PDA

View Full Version : Informatie Sola Sound Tone-Bender



Rinze
15 oktober 2009, 09:52
Een vriend gaf me dit apparaat mee om uit te proberen:

http://img508.imageshack.us/img508/654/tonebender1.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/3163/tonebender2.jpg

Ik kan over deze versie niet veel info vinden. Iemand enig idee? Die vriend wil hem wel verkopen, wat zou zoiets waard zijn?

Hij had nog veel meer oude troep liggen: een hele oude Tubescreamer, herinner me ook een Ibanez stereo chorus, een DOD stereo chorus, een Metal Zone en een Yamaha compressor. Grappig wat mensen allemaal bewaren ;) zeker als ze al jaren akoestisch spelen.

Alleen jammer dat ik even geen 9 volt batterij kan vinden om het kreng te proberen :dontgeti:

Fuhgawz
15 oktober 2009, 10:41
Volgens mij is dit een oude Sola Sound (=Colorsound) MKIII Tonebender. Wat zoiets waard is? Wat de gek ervoor geeft! De prijzen van zulke vintage pedalen kunnen fluctueren. Er staat er momenteel een op eBay met een vraagprijs (LET OP: VRAAGPRIJS!!, is iets anders dan verkoopprijs) van 450 dollar. Daarbij zijn Marktplaats prijzen sowieso meestal lager dan eBay.com prijzen.
Meer info: http://www.effectsdatabase.com/model/solasound/tonebender/mkiii

Rinze
15 oktober 2009, 11:22
Volgens mij is dit een oude Sola Sound (=Colorsound) MKIII Tonebender. Wat zoiets waard is? Wat de gek ervoor geeft! De prijzen van zulke vintage pedalen kunnen fluctueren. Er staat er momenteel een op eBay met een vraagprijs (LET OP: VRAAGPRIJS!!, is iets anders dan verkoopprijs) van 450 dollar. Daarbij zijn Marktplaats prijzen sowieso meestal lager dan eBay.com prijzen.
Meer info: http://www.effectsdatabase.com/model/solasound/tonebender/mkiii


Thnx. Ik had die pagina ook al bekeken maar dacht dat het niet de goeie was omdat er bij de links steeds Coloursound staat. Waaraan zie je dat het de MarkIII is? Hij lijkt er wel erg veel op, maar er staat geen MKIII oid op de behuizing. De onderkant zit er min of meer op koekblik-manier onder geklemd trouwens, merkwaardige constructie.

JeroenSchaaf
15 oktober 2009, 11:25
Cool ding! inmiddels al een batterij gevonden?

Die oude tubescreamer lijkt mij gaaf! :D mocht hij die verkopen, pm me dan even!

Rinze
15 oktober 2009, 11:32
Cool ding! inmiddels al een batterij gevonden?

Die oude tubescreamer lijkt mij gaaf! :D mocht hij die verkopen, pm me dan even!


Ben nog aan het zoeken, moest vanmorgen andere dingen eerst doen (in het kader van zelfdiscipline ;)).

Ik geloof dat ie de hele mep wel weg wil doen, het is iig een ouwe TS, zal even een foto vragen.

JeroenSchaaf
15 oktober 2009, 11:34
Cool! ik Pm je wel even!

Moet hier niet op spam uitlopen.:)

Rinze
15 oktober 2009, 11:35
Cool! ik Pm je wel even!

Moet hier niet op spam uitlopen.:)

Nee, dat willen we niet :cooler:

zoon van Piet
15 oktober 2009, 13:25
Dat MK III is een hedendaagse benaming die destijds niet door Colorsound of Sola gehanteerd werd. Het is wel een ouwe, niks reissue.. ik vind m supergeil!!!

Waarde... je wordt tegenwoordig doodmoe van waarde.. er valt geen touw meer aan vast te knopen.. Deze is niet germanium (onder voorbehoud: ik heb mn leesbril niet op..) en dat is een minpuntje voor de marktprijs.. ik heb in het verleden TB's verkocht voor schandalige bedragen - echt, ik schaam me nu dood en zal later branden in de hel.

Of ze zulke bedragen nu nog opbrengen? geen idee.. ik betwijfel het. de laatste die ik op MP zette, heb ik er maar afgehaald..
Of er vettere fuzzen bestaan? nauwelijks!!! Als ie goed is, heb je een wereldklasse fuzz...

Rinze
15 oktober 2009, 14:36
Dat MK III is een hedendaagse benaming die destijds niet door Colorsound of Sola gehanteerd werd. Het is wel een ouwe, niks reissue.. ik vind m supergeil!!!

Waarde... je wordt tegenwoordig doodmoe van waarde.. er valt geen touw meer aan vast te knopen.. Deze is niet germanium (onder voorbehoud: ik heb mn leesbril niet op..) en dat is een minpuntje voor de marktprijs.. ik heb in het verleden TB's verkocht voor schandalige bedragen - echt, ik schaam me nu dood en zal later branden in de hel.

Of ze zulke bedragen nu nog opbrengen? geen idee.. ik betwijfel het. de laatste die ik op MP zette, heb ik er maar afgehaald..
Of er vettere fuzzen bestaan? nauwelijks!!! Als ie goed is, heb je een wereldklasse fuzz...

Ik ben normaal niet zo van de fuzzen maar ga nu toch echt even die batterij opzoeken die nog ergens moet liggen. Het is idd gewoon oude meuk. Ik vermoed dat er bij een heleboel mensen die vroeger muziek maakten nog van dit soort spul moet liggen...

Rinze
15 oktober 2009, 15:11
Hij doet ut!:cheerup:

Ghihihi.... dat was leuk. Je moet wel een olifant meenemen om op de switch te trappen, met sokken aan was dat een pijnlijke ervaring. Alles werkt goed, ook de bijgeluiden ;)

Qua geluid zit het in de Hendrix/Stooges/oude Black Sabbath/vieze sixties en seventies-hoek. De knoppen zijn erg interactief, verander je de hoeveelheid fuzz dan levert de tone knop ook weer andere resultaten. Ik heb het idee dat ie moderne high-gain elementen minder pakt, slaat ie een beetje dicht. Met mijn Strat met P90's gaf ie een hele mooie combi. Er komt erg veel laag uit (zal de bas er ook nog eens door gooien) en ik kon er bijna metal mee spelen, maar dan wel hele vieze.

Ben benieuwd wat de buren ervan vonden :chicken:

zoon van Piet
15 oktober 2009, 15:50
kortom: hij mankeert niks!

die schakelaar is een arrows en dat zijn de beste in de wereld.

en de mensen die vroeger muziek maakten en die nog van dit soort spul op zolder hadden, zijn allang bevrijd/beroofd van die dingen. een paar jaar terug was je deze vlot kwijt voor honderden euro's.. en die tubescreamer ook.. de rest niet, die is gewoon niks waard...

Maar deze is dus vet...

Fuhgawz
15 oktober 2009, 18:12
Thnx. Ik had die pagina ook al bekeken maar dacht dat het niet de goeie was omdat er bij de links steeds Coloursound staat. Waaraan zie je dat het de MarkIII is? Hij lijkt er wel erg veel op, maar er staat geen MKIII oid op de behuizing. De onderkant zit er min of meer op koekblik-manier onder geklemd trouwens, merkwaardige constructie.

Waarom MKIII? MK1, MK1.5 en MKII hadden maar twee knoppen. Meer info over die modellen vind je hier: http://www.stompboxes.co.uk/History.html MKIII en MKIV hebben drie knoppen. MKIV heeft andere graphics, aldus hier: http://www.effectsdatabase.com/model/solasound/tonebender/mkiv Daarom is die van jou een MKIII.

Hij heeft dan misschien geen germanium transistors, maar wel tropische viscondensators en dat vinden vintage freaks ook helemaal geweldig. Maar ja, wat de gek ervoor geeft!

Rinze
15 oktober 2009, 18:53
kortom: hij mankeert niks!

die schakelaar is een arrows en dat zijn de beste in de wereld.

en de mensen die vroeger muziek maakten en die nog van dit soort spul op zolder hadden, zijn allang bevrijd/beroofd van die dingen. een paar jaar terug was je deze vlot kwijt voor honderden euro's.. en die tubescreamer ook.. de rest niet, die is gewoon niks waard...

Maar deze is dus vet...

Nou, ik ken dus nog zo'n gast, bandjesverleden van twintig plus jaar terug en tegenwoordig eigenlijk alleen akoestisch spelend. Die had dus ook nog een hele oude TS liggen en heeft nog een paar dozen met spullen staan. En er zijn er vast nog wel meer. 't Is dat ik niet zo'n effectfreak ben..

@ Fuhgawz: tropische viscondensators :???::???: Hij ruikt wel wat merkwaardig van binnen maar toch ook weer niet naar vis.

JeroenSchaaf
15 oktober 2009, 19:14
Lol Vis mod?

ook veel kraakjes enzo? of blijft die redelijk stil?

Rinze
15 oktober 2009, 19:41
Lol Vis mod?

ook veel kraakjes enzo? of blijft die redelijk stil?

Hij kraakt niet maar bromt en ruischt wel wat. Vooral met de fuzz voluit :D Moet zeggen dat ik het een vrij open geluid vind, je kunt met de Fuzz voluit complexe akkoorden goed horen en ook nog tokkelen. Hij reageert ook goed op je aanslag. Na de aanslag teedt en een soort "opbloeien" van het geluid op waarbij het lijkt alsof het zelfs iets harder wordt. En hij heeft een mooie sag, deed me denken aan een versterker met een gelijkrichterbuis die flink over de rooie gejakkerd wordt. Mooie controleerbare feedback ook.

Jammer dat ik niet zo van de fuzzen ben, eigenlijk sowieso niet van de voetpedaaltjes. Ik hou niet van al die troep voor mijn voeten. Heb op het moment ook bijna al mijn trapdozen te kop staan omdat ik er niks mee doe.

zoon van Piet
16 oktober 2009, 09:38
fuk brom en ruis.. das vintage! En als jij die niet van de fuzzen is toch onder de indruk bent, is duidelijk dat het een vet ding is. Goeie Tonebenders zijn heerlijke apparaten en worden niet voor niks gezien als absolute klassiekers onder de fuzzen. Er zit een behoorlijk scala aan sounds in en door het overvloedige, maar erg lekker in het gehoor liggende laag hebben ze ongegeneerd veel power op het podium...
en ze vreten een Big Muff helemaal op..

Het verbaast me dan ook dat jij nog niet doodgespammed bent met bodjes en boden ;)

Die ouwe gitarsiten met hun spullen waren vroeger al mijn jachtterrein.. maar ze zijn bijna uitgestorven of hebben internet en denken dat ze een apparaat van $450 op zolder hebben... de tijden dat ik ts 808-en, muffs of vox wahs van ze los lulde zij echt voorbij :(

Tropische visjes ( de veelkleurige condensatoren) zijn wel geil, maar dan vooral voor de liefhebbers van ouwe wahs.. ik heb nog nooit gehoord dat fuzzfanaten (en ik ben er zelf een) ook op visjes letten. Misschien is dat zoiets als dat verkopers tegenwoordig trots melden dat er een jrc4558 in hun phaser zit? Of wordt er op fuzzfora tegenwoordig ook aan visjesaanbidding gedaan?

Rinze, ik zou zeggen: houdat ding. Is immers ook leuk om thuis eens een lekker potje burenziekmakende ongecontroleerde vette fuzz los te laten...

Fuhgawz
16 oktober 2009, 10:13
Yup, er wordt tegenwoordig ook aan visaanbidding op fuzzfora gedaan. Deze condensators worden magische klankeigenschappen toebedeeld in elk soort effect. Het gaat zelfs zo ver dat gasten op eBay voor veel te veel geld losse visjes kopen om fuzzjes van te bouwen, die dan (gepaard met vintage OC-type germanium transistors en carbon comp weerstanden) uiteraard veeel beter klinken dan effecten met moderne condensators.
In hoeverre dit waar is en in welke mate de visjes ermee te maken hebben weet ik niet. Maar hoe dan ook, visjes zien er in ieder geval vetter uit!

zoon van Piet
16 oktober 2009, 10:51
visjes

Er zit wel wat in.. want ik heb wel moderne herbouw van sommige van mn vintage fuzzen gehoord. Dat verschil tussen oud en nieuw is egwel te horen. In hoeverre het belangrijk is, of óf het in een bandsituatie nog te horen is, laat ik in het midden.
en visjes zien er zeker vetter uit!