PDA

View Full Version : Reverb Peavey Classic 30 werkt niet, waar kan dit aan liggen?



mcannegieter
15 oktober 2009, 21:31
Hallo,

Sinds een weekje werkt de reverb op mijn Peavey Classic 30 niet meer. Volgens werkt het schakelen/circuit nog wel, wanneer ik met mn footswitch de Reverb aanzet gaat mn versterker wel ruisen maar de echo hoor ik niet. Nu zitten de pre-ampbuizen al redelijk lang (aantal jaar) erin, ik heb wat opgetreden met de versterker en ook laatst nog verhuisd. Kan het aan versleten of kapotte pre-ampbuizen liggen dat de reverb niet meer werkt? Volgens mij hebben bij de Classic de buizen geen functie voor de reverb (of wel, zie specs hieronder). Als het niet aan de buizen ligt, waar moet ik dan aan denken? Alvast bedankt.

Groeten,

Maarten

Specifications
All-tube 30 Watts RMS into 8 or 16 Ohms.
12'' (305mm) Blue Marvel® speaker.
Three 12AX7 preamp tubes.
Four EL84 power tubes.
1/4'' (6.35mm) input jack.
2 channels preamp (selectable with push switch or optional 2-button footswitch).
Pre and post gain controls on boosted channel.
Volume control on clean channel.
3-band passive EQ.
Reverb level.
Effects loop.
Chrome-plated chassis.
Push boost switch.
Dimensions (HxWxD): 17.6'' (447mm) x 20'' (508mm) x 11.6'' (295mm)
Weight: 39.5lbs (17.93kg)

cluseau
15 oktober 2009, 21:56
Volgens mij hebben bij de Classic de buizen geen functie voor de reverb


Maarten, klopt als een bus. Check de -30V= , mogelijk zit daar je probleem. Kijk ook eens of al je EL84 buisjes gloeien. Als je er twee mist heb je dat misschien niet gemerkt en zal je zekering F3 kapot zijn. Je mist dan ook de -30V= voeding. Zowel driver als receiver zit in een opamp, daar kan het ook aan mankeren. Je zal dan iig wel moeten meten.

Frans.

mcannegieter
16 oktober 2009, 10:32
Maarten, klopt als een bus. Check de -30V= , mogelijk zit daar je probleem. Kijk ook eens of al je EL84 buisjes gloeien. Als je er twee mist heb je dat misschien niet gemerkt en zal je zekering F3 kapot zijn. Je mist dan ook de -30V= voeding. Zowel driver als receiver zit in een opamp, daar kan het ook aan mankeren. Je zal dan iig wel moeten meten.


Hoi Frans,

Ik ben nog niet helemaal thuis in de versterkertechniek, dus wat is de -30V=. Verder zag ik ook al dat mijn pre-amp buizen niet echt meer gloeien, dus wat is de F3 zekering en waar kan ik die vinden?
Klopt het dat ik wel gewoon geluid krijg, zowel clean als overdrive, als deze zaken kapot zijn?

Groeten,

Maarten

cluseau
16 oktober 2009, 10:39
Ik ben nog niet helemaal thuis in de versterkertechniek, dus wat is de -30V=. Verder zag ik ook al dat mijn pre-amp buizen niet echt meer gloeien, dus wat is de F3 zekering en waar kan ik die vinden?
Klopt het dat ik wel gewoon geluid krijg, zowel clean als overdrive, als deze zaken kapot zijn?

Groeten,

Maarten

Hai Maarten, als je idd niet zo thuis bent in deze techniek zou ik er zeker niet aan beginnen. Ook na uitschakelen kunnen de spanningen dodelijk zijn.

De zekering welke de voeding van één zijde van de eindtrap van gloeispanning voorziet is mogelijk kapot. Je amp werkt dan nog wel zij het iets zachter. Deze zekering zorgt ook voor de -30V=. Deze -30V= voed op zijn beurt weer de opamp van de reverb. Klinkt dus allemaal wel logisch. Je amp zal verder gewoon werken al is het op iets minder vermogen.

Het gloeien van je preampbuisjes is vaak slecht zichtbaar, maak je daar niet druk om.

Frans.

mcannegieter
16 oktober 2009, 15:08
Hoi Frans,

Dankje voor je antwoord, weet iemand een goede reparateur in de regio Utrecht? Kan ik mn versterker zonder problemen b.v. naar Dirk Witte brengen hiervoor?

Groeten,

Maarten

cluseau
16 oktober 2009, 15:15
Hoi Frans,

Dankje voor je antwoord, weet iemand een goede reparateur in de regio Utrecht? Kan ik mn versterker zonder problemen b.v. naar Dirk Witte brengen hiervoor?

Groeten,

Maarten

CMW in Vleuten bijvoorbeeld

Frans