PDA

View Full Version : de knoop doorhakken



Hallie
14 oktober 2009, 00:12
best G netters..
na lang wikken en wegen wil ik toch echt iets hebben waarmee ik op kan nemen.
Het enige wat me tegenhield was geld en GAS aanvallen op iets wat "beter" zou zijn.. en ik de bomen niet meer in het bos zag staan.

ik zat er te denken aan de Firepod van Presonus.
waarom? Omdat ik er goede verhalen over hoorde en omdat ie 8 kanalen heeft waarmee je dus uit je voeten kunt met het opnemen van een drumstel.
én dat ie wel degelijk betaalbaar is.

maar oppzich is dat ook wel een beetje överkill voor wat ik wil vooropig.

Wat ik eigenlijk wil is;

een apparaatje dat

2 of 4 xlr kanalen heeft
En gratis software ( bijvoorbeeld cubase LE).. zodat ik aan de slag kan.

ik zat zelf de hele tijd al te denken aan een line 6. maar ik denk niet dat ik die digitale geluiden ga gebruiken. ik wil lekker prusten met microfoons e.d.

ik heb al gekeken naar
-M audo
-lexicon
-tascam
-alesis
-presonus.

oftewel teveel keus voor een Leek.

Wat kunnen jullie mij uiteindelijk van harte aanraden? het liefst <250 euro.


En nog 1 vraag erboven op.

Het is toch mogelijk om met een klein mengtafeltje ( 6 of 8 kanalen )
drums af te regelen en dan L & R out naar de 2 xlr ingangen op het interface apparaatje om zo toch drums op te nemen

bedankt voor het meedenken

Thoom42
14 oktober 2009, 01:59
Ik heb zelf een Tascam US1641. Ligt boven je budget en heeft meer inputs, maar heb zeer goede ervaringen met Tascam. Vaak zit er bij een interface wel een versie van Cubase LE bij.

skabouter
14 oktober 2009, 12:38
mensen raden vaak aan wat ze zelf hebben, en dat doe ik nu ook. ik heb een M-audio Delta 1010LT, is maar 200 euro, en heeft alles om mee te beginnen, en ook om in door te groeien.
Binnenkort koop ik er 2 bij, zodat ik totaal 24 analoog in/uit heb! Lekkere allround-kaart, prima kwaliteit!

fivelastwords
14 oktober 2009, 15:54
Skabouter, klopt het dat die (op twee inputs na) alleen line-ingangen heeft? In dat geval zou ik het de topic starter afraden, want dan moet hij nog een mixer met 8x XLR erbij kopen én moet die over direct outs beschikken. Of hij moet dan allerlei losse pre-amps erbij kopen. Ik zou qua prijs iets hoger gaan zitten en inderdaad voor iets in de klasse Tascam U1641 gaan of een M-audio Fasttrack Ultra8 oid.

Hallie
14 oktober 2009, 16:53
Maar wat zou dan volgens jullie een logische overweging zijn?

tascam die jullie beschrijven
of de presonus firepod?

die zijn toch redelijk hetzelfde?

en hoezo heb ik een mengpaneel nodig voor die M audio die skabouter aanraad?

bedankt voor het meedenken

fivelastwords
14 oktober 2009, 17:17
Als je met microfoons wilt opnemen heb je microfoon-preamps nodig. In die Delta van Skabouter zitten weliswaar 10 ingangen, maar slechts 2 daarvan zijn ingangen waar pre-amps inzitten. De andere ingangen kun je wel audio inknallen, uit keyboards, synths, etc, maar niet microfoons zonder ze eerst door een preamp te hebben gehaald. Je kan dan 2 microfoons direct opnemen via die kaart, terwijl je als je nog 8 andere mics wilt gebruiken, ze eerst op line-level moet brengen aan de hand van microfoon-preamps. Een mengtafel heeft preamps onboard (de meeste in elk geval) en daarom gaf ik aan dat je dan een mengtafel nodig hebt of losse preamps.

Verder over je vraag: die kaarten lijken inderdaad veel op elkaar, zowel qua uiterlijk als qua features. Grootste verschil is, dat de Firepod met Firewire werkt en de Tascam met USB.

(check anders ook even dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122996)

Hallie
14 oktober 2009, 20:23
oke, thanks!

Dus dan zou ik er een in mijn geval een behringer tafeltje bij moeten halen. maar dat lijkt me omslachtig.

ik ga de topic eens goed doorlezen.

Maakt het qua snelheid ernstig veel uit of het usb of firewire is?

fivelastwords
14 oktober 2009, 20:33
Maakt het qua snelheid ernstig veel uit of het usb of firewire is?

Nee, met 8 sporen niet echt. Vroeger gaf USB nog weleens problemen, maar tegenwoordig niet meer. Firewire zou iets constanter zijn in het doorgeven van signalen, maar heb met zowel USB als Firewire nooit problemen gehad. Kies dus wat je zelf het meest aanspreekt!

flitslicht
14 oktober 2009, 20:59
Ik heb al een tijdje een EMU 404. Die heeft twee mic/line ingangen en MiDi in/out. Geen idee of het beter of slechter is dan andere hier genoemde apparaten maar zelf vind ik de geluidskwaliteit behoorlijk goed. Hiervoor heb ik twee PCI kaarten gehad (inwendig in de computer) maar deze USB kaart is wel een stuk beter.

Kost nu geloof ik €180 en Cubase LE zat erbij toen ik hem kocht. Ze leveren ook 'Protheus VX' erbij hetgeen een programma is met hoog kwalitatieve MiDi geluiden. Die gebruik ik met een keyboard oa voor drums.

Ben zelf erg tevreden over het kastje.

Hallie
14 oktober 2009, 21:29
die Emu ziet er best interessant uit zeg.

ik kan er alleen niet uit opmaken of er cubase LE bijzit!

en de prijs is erg mooi! zo heb ik wat geld over voor wat microfoons e.d

ik had de vraag ook al in de eerst post.. als ik drums op wil nemen.. kan ik dan 8 kanalen in een mangtafel prikken en dan 2 out naar een interface?

STW
15 oktober 2009, 00:00
even voor de duidelijkheid: over welke EMU 0404 hebben we het nu?
er is een PCI versie en een USB versie
http://blogs.warwick.ac.uk/images/michaelwalford/2006/12/30/emu_0404_recording_interface_1.jpg
http://images.asia.creative.com/images/inline/products/E-MU0404PCI/feature_1.jpg

een vriend van me heeft de USB versie. leuk ding, hij schijnt beter te zijn dan de m-audio fasttrack pro die ik zelf heb. en er zit idd cubase LE bij.

als je drums op wil nemen, kan dat op de manier die jij zegt. alleen heb je dan nog maar 2 sporen om te bewerken achteraf. tenzij je S/PDIF gebruikt.. maar daar heb ik niet zoveel verstand van, ik weet niet hoe praktisch dat is.

skabouter
15 oktober 2009, 00:10
idd my bad, je mist bij die delta 1010 de preamps, als je geen mixer hebt... dan is het een slechte optie inderdaad!

Thoom42
15 oktober 2009, 00:49
Ja, dat kan, heb ik zelf ook een poos gedaan. Is leuk om mee te beginnen maar is niet ideaal. Je kunt achteraf niks meer wijzigen aan de verschillende mics die je opneemt. Dus; of je instellingen op je mengtafel moeten ideaal zijn, of je moet je drums met 2 mics opnemen. Han heeft hier wel eens verhalen gehouden over opnames met 2 of zelfs 1 microfoon die nog beter klonken dan opnames met meerdere mics. Het kan dus wel, en werkt ook best goed, maar je kunt er na afloop niet zoveel meer mee.

harrie-beton
15 oktober 2009, 13:45
Als ik nu iets zou kopen zou ik deze nemen:

taskam 1641

Het voordeel van de TASKAM 1641 is ondanks de prijs van 289 euro 8 ingebouwde microfoon pre amps heeft. Ook nog 16 sporen!

19 inch 24-bit/96 kHz USB 2.0 Audio/MIDI interface met 16 simultane inputs en 4 simultane outputs (14 analoog input, 8 microfoon inputs met fantoomvoeding, S/P-dif en MIDI I/O. Deze interface wordt gebundeld met Cubase LE4 en de TASCAM Continuous Velocity Piano

http://www.feedback.nl/computer-audio/tascam/us-1641


->
Als jij trouwens drums op wilt nemen zou ik mee ook concentreren op microfoons, plaatsing en opnametechniek. Dat is nog wel belangrijker dan een audio interface. Ik ga er een beetje vanuit dat met aanschaf van deze Alesis het GAS pas begint...

Hallie
15 oktober 2009, 16:29
bedankt voor alle tips.

ik ga voormezelf even uitrekenen wat ik kan spenderen.

degene die jij door linkte is trouwens Tascam en geen alesis. ik neem aan dat dat een tik fout is;).

harrie-beton
16 oktober 2009, 09:07
:dontgeti:
ja, ben blond, ik bedoel de TASKAM.

fivelastwords
16 oktober 2009, 11:17
Nee nee, ik weet vrij zeker dat je de tasCam bedoeld ;)

harrie-beton
16 oktober 2009, 14:58
sorry mijn stamkroeg bestond 10 jaar en was fffeestje (bier gratis)