PDA

View Full Version : Brommende/zoemende emg's



Sanderltd
15 oktober 2009, 18:31
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het werken aan een gecustomizede LP kopie. Het gitaartje werkt perfect en heb er laatst emg's in geplaatst.
Alleen viel het me nu plots op dat de emg's (60 en 81) beide heel vervelend zoemen als ik de snaren afdemp en het volume open laat staan.

Ik heb hier een andere gitaar met exact dezelfde elementen en deze is fluisterstil als ik de snaren gewoon afdemp.

Het is wel zo dat de brom verdwijnt van zodra ik de elementen, de pots, jack of switch aanraak. Dus ik gok dat het ergens een aardingsprobleempje moet zijn.
De brom verdwijnt niet wanneer ik de snaren aanraak omdat deze niet geaard zijn! Dit is echter gewoon de bedoeling bij emg's en het wordt in de manual zelfs afgeraden. (Ook mijn andere emg-gitaar heeft geen geaarde brug/snaren.)

Ik heb het forum hier al doorgespit, alsook Google, maar daar leek ik niet meteen de juiste oplossing te vinden.

Ik gok dus zelf dat het een aardingsprobleempje is, ofwel een soort van aardlus? Zo veel verstand heb ik er jammer genoeg niet van, dus ben ik bij deze aangewezen op jullie hulp. :makeup:


PS: Ik heb de emg's aangesloten volgens dit schema: http://www.sonic.net/~emgman/pdf/MasterIndependentVolumes.pdf

Quid?

Sanderltd
15 oktober 2009, 21:17
Ik heb zojuist, op aanraden van een gelijkaardig topic, de gehele bedrading opnieuw gesoldeerd om zeker te zijn dat er geen slechte verbindingen waren, maar het mocht nog steeds niet baten.

Het is wel zo dat de cavities van de pickups en de controls totaal niet geshield zijn. Is het mogelijk dat dit de oorzaak is? Dit leek me aanvankelijk onmogelijk omdat het brom verdween als ik de pots of de pickups aanraakte.

Niemand die een gelijkaardig probleem heeft gehad?

Di Stefano
15 oktober 2009, 21:22
Ik heb het ook eens gehad. Lichte ruis tenzij ik iets aanraakte. Ik had toen meerdere keren zonder succes alles opnieuw gesoldeerd. Op een dag was de ruis gewoon weg. Ik heb echt geen flauw idee waaraan dat kon liggen.

Sanderltd
16 oktober 2009, 22:06
Had jij meer last van een "ruis" of van een "brom"? Bij mij is het daadwerkelijk een brom, en niet het gesis zoals je dat krijgt als je de gain-knop te ver open draait.

Ik weet niet hoe ik dit probleempje nu kan verhelpen. Zou het kunnen dat ik de cavities beter moet shielden? Zou dit de oorzaak van een brom kunnen zijn dan?

Sanderltd
17 oktober 2009, 00:42
Ik ben er via het internet achter gekomen dat sommige diagrammen van EMG niet altijd correct zijn. Kan iemand me misschien een schemaatje of foto van zijn/haar emg bedrading doorsturen? Zo lang het ding maar 2 tones, 2 volumes en 2 emg's heeft, is het voor mij bruikbaar. :ok:

pannekoek
17 oktober 2009, 00:46
Ik ben er via het internet achter gekomen dat sommige diagrammen van EMG niet altijd correct zijn. Kan iemand me misschien een schemaatje of foto van zijn/haar emg bedrading doorsturen? Zo lang het ding maar 2 tones, 2 volumes en 2 emg's heeft, is het voor mij bruikbaar. :ok:

ik had hetzelfde probleem tijdens het aansluiten van mijn emg's.

op dit moment kan ik geen foto's meer maken. maar morgen zal ik dit als het probleem niet is opgelost wel voor je doen!


om het probleem op te lossen heb ik gewoon een seymour duncan blackout schema genomen en gekeken naar alle aarde draadjes. vervolgens heb ik een aarde draad uit m'n praxis strat gehaald en die er extra bij gesoldeerd!

Sanderltd
17 oktober 2009, 00:50
Oei, je reageerde al uit jezelf hier, zie ik. (Ik had namelijk al een klein verzoekje geplaatst in je andere topic. ;))

Bedankt voor de tip in elk geval. Ik ga dat schema dan zeker eens bekijken! :)

pannekoek
17 oktober 2009, 00:57
misschien kan dit je nog wat helpen:


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127429 :)

Sanderltd
17 oktober 2009, 18:11
Ik heb vandaag het schema van de Blackouts toegepast op mijn emg's; dit werkte allemaal op zich. Alleen blééf de buzz nog steeds aanhouden. :dontgeti:

Ik heb zowat elk draadje 2 maal opnieuw gesoldeerd, om er zeker van te zijn dat ze goed vast zaten, maar ook dat hielp niets.

Sanderltd
19 oktober 2009, 00:07
Dus, Pannekoek, als je tijd/zin hebt, mag je gerust eens een fotootje posten van hoe jij je bedrading hebt gesoldeerd. ;) Vooral dat stukje met dat extra aardedraadje interesseert me wel.

pannekoek
19 oktober 2009, 00:12
Dus, Pannekoek, als je tijd/zin hebt, mag je gerust eens een fotootje posten van hoe jij je bedrading hebt gesoldeerd. ;) Vooral dat stukje met dat extra aardedraadje interesseert me wel.

ohja oops sorry!


zou je eventueel ook een fototje kunnen maken van jouw bedrading zodat ik die ook nog kan vergelijken?:D

morgen komen de foto's ik beloof het :hippie: als je nu een fototje paraat zou hebben kan ik het 1 op 1 vergelijken nu en dan eventueel erbij tekenen ofzo :hippie:

Sanderltd
19 oktober 2009, 12:24
Bedankt; doe maar op het gemak, het heeft geen haast hoor. :)

Bij deze een foto van de huidige bedrading:

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/PA190020.jpg

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/PA190018.jpg

Hopelijk is alles een beetje duidelijk zo. Dit schema zou hetzelfde moeten zijn als dat van de Blackouts en werkt ook gewoon behoorlijk, maar de zoem is nog steeds aanwezig.

pannekoek
19 oktober 2009, 13:23
hier zijn wat foto's:

van m'n zakk wylde signature met emg 81/60

http://i34.tinypic.com/okbpd4.jpg

en van m'n les paul custom met blackouts:

http://i36.tinypic.com/2eby6hh.jpg

Sanderltd
19 oktober 2009, 23:24
Heel erg bedankt voor de foto's!

Maar eventjes 2 puntjes:
-Op beide foto's heb je precies de aardedraad van de brug ook geaard naar de pots? Bij emg's (en blackouts) was dit af te raden werd me verteld (dit staat ook in de handleiding als ik me niet vergis). Aangezien emg's normaal al geruisloos zijn, zou een geaarde brug niet nodig zijn.

-Op de eerste foto lijkt het erop dat je de aardedraad van de pickups zelf niet verbonden hebt met de pots? De witte pickupdraden hebben een kern, deze heb je vastgesoldeerd, maar er is ook een metalen "mantel", dat is de aarde van de pickups. Deze soldeer je normaal vast op de pots.
Maar misschien zie ik het wel verkeerd?


Anyways; waar zit nu precies dat extra aardedraadje waar je het voorheen over had? Misschien bedoel je daarmee het aarden van de brug?

Sander

Sanderltd
23 oktober 2009, 11:20
Niet om ongeduldig over te komen, maar ik ben ben nog wel benieuwd naar waar dat extra draadje nu zit? :hippie: