PDA

View Full Version : Afstellen (brug waarschijnlijk) van oude Harmony gitaar



Jeef4h
14 oktober 2009, 18:32
(alvast sorry voor de grote van de plaatjes, ik wist niet hoe ik ze moest verkleinen)

Hallo,

Ik heb even een korte vraag. Tenminste ik denk dat het niet echt moeilijk op te lossen is. Ik heb gisteren een oude harmony gitaar gekocht:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/14/1255519738-060.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2010093.html)

Maar mijn hoge en lage E snaar staan te dicht op het (p90) element. Hierdoor raakt vanaf het indrukken van de 5e fret het element (waardoor de snaar dus stil komt te vallen. Het ziet er zo uit. Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan verhelpen?

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/14/1255519698-60.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2010091.html)

Nico2
14 oktober 2009, 18:34
Als je de foto's via image shack upload is er een knopje voor het verkleinen ;)

oigun
14 oktober 2009, 18:52
Als de snaar tegen het brugelement komt probeer dan de trussrod iets aan te draaien en vervolgens de brug iets hoger afstellen. Komt de hals bol te staan(tov de snaren EDIT: De trussrod wel weer terugdraaien) dan moet je de hals iets shimmen. Dwz. een stukje hout van ongeveer 1á2 mm onder de hals leggen aan de brug kant zodat de hals iets achterover komt en je de brug dus iets hoger af kunt stellen.
Succes!
Als je er niet uitkomt en je woont in de buurt van haarlem wil ik er wel naar kijken.(alleen kijken hè);)

Luigi
14 oktober 2009, 19:05
Is het niet veel simpeler om het elemetkapje aan de onderkant wat af te schuren/vijlen? Hoeft dan allen aan de kant van de hoge snaren te gebeuren natuurlijk.

barno
14 oktober 2009, 20:28
Is het niet veel simpeler om het elemetkapje aan de onderkant wat af te schuren/vijlen? Hoeft dan allen aan de kant van de hoge snaren te gebeuren natuurlijk.

nee, doen wat oigun zegt: maw het probleem bij de wortel aanpakken, elementkapjes zijn niet bedoeld om af te schuren. trouwens de polen zijn maar beperkt instelbaar. bij dogears zit je nu eenmaal met een min of meer vaste pickup hoogte.

oigun
14 oktober 2009, 20:47
Allereerst natuurlijk de brug een stukje omhoog draaien.. Heb je dan een aanvaardbare actie dan ben je klaar.

Fern
14 oktober 2009, 23:34
Hoi,

Voor er halzen en elementen worden aangedraaid en afgeschuurd....

1. Laat een gitaar reparateur met een mal nakijken of de kromming van de toets klopt met de kromming van de brug. Een toets met een 12" radius wil een brug die is ingevijld op 12". Het is een tweedehandsje, dus er kan best aan gerommeld zijn.

2. Laat de gitaar afstellen. Hals pen, brughoogte, intonatie.

3. Zet de elementen op de goede hoogte.

Heb je ervaring met afstellen? Nee? Laat het dan doen, dan heb je ook wat garantie.

Succes!
Fern.

Jeef4h
14 oktober 2009, 23:50
Bedankt alvast voor de hulp. Ik ga morgen wel eerst van beginnen dan met de brug op draaien (moet ik denk ik alleen wel even een nieuw ringetje eronder zetten omdat hij anders een stuk steekt) en als de actie dan te hoog wordt dan stop ik dat stukje hout nog wel even onder de hals. Ik denk dat het wel moet gaan lukke! (en in het uiterste geval woon ik idd in de buurt van Haarlem, maar denk niet dat het zover zou komen).

Enorm bedankt, ik laat wat horen!

Jeef4h

geert1976
14 oktober 2009, 23:59
Hoi,

Voor er halzen en elementen worden aangedraaid en afgeschuurd....

1. Laat een gitaar reparateur met een mal nakijken of de kromming van de toets klopt met de kromming van de brug. Een toets met een 12" radius wil een brug die is ingevijld op 12". Het is een tweedehandsje, dus er kan best aan gerommeld zijn.

2. Laat de gitaar afstellen. Hals pen, brughoogte, intonatie.

3. Zet de elementen op de goede hoogte.

Heb je ervaring met afstellen? Nee? Laat het dan doen, dan heb je ook wat garantie.

Succes!
Fern.

het kan wel eens punt 1 zijn en dat ze en rechte brug gemonteerd hebben ipv een boogbrug, als ik de studs bekijk van de brug lijkt eea niet helemaal origineel, ik heb dit gekloot laatst met een japanse SG gehad, boogbrugje erop en weg probleem.

Fern
15 oktober 2009, 00:06
Hoi Geert,

In dit geval heeft de brug wellicht een te grote ronding, want de buitenste snaren lopen aan..
Wist je trouwens dat heel veel tune-o-matic bruggen (ook de betere van Schaller) in de loop der jaren doorzakken? Ze buigen door en worden rechter.
Ik zie dat heel vaak in het atelier.

Fern.

geert1976
15 oktober 2009, 00:14
Hoi Geert,

In dit geval heeft de brug wellicht een te grote ronding, want de buitenste snaren lopen aan..
Wist je trouwens dat heel veel tune-o-matic bruggen (ook de betere van Schaller) in de loop der jaren doorzakken? Ze buigen door en worden rechter.
Ik zie dat heel vaak in het atelier.

Fern.

klopt, mij zojuist aangeschafte Epiphone Genesis Deluxe heeft dit probleem ook, gelukkig heb ik nog een goede liggen.

Ja je hebt gelijk de ronding kan te groot wezen waardoor de actie van de middelste snaren wel goed is, waardoor de buitenste te laag zijn.

Hij moet het gewoon even na laten kijken

Jeef4h
15 oktober 2009, 11:31
Hmm, ja de brug loop wel rond maar daarom zijn het juist die snaren die aanlopen tegen het element. Maar het lijkt er opzich wel op dat de brug orgineel is (niet dat ik dat zou weten maar ok). Ik zal het even navragen bij mijn lokale muziekwinkel hier anders. Overigens heeft vooral de hoge E er last van, de lage merk je het nauwelijk.

Is het wel een idee om tijdelijk mijn brug te verhogen zoals oigun beschreef? Of verpest ik daarmee iets aan mijn gitaar?

Hiro
15 oktober 2009, 12:09
nee hoor verhoog de brug maar hier kan je niet veel fout aan doen voor je gitaar, bekijke alleen even of de action dan niet te hoog word voor je.
Is dat wel het geval, ligt t aan de trusrod.

wietse
15 oktober 2009, 13:30
zo te zien ligt de brug nu helemaal op z'n muil, begin eerst maar eens met de brug omhoog te draaien tot de afstand snaar/element wel goed is, is de aktie dan te hoog dan kan je de hals altijd nog shimmen.
ringetje tussen brug en body moet je niet doen, lijkt op stront, en je hebt kans dat het gaat rammelen.
halspen is het laatste waar je aan moet komen, zeker als je geen ervaring ermee hebt.
maar het is helemaal niet erg als de brug niet precies waterpas staat, staat hij bij die van mij ook niet.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/harmonyp90mercy.jpg

het is trouwens een harmony model H9000AB multiplex plankje en een paar heel fatsoenlijk klinkende p90's.

ik had die gitaar van jou ook al op marktplaats zien staan voor 40 euro, stond mij wat te ver weg.
veel plezier ermee.

TIMBER
15 oktober 2009, 15:11
He Wietse.. had je een mailtje gestuurd.. check uw mailbox..;)