PDA

View Full Version : Welke Humbucker heeft 'gesplit' de beste stratsound?



groovieguitarguus
14 oktober 2009, 15:43
Ik heb ooit een artikel gezien waarin Dolf Koch (idd van de versterkers), een aangepaste strat had met bij de brug 2x een stratelement die ook als humbucker konden worden geschakeld (meen ik me te herinneren).

Maar welke humbucker heeft gesplit het beste karakter om als Single coil te gebruiken met b.v. 2x een Texas Special?... Dus gesplit, in tussenstand een lekkere 'Dire Straits' tone... en als humbucker heerlijk kan 'brullen' :soul:

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 16:29
Ik zou zo gauw niet een merk of type kunnen noemen. Punt is echter dat de dimensies van de spoelen anders zijn. In een typische humbucker zitten spoelen die relatief breed en plat zijn. Een typische fender-achtige single coil is naar verhouding smal en hoog. In het laatste geval heb je daardoor een wat lagere impedantie, een hogere resonantiepiek (qua frequentie) en dus een wat helderder geluid.

In principe kun je die waarden van een humbuckerspoel (en elk ander type spoel) beïnvloeden door er een andere spoel parallel aan te zetten.

groovieguitarguus
15 oktober 2009, 20:26
Dus het de waarde aan 'ohm' is niet eens zo belangrijk?

aaronstonebeat
15 oktober 2009, 20:48
Inderdaad. De ohmse weerstand zegt eigenlijk alleen hoe lang de draad is als je de doorsnee ervan weet. Daarmee kun je uitrekenen hoeveel wikkelingen er zijn en dat geeft je de mogelijkheid de 'inductiviteit' (Henry) van de spoel te bepalen (je moet daarvoor ook weten hoe lang, breed en hoog de spoel is).

En dan weet je ook de impedantie (eigenlijk 'inductieve reactantie') van de spoel bij verschillende frequenties.

Als je draad hebt dat 2x zo dik is (en evenveel wikkelingen), zal de ohmse weerstand slechts een kwart zijn maar de impedantie zal ongeveer hetzelfde zijn.