PDA

View Full Version : Vieze vingers....



jutter
15 oktober 2009, 20:54
Na even op mijn elektrische gitaar gespeeld te hebben heb ik altijd van die vieze vingers! Nou ja zul je zeggen, even na de tijd je handen wassen. Dat doe ik dus ook! Maar ik neem aan dat jullie dat ook hebben. De enige manier zal zijn om dit te voorkomen om elke keer je snaren te reinigen(waarmee?) of is er een andere manier? Ben benieuwd!

acousticmats
15 oktober 2009, 21:06
nieuwe snaren kopen helpt enorm
:soul:

--=HANS=--
15 oktober 2009, 21:11
En als je je snaren dan hebt vervangen even je handen van te voren wassen in plaats van erna zou ook best wel eens kunnen helpen :ok:

jutter
15 oktober 2009, 21:16
nieuwe snaren kopen helpt enorm
:soul:


En als je je snaren dan hebt vervangen even je handen van te voren wassen in plaats van erna zou ook best wel eens kunnen helpen :ok:

Hahaha! Bij nieuwe snaren heb ik het al na een dag of twee! En schone handen heb ik altijd al!;)

acousticmats
15 oktober 2009, 21:17
Hahaha! Bij nieuwe snaren heb ik het al na een dag of twee! En schone handen heb ik altijd al!;)

écht?
ik heb dat nog nooit gehad met nieuwe snaren
ik heb dat wel met snaren van enkele maanden oud...
maar het enige waar ik dan aan kan denken is handen wassen voor het spelen en niet na ;:D

Di Stefano
16 oktober 2009, 00:51
Je zal wel het vuil op je fretboard zijn. Probeer je toets eens met speciale olie te reinigen. Erna nieuwe snaren erop en je zal versteld staan van het verschil.

JiJeWoW
16 oktober 2009, 16:42
Iedereen vind het altijd zo raar dat ik mijn handen was voordat ik gitaar ga spelen, en dat ik baal als de hals vies is ...
Maar ik ben toch niet de enige gelukkig :seriousf:

F*R*E*A*K
16 oktober 2009, 17:05
Ik heb ooit een goedkope chinese kopie gehad waarvan de toets zwart gelakt/gebeitst was.
Die ging op een gegeven moment afgeven.

jutter
16 oktober 2009, 18:32
Je zal wel het vuil op je fretboard zijn. Probeer je toets eens met speciale olie te reinigen. Erna nieuwe snaren erop en je zal versteld staan van het verschil.

Gaat niet; maple gelakte toets. Voor alle duidelijkheid; ik ben altijd erg zuinig op mijn spullen, dus ik poets er wat op om!

Plant
16 oktober 2009, 18:40
Ik heb ooit een goedkope chinese kopie gehad waarvan de toets zwart gelakt/gebeitst was.
Die ging op een gegeven moment afgeven.

Heb ik ook ooit gehad bij een nieuwe gitaar. Die toets zag er heel donker uit en leek daardoor op ebbenhout. Maar elke keer na het spelen waren mijn vingertoppen gitzwart. Dat werd in de loop van de tijd wel minder, zonder dat de toets duidelijk lichter werd overigens.

Sommige fabrikanten doen dit volgens mij om óf het een andere (duurdere) houtsoort te laten lijken óf om eventuele lelijke kleurverschillen over de toets van goedkoop hout te verdoezelen.

edit: oh, maple toets, sorry dit had ik even niet gelezen. Dan gaat mijn verhaal hier niet op dus.

Brewskie
16 oktober 2009, 20:19
Sommige mensen hebben zweethanden, waarvan het zuur zo agressief is dat de snaren direct oxideren. Mijn vader heeft vroeger in een montage-afdeling gewerkt met een collega, die ander werk moest zoeken omdat al het dure gereedschap van die afdeling wegroestte. Bij de 1 is het dus erger dan bij de ander. Maar even snel een doekje erover na het spelen werkt het beste. Dan krijgt het zuur geen kans op het metaal.

aaronstonebeat
16 oktober 2009, 20:46
Klopt, een vriend van me had dat vroeger (kennelijk kan het ook met de jaren minder worden). Als hij een uur op een gitaar van me had gespeeld, kon ik er nieuwe snaren opzetten. Net of ze anderhalf jaar oud waren (ook dat overkwam me in die tijd nog wel eens :D)

Mathidal
19 oktober 2009, 23:32
Reinigen is de boodschap.

Ikzelf gebruik:

Fretboard 65 voor de toets (het hout tussen je frets)
Fastfred voor de snaren
Formule No. 65 voor de body

Werkt goed. Ik moet je wel waarschuwen bij fretboard 65, moet je goed hard in knijpen om dat in gang te krijgen leert mijn eigen ervaring.

Die producten koop je tesamen voor zo'n 20 euro, maar je krijgt er natuurlijk ook wat voor terug

=> Een mooiere gitaar (ik haat het om een gitaar vol oude huidcellen te zien :p)
=> Snaren die langer meegaan
=> Gitaar die wat duurzamer is, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen
=> Een propere gitaar (denk er eens aan hoeveel bacteriën daar niet op zitten? :sssh:)
=> Misschien ook een mooie klank, maar daar kan ik moeilijk zekerheid over bieden

Die producten gaan minstens twee of drie jaar mee. Als je bedenkt hoeveel je bespaart op snaren, kun je waarschijnlijk geen betere aankoop doen.

NB: wilt niet zeggen dat de snaren niet KUNNEN springen.

barno
19 oktober 2009, 23:46
nieuwe snaren geven wel degelijk af. resultaat van half uurtje spelen op ongelakt maple met propere handen en nieuwe snaren...
doe ik dus nooit meer, eerst lakken. wat er daarna opkomt: don't care.
en inderdaad, als je 't persé proper wil houden: Fast Fret, of een tandenborstel if you like

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/46finishedwornneck.jpg