PDA

View Full Version : basgitaar en basversterker



timtech
14 oktober 2009, 22:18
Ik ben een beginnende basgitarist en heb momenteel een Ibanez bas met een klein versterkertje.
Later -als ik groot ben- wil ik een knappe gitaar kopen en binnenkort een goede versterker die goed in een band te gebruiken is.
Ik wil graag veel jaren 60 (Beatles!) en 70 gaan spelen, een beetje funk (als ik eindelijk eens leer slappen) en soul. Geen harde rock of metal.
Nu mijn vragen: welke basgitaar past hier het beste bij (prijs tot 2500 eurie; Hofner??) en welke versterker kan ik het beste aanschaffen???
Ik wacht jullie reakties in spanning af.

schwalbe
14 oktober 2009, 23:12
Een beatlebas en een bas waar je lekker mee kan slappen zijn echt twee heel verschillende dingen. Ik zou denk ik voor een goede PJ bas gaan: het P-element is prima voor alle vintage muziek en de J en beide elementen samen zijn prima voor modernere geluiden.
De Sandberg California serie bassen zijn erg tof en een PJ of PM uit die serie gaat het zeker aankunnen. Yamaha BB serie als het budget wat krapper is. Qua versterking zou ik eens bij Eden gaan kijken; Nemesis als het niet te duur mag worden. Hartke LH500 als het budget wat krapper is.

timtech
15 oktober 2009, 17:16
Kijk, daar kan ik wat mee:)
bedankt!

acousticmats
17 oktober 2009, 21:50
fantastisch budget dat je daar hebt
veel suc6 ermee

edit: verkeerde topic XD

Henkie spenkie
18 oktober 2009, 14:54
Dat zijn 2 wel heel verschillende muziekstijlen die je daar noemt zeg! Voor funk heb je vaak liever een wat strakker, directer geluid en voor beatles achtige muziek meer een wat wollig geluid. Dus eigenlijk een beetje elkaars tegenovergestelde.

Als je dan een budget hebt van €2500 voor alleen al een basgitaar, zou ik in dit geval 2 verschillende bassen nemen. Eén bas alla een Musicman stingray en dan nog een P bas o.i.d.. Dat kan gemakkelijk met zo'n budget en dan heb je 2 echt hele goede basgitaren die perfect zijn voor de stijl die je op dat moment wilt spelen.

Wil je toch graag 1 bas zou je ook nog kunnen kijken naar een Rickenbacker.

vincent136
18 oktober 2009, 17:30
Beginnend bassist met 2500 euro voor een bas, en je weet nog niet eens wat je zoekt.. dude!

Nouja, je kunt nu dus alles wel kiezen. Sandberg heeft mooie bassen met goede configuraties, maar denk ook aan Celinder, enz enz.

Ga maar naar Bass Connection, Bassmatterrs of The Bass Gallery toe. Daar heb je keus uit heel veel top-bassen en een goed advies kun je er ook krijgen.

Wilde dat ik zo'n budget had :dontgeti:

denblommme
18 oktober 2009, 19:09
Ik zou custom gaan:
www.adamovic.nl

maar eerst goed leren spelen en leren welke houtsoorten, pickups, actief/passies ik leuk vind...

Demonturtle
19 oktober 2009, 13:54
music man stingray zou een van mijn voorkeuren zijn

timtech
27 oktober 2009, 21:28
Tja, heb ik nu een domme vraag gesteld met mijn budget?
Zal in ieder geval heel goed naar jullie adviezen luisteren en jullie op de hoogte houden!:)

TimS
28 oktober 2009, 00:36
Tja, heb ik nu een domme vraag gesteld met mijn budget?
Zal in ieder geval heel goed naar jullie adviezen luisteren en jullie op de hoogte houden!:)
Geen domme vraag, je hebt gewoon een lekker budget voor een beginner :)

De meeste mensen die zoveel geld uitgeven aan een instrument weten ongeveer wat ze zelf willen, wat ook wel handig is: met jou budget heb je verschrikkelijk veel keus.

timtech
28 oktober 2009, 21:14
Neig, dank zij jullie en adviezen van vrienden, toch naar een Fender American Standard P Bass of een Jazz Bass.
Denk dat het een P Bass wordt, want minder knopjes en lekker basic.
Blijf dan ruim binnen het budget en kan dan ook een knappe versterker aanschaffen.
Moet dat een speciale basversterker worden, een combo?

xommen
30 oktober 2009, 21:50
Misschien beter even hier kijken voor basversterkerinfo:
http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=17537

idm
2 november 2009, 10:58
Ga ajb naar een grote winkel en ga 100 verschillende bassen proberen. Als je een P over een J verkiest omdat ie een knopje minder heeft dan denk je niet genoeg na over het verschil in geluid van de twee. Het zijn totaal andere bassen. Dus mijn advies luid: Probeer zoveel mogelijk bassen uit en koop degene waar je verliefd op word.

timtech
5 november 2009, 15:29
Ben naar Rock Palace in Den Haag geweest.Heel veel keus en goede voorlichting.
Omdat ik linkshandig ben, kon ik niet op de gitaren spelen, maar gelukkig was er een meisje daar die waanzinnig kan bassen.
Een aantal beluisterd en toch voor een P Bass gekozen (Fender), nu nog neuzen voor een versterker

bermotter
21 november 2009, 21:18
wat ook wel handig is: met jou budget heb je verschrikkelijk veel keus.

Zo zou ik over 30 jaar nog zitten te twijfelen welke ik zou kiezen ;)

bassooka
17 december 2009, 02:31
een orange amp natuurlijk voor 60 of 70's. die klinken vrij hard op die vintage modellen.
en een precision. die bas zal ik nog wel eens kopen.