PDA

View Full Version : Ik word er gek van: Wat zijn nou de beste LP kopieën??



Electrical Storm
5 april 2003, 12:28
OK, laat ik maar gewoon beginnen met zeggen dat ik geen Gibson kan betalen. Toch ben ik er nu vrij zeker van dat ik als tweede jankplank een zwarte Les Paul met goudkleurige hardware wil (Custom-style dus). Ik vind het uiterlijk van deze gitaar werkelijk onovertroffen mooi, en het geluid is ook precies waar ik naar op zoek ben (staat een beetje tegenover de fel klinkende strat die ik nu heb). Nu zijn er de volgende mogelijkheden:

-Zwarte Gibson Studio: Ik moet zeggen dat de LP Studios mij niet zo heel erg trekken: ik heb liever zo'n logge plank met binding enzo, deze klinkt natuurlijk ook veel zwaarder. Daarnaast betaal ik voor een Gibson ook erg veel voor de naam en dat is het laatste wat ik wil.

-Epiphone LP Custom: Dit is waar mijn eerste gedachten naar uitgingen, maar nu hoor ik van heel veel kanten dat dit echt een gitaar is waar ik met mijn tengels van moet afblijven. Ik heb hem eigenlijk nog nooit serieus kunnen testen dus het is niet iets dat ik met eigen ervaringen kan onderbouwen. Maar zodra er zich een gelegenheid aandoet zal ik hem zeker eens proberen. LP Customs zijn nieuw verkrijgbaar voor rond de 600 euro, tweedehands zie ik ze niet zo heel veel... Kleine bijkomstigheid: Om het feit dat ik de tuners, straplocks en PU's moet gaan vervangen kan ik niet heen, aangezien deze van modderkwaliteit schijnen te zijn.

-EKO VL480S: Deze gitaar kwam ik een tijdje geleden tegen op internet, maar na langdurig zoeken heb ik helaas de conclusie moeten trekken dat ik heel erg hard mijn best moet doen om zo'n gitaar ooit tegen te komen. Hij is dus extreem moeilijk verkrijgbaar, en ik ben bang dat ik meteen aan de aankoop vastzit als ik hem ooit bestel bij een Nederlandse dealer (aangezien ze door hun onbekendheid lastig zijn kwijt te raken voor zo'n gitaarwinkel). Ze kosten nieuw rond de 300-400 euro, maar daar komen gegarandeerd verzendkosten bij. Ik heb veel positief commentaar gelezen over deze gitaar (weliswaar op Harmony Central), maar toch vind ik het nog steeds te goedkoop voor een handgebouwde gitaar die qua kwaliteit Gibson bijna schijnt te evenaren.

-Tokai/Vester/Fernandes: Allemaal uit dezelfde fabriek (geloof ik), alleen ze worden helaas niet meer gemaakt. Ze zijn daarom vrij moeilijk te verkrijgen, want ik zie er zelden één op marktplaats of ebay staan. Ik heb geen idee van de prijs maar ik heb erg veel lovende reacties gehoord (kwaliteit vergelijkbaar met Gibson). Met het feit dat ik hem alleen tweedehands kan kopen heb ik opzich geen problemen.

-Ibanez: Ik meen ooit gehoord te hebben dat in een ver verleden Ibanez zich ook ooit bezig heeft gehouden met het maken van LP-kopieën. De kwaliteit was echter volgens deze bronnen niet veel soeps dus eigenlijk valt de Ibanez al af...

-Turser: De serpent-series lijken wel wat op LP's, maar ik vind de inlay erg lelijk en de finish is ook niet echt naar mijn wens. Bovendien zie ik er nooit één te koop staan in Duitsland of Nederland, dus van de prijs en de kwaliteit weet ik weinig...

-Andere alternatieven? Er zullen ongetwijfeld meer gitaarbouwers LP-replica's maken, dus kom alsjeblieft met tips... Van bedrijven als Samick koop ik sowieso geen gitaren omdat de kans wel heel klein is dat deze kwalitatief ook nog eens erg goed zijn.


Ik vind het een erg lastige keuze omdat naar mijn idee alleen Gibson kwalitatief gezien perfecte Les Paul's maakt die daarnaast ook nog steeds verkrijgbaar zijn. Helaas zijn deze ook zo ongelooflijk duur (ook tweedehands) dat ik van een Gibson alleen nog maar kan dromen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Electrical Storm op 2003-04-05 13:04 ]</font>

lupoloco
5 april 2003, 12:42
een andere optie is misschien de vantage les paul

Negative K3 fan
5 april 2003, 12:43
De ibanez lawsuit gitaren schijnen ook niet zo geweldig te zijn...

Waarom staat heritage er eigelijk niet tussen???

en de Epiphone Elite? (dat zijn exacte gibson klonen maar dan in japan gemaakt dus goedkoper, maar zeker niet -veel- slechter).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-04-05 12:44 ]</font>

PeArLjAm
5 april 2003, 12:45
Op 2003-04-05 12:43, schreef Negative K3 fan:


Waarom staat heritage er eigelijk niet tussen???


omdat hij een goedkope kopie zoekt die wel goed is, en heritage gitaren zijn vrij prijzige volgens mij, gaan richting de gibson kant op toch?

Negative K3 fan
5 april 2003, 12:47
Ze gaan wel ded gibson kant op, maar toch zijn ze ngo wel wat goedkoper.

Electrical Storm
5 april 2003, 12:47
Heritage ken ik niet zo goed. Werd dat vroeger ook niet door Tokai geproduceerd in Japan?

Negative K3 fan
5 april 2003, 12:49
Op 2003-04-05 12:47, schreef Electrical Storm:
Heritage ken ik niet zo goed. Werd dat vroeger ook niet door Tokai geproduceerd in Japan?


Heritage is een relatief neiuw merk van ex gibson medewerkersr in een oude gibson fabriek die het niet eens waren met het nieuwe beleid van gibson en voor zichzelf begonnen.

Marc Oblivian op dit forum heeft een zwarte heritage LP custom.

Electrical Storm
5 april 2003, 12:54
Ok, dan moet ik dus maar even wachten totdat hij dit topic leest. Ben erg benieuwd of die gitaar bevalt en hoeveel hij kost...

Jay Cal
5 april 2003, 13:22
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&amp;item=2520941085&amp;category=23 84http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&amp;item=2520317174&amp;category=23 84
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&amp;item=2521122746&amp;category=23 84
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&amp;item=2521137918&amp;category=23 84
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&amp;item=2520933273&amp;category=23 84

De laatste is wel een leuke koop maar heeft helaas een bolt-on neck. Hope that helped.

Gianno!

lars
5 april 2003, 13:26
pearl

JV
5 april 2003, 13:29
de tokai love rock schijnt inderdaad een van de beste kopien te zijn en hij is nog betaalbaar ook.

heb er ooit is 1 zien hangen in de standby in utrecht.

maar zo'n ding is altijd te bestellen

Chris Wolstenholme
5 april 2003, 13:29
vintage, dat spul van http://www.omegamusic.nl hebbe die geen le paul custom?

goed spul an sich :smile:

Ic3gl0vE
5 april 2003, 13:48
tokai verkopen ze bij guitar center dacht ik

Mitch
5 april 2003, 13:50
Nog even over die Epi: ik heb zelf een Custom van ca. '90 en die is in de loop van de jaren bijna maximaal ge-upgrade: splitsbare SD's, Grover Tuners (was bittere noodzaak), bedrading vernieuwd, andere strapholders....
Klinkt véél beter dan origineel, maar het blijft wat minder vol allemaal, zeker de bass-response blijft achter, al merk je dat alleen goed bij tokkelen.
Maar het blijft toch mijn eerste 'serieuze' electrische gitaar, dus ach :wink:
Oude liefde roest niet!

Recentelijk heb ik een keer een nieuwe Epi LP Custom in mijn handen gehad en ik moet zeggen: de pick-ups waren standaard beter dan op dat oude kreng van mij. Niet zo goed als SD's maar absoluut beter bruikbaar. Gewicht was echter iets minder, voelde meteen iets lummeliger. Zegt niks over de kwaliteit van de houtsoort, maar je begrijpt vast wat ik bedoel.

Anders Destium
5 april 2003, 22:28
Heritage is kwalitatief superieur aan Gibson (tegen een mindere prijs). De reden hiervoor is de relatieve massaproductie bij Gibson, dit maakt een beetje Heritage natuurlijk wel een kostbare gelegenheid.

Als het écht puur om het uiterlijk gaat kun je het beste een Epi black beauty kopen, dat lijkt heel wat :wink:

ijzerbroot1
5 april 2003, 22:28
Zelf heb ik een Stagg LP kopie en die is helemaal niet verkeerd. En goedkoper zul je ze niet vinden denk ik. 199 en je weet alles.

staartmans
6 april 2003, 01:08
Op 2003-04-05 13:29, schreef JV:
de tokai love rock schijnt inderdaad een van de beste kopien te zijn en hij is nog betaalbaar ook.

heb er ooit is 1 zien hangen in de standby in utrecht.

maar zo'n ding is altijd te bestellen


Voor mijj Gibson-tijdperk heb ik op een Love-Rock Tokia gespeeld. Errug goede gitaar: mooi afgewerkt, oog voor details etc etc. Lijkt me zeker een goede vervanger. Ik zou alleen de elementen vervangen omdat die soms microfonisch zijn (pas bij wat hogere volumes en drive)

Verder kan je nadenken over Guild Bluesbird: mooi en kwaliteit.

Greetz, Martino!

sash
6 april 2003, 01:14
Hey Jay Cal, waarom hoor ik niets over die fantastische Aria Les Paul van je?

Anders Destium
6 april 2003, 10:07
Hij wil niet dat iedereen er 1 gaat kopen natuurlijk :smile: En degene die hij heeft is lastig te vinden, de Aria's uit de jaren 90 zijn veel crappier maar wel makkelijk te vinden...

master-of-telecaster
6 april 2003, 15:00
Ik denk eigenlijk niet dat je zomaar kunt zeggen dat alle Epiphones slecht zijn. Het is volgens mij een beetje hetzelfde verhaal als bij Fender de laatste tijd: Toen ik een Telecaster wilde aanschaffen heb ik van tevoren op twee IDENTIEKE tele's gespeeld: allebei van Fender Mexico. Toch klonk de één een stukje beter dan de ander terwijl de lak er wel weer minder mooi uitzag vergeleken met de ander. De kwaliteit fluctueerd dus nogal!
Ik denk gewoon dat je meerdere Lp's van Epiphone moet gaan proberen en dus op zoek moet gaan naar de beste.

Electrical Storm
6 april 2003, 17:00
Tsjah dat van die Epi's is denk ik wel zo...


Toch denk ik dat ik voor een Tokai ga, aangezien deze kwalitatief dus goed schijnen te zijn, nog steeds worden gemaakt en daardoor dus ook nog wel goed verkrijgbaar zijn. Ik heb gezien dat er modellen zijn met een body van basswood (LC65) en modellen met een maple top en een back van mahogany (LC70S). Dan ga ik natuurlijk voor de laatste! Kan iemand trouwens meer informatie geven over de schilderingen op de headstock? Het lijkt wel of ze het ieder jaar veranderen want ik ben ze al tegenkomen met 4 'diamonds' en twee bloemvarianten. Het ziet er allemaal erg mooi uit.
De stemmechanieken lijken alleen wel van plastic op de meeste afbeeldingen, maar die ga ik toch vervangen (als ze niet goed zijn) voor goudkleurige. Of ik de PU's ook ga vervangen ben ik nog niet helemaal uit, maar dat zie ik eventueel dan wel...
Ok, nu mijn vraag: Waar in Nederland kan ik Tokai-gitaren uitproberen/kopen? En over de prijzen in € heb ik ook nog niet helemaal duidelijkheid.

Nu nog wat links van pics e.d.:

http://www.tokairegistry.com/images/catalogs/tokai20011.jpg

http://members.lycos.co.uk/tokaiguitars/LC60.htm

http://www.tokaiguitars.nl/content.php?categorie=1&amp;id=68

http://members.lycos.co.uk/tokaiguitars/tokaibb.htm

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Tokai/Les-Paul-Custom-01.html

Marc Oblivian
7 april 2003, 10:06
Op 2003-04-05 12:54, schreef Electrical Storm:
Ok, dan moet ik dus maar even wachten totdat hij dit topic leest. Ben erg benieuwd of die gitaar bevalt en hoeveel hij kost...


Hey,

Hij was 1200E tweede hands. Niet goedkoop dus, maar niet zo duur als een Gibson.
Afwerking, materialen en pu's (SD, maar die zitten er standaard overigens niet in, zijn er bij deze in fabriek op bestelling ingezet)zijn echt heel erg goed: wat dat betreft is het net een LP Custom.
Klank is echt geweldig: erg direct en zwaar, maar toch helder...echt een "luide/harde" gitaar en erg veel sustain.
Vind hem gewoon net zo goed, en vaak zelfs beter dan de meeste Les Pauls die ik bespeeld of bespeel.

Probleem is bij deze gitaren dat je ze bijna nooit 2de hands te koop ziet staan. Je kan er natuurlijk 1 bestellen bij de fabriek, maar dan wordt het een duur grapje (verzenden enzo). Bedenk wel dat ze in bijna alle gevallen minimaal net zo goed zijn als een Gibson....

Grts,

Marc

mrweird
7 april 2003, 12:20
Ik heb begrepen dat bij Bassconnection in Hilversum een aantal Tokai's staan.

Mzzl,
Rico

jules
8 april 2003, 08:11
ik heb een epiphone les paul goth en ik ben er super tevredn over speelt heerlijk lekker geluid (maar dat ligt natuurlijk niet alleen aan de gitaar) ik speel op een fender princeton chorus die heel clean en open klinkt dat zorgt ervoor dat mijn les paul nog veelzijdiger is en ik er ook nog een strat achtig geluid uit krijg (als ik dat wil) als effecten pedaal heb ik een digitech rp7 valve pedaal (die met dat buisje in de preamp) en dan durven veel mensen te zeggen dat je met een fender versterker niet kunt scheuren. ik koop mijn versterker altijd op het clean geluid als dat goed is dan lukt de rest ook wel (gebruik toch nooit de dist van een versterker)

fred dons
8 april 2003, 16:45
vorige week ook een heritage lp gekocht (ja ik koop wel eens een gitaar)
en op de nieuwe modellen zitten seymour duncans of hun eigen pups (geen schallers meer) en dat is toch wel een hele verbetering.
Erik van de Haar heeft er een aantal geimporteerd en de lokale gitaar boer kan ze voor je bestellen (een 5A gevlamd model
kost +/- EUR 2200 wat op zich veel geld is maar als je dit vergelijkt met een Gibson custom shop natuurlijk een koopje)

staartmans
8 april 2003, 16:52
http://www.muziek.2ehands.nl/markt/muz_instr/gitarenelectrisch/2207518.html

is dit misschien wat in de richting komt?

Greetz,

Martino!

telecastermaster
8 april 2003, 17:05
Ik heb een artikel in een brits gitaarblad (ik meen Total guitar) waarin een aantal (een stuk op 6 of 8 ) Les Paul kopieen worden vergeleken. Twee merken kwamen als beste aanschaf uit de bus. Een daarvan was Hohner. De andere kan ik me ff niet herinneren.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: telecastermaster op 2003-04-08 17:06 ]</font>

Electrical Storm
8 april 2003, 17:14
Wow, dat artikel moet ik dus even zo snel mogelijk onder ogen krijgen! Is het de laatste uitgave want dan ga ik ff naar de boekhandel? Zoniet: heeft iemand dit nummer dan nog thuisliggen? Vertel dan aub ff wat de uitslag van die test was, lijkt me zeer handig om te weten...

Electrical Storm
8 april 2003, 17:16
Op 2003-04-08 16:52, schreef staartmans:
http://www.muziek.2ehands.nl/markt/muz_instr/gitarenelectrisch/2207518.html

is dit misschien wat in de richting komt?


Ongeveer maar dan een Custom (zwart met gouden hardware). Dit is trouwens wel een goede prijsindicatie!

telecastermaster
8 april 2003, 17:21
Het is een oud nummer. Ik heb het thuis liggen. Ik kan wel ff een kopietje maken. Ik zal vanavond ff kijken tussen de stapel (als ik het niet vergeet ).

Opmerkelijk was in ieder geval dat Epiphone niet als beste uit de bus kwam. Overigens moet je ook weer niet al te veel waarde schenken aan dat soort artikelen denk ik. Gebruik het meer als indicatie.

Electrical Storm
8 april 2003, 18:56
Ik vind het NIET opmerkelijk dat Epiphone niet als beste uit de bus kwam... :razz:

De kwaliteit schijnt enorm te variëren, zo erg dat je minstens een paar dozijn moet uitproberen om er een hele goeie uit te pikken...

belfrink
8 april 2003, 19:09
Ik heb er inderdaad ook zelf een Stagg LP bij, maar dit zijn zeker geen bagger gitaren.
Ik vind hem erg lekker spelen alleen het geluid is niet alles, maar vooral door de 2 humbuckers zit er best een leuke toon in en met een goede versterker klinkt het allemaal zo slecht nog niet.

telecastermaster
9 april 2003, 12:20
He electrical storm,

ik heb het artikel gevonden. Het is niet zo heel groot hoor. Er worden 5 LP modelen vergeleken: Epi, Encore, Aria, tanglewood en Hohner. (duidelijk der budgetgitaren dus). De aria en Hohner kregen het predicaat best buy. Mail me je adres ff @ rodenburg@fee.uva.nl
dan stuur ik je een kopietje.