PDA

View Full Version : Ingewikkeld geschakel, nu nog een ledje!



KoenB
14 oktober 2009, 18:27
Ik speel in een ska/punk band. Ik schakel daardoor vaak tussen clean en distortion. Ik vind mijn cleansound het lekkerst met zowel de neck als bridgepup aan. Met distortion geeft dit modder, en kies ik altijd voor bridge alleen. Nu zou het natuurlijk wel ideaal zijn als ik niet bij elke wissel tussen clean/disto de pupschakelaar om moest knallen. Daar heb ik iets op gevonden: Een stereo-output op de gitaar, met beide pickups op een eigen kabelkern. Het (al dan niet) mixen van die 2 gebeurt bij het kiezen van het kanaal, en daarvoor is dit kastje de planning:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/switching.jpg

Er is dus een distortion loop (geschakeld met de blauwe switch, een 3DPT), en een extra lead loop voor een eventuele solo (geschakeld met de rode 2DPT). Wanneer er distortion wordt gebruikt, wordt automatisch de neckpickup ontkoppeld.

en nu het probleem:

Ik wil ledjes, zodat ik kan zien of mijn loops aan staan of niet. Dit zou betekenen dat ik een 3DPT en een 4DPT!! nodig heb... en dat is een duur grapje. Nou vraag ik me dus af of er nog meerdere mogelijkheden zijn om dit met een eventueel truukje te doen. Ik ben bekend met de Millenium Bypass, maar die gaat hier volgens mij niet werken, aangezien de effecten in de loops altijd aan zullen staan.
Dan is er ook nog de ongebruikte lug, aangeduid met een pijltje. Ik vroeg me af of hier niet een slim truukje mee uit te halen is, waarmee een led kan worden geschakeld.

Ik hoor het graag, alle suggesties zijn welkom

nico verduin
14 oktober 2009, 20:20
Het nek element heeft een bepaalde weerstand. Daar zou je gebruik van kunnen maken om er een zeer kleine stroom door heen te laten lopen. Dan met een transistortje een ledje aan en uit laten gaan. Maar dan moet ik wel de DC weerstand weten van het element.
Het draad is meestal #40 AWG = 0.08mm diameter. De stroom door dat draad mag maximaal 13mA. Maar als je van 1mA uitgaat, moet het te doen zijn. Maar dan moet ik eerst de DC weerstand van je nek element weten.

KoenB
14 oktober 2009, 22:01
Even opgezocht op de GFS website, de neckpup is 10K.

nico verduin
14 oktober 2009, 23:14
zal morgen wel ff iets in elkaar flansen.

Chris Winsemius
14 oktober 2009, 23:17
ik vermoed dat stroom door 'n gitaarelement sturen niet bevordelijk is voor de magnetische eigenschappen/etc.......

als ik tijd heb kijk ik nog wel naar de gewenste schakelopties

KoenB
14 oktober 2009, 23:21
Nog even verder zitten inlezen op de Millenium Bypass. Ik ben er inmiddels achter dat ik deze wel kan gebruiken op de Lead en Distortion loops, dus dat is goed. Nu las ik dat de Millenium Bypass gebruikt maakt van de output impendance van een effect. In principe kan ik het element toch ook gewoon zien als een 10K weerstand tussen aarde en hot?

In dat geval zou ik ook daar gewoon een Millenium Bypassje aan kunnen hangen.

Link naar MillBP http://www.geofex.com/Article_Folders/Millenium/millen.htm

Chris Winsemius
14 oktober 2009, 23:39
Waarschijnlijk 'n goeie optie maar let er op dat je het element niet sloopt.

Trouwens: modderig geluid op hals-pu: welke amp gebruik je?

nico verduin
15 oktober 2009, 08:08
slimme oplossing (millenium 2) gebruikmakend van de beperkingen van de diodes. De stroom is zoooooooooooooo minimaal dat je echt dat element niet gaat slopen. Ik zat gisteren in mijn berekeningen op 50uA door het element. Dat had hem ook niet gesloopt. Maar deze oplossing is nog veel simpler EN veiliger.

KoenB
15 oktober 2009, 10:23
Waarschijnlijk 'n goeie optie maar let er op dat je het element niet sloopt.

Trouwens: modderig geluid op hals-pu: welke amp gebruik je?

Een line6 spider II

Maar het is vooral de combinatie GFS Fat Pat (flink volle necksound) met een fulltone OCD (van zichzelf ook al nogal vol klinkend) die zich niet leent voor neckhumbucker distortion. Ik pak altijd de bridge: meer bite, betere pinch harmonics, etc. Persoonlijke voorkeur.


Verder ben ik ondertussen uit mijn schakelschema. Bedankt voor de hulp allemaal! Tijd om weer een middagje in de schuur te spenderen