PDA

View Full Version : Welke fulltube Fender aanschaffen?



Midwolda
15 oktober 2009, 09:10
Guys,
Ik wil mezelf nog een plezier doen met het volgende:
een kleine Fender fulltube combo amp, weinig watts is al genoeg,
niet het nieuwste maar juist wat ouder (70's, 80's PtP?),
alleen maar voor het buizen-clean dus 2-channel niet nodig,
zo weinig mogelijk controls dus reverb etc. ook niet nodig,
wel de knoppen aan de voorkant ivm. plaatsing in een boekenkast,
een 10" speaker is okee maar een 12" is natuurlijk wel lekkerder,
en hèèl belangrijk: er moet een line-out of headphone op zitten (of te maken zijn),
zodat het signaal doorgestuurd kan worden naar m'n andere zooi.

Volgens mij ben ik op zoek naar een Champ, of zijn er nog meer smaken?

(ps mods: als dit naar Vintage versterkers moet, leef je uit...)

jasses
15 oktober 2009, 16:13
Ik kan fout zijn, maar zowieso had ik het gevoel dat hoofdtelefoon en di-outputs eerder zeldzaam zijn bij lampenversterkers (hoewel het recenter wel vaker voorkomt naar mijn gevoel). Ik denk dat je dat bij oudere fender-lampenversterkers niet gaat vinden.

Verbeter me gerust als ik fout ben.

Chris Winsemius
15 oktober 2009, 16:24
Ik kan fout zijn, maar zowieso had ik het gevoel dat hoofdtelefoon en di-outputs eerder zeldzaam zijn bij lampenversterkers (hoewel het recenter wel vaker voorkomt naar mijn gevoel). Ik denk dat je dat bij oudere fender-lampenversterkers niet gaat vinden.

Verbeter me gerust als ik fout ben.

Helemaal goed!

Dat soort voorzieningen zijn wel later in te bouwen.

@TS: misschien 'n Fender PrincetonReverb (rei. is ook volledig buizen) of 'n (silverface) Deluxe Reverb?

Champ kan natuurlijk ook maar daar zit (maar) 'n 8" speakertje in, de VibroChamps vind ik zelf meestal lekkerder klinken dan de normale Champs.

Harry
15 oktober 2009, 16:38
hoe zit het dan met de warmte als je dat ding in gaat bouwen?

Chris Winsemius
15 oktober 2009, 16:51
hoe zit het dan met de warmte als je dat ding in gaat bouwen?

Mits goed ontworpen en geplaatst: no problem.

Bovenstaand is wel afhankelijk v/d fysieke ruimte in een amp en het uitgangsvermogen.

Hout
15 oktober 2009, 18:32
@TS: Als je alleen je geluid in je stereo o.i.d wil krijgen, kun je er natuurlijk ook gewoon een mic voorzetten. Moet die headphone aansluiting die ook werken als speakermute? Want dat zijn dan wel twee verschillende functies...

@ Chris: Zou je die beide functies in een princeton reverb ri kunnen bouwen, met bij voorbeeld een 8ohm weerstand van 20 watt?

Gr
Hout

Chris Winsemius
15 oktober 2009, 18:41
Hoi Hout

Mail me even en geef ook even aan of het om 'n rei. of 'n oudere gaat.

Midwolda
15 oktober 2009, 19:07
@TS: Als je alleen je geluid in je stereo o.i.d wil krijgen, kun je er natuurlijk ook gewoon een mic voorzetten. Moet die headphone aansluiting die ook werken als speakermute? Want dat zijn dan wel twee verschillende functies...


Ik wil het geluid door kunnen pompen naar m'n pc of naar een tweede gitaar-versterker.
Maar het moet dan wel een speaker-mute funktie hebben ja.
En nu je het zo stelt realiseer ik me pas dat een alltube amp niet zonder speaker-load kan. :chicken:

Dat er dan een 8" speaker in een Champ oid. zit vind ik minder belangrijk, daar is wel wat op te verzinnen.
Heeft een VibroChamp wel een 10" van zichzelf?

Puerco
15 oktober 2009, 19:24
Je kunt ook zonder de amp te modden van een line out functie gebruik maken als je een attenuator tussen de amp en speaker zet.
De meeste attenuators hebben zo een line out functie en een (silent) load functie, bv de weber mass verkrijgbaar bij de gier.
Je mist dan wel het geluid dat je speaker geeft en je zult waarschijnlijk nog een speakeremulator nodig hebben.

nico verduin
15 oktober 2009, 19:52
Heeft een VibroChamp wel een 10" van zichzelf?nope ook 8"

Chris Winsemius
15 oktober 2009, 19:57
Je kunt ook zonder de amp te modden van een line out functie gebruik maken als je een attenuator tussen de amp en speaker zet.
De meeste attenuators hebben zo een line out functie en een (silent) load functie, bv de weber mass verkrijgbaar bij de gier.
Je mist dan wel het geluid dat je speaker geeft en je zult waarschijnlijk nog een speakeremulator nodig hebben.

Goeie tip! :ok:

Koch LoadBox heeft die voorzieningen maar vermoedelijk kost het wel meer dan mods (afhankelijk van de tech en het type circuit natuurlijk).

Midwolda
24 oktober 2009, 21:41
Okee, nu weet ik zeker dat ik in het verkeerde topic zit... het is een VibroChamp uit 1978 geworden.
Van buiten nog heel erg netjes, en van binnen zag ik ook niets raars maar ik ben geen expert he.
'k Had alleen een paar foto's van de ingewanden van de Champ en de VibroChamp in m'n kop zitten.
Thuis alleen nog even de lampen geschoten en verder lekker staan genieten van het sublieme geluid... :cooler:

http://img514.imageshack.us/img514/6777/fvcleft.jpg

http://img198.imageshack.us/img198/3803/fvcright.jpg

TimS
25 oktober 2009, 01:44
Leuk ding, heb je ook foto's van de buitenkant?

Over de Line-Out trouwens: ik dacht altijd dat die tussen de voor- en eindversterker in zat?

Midwolda
25 oktober 2009, 09:13
Haha grappig, ik dacht "de buitenkant ziet er net zo uit als iedere andere late 70's VibroChamp dus da's saai"
maar ja, zo'n 6v6 coke-bottle schijnt nogal apart te zijn dus da's veel interessanter, toch?
Anyway, dit is 'm (is inmiddels ietsjes glimmender gepoetst):
http://img38.imageshack.us/img38/103/78vibrochamp.jpg
Wonderbaarlijk dat er zo'n geluid uit zo'n kleine versterker en zo'n kleine speaker kan komen.
't Is absoluut herkenbaar van vele opnamen van enkele decennia geleden.