PDA

View Full Version : Waar op letten aankoop 2e hands Mark IV?



deftone82
15 oktober 2009, 20:39
Hallo allemaal!

Ik heb wat geld gespaard, heb een koper gevonden, dus binnenkort ga ik een tweedehands Mesa Boogie Mark IV (combo) checken.

Hij doet em weg voor 1500 euro.
Er zitten nieuwe 4x6L6 eindlampen(5881 Sovtek lampen), black shadow speaker (type ng niet gevraagd), andere lampen zijn twee jaar oud...

Mijn vraag: waar moet ik op letten, naast het feit of ik het geluid mooi vind?

En is ie minder/meer waard met ander type speaker (EVM/C90)?

Graag jullie advies!

AART
16 oktober 2009, 00:48
Check de kanaalschakeling (ook met de knop achterop de amp), check alle push pulls en switches en kijk de knoppen verder normaal werken.

Loop de functies dus goed na. Als alles werkt en hij redelijk klinkt dan is ie waarschijnlijk goed. Werk bij het testen met de voorbeeld settings uit de manual, als je zo maar de knoppen op 5 zet klinkt de amp in het lead kanaal als een natte krant.

En lees de manual verder goed door.

1500 is een redelijke prijs. Met een EV zijn ze iets meer waard, maar de staat en leeftijd van de amp tellen zwaarder mee heb ik het idee.

iWishmaster
16 oktober 2009, 08:59
Er zijn toch ook 2 types? De Mark IVa en b. Iets herinner me iets met footswitchable reverb en effectsloops? Verder weet ik weinig van de verschillen, maar echt wereldschokkend was het niet als ik het me goed herinner.

the sure thing
16 oktober 2009, 09:20
... speel ook minimaal 30 minuten op de versterker. Niet korter. Eventuele "verborgen" gebreken worden dan ook duidelijk.

Sovtek buizen zijn zeer wisselend van kwaliteit en niet iedereen hier op dit forum is overtuigd van de klankeigenschappen. Hou evt. rekening met het vervangen van de eindbuizen tzt.

deftone82
16 oktober 2009, 10:38
welke van de twee buizen-sets moeten het vaakst vervangen worden?
In de voorversterker zijn zopas twee buizen vervangen...de rest 2 jaar oud.

Ik meen dat dit een B-versie is en hij heeft een "5-weg footswitch, effectsloop
met reverb...


Check de kanaalschakeling (ook met de knop achterop de amp), check alle push pulls en switches en kijk de knoppen verder normaal werken

En waar let ik dan precies op? Of de knoppen er niet afvallen of...? Ik lees soms iets over "krakende pots"? Daar worden toch de draaiknoppen mee bedoeld he?


speel minimaal 30 minuten op de versterker. Niet korter. Eventuele "verborgen" gebreken worden dan ook duidelijk.
en over welke gebreken spreken we dan? Kraken/geluid dat veranderd...?

alvast bedankt voor de tips!

AART
16 oktober 2009, 11:37
welke van de twee buizen-sets moeten het vaakst vervangen worden?
In de voorversterker zijn zopas twee buizen vervangen...de rest 2 jaar oud.

Eindbuizen gaan 1 tot 4 of nog wel meer jaar mee afhankelijk van hoeveel je ze belast. Normaliter gaan eindbuizen wel eerder op dan preamptubes.


Ik meen dat dit een B-versie is en hij heeft een "5-weg footswitch, effectsloop
met reverb... Dat heeft een A ook. Het verschil zit em niet in de footswitch. Bij een B kan je echter de reverb met een apart pedaal aan en uit zetten (extra pedaal niet standaard meegeleverd), de B heeft een satelite send (voor aansturing simul satelite), de B heeft 1 stereo fx loop ipv 2 mono loops en de B heeft een ietsjes andere voicing (miniem verschil).

Naast de technische dingen hebben de B's vanaf 1995 een modernere look dan de A's (ander tolex, powdercoated chassis ipv faceplates, ander grillcloth, leren hoekjes ipv metalen). Er zijn echter vroege B's die uiterlijk overeenkomen met A's.

Meestal kan je de regel aanhouden dat een Mark IV van voor begin 1994 een A is en na begin 1994 een B is. In serienummers ligt de grens ergens rond de 7500.



En waar let ik dan precies op? Of de knoppen er niet afvallen of...? Ik lees soms iets over "krakende pots"? Daar worden toch de draaiknoppen mee bedoeld he?


Je voelt vooral of hij niet te hard plopt, en of de knop nog stevig aanvoelt. Als er problemen mee zijn (hele luide plops, slecht willen schakelen) heb je kans dat de ldr's (?) vervangen moeten worden, daar heb ik behoorlijk wat verhalen over gezien op het boogie forum.



en over welke gebreken spreken we dan? Kraken/geluid dat veranderd...?


Beide idd. Als je aan de pots draait en gekraak hoort zijn ze vuil of slecht. Heb ik zelf echter nooit gehad (in 3 Mk 4's). De switches en push pull pots moet je even nalopen of ze nog goed switchen en gewoon netjes werken.

Als laatste nog: Bij ongeveer alle Mark IV's gaat het EQ indicator lampje rechtsboven op het frontpaneel wel eens moeilijk doen (zacht branden ipv normaal). Is niks ernstigs en beïnvloed niks, maar gebeurt wel vaak. Al mijn marks hadden dat en het is blijkbaar de led die een beetje los in de ledhouder zit, even zacht op drukken en hij doet het weer.

interessander
16 oktober 2009, 11:49
Los van alle specifieke mark IV tips kan ik je ook echt aanraden om de handleiding (http://www.mesaboogie.com/manuals/Mark%204.pdf) te downloaden en goed door te lezen voordat je gaat testen. Als ik dat zelf niet had gedaan had ik mijn mark misschien nooit gekocht aangezien ik er dan niet de sound uit had gehaald die ik wil.

Nellyrocks
16 oktober 2009, 11:50
Ik zou checken of ie het doet.

steph
16 oktober 2009, 13:39
Ik zou het gewicht maar eerst checken voordat je er naar toe rijdt. Het klinkt als een kanon, en het weegt als een kanon!

Liquid_Metal
16 oktober 2009, 15:13
Los van alle specifieke mark IV tips kan ik je ook echt aanraden om de handleiding (http://www.mesaboogie.com/manuals/Mark%204.pdf) te downloaden en goed door te lezen voordat je gaat testen. Als ik dat zelf niet had gedaan had ik mijn mark misschien nooit gekocht aangezien ik er dan niet de sound uit had gehaald die ik wil.

Die Marks zijn inderdaad erg lastig in te stellen en als je zomaar gaat draaien, kom je er waarschijnlijk niet. Treble is bv de meest aanwezige control, maar als je die onder de 6 draait wordt dit overgenomen door een andere pot (middle of bass, ik weet het niet meer zeker)

deftone82
16 oktober 2009, 15:20
Hier enkele foto's. Kunnen jullie er uit afleiden of het een A of B is?

http://images.kapaza.com/photoslarge/21000000/21013949_2.jpg
http://images.kapaza.com/photoslarge/21000000/21013949_5.jpg


Ik zou het gewicht maar eerst checken voordat je er naar toe rijdt. Het klinkt als een kanon, en het weegt als een kanon!

Hij is volgens sommigen de ideale versterker om thuis mee te spelen. Dat ga ik dus vooral checken of dat opgaat. Daarnaast wegen alle versterkers die ik overwogen heb om te kopen zoveel als een euh...kanon.

AART
16 oktober 2009, 15:54
Das een B, ik gok van rond 2000 aan het handvat, eq sliders en de jacks te zien.

Hij weegt wel behoorlijk veel, maar dat komt vooral door de speaker (dit is een EV volgens mij aan het frame te zien), mijn Mark IV top weegt een stuk minder (23 ofzo) dan mijn crate (30 kg). Thuis op slaapkamerniveau spelen kan wel, maar op een aardig volume klinkt ie wel stukken beter.

1500 euro voor die amp lijkt me trouwens een prima prijs.

deftone82
17 oktober 2009, 14:45
Je voelt vooral of hij niet te hard plopt, en of de knop nog stevig aanvoelt. Als er problemen mee zijn (hele luide plops, slecht willen schakelen) heb je kans dat de ldr's (?) vervangen moeten worden, daar heb ik behoorlijk wat verhalen over gezien op het boogie forum.


En wat plopt er wanneer precies? Tijdens het draaien of tijdens het trekken?
En is het normaal als ie dat een klein beetje doet of mag het helemaal niet?

Heb handleiding gedownload! bedankt daarvoor!

Wiellem
17 oktober 2009, 14:57
Wil ik ooit nog een keer een Mark IV, zon toffe geluiden komen daaruit :rockon:

AART
17 oktober 2009, 15:19
En wat plopt er wanneer precies? Tijdens het draaien of tijdens het trekken?
En is het normaal als ie dat een klein beetje doet of mag het helemaal niet?

Heb handleiding gedownload! bedankt daarvoor!

Tijdens het schakelen van de kanelen, met de footswitch of met de draaiknop achterop de amp. Als hij dan luid plopt is het niet goed (een klein plopje of iets als je van lead naar clean schakelt is volgens mij niet erg).

vinni
24 oktober 2009, 16:52
Vraagjes....

Zitten er ook verschillen in het geluid tussen de A en B versie?

Ik geloof dat er ook een short head is ?

Quanta costa tweedehands?

Vinni

AART
24 oktober 2009, 16:58
Vraagjes....

Zitten er ook verschillen in het geluid tussen de A en B versie?

Ik geloof dat er ook een short head is ?

Quanta costa tweedehands?

Vinni

De B heeft iets meer gain in rythm 2, en de B is ietsje strakker in het lead kanaal misschien. Erg kleine verschillen hoor.