PDA

View Full Version : studs loskrijgen?



barno
15 oktober 2009, 18:29
heb er ooit iets over gelezen, maar vind het niet meer:
ik zou een bus van een gotoh tailpiece terug uit het hout moeten krijgen, ze zit er heel vast in (heb ze er zelf ingemept...)

mijn klassieke truken werken niet ( stud erin draaien en dan met iets onder de rand hefboomgewijs). Ik vrees dat ik dat er nooit meer uitkrijg zonder schade.
iemand een tip, iets met warmte? en hoe dan

thx!

Demoi-crazy
15 oktober 2009, 19:23
Goh... hoe moet ik dit uitleggen....

Je neemt een draadstang (ongeveer 30cm) met dezelfde draad als de bus.

Je draait het ene eind in de bus.

Over het uiteinde dat er nog inzit schuif je een buis (liefst een dikke buis de redelijk zwaar is en ongeveer 15 cm is)

Op het uiteinde van de draadstang monteer je een stop (dikke rondel tussen 2 moeren ofzo)

Het stukje buis kan nu zo'n 15 cm vrij bewegen

Je klemt de buis in je hand en schuift deze telkens tegen de stop aan.

De bus zal beetje bij beetje naar boven komen...

Was dit iets ofwat duidelijk? anders maak ik een kleine schets...

(De bus wat warm maken helpt ook wat....)


Groeten

RoelTM
15 oktober 2009, 19:30
mijn klassieke truken werken niet ( stud erin draaien en dan met iets onder de rand hefboomgewijs).
Valt een breekijzer ook in die categorie? Zo is het mij tenminste gelukt.

Martijn-w
15 oktober 2009, 19:31
Hoho, wel voorzichtig met de gitaar he ;)

wbz
15 oktober 2009, 19:38
Goh... hoe moet ik dit uitleggen....
Groeten

fyi

zo'n soortig systeem heet een slaghamer

ow... slagtrekker kan ook zie ik

maar iig zo'n ding

http://www.lascare.nl/images/image/Producten/sba.941.1.1.png

barno
15 oktober 2009, 20:07
zo'n ding heb ik niet dadelijk voorhanden, ik ga es kijken maar ik vrees dat ik niet makkelijk een draadstang van 11 ga vinden.
maar es proberen met hitte. neen koevoet is geen optie, het moet echt zo proper mogelijk gebeuren.

flappie
15 oktober 2009, 20:22
je kan ook proberen om een lange bout in de stud draaien.
als je door draait raakt de bout vanzelf het hout van de body en met een beetje geluk druk je zo de stud omhoog

wbz
15 oktober 2009, 20:24
zo'n ding heb ik niet dadelijk voorhanden, ik ga es kijken maar ik vrees dat ik niet makkelijk een draadstang van 11 ga vinden.
maar es proberen met hitte. neen koevoet is geen optie, het moet echt zo proper mogelijk gebeuren.

hitte zou ik juist niet doen, metaal zet nl uit dus zal ie nog vaster komen te zitten,
zou je um moeten koelen, dan krimptie :)

Ike57
15 oktober 2009, 20:25
Zou dit werken?:
Redelijk dik stuk hout. Hierin een gat boren met een diameter groter dan de stud. Hierdoor een draadeind in de stud draaien. Aan de bovenkant een ring over de draadeind en een moer.

Moer aandraaien zodat de stud naar boven wordt getrokken.

barno
15 oktober 2009, 20:27
halelujah, gelukt!!
op mijn vertrouwde manier, maar met hitte (soldeerbout) enfin ik denk dat het daardoor komt, daarvoor kreegik er geen beweging. Nu wel na het de randen van de bus enkele minuten te hebben verhit.

mss was het niet de hitte maar het geloof dat het wel zou lukken met hitte, don't know maar heel blij, nu kan ik mijn probleempje oplossen, de gaten van de studs waren gewoon een mm te ondiep...

thx folks

Ike57
15 oktober 2009, 20:30
De soldeerbout zij geprezen :D

wbz
15 oktober 2009, 20:47
De soldeerbout zij geprezen :D

maar het blijft onlogisch, tenzij door het uitzetten het hout iets wijder wordt, en na afkoeling dattie dan iets losser zit.

Rooligan
15 oktober 2009, 20:58
maar het blijft onlogisch, tenzij door het uitzetten het hout iets wijder wordt, en na afkoeling dattie dan iets losser zit.

Wellicht heeft er iets van vet/lijmresten/plakzooi/spanning* tussen het hout en de stud gezeten en heeft het verwarmen die laten verdwijnen/verdampen/oplossen/afvloeien*.

* doorhalen wat niet van toepassing is...

barno
15 oktober 2009, 21:26
mss is dat idd de verklaring, dat het metaal even uitzet en het hout even wegduwt.
nee er zit geen lijm of wat dan ook in.
anyway, gek hoe een kerel die al vele gitaren heeft gebouwd zo blij kan zijn met zoiets simpels ... :)
enfin, tis simpel, als ik ze niet had losgekregen, had ik een serieus probeem

Martijn-w
15 oktober 2009, 23:35
Ik denk dat ik ook heel blij ben :p

niekb
16 oktober 2009, 00:23
je kan ook proberen om een lange bout in de stud draaien.
als je door draait raakt de bout vanzelf het hout van de body en met een beetje geluk druk je zo de stud omhoog

Dit is idd ook een manier die vaak goed werkt.

Gelukkig is het al voor elkander.

gengar
16 oktober 2009, 19:10
De warmte is de sleutel, en hoewel ik me ook al vaker heb afgevraagd waarom is het wel de manier..