PDA

View Full Version : kleine kraakjes



martijn3293
14 oktober 2009, 16:00
Hallo,

Ik ben bezig met mijn band op zelf een demootje op te nemen.
Nu hebben wij een eerste lied opgenomen. We gebruiken Cubase SX en we sluiten een XENY FX 1832 mengpaneel via usb op de laptop aan. De gitaren nemen we op met een Shure sm57. Nu merken we dat we het hele liedje door allemaal kleine kraakjes horen. Hoe komt dit?

fivelastwords
14 oktober 2009, 16:03
kan van alles zijn, van te hard gegainde pre-amps tot een te trage computer... Wanneer hoor je de klikjes? Is het al bij 1 spoor opname of pas bij meerdere? Heb je veel VST's draaien, etc. Als je het iets specifieker vertelt kunnen we je misschien beter helpen.

martijn3293
14 oktober 2009, 16:22
Ik hoor het alleen als ik het in zijn geheel luister. Bij de aparte sporen hoor ik niks. (Sorry als ik wat onduidelijk ben, maar ik ken hier nog niet zoveel van allemaal xD) Wat bedoelt je met: Heb je veel VST's draaien?

fivelastwords
14 oktober 2009, 17:23
Ik hoor het alleen als ik het in zijn geheel luister. Bij de aparte sporen hoor ik niks. (Sorry als ik wat onduidelijk ben, maar ik ken hier nog niet zoveel van allemaal xD) Wat bedoelt je met: Heb je veel VST's draaien?

Met VST's bedoel ik effecten in Cubase, dus compressors, EQ's etc maar ook drumsamplers en dergelijke. Wat je nu zegt kan is te verklaren aan een te trage computer voor wat je van het programma vraagt. De kraakjes komen doordat de computer niet alle berekeningen snel genoeg kan maken. Je kan dit (misschien) nog verhelpen door je buffersize omhoog te gooien. Je maakt dan meer rekenkracht van de computer beschikbaar voor Cubase. Nadeel is dan dat je meer latency krijgt (dus als je nog extra partijen in wilt spelen zul je vertraging horen).

5150II
14 oktober 2009, 23:43
Ik gok dat je master 'clipt'.
Probeer het totaal wat naar beneden te halen op je daw.

harrie-beton
15 oktober 2009, 13:54
kraakjes kunnen komen door langzame laptops of oversturing.
In je opname keten zitten met de audio interface en de laptop twee zwakke schakels. Het is niet handig om in de oefenruimte of met een band te gaan stunten en wil daarom het volgende voorstellen: Zet een goed klinkende cd met klassieke muziek op en neem dit direct op en hang ook paar mics in je kamer die ook audio opnemen. Ga dan spoor voor spoor terugluisteren. Is het dan goed?

HAMMAR
19 oktober 2009, 16:14
Virusscanner en andere actieve processen be-eindigen.

martijn3293
21 oktober 2009, 16:56
Sorry voor het late antwoord.
Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken wat het antwoord zou zijn. Maar ik
denk dat het komt omdat k een veel te trage pc heb.
Zou ik dit misschien kunnen verminderen door zoveel mogelijk bestanden op een externe harde schijf te zetten?
En hoe kan ik mijn buffersize omhoog doen?

Ik gebruik bijne geen VST's.
En wat betekent: Ik gok dat je de master clipt?
Alee, hoe moet je dat doen? want ik denk dat ik dat dan niet gedaan heb xD

STW
22 oktober 2009, 02:08
als je master clipt, wil dat zeggen dat het volume van je totale mix (mastervolume) te hoog is, waardoor de boel overstuurt. kan je ervaren als kraakjes. dus zet eerst even je mastervolume omlaag, kijken of dat helpt.

het kan idd ook aan je buffersize liggen. hoe die omlaag moet weet ik niet, want ik weet niet wat voor audio-interface (geluidskaart) je gebruikt. als het hetzelfde kleine kastje is die ik bij mn behringer-keyboard kreeg... dan kan het heel goed daar aan liggen, die is niet veel soeps. volgens mij kan je niet eens je buffersize aanpassen met dat ding.

het kan ook aan je computer liggen. maar de meeste moderne computers kunnen meerdere sporen audio wel aan. bestanden verplaatsen zal iig niet helpen.


als het niet het clippen van de master is, kan je dit nog proberen:

-kijk in cubase bij devices/device setup
-dan zie je rechtsboven 'master ASIO driver' staan
-als je meerdere opties hebt in dat menutje, probeer ze allemaal, kijk of dat helpt.

als dat niet helpt: sluit cubase af, doe dat kleine behringer kastje (als je die hebt) er uit, download en installeer asio4all (te vinden via google), start cubase, en kies asio4all als master asio driver.

Fenderwim
26 oktober 2009, 16:12
Laptops zijn soms niet geschikt voor recording omdat een laptop snel last heeft van DPC latency.

Dit houdt in dat bepaalde hardware in je computer die uiteraard aangestuurd wordt door software, af en toe het process van je DAW verstoren.

Hiervoor kan je een programmaatje downloaden om te checken of dit het geval is. Het heet DPC Latency Checker.

http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

Groeten

Wim