PDA

View Full Version : Jackson/peavey/charvel



davidof
13 oktober 2009, 16:20
Heyhey!

Ik ben eens bij een muziekwinkel geweest die zowel nieuwe als 2dehands gitaren verkoopte. Heb daar toch een uurtje gitaren getest, en ik twijfel nog tussen volgende 3 gitaren om Metalcore/hardcore te spelen:

2dehands Peavey vandenberg USA (€550 incl koffer)): Deze speelde goed, maar gaf net een tikkeltje te weinig distortion.. ook zei hij dat deze tremelo toch van deftige kwaliteit was (kahler dacht ik)

2dehands (veel lakschade) Jackson SL4 Soloist (Japan made dus) (€700): Deze speelde goed, klonk goed, heeft een geweldige look. Dus deze wou ik echt kopen. Maar toen zag ik "jackson licensed floyd rose" hmmm ... ik heb al véél opzoekwerk gedaan en toch regelmatig slechte comments gelezen over deze tremelo. Dat was dus de enige reden dat ik nog twijfelde hem te kopen. En de eigenaar van de winkel zei eerlijkheidshalve ook dat die tremelo het toch snel opgeeft qua in tune blijven.

Nieuw Charvel Production USA(€999): Deze had dan wel een original floyd rose, speelde ook lekker.. Maar miste ook weer dat tikkeltje distortion dat ik nodig heb om metalcore te spelen. En ook moet ik voor deze gitaar nog even doorsparen.

Kunnen jullie me een beetje helpen bij mijn keuze ? Aangezien ik echt niet veel ken van Peavey/Charvel zou ik wat hulp kunnen gebruiken :)

Groeten
David

marc_o
13 oktober 2009, 16:23
Koop wat je qua spel bevalt en haal er een distortionpedaaltje bij.
Ik heb nu dik 22 jaar een Charvel en voor het geld issie nog niet tegengevallen.

Bram+
13 oktober 2009, 16:25
Het lijkt me sterk dat je je 'distortion' alleen uit je gitaar kan halen, de rol van je versterker(afstelling) en eventuele pedalen lijkt me daarin veel groter. Metalcore en aanverwante genres worden met allerlei gitaren gespeeld, van 'cleane' Rickenbackers tot meer metalachtige Schecters. Waar ik in ieder geval naar zou kijken is inderdaad de brug (of de eventuele vervangbaarheid ervan), algemene klank en het speelgemak.

interessander
13 oktober 2009, 16:26
Op welke versterker heb je getest dan, of had je je eigen amp meegenomen?

De hoeveelheid distortion kun je nog aanpakken door het gehele element of enkel de pooltjes af te stellen of zelfs het element te vervangen, als de gitaar verder goed bevalt.

davidof
13 oktober 2009, 16:33
Het lijkt me sterk dat je je 'distortion' alleen uit je gitaar kan halen, de rol van je versterker(afstelling) en eventuele pedalen lijkt me daarin veel groter. Metalcore en aanverwante genres worden met allerlei gitaren gespeeld, van 'cleane' Rickenbackers tot meer metalachtige Schecters. Waar ik in ieder geval naar zou kijken is inderdaad de brug (of de eventuele vervangbaarheid ervan), algemene klank en het speelgemak.

ik bedoelde dus "output" ;)

& ik had deze gitaren op een Hughes&Kettner getest, waar ik persoonlijk niet veel van ken. Maar gaf toch genoeg distortion ;).
& Ja .. die charvel .. hm :D is hij dan echt geschikt om dikke hardcore/metalcore te spelen ? Want ook qua look zag hij er toch vrij "blues" uit .. of dat ligt aan mij ;)

Haaspaas
13 oktober 2009, 17:44
2dehands (veel lakschade) Jackson SL4 Soloist (Japan made dus) (€700): Deze speelde goed, klonk goed, heeft een geweldige look. Dus deze wou ik echt kopen. Maar toen zag ik "jackson licensed floyd rose" hmmm ... ik heb al véél opzoekwerk gedaan en toch regelmatig slechte comments gelezen over deze tremelo. Dat was dus de enige reden dat ik nog twijfelde hem te kopen. En de eigenaar van de winkel zei eerlijkheidshalve ook dat die tremelo het toch snel opgeeft qua in tune blijven.


Ik heb zelf op mijn jackson ook een licensed floyd rose, een JT580 low profile. Is dit toevallig dezelfde? Zoja dan kan ik je zeggen dat dat negatieve gedoe best meevalt. Ik stem hem zelf maar eens in de week en zelfs dan is hij amper onstemd.

Edit: Ik moet daar trouwens wel even aan toevoegen dat ik de tremolo zelf niet extreem veel gebruik.

Bram+
13 oktober 2009, 18:55
ik bedoelde dus "output" ;)

& ik had deze gitaren op een Hughes&Kettner getest, waar ik persoonlijk niet veel van ken. Maar gaf toch genoeg distortion ;).
& Ja .. die charvel .. hm :D is hij dan echt geschikt om dikke hardcore/metalcore te spelen ? Want ook qua look zag hij er toch vrij "blues" uit .. of dat ligt aan mij ;)

Zo'n San Dimas-achtige?
http://www.charvel.com/images/6th_batch425.jpg

100% geschikt. Zo niet, EMG81 of SD Blackout in de brug en gaan. Vorm zegt uiteraard geen reet over welk genre je ermee kan spelen.

sjaak1990
13 oktober 2009, 19:40
Nou ik zou eerder de gitaren onversterkt proberen en luisteren en voelen hoe ze resoneren. Als je een beetje weet wat voor sound je wilt dan hoor je dat ook akoestisch terug. Een alder body+maple hals geeft meer felheid, alles mahonie minder attack en meer bas en mid laag enz dat is meer iets om naar te kijken een andere pickup knal je er zo in maar de basis verander je niet.
Als je veel distortion wilt gewoon een high output keramische pickup SD distortion oid erin en dan scheurt hij wel ;)

Braindead
13 oktober 2009, 22:29
Ik heb 2 Vandenbergs en dat vind ik echt vet waar voor je geld. Als die in goede staat is is 550 een prima prijs en hij heeft inderdaad een steengoede Kahler tremolo. Verder speelt dat ding als een trein en heeft ie een ebben fretboard. De Stock humbucker vind ik output genoeg hebben, begrjip niet precies wat je daar niet hot genoeg aan zou vinden maar kun je eventueel later nog switchen. Ook nog hancrafted in the usa! Ik wist het wel. (Hij moet natuurlijk wel in goede staat zijn)

Verder is die Charvel ook vast een goede gitaar maar zeker voor voor die lagere 2dehands prijs zou ik eerder voor die Vandy gaan. Die Charvel is al in waarde gehalveerd als je de winkel uitloopt terwijl die Vandy zeker waardevast is.

Divine
14 oktober 2009, 00:00
Ik heb jaren lang op een SL3 gespeeld met JT580LP brug. Prima bruggen!

De SL4 is nu geloof ik discontinued en de 'nieuwe' SL3's worden nu met Original Floyd Rose geleverd. Ik vind €700 eigenlijk vrij veel voor een SL4 met lakschade..

marc_o
14 oktober 2009, 10:06
Verder is die Charvel ook vast een goede gitaar maar zeker voor voor die lagere 2dehands prijs zou ik eerder voor die Vandy gaan. Die Charvel is al in waarde gehalveerd als je de winkel uitloopt terwijl die Vandy zeker waardevast is.


Wat een onzin

interessander
14 oktober 2009, 10:20
Even marc odijk's post tevoorschijn toveren...

Steven Otto
14 oktober 2009, 10:31
Wat een onzin

Ik denk dat hij wel een punt heeft. Als je tweedehands gear koopt kan je het meestal voor dezelfde prijs weer verkopen. Als je iets nieuws koopt kan je al gauw 25% van af halen als je er nog niets mee heb gedaan. 'de helft waarde als je de winkel uit loopt' is natuurlijk overdreven.

mesaman
14 oktober 2009, 10:38
die vandebergs zijn gaaf!is het de roze?of de vakjes uitvoering?ik zou daar voor gaan en anders de charvel.ik heb een charvel vandaar mn peavy keuze en de charvel is gewoon supers....vooral de groene...die komt er nog een keer!

Ibanez666
14 oktober 2009, 10:47
'de helft waarde als je de winkel uit loopt' is natuurlijk overdreven.

Nou daar zit toch echt wel een kern van waarheid in in deze tijd. Hangt natuurlijk af van model en merk. Maar kocht laats bijvoorbeeld een pedaaltje dat nieuw 290 euro was en ik telde er 120 euro voor neer....Het aanbod is groot en mensen geven niet altijd zo veel geld meer uit.

Rock Bottom
14 oktober 2009, 12:01
Ik snap het niet meer hardcore en hairmetal gitaren.
Als je hardcore wil spelen trek dan een 2de hands sg van marktplaats af.

Steven Otto
14 oktober 2009, 12:03
Nou daar zit toch echt wel een kern van waarheid in in deze tijd. Hangt natuurlijk af van model en merk. Maar kocht laats bijvoorbeeld een pedaaltje dat nieuw 290 euro was en ik telde er 120 euro voor neer....Het aanbod is groot en mensen geven niet altijd zo veel geld meer uit.

Ja, ik bedoelde dat ik het met braindead eens was ;)

marc_o
14 oktober 2009, 12:29
Er is ook zo'n enorme interesse in "Vandy's" de laatste tijd, die worden vast een berg geld waard. Komaan mensen, het zijn gitaartjes van een paar honder euro. In ide prijsregionen koop je iets wat bevalt, niet iets wat mogelijk ooit 100 euro meer waard wordt, dan moet je echt even bij andere merken gaan kijken.
Hiermee bedoel ik niet dat vandenbergs niet goed zouden zijn, sterker nog, ik vind het prima gitaren, zeker die eerste series die kwamen toen ik zelf nog voor Peavey werkte, maar waardevast, pfff

Braindead
14 oktober 2009, 12:42
Als iemand onzin zegt ben jij het wel. Die Vandenbergs (bolt ons) 'werden nieuw verkocht voor 1999 Gulden(incl case). Das eerder tegen de 1000 euro dan een paar honderd. Dan heb je een handcrafted in usa gitaar met ebben fretboard en kahler tremolo. Dat er geen run is op de Vandenberg weet ik ook maar ik denk dat je die gitaar best weer voor 500 a 550 kan verkopen op marktplaats ook al gaat het daar niet meteen om want je koopt hem uiteraard niet om hem te verkopen. Dat ie een berg geld waard zou worden heb ik nergens gezegd maar wel dat je er niet veel op toe gaat leggen.

Waar het wel om gaat is dat het een erg goede gitaar is en dat je voor dat geld niet veel beter koopt. Als je dan een Nieuwe Charvel koopt weet je dat ie niet zo makkelijk meteen weer verkoopt. Gehalveerde waarde is ietswat overdreven maar if youre lucky misschien 65% als je het mij vraagt. Dat terwijl de Vandenbergs al jaren niet meer gemaakt worden (en mits in goede conditie steeds zeldzamer worden) en hun necks tot een van de snelste behoren. Wat jij ervan vind zal me worst wezen maar ik zou gewoon die Vandy kopen. Nogmaals, die Charvel is ook vet maar die is nieuw. Als de tser het geld ervoor over heeft kan die die ook rustig kopen maar als ie niet zou bevallen dan moet je maar zien wat je ervoor terugkrijgt.

marc_o
14 oktober 2009, 13:11
Ach gut, krijg je geen gelijk?

Hier heb je gelijk, veel plezier ermee.

davidof
14 oktober 2009, 20:35
zinloze discussie :p Ik ben vandaag terug naar dezelfde muziekwinkel geweest en toch nog eens rond gekeken naar andere gitaren, zonder tremelo ..

tadaaaaa..... Epiphone SG Prophecy custom ex is het geworden :)
Uit alles dat ik aan het testen was klonk deze toch het strakste & speelde nog geweldig ook ! Nu heb ik wel 2 Epiphone sg's maar kom .. :D

thx voor alle info !
Groeten
David(of)

Braindead
14 oktober 2009, 20:47
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar dan. Die Prophecy's zijn zeker ook erg vet! Foto's?

davidof
14 oktober 2009, 20:54
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar dan. Die Prophecy's zijn zeker ook erg vet! Foto's?

Heb hier geen kodak staan :$ volgende week zet ik hem hier wel bij ;)
hij staat allesinds al mooi naast mijn epiphone g400 !! Echt raar maar ik vind die Epiphone's super ! Ik heb daar ook een Gibson sg Special getest en vond deze echt niet beter dan mijn Epi g400 of Prophecy .. Nuja zoveel te beter ^^

Grts!

Bram+
14 oktober 2009, 22:39
Ach ja, stick shift is niet voor iedereen weggelegd :D Mooie gitaar in ieder geval, balls-to-the-walls metal :blast:

mesaman
15 oktober 2009, 00:46
bijzondere keuze....dithad ik niet verwacht.veel plezier er mee....

davidof
15 oktober 2009, 08:45
bijzondere keuze....dithad ik niet verwacht.veel plezier er mee....

ik ook niet ;) maar ben er wel blij mee =)