PDA

View Full Version : Geluid en bespeelbaarheid Tanglewood TW 60



Kukkie
13 oktober 2009, 21:11
Hallo,
Ik lees al een poosje mee op dit forum, vanwege mijn gitaarzoektocht. Heb ook alle reviews doorgelezen, maar kan niet echt vinden wat ik wil weten. Misschien kan iemand van jullie me helpen?

Op het moment heb ik alleen nog maar een Aria dreadnaught model, zo'n twintig jaar oud en niet bijster goed. Als slaggitaar voor een man wellicht maar ik ben meer bezig met fingerpicking, al is een beetje slag en strummen wel wat ik er zijdelings ook mee wil. Maar niet met dergelijk zware bassen en zwakke middelsnaren. Ook is de actie heel hoog. Wel vind ik het fijn dat de hals aan de smalle kant is.

Nu ben ik bij Nederland Muziek geweest en heb ik veel gitaren geprobeerd. Mijn leraar was ook mee. Budget is ongeveer 500 euro. De Eastman waar leraar positief over was, vond ik erg zwaar spelen. Zeker een mooi geluid, als je echt werkt. Ik speel echter lichter dan dat en haal er niet mooi uit wat erin zit. Ook vond ik de hals te breed.

Een aantal mooie (ik ben een meisje, het blijft tellen) Tanglewoods vond ik niet 'zeker' en stabiel/vol genoeg klinken dus ook die vielen af.
Tot ik een Tanglewood had gepakt waarvan ik het model niet mooi vond. Het geluid was echter wel wat ik zoek. De bespeelbaarheid voor mij was ook goed, evenals de actie. Terwijl het een dreadnaught was (Tanglewood TRD VS Rosewood reserve) en ik vanwege fingerpicken meer op zoek ben naar auditorium / OM model.

Nu zag ik op een aantal websites ook de Tanglewood TW 60 (vintage sunburst) en vraag me af of iemand weet waar ze die hebben staan. Ik wil er graag een proberen.
Ook ben ik benieuwd oef iemand er een heeft of heeft bespeeld en wat hij/zij daarvan vond. Kun je de bespeelbaarheid en het geluid beschrijven?

Alvast bedankt!
Nu zag ik op een aantal websites ook de Tanglewood

Muzieknono
14 oktober 2009, 06:48
Ik weet dat ze in Heerlen bij arons een hele lijn tanglewoods hebben staan, maar ik weet natuurlijk niet hoe ver dat rijden is voor jou.
Mvgr. Dirk Jan :B

dadgad
14 oktober 2009, 09:45
Hallo,

Guitars & Amps in Nijmegen (sinds kort Max Guitars Nijmegen, maar dat staat nog niet op de gevel) heeft ook een aardige selectie Tanglewood gitaren, waaronder een aantal sunburst modellen. Ik ben niet voldoende bekend met het merk om te kunnen zeggen of ze het model hebben dat jij zoekt - maar je zou ze eens kunnen bellen: 024-3604582

Greetz,

Han.

Kukkie
14 oktober 2009, 09:50
Bedankt!

Helaas woon ik in NH, dus dat wordt een pittig eindje rijden.

Kukkie
14 oktober 2009, 10:36
Max Guitars in Nijmegen heeft er idd eentje staan!
BTW mogen ze dan wel iets doen aan de metatags en Adwords van Google, want op Nederlandse pagina's naar dit artikel zoeken, levert op de eerste 2 pagina's niets op.

freddy
14 oktober 2009, 13:22
Hallo,
Ik lees al een poosje mee op dit forum, vanwege mijn gitaarzoektocht. Heb ook alle reviews doorgelezen, maar kan niet echt vinden wat ik wil weten. Misschien kan iemand van jullie me helpen?

Op het moment heb ik alleen nog maar een Aria dreadnaught model, zo'n twintig jaar oud en niet bijster goed. Als slaggitaar voor een man wellicht maar ik ben meer bezig met fingerpicking, al is een beetje slag en strummen wel wat ik er zijdelings ook mee wil. Maar niet met dergelijk zware bassen en zwakke middelsnaren. Ook is de actie heel hoog. Wel vind ik het fijn dat de hals aan de smalle kant is.

Nu ben ik bij Nederland Muziek geweest en heb ik veel gitaren geprobeerd. Mijn leraar was ook mee. Budget is ongeveer 500 euro. De Eastman waar leraar positief over was, vond ik erg zwaar spelen. Zeker een mooi geluid, als je echt werkt. Ik speel echter lichter dan dat en haal er niet mooi uit wat erin zit. Ook vond ik de hals te breed.

Een aantal mooie (ik ben een meisje, het blijft tellen) Tanglewoods vond ik niet 'zeker' en stabiel/vol genoeg klinken dus ook die vielen af.
Tot ik een Tanglewood had gepakt waarvan ik het model niet mooi vond. Het geluid was echter wel wat ik zoek. De bespeelbaarheid voor mij was ook goed, evenals de actie. Terwijl het een dreadnaught was (Tanglewood TRD VS Rosewood reserve) en ik vanwege fingerpicken meer op zoek ben naar auditorium / OM model.

Nu zag ik op een aantal websites ook de Tanglewood TW 60 (vintage sunburst) en vraag me af of iemand weet waar ze die hebben staan. Ik wil er graag een proberen.
Ook ben ik benieuwd oef iemand er een heeft of heeft bespeeld en wat hij/zij daarvan vond. Kun je de bespeelbaarheid en het geluid beschrijven?

Alvast bedankt!
Nu zag ik op een aantal websites ook de Tanglewood

Beste Kukkie merk of model hebben niets te maken met actie of bespeelbaarheid goede afstelling des te meer.
Het is best mogelijk dat de Eastman zeer licht speelt op voorwaarde dat hij netjes afgesteld is,ik heb zeer veel gitaren in handen gehad ook absolute top! en zo van het rek in de winkel heb ik nog niet veel meegemaakt dat ze lekker speelden.
Kijk ook eens naar Blueridge die staan toch bekend om hun smalle hals en het zijn ook nog eens zeer goede gitaren.
Tanglewood is ook erg goed staar je echter niet blind op een bepaald model het kan best zijn dat deze niet klinkt zoals je zou willen.
Probeer een gitaar te vinden die je goed vind klinken met een smalle hals en dan zal het belangrijk zijn (je bent een meisje)dat je die gitaar goed laat afstellen door iemand die er verstand van heeft,de gitaren die ergens in een hoekje belanden omdat ze niet lekker speelden zijn niet te tellen.

dadgad
14 oktober 2009, 13:25
Hallo,

Je kunt ook eens proberen of Sacksioni in Amsterdam (is iets dichter bij je als je in NH zit) dat model kan leveren. Die heeft wel een aardige lijst Tanglewood op de site staan, maar net niet dit model :-( De TW-70 hebben ze bijv. weer wel, of in elk geval gehad.

Greetz,

Han.

Kukkie
15 oktober 2009, 10:28
Bedankt voor jullie aanvullingen!
Ik ben me ervan bewust dat een bepaald model of zelfs exemplaar toch anders kan klinken dan verwacht of dan vergelijkbare gitaren van een lijn of maker.
Daarom ga ik ook niet zomaar over tot koop en wil ik de gitaar graag uitproberen. Bestellen is daarom niet aan de orde.
Overigens ga ik ook nog een bezoekje wagen aan een winkel met Blueridge, omdat ik die ook gehoord en bespeeld wil hebben, voor ik een keuze maak.

LaurentB
15 oktober 2009, 10:34
Bedankt voor jullie aanvullingen!
Ik ben me ervan bewust dat een bepaald model of zelfs exemplaar toch anders kan klinken dan verwacht of dan vergelijkbare gitaren van een lijn of maker.
Daarom ga ik ook niet zomaar over tot koop en wil ik de gitaar graag uitproberen. Bestellen is daarom niet aan de orde.
Overigens ga ik ook nog een bezoekje wagen aan een winkel met Blueridge, omdat ik die ook gehoord en bespeeld wil hebben, voor ik een keuze maak.

Dat pak je heel verstandig aan, altijd zelf proberen. En sla inderdaad Blueridge niet over! Erg goede prijs-kwaliteitverhouding.
Seagulls klinken vaak ook mooi, maar die hebben dus een iets bredere hals, wat jij niet zo prettig vindt, lees ik.

XMD
1 november 2009, 21:58
Hallo,

Ik heb een paar maanden geleden op een TW60 gespeeld bij, je raadt het nooit... NL Muziekland! Hij speelde fantastisch zoals verwacht, zie artikel onder de volgende link, dat er niet om liegt:
www.tanglewoodguitars.co.uk/_.../018_JUN_06_PLAY_TW60.pdf

Het geluid is vol en helder tegelijk en hij speelt als bijna vanzelf. Zeker wat hoger met een capo produceert hij crispy, heldere tonen die perfect combineren met een stem.

De reden dat ik ernaar op zoek was is dat ik al een TW15DLX heb die geweldig speelt, beter dan sommige topmerken die veel meer kosten!
Ik wilde echter ook een artist model hebben, daartoe geinspireerd door Lloyd Cole. Ik heb hem niet gekocht omdat ze alleen de versie met B-band hadden en ik wilde perse zonder. De importeur gaf aan dat deze niet bestond omdat hij niet op hun bestellijst stond echter na aanhouden kreeg ik gelijk (stond immers op internet) en inmiddels is hij aan de lijst toegevoegd en voor mij besteld. Komende week komt hij waarschijnlijk binnen! Als je wilt kan ik je laten weten wanneer ik heb ophaal en dan kun je hem eventueel daar proberen.

Ik hoor het wel en anders veel succes!

Cheers

XMD
1 november 2009, 22:03
http://www.tanglewoodguitars.co.uk/_documents/pdfs/018_JUN_06_PLAY_TW60.pdf

Vreemd... dit is de hele link!

Kukkie
12 november 2009, 17:16
Nou, vandaag ben ik bij Max Guitars in Den Haag geweest, omdat ze daar een TW 60 hadden staan, zoals ik op het oog had.

Maar: de actie was erg hoog (kan afgesteld, weet ik) en hij klonk een beetje 'wollig'. Denk dat hij beter tot z'n recht komt met .12 snaren.

Ik speelde na een tijdje ook op de TW 70 en vond het zelf een enorm verschil. Die tonen klonken niet wollig, en juist slank maar vastberaden.
Bu vind ik de TW 70 niet heel mooi of bijzonder en ik had natuurlijk het liefst een mooie of bijzondere gitaar. Maar de TW 70 klonk als een zekere ja. En dat al met .11 snaren. Dus ik heb hem gekocht.

Er word nog een versterking ingebouwd en de actie wordt iets afgesteld, dus hij is nog niet in huis, maar ik heb er zin in!
Met de .11 snaren klnk hij al heel mooi en eerlijk gezegd vind ik dat ook lekkerder spelen dan .12, dus ik zal niet heel snel dikkere erop zetten, maar ik denk dat hij bij stevig spel en .12 snaren aleen maar nog mooier kan klinken.

LaurentB
12 november 2009, 17:49
Dat heb jij goed gedaan: gewoon het exemplaar dat je het beste bevalt als je het in je handen hebt kopen. Hoeft niet per se met het model te maken te hebben, zo'n verschil kun je ook al hebben tussen twee exemplaren van hetzelfde model.