PDA

View Full Version : Eenvoudige geluidsdemping mogelijk?



LaurentB
14 oktober 2009, 17:01
Elektrische gitaar speel ik met hoofdtelefoon, dus daar heeft niemand last van. maar nu blijkt mijn buurvrouw toch wel enigszins gestoord te worden van mijn akoestische gitaarspel door de dag heen.
Het betreft hier dus een ander huis hè, geen andere kamer in hetzelfde huis of zo.

Hard kan het niet zijn, maar zij is grote delen van de dag thuis en heeft blijkbaar zelf ook niet vaak de televisie of radio aan staan, en ik kan me er wel iets bij voorstellen als je urenlang een gitaar hoort, dat je daar melig van wordt.

Nu bestaan er allerlei oplossingen met voorzetwanden tegen de muur en dergelijke, maar dat gaat me toch te ver.

Ik heb zelf maar één ruimte, dus ik kan ook niet een kamer 'verderop' gaan zitten, of zo. Ja, in de hal, maar dat is wel erg ongezellig.

Ik ga wel afspraken maken met haar over vaste tijden en zo, maar ik voel me nu toch niet vrij meer.

Is er iemand die wel eens iets geprobeerd heeft met het afschermen met een dik gordijn van een hoek of zo, of iets anders dat enigszins dempt?

Harald
14 oktober 2009, 17:22
Djeez, is de geluidsisolatie bij jullie dan zo slecht?! Bummer :makeup: ZO hard gaat een akoestische toch echt niet, en van laagfrequent dat enorm doordreunt, of contactgeluid kun je toch ook weinig last hebben. Klinkt toch ietwat overgevoelig, tenzij de geluidsisolatie bij jullie echt nulkommanix is... om gallisch van te worden :mad: Heb je al geprobeerd hoe het is als je een feedbackbuster in het klankgat stopt? Je zou natuurlijk een deken in de klankkast kunnen stoppen, maar echt akoestisch oefenen kun je dan ook niet meer omdat je niet echt je toon kunt beoordelen zo. Of op een jazzbak, of zo'n silent gitaar van Yamaha, die je niet hebt.

Hoe klinkt je badkamer? Maar goed, in die flat zullen de leidingen het dan juist wel weer mooi verspreiden. Halletje is in jouw geval misschien nog de beste optie. In een oude musikmaker stond in een homestudio artikel ooit een soort tentkonstruktie met dekens over wat stangen om reflecties te dempen. Je zat dan zelf min of meer in een tent. Misschien dat zoiets een idee is? Maar dan zit je net zo gezellig in je halletje denk ik. Misschien het halletje wat gezelliger maken. Maar zo ruim is dat ook niet als ik het me goed herinner.

Te bedenken dat ik mijn buurman ooit heb gevraagd om iets harder te gaan spelen. Kon wel horen dat hij speelde, maar niet wat. Dan liever wat duidelijker hoorbaar!

Tja, vroeger gingen we gewoon op straat oefenen, maar dat was 's zomers, en geen idee of dat nog steeds zomaar kan in Eindhoven.

kenx
14 oktober 2009, 17:26
Je kan misschien een hoekje in de kamer nemen, die het verst verwijderd is van de scheidingsmuur, je kan dan dat hoekje nog een beetje inrichten met noppenschuim (isolatieschuimpanelen) of met van die eierdoosjes. Blijkt dat nog niet genoeg te zijn, kan je er nog een gordijn voorhangen oid...

Aangezien dit allemaal veel te omslachtig is, is er natuurlijk ook een andere oplossing:
zo'n reisgitaartje aan te schaffen, heeft een beduidend kleinere klankkast, wat natuurlijk ook veel minder 'kabaal' gaat maken... Ik moet wel zeggen dat het speelgemak beduidend kleiner gaat zijn, maar dat moet je er dan maar bijnemen

Je kan ook proberen van gewoon zacht te spelen, of je maakt gewoon goede afspraken met je buur(vrouw, man) dat je bvb. tussen 5 en 7 mag spelen, of weet ik veel... Burenruzies is nu niet echt iets waarop iemand zit te wachten...

Edit!: inderdaad een goed idee van Harald om een feedbackbuster erin te proppen, je weet maar nooit!

Succes!

LaurentB
14 oktober 2009, 17:50
@Harald: spelen zonder geluid vind ik niks, dat bederft alle plezier.
Het is hier wel gehorig blijkbaar, alhoewel ik van die buren nooit iets hoor. Zij hoort alles van alledrie de appartementen hier, en zelfs van onze trap, zei ze. Briljante constructie. Maar ach, het waren woningcorporatiewoningen dus dan mag het niks kosten hè. Behalve nu dan, nu ze allemaal geprivatiseerd zijn.

@Kenx: akoestisch materiaal dempt in de ruimte zelf, maar laat wel alles door. Nou ja, misschien heb je toch een punt: in die hoek wordt dan wel alvast een en ander geabsorbeerd en niet richting buren weerkaatst.

kenx
14 oktober 2009, 19:00
@Harald: spelen zonder geluid vind ik niks, dat bederft alle plezier.
Het is hier wel gehorig blijkbaar, alhoewel ik van die buren nooit iets hoor. Zij hoort alles van alledrie de appartementen hier, en zelfs van onze trap, zei ze. Briljante constructie. Maar ach, het waren woningcorporatiewoningen dus dan mag het niks kosten hè. Behalve nu dan, nu ze allemaal geprivatiseerd zijn.

@Kenx: akoestisch materiaal dempt in de ruimte zelf, maar laat wel alles door. Nou ja, misschien heb je toch een punt: in die hoek wordt dan wel alvast een en ander geabsorbeerd en niet richting buren weerkaatst.

ok sorry in dat geval, wist ik niet...

Harald
14 oktober 2009, 19:09
Trouwens, bedacht me net, je woont er toch al langer... Je zit toch niet ineens alleen nog maar rapsguados te oefenen op je nieuwe gitaar, onder luide begeleiding van de kreet Olé ? Die rasguados kun je evt. ook goed oefenen met gedempte snaren, dat is een stuk stiller.

En hoezo uren overdag spelen, ben je nu ook al slachtoffer van de kredietcrisis?

Een silent guitar zou nog wel kunnen helpen, maar dan zit je alleen nog maar met koptelefoon op te oefenen. En ook tweedehands kost dat je iig nog een 300 euro of meer. Een wat groter huis zoeken voor een schappelijke huur zal wel geen doen zijn in Eindhoven vermoed ik? Tenzij je echt in een achterstandsbuurt wilt zitten iig.

Maar als ze serieus last heeft van een akoestische gitaar denk ik dat het heel lastig wordt om daar iets aan te doen zonder de bron aan te pakken. Voor een oefenhokje heb je simpelweg de plek niet. Het enige wat me zo te binnen schiet is een wandje tussen je bank en het bed, en dan bij je bed gaan zitten spelen. Maar goed, ook dat zal vermoed ik niet zoveel doen, tenzij je dat echt helemaal afsluit met deur en al.

LaurentB
14 oktober 2009, 19:32
Hehehe, ik had toevalligerwijze inderdaad wel nogal wat flamencotechnieken zitten oefenen de laatste dagen, met die nieuwe gitaar, dat maakt wel iets meer geluid natuurlijk.

Maar ik wil niks gedempts doen, ik speel gitaar omdat ik het mooi vind klinken, en als het niet mooi klinkt wil ik niet spelen.

Ik heb zelf ontslag genomen, per 1 augustus, dus ik heb weer lekker de tijd.

Ik zat inderdaad te denken aan een afscheiding van die hoek, maar dan wel verwijderbaar, anders wordt het hier wel erg claustrofobisch.


Trouwens, bedacht me net, je woont er toch al langer... Je zit toch niet ineens alleen nog maar rapsguados te oefenen op je nieuwe gitaar, onder luide begeleiding van de kreet Olé ? Die rasguados kun je evt. ook goed oefenen met gedempte snaren, dat is een stuk stiller.

En hoezo uren overdag spelen, ben je nu ook al slachtoffer van de kredietcrisis?

Een silent guitar zou nog wel kunnen helpen, maar dan zit je alleen nog maar met koptelefoon op te oefenen. En ook tweedehands kost dat je iig nog een 300 euro of meer. Een wat groter huis zoeken voor een schappelijke huur zal wel geen doen zijn in Eindhoven vermoed ik? Tenzij je echt in een achterstandsbuurt wilt zitten iig.

Maar als ze serieus last heeft van een akoestische gitaar denk ik dat het heel lastig wordt om daar iets aan te doen zonder de bron aan te pakken. Voor een oefenhokje heb je simpelweg de plek niet. Het enige wat me zo te binnen schiet is een wandje tussen je bank en het bed, en dan bij je bed gaan zitten spelen. Maar goed, ook dat zal vermoed ik niet zoveel doen, tenzij je dat echt helemaal afsluit met deur en al.

Plant
14 oktober 2009, 19:33
Ik durf het bijna niet voor te stellen: http://www.yamaha.co.jp/english/product/guitar/silent_guitar/index.html

Ook nylonsnarig.

Je hoeft natuurlijk niet alleen maar hierop te spelen, maar voor oefendoeleinden kan het best werken. Het urenlang repeteren / herhalen met fouten is waarschijnlijk de meest storende faktor. Dus dat kun je beter stilletjes doen. Als je een muziekstuk al redelijk beheerst en je speelt het dan een paar keer hard akoestisch (niet 's nachts natuurlijk!), wie zal er dan aan de bel trekken?

Mijn broer heeft b.v. een kwalitatief goede elektronische piano (geen prul, maar echt een met aanslag-gevoeligheid en realistische mechanische 'feel') naast een gewone piano. De elektronische voor het instuderen en als het stuk onder de knie is speelt hij op 'the real thing'. Geen centje pijn.

Grappig dat mijn buren in mijn flat vroeger schrokken bij het idee van mijn elektrische gitaar, want "dat gaat vast kei-hard". Ja, maar die kan dus ook héél zacht (en die hoorden ze dus nooit). Terwijl ze m'n akoestische gitaar acceptabel vonden ("oh, leuk"), terwijl ze die juist altijd konden horen. Omgekeerde wereld ;)

Over hoeveel uur per dag hebben we het eigenlijk? 6? 10? :noob:

LaurentB
14 oktober 2009, 20:20
Ik durf het bijna niet voor te stellen: http://www.yamaha.co.jp/english/product/guitar/silent_guitar/index.html

Ook nylonsnarig.(...)

Over hoeveel uur per dag hebben we het eigenlijk? 6? 10? :noob:

Maar een paar, bij elkaar toch niet meer dan 3 meen ik. Alleen dan wel verspreid over de dag.

kenx
14 oktober 2009, 21:10
Ik durf het bijna niet voor te stellen: http://www.yamaha.co.jp/english/product/guitar/silent_guitar/index.html

Ook nylonsnarig.

Dat is toch de gitaar die harald zei?

vederlicht
14 oktober 2009, 21:19
Lijkt me echt waardeloos! Gitaarfreak en dan zo onvrij in je eigen huis. Ik weet niet of je verder goed met die buren kan opschieten anders zou je het voor mekaar moeten krijgen dat je hun dagprogramma kent en ongeveer weet op welke tijden ze in ieder geval niet thuis zijn en dan....voluit op de Spaanse tour!! Op de tijden dat ze thuis zijn oefen je op ballades/slaapliederen en emotionele "fluistersongs".
Tja, ik draag ook maar wat aan en om nou in je eigen huis onder een dubbeldaks tent te gaan pingelen......!:???: maar volgens mij dempt dat wel heel goed...
Sterkte!

LaurentB
14 oktober 2009, 22:13
Nou, ze is niet onvriendelijk hoor, dat niet. Het is ook niet zo dat ze vraagt of ik helemaal niet meer wil spelen, maar niet zo lang.
Ik heb ook al gevraagd of ze op vaste tijden afwezig was maar dat is dus niet zo.


Lijkt me echt waardeloos! Gitaarfreak en dan zo onvrij in je eigen huis. Ik weet niet of je verder goed met die buren kan opschieten anders zou je het voor mekaar moeten krijgen dat je hun dagprogramma kent en ongeveer weet op welke tijden ze in ieder geval niet thuis zijn en dan....voluit op de Spaanse tour!! Op de tijden dat ze thuis zijn oefen je op ballades/slaapliederen en emotionele "fluistersongs".
Tja, ik draag ook maar wat aan en om nou in je eigen huis onder een dubbeldaks tent te gaan pingelen......!:???: maar volgens mij dempt dat wel heel goed...
Sterkte!

vederlicht
14 oktober 2009, 22:17
Nou, ze is niet onvriendelijk hoor, dat niet. Het is ook niet zo dat ze vraagt of ik helemaal niet meer wil spelen, maar niet zo lang.
Ik heb ook al gevraagd of ze op vaste tijden afwezig was maar dat is dus niet zo.

Tja, dan moet je jezelf toch beperken middels een ijzeren zelfdiscipline. Wellicht ook beter voor je vingertoppen....
groet

Harald
15 oktober 2009, 15:46
mods, excusez les dubble post, maar hij is hier zo toepasselijk

http://94.100.118.102/535800001-535850000/535836701-535836800/535836709_5_IC4n.jpeg

grizzly
15 oktober 2009, 22:42
Wanneer ze er echt last van heeft, is zij de gene die er baad bij heeft dat ze je niet hoort.
Als ze er ECHT last van heeft, wil ze er vast wel voor betalen jouw gitaar niet meer te horen.
Ofwel, laat de geluidsisoltatie door haar verzorgen?
Of ze koopt een gitaar met koptelefoon voor je.....:seriousf: