten, dat doe ik met stompboxes.
Voordeel is ook dat je langer tevreden bent met je basis-setup, aan eventuele
GAS-aanvallen kun je toegeven met een nieuw kastje op de vloer... ;)

guitarfreakrobert
4 november 2009, 08:42
Ik denk dat het wat lastiger is om dit probleem op te lossen.
Als ik eerlijk ben denk ik dat veel van jullie het effect van de BSM onderschatten. Dit pedaal bepaald voor een groter gedeel het karakter dan misschien de Fender. Het is ook absoluut geen goedkoop pedaal ( wel errug goed!!) en niet te vergelijken met een Zelbouw-kitje oid.
Het volume is idd een probleem, dat herken ik ook. Je zou kunnen spelen met je volume (zo deden de meeste dat in de tij dvan de treble-boosters) of je zou kunnen overwegen met een cleanboost, een volumepedaal, of een EQ ( GE7 oid) te kunnen gaan werken!

Wel te gek die BSM RG!!

Inderdaad super tof ding, Ik denk dat ik ook een 2e versterker erbij ga zetten. Jammer van ht tilwerk maar weet tot nu toe niets beters, dus hopelijk binnenkort een ac30 of iets dergelijks erbij.
thanks voor het mee denken
grtzzzz Robert.