PDA

View Full Version : Tekst schrijven, hoe nu verder?



RiffMeister
14 oktober 2009, 10:22
Ik vroeg mij af, hoe schrijven jullie teksten?
Ik heb nu een 15-tal nummers waarvan er maar bij 3 tekst zitten. De overige 12 hebben wel een titel en een "vaag" idee waarover de tekst moet gaan (het is een heel goed idee waarover het moet gaan, maar de uitwerking is wat wollig momenteel). Maar ik kom niet op tekst. Of ik kom niet verder als het refrein.
Hoe doen jullie dat?
Hoe doorbreek je je eigen vicieuze cirkel in denkwijze?

P.S. Misschien is het niet het juiste subforum maar ik zou niet weten waar ik het anders zou moeten plaatsen. (en zoeken op lyrics of tekst krijgt heel veel niet bruikbare resultaten).

Guitarmania
14 oktober 2009, 20:18
Hoe doorbreek je je eigen vicieuze cirkel in denkwijze?


Drank & drugs.

Serieus: ik weet niet in welke taal je het wilt doen. Vaak willen bands in het engels voor de dag komen. Dat verzint wat lastiger omdat je niet in die taal denkt. Nog veel belangrijker trouwens is dat de engelse uitspraak van de meeste Nederlandse zangers vreselijk is.

Wat adviesjes:

- probeer niet een logisch verhaal te dichten. Aan de beste songteksten is geen touw vast te knopen (Stairway to heaven);
- laat het ook niet constant rijmen, want dat klinkt zo simpel (het is geen sinterklaasrijm);
- prop niet teveel woorden in een zin, maar geef de zanger de ruimte om een woord lekker lang aan te houden;
- gebruik niet al te moeilijke engelse woorden zoals "conversation", "private", "particular" etc;
- overdenk de tekst "we all live in a yellow submarine" eens;
- doe dat ook met "de do do do, de da da da" (Police).

terrasbeest
14 oktober 2009, 20:54
Zeker van dat NIEMAND op dit forum dit kent :

Kobaïaans
Het Kobaïaans is een kunsttaal, die een belangrijke rol speelt binnen het werk van de Franse rockband Magma als de taal van de fictieve planeet Kobaïa. De taal werd gemaakt door de drummer en grondlegger van de groep, Christian Vander, en wordt voor quasi alle gezongen stukken van het repertoire van de band gebruikt. De taal heeft Franse invloeden, maar heeft evenzeer Germaanse klanken, en ook Slavische en Latijnse. In geschreven vorm dragen verschillende letters diakritische tekens, zelfs een ongewone letters zoals de w. Tot op heden zijn sommige woorden van de taal nog niet vertaald, de taal dient dan ook vooral als een muzikaal instrument.
Een bekend Kobaïaans woord is Zeuhl : "hemels".

Alle gekheid op een stokje. Als er geen tekstdichter in je schuilt, bestaat het risico dat je belachelijke dingen gaat zingen.Alles hangt natuurlijk samen met de muziek die je speelt. De teksten van Zappa vond ik wel leuk,pure spot met alles en iedereen.
Bobby Brown bvb;

Hey there, people, Im bobby brown
They say Im the cutest boy in town
My car is fast, my teeth is shiney
I tell all the girls they can kiss my heinie
Here I am at a famous school
Im dressin sharp n im
Actin cool
I got a cheerleader here wants to help with my paper
Let her do all the work n maybe later Ill rape her

Oh God I am the american dream
I do not think Im too extreme
An Im a handsome sonofabitch
Im gonna get a good job n be real rich

(get a good
Get a good
Get a good
Get a good job)

Womens liberation
Came creepin across the nation
I tell you people I was not ready
When I fucked this dyke by the name of freddie
She made a little speech then,
Aw, she tried to make me say when
She had my balls in a vice, but she left the dick
I guess its still hooked on, but now it shoots too quick

Oh God I am the american dream
But now I smell like vaseline
An Im a miserable sonofabitch
Am I a boy or a lady...i dont know which

(I wonder wonder
Wonder wonder)

So I went out n bought me a leisure suit
I jingle my change, but Im still kinda cute
Got a job doin radio promo
An none of the jocks can even tell Im a homo
Eventually me n a friend
Sorta drifted along into s&m
I can take about an hour on the tower of power
long as I gets a little golden shower

Oh God I am the american dream
With a spindle up my butt till it makes me scream
An Ill do anything to get ahead
I lay awake nights sayin, thank you, fred!
Oh god, oh god, Im so fantastic!
Thanks to freddie, Im a sexual spastic
And my name is bobby brown
Watch me now, Im goin down,
And my name is bobby brown
Watch me now, Im goin down, etc.

Ik heb vroeger ook een paar tekstjes gemaakt : ik liet me inspireren op commercials, op het gevoel dat ze wilden opwekken.
Inspiratie vind je overal, je moet ze echter niet te ver gaan zoeken.

Guitarmania
14 oktober 2009, 21:57
Is dat net als het "Spanglish" van die meidengroep een paar jaar geleden?

Edit: heb me helemaal kapot gelachen... Thanx!

terrasbeest
14 oktober 2009, 22:00
Is dat net als het "Spanglish" van die meidengroep een paar jaar geleden?

Als het geen Jazz is , ken ik het niet he:sssh:

RiffMeister
15 oktober 2009, 13:37
Drank & drugs moeten wel meehelpen denk ik :) maar behalve het voorkomen van sinterklaasrijmelarij gebruiken jullie dus eigenlijk geen vast "iets" begrijp ik - niet te moeilijk doen , het komt vanzelf? -
Ik zal vanavond maar's een gooi doen dan. in ieder geval vast bedankt!

RiffMeister
16 oktober 2009, 10:06
Nou het KISS idee heeft bij mij zeker wel gewerkt. Niet dat de teksten echt top-materiaal is, maar de "vicieuze cirkel" is in ieder geval doorbroken :D thx for the help!

Fistfunk
17 oktober 2009, 15:00
Sowieso is het handig om een tekst af en toe weg te leggen en later er nog eens overheen te lezen om te kijken of je dingen kan verbeteren.

Verder kun je proberen een tekst eerst in je moedertaal te schrijven en daarna naar engels te vertalen (als je engels schrijft). Zo heb je in ieder geval een verhaal klaar en moet je creatief zijn in je zinsconstructies om de engelse tekst te laten kloppen en dezelfde lading mee te geven.

Verder bijv. proberen binnen een onderwerp twee compleet tegenovergestelde termen te vinden en die aan elkaar linken. Doe dingen die niet voor de hand liggen, dan wordt je gedwongen creatief te zijn en heb je grote kans dat je iets beters schrijft dan de 1000ste "my baby left me out on the streets... blablabla"

pimmetje
17 oktober 2009, 16:17
Ooit was ook op tv een stukje van enkele nederlandse artiesten over teksten schrijven. De vraag was of alcohol daarbij kon helpen. Voor sommigen was dat dus absoluut niet zo en voor sommigen wel. Niet dat de alcohol voor een goede tekst zorgde, maar wel soms voor een soort van kickstart; een paar meer verrassende, originele stukjes.

Ik geloof dat 't Thé Lau of Huub vd Lubbe was die zei dat het hielp om dronken flarden op te schrijven. Als je daar vervolgens een keer nuchter naar kijkt, kan je zeker 90% of 95% wegmieteren. In die laatste paar procent zitten echter soms een paar mooie pareltjes om zonder drank op mee verder te puzzelen. Van die dingen die je nuchter nooit zo zou formuleren of koppelen.

RiffMeister
17 oktober 2009, 22:43
Sowieso is het handig om een tekst af en toe weg te leggen en later er nog eens overheen te lezen om te kijken of je dingen kan verbeteren.

Verder kun je proberen een tekst eerst in je moedertaal te schrijven en daarna naar engels te vertalen (als je engels schrijft). Zo heb je in ieder geval een verhaal klaar en moet je creatief zijn in je zinsconstructies om de engelse tekst te laten kloppen en dezelfde lading mee te geven.

Verder bijv. proberen binnen een onderwerp twee compleet tegenovergestelde termen te vinden en die aan elkaar linken. Doe dingen die niet voor de hand liggen, dan wordt je gedwongen creatief te zijn en heb je grote kans dat je iets beters schrijft dan de 1000ste "my baby left me out on the streets... blablabla"

Dat eerste, wegleggen, dat werkt bij mij eigenlijk vanzelf. Meestal tijdens het spelen van het nummer bij de tekst.. Dan klopt iets voor geen meter of loopt (aliteratie) het niet lekker, dan pas ik het vanzelf aan.

Dat tweede, moedertaal > Engels, werkt, bij mij persoonlijk, voor geen meter. Het algemene idee, dat is er wel; als ik het dan ga vertalen, dan krijg ik van die stomme vertalingen als "you see it sit so" - "i always get my sin" , maar dat zal wel aan mij liggen, maar werken doet het dus niet.

En dat laatste was, standaard teksten, is juist iets wat ik volkomen probeer te vermijden.. En dat werkt nu redelijk. Voornamelijk dus door het heeel erg simpel (en soms lekker vaag) te houden.


Ooit was ook op tv een stukje van enkele nederlandse artiesten over teksten schrijven. De vraag was of alcohol daarbij kon helpen. Voor sommigen was dat dus absoluut niet zo en voor sommigen wel. Niet dat de alcohol voor een goede tekst zorgde, maar wel soms voor een soort van kickstart; een paar meer verrassende, originele stukjes.

Ik geloof dat 't Thé Lau of Huub vd Lubbe was die zei dat het hielp om dronken flarden op te schrijven. Als je daar vervolgens een keer nuchter naar kijkt, kan je zeker 90% of 95% wegmieteren. In die laatste paar procent zitten echter soms een paar mooie pareltjes om zonder drank op mee verder te puzzelen. Van die dingen die je nuchter nooit zo zou formuleren of koppelen.

Persoonlijk: drank wil inderdaad wel goed helpen - voor het beginproces dan; het algemene idee met een paar riffjes en crap. Wat mij echt goed over de streep heen getrokken heeft, qua teksten dan, is dom rondcruisen in de auto met een kleine memo-recorder in de hand. Geen muziek en dan drie uur rondcrossen. Even geen gezeik aan je kop, geen telefoontjes, geen internet, geen mail, alleen "autobahn": heer-lijk.

terrasbeest
18 oktober 2009, 08:45
Ooit was ook op tv een stukje van enkele nederlandse artiesten over teksten schrijven. De vraag was of alcohol daarbij kon helpen. Voor sommigen was dat dus absoluut niet zo en voor sommigen wel. Niet dat de alcohol voor een goede tekst zorgde, maar wel soms voor een soort van kickstart; een paar meer verrassende, originele stukjes.

Ik geloof dat 't Thé Lau of Huub vd Lubbe was die zei dat het hielp om dronken flarden op te schrijven. Als je daar vervolgens een keer nuchter naar kijkt, kan je zeker 90% of 95% wegmieteren. In die laatste paar procent zitten echter soms een paar mooie pareltjes om zonder drank op mee verder te puzzelen. Van die dingen die je nuchter nooit zo zou formuleren of koppelen.

Dit is dus gewoon crimineel als 'aanrader'.Ik heb zo een paar gevallen in m'n omgeving, en er zijn in m'n vriendenkring ook doden geweest door drugsgebruik. Genoeg gezien om voor mezelf te beslissen zo clean mogelijk te blijven.

http://www.hersenletsel.net/overzicht/artikelen/korsakov.htm


Zoek een andere hobby jongens, de wereld zit niet op jullie te wachten, je eigen gezondheid is IMO belangrijker.

pimmetje
18 oktober 2009, 11:10
Oh, ja... het was natuurlijk een aanrader aan iedereen die anders nooit drinkt om maandenlang onafgebroken strontlazarus te worden. Puur om teksten op papier te krijgen... :???:
Meteen een link naar korsakov... kom op man! :stop:
Over over-reageren gesproken....

De meesten van ons drinken wel eens wat en wellicht ook wel eens een drankje te veel voor de helderheid. Zonder dat we onze gezondheid enorme schade aandoen. Dan is er niets mis mee om die tijd te gebruiken om wat gedachtenflarden op te nemen of op te schrijven, zodat je er later eventueel nog iets leuks uit kunt halen.

Guitarmania
19 oktober 2009, 22:30
Hier wordt de waarde van alcohol toch behoorlijk onderschat. Even los van alle ellende die het kan opleveren - mensen drink niet teveel! - is het gewoon een feit dat alcohol de hersenen wat losser maakt. Dat zorgt idd voor een "kickstart". Een start dus. Dus alles dat je onder invloed doet moet je de volgende dag wel even nalezen.

Maar Herman Koch heeft al een geschreven dat de meeste Nederlandse boekenschrijvers, schrijven met een sigaar en een fles wijn naast zich.

Maar alcohol is niet noodzakelijk. Waar het in wezen om gaat is dat je in de mood komt.

Anekdote over Jan Rot: Jan Rot had andere dingen nodig dan alcohol. Jan moest naar de klote zijn om goede teksten te schrijven. Dat deed ie altijd heel behoorlijk. Totdat ie verkering kreeg. Hij had een relatie, een huis en een tuin. En nu ook nog eens door die relatie een "normaal leven". Jan was te gelukkig, en kwam voor een total writersblock te staan. Toen heeft ie zijn relatie maar uitgemaakt. Heeft ie een half jaar liefdesverdriet van gehad. En nooit heeft ie betere teksten geschreven dan tijdens dat verdriet.

Dus: of alcohol, of een kut-leven. Met iets anders kom je niet tot goede teksten...

driftkop
21 oktober 2009, 16:51
Moeilijk, soms rolt een heel nummer er in 5 minuten uit, soms heb ik een regel en zit daar maanden op te staren. Het belangrijkste is om het eenvoudig te houden. En een rijmwoordenboek wil ook nog wel eens helpen ;)

LordOfLager
21 oktober 2009, 17:05
Dus: of alcohol, of een kut-leven. Met iets anders kom je niet tot goede teksten...

Alcohol en/of een kutleven staat daarentegen niet garant voor goede teksten.. Ik kan me wel vinden in het "writersblock want gelukkig" idee, maar om daarvoor nu een kutleven te zoeken gaat ook weer wat ver.

barno
21 oktober 2009, 17:11
teksten leren schrijven: vooral heel veel naar songs luisteren. En het onderscheid leren maken tussen cliché's gebruiken op een verantwoorde manier (popmuziek bestaat nu eenmaal voor groot stuk uit recyclage) en cliché's gebruiken bij gebrek aan beter. Ik zeg luisteren omdat songteksten een hele andere rubriek zijn dan bv. gedichten (die wel gelezen moeten kunnen worden) oké, er zijn uitzonderingen, Cohen to name but one.

en ook vooral grammatica correct toepassen ... een groot probleem bij heel veel bandjes van hier die in het Engels gaan zingen. "If I would + stam ww .... " is zo'n megafout die je vaak hoort: geloofwaardigheid down the drain ... :)