PDA

View Full Version : wat zit er in jouwn standaard uitrusting?



bassopotmus
5 april 2003, 11:43
Dus wat hebben jullie standaard bij jullie als je gaat jammen, of giggen of gewoon thuis bent..

Ik heb standaard:

*een paar 9 volt batterijen (om je speakers en/of kabels te testen, en natuurlijk voor je actieve bas en stemapparaat)

*stem apparaat...hehe

* duckt tape....wil nog wel eens wat losraken

*plectra

*papier en pen voor ideeen.


owjah moet nog es contact spray kopen...

koen_V
5 april 2003, 11:50
*stemapparaat, is wel makelijk bij een optreden als je rap tussen 2 nummers in moet stemmen. Ik hang het dan gewoon aan mijn send van mijn versterker.
*9 volt batterij voor de actieve bas.
*schroevendraaier voor de bas open te draaien--> vervangen van batterij
*een stekkerblok, want er zijn op een of andere manier altijd stopcontacten tekort.
*Pakje snaren of een 2de bas.
*....
Nu heb ik het wel over optredens hé, op de repetitie heb ik heel die zooi niet bij...

MikeDirnt
5 april 2003, 11:53
Ik ben altijd wel voorbereid:

- Plectra
- Sinds kort extra kabel sinds vorige keer de jackplug eraf schoot :sad:
- Batterij altijd
- Backup Bassje
- Standaard om me basje op te zetten
- Handdoek
- Plectra Houder
- Setlist uiterraard
- Een nuchtere / frisse moed!
(dat nuchtere vergeet ik meestal mee te nemen)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mikedirnt op 2003-04-05 13:23 ]</font>

dikkie dik
5 april 2003, 12:04
- Plectra
- extra kabels
- extra set snaren
- Standaard
- Setlist
- mn bass
- bier
- wat te roken
- mic
- inbus setje

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dikkie dik op 2003-04-05 12:07 ]</font>

Emeth
5 april 2003, 17:01
- m'n basje
- 9 volt batterij voor de actieve bas
- schroevendraaier om de bas open te draaien voor het vervangen van de batterij
- 2 pedaaltjes (wah, chorus)
- 2 adaptoren (voor pedaaltjes)
- 3 kabels
- stemaparaat
- extra snaren
- plectra
- evt tabs

bassopotmus
5 april 2003, 17:01
Goh toch een back-up bass? Moet ik ook es aan gaan denken, vrij lullig als je wat verkeerd gaat en je staat te kakken met 1 bass

Wouter J
5 april 2003, 17:15
Wat ik altijd bij me heb zijn:

Mijn Bas en mijn reserve bas.
Kabels (meestal twee Ik gebruik Gators, goed spul)
Plectra
Extra riemen
Duck tape.
reserve snaren (je weet maar nooit)

koen_V
5 april 2003, 17:40
Op 2003-04-05 17:01, schreef bassopotmus:
Goh toch een back-up bass? Moet ik ook es aan gaan denken, vrij lullig als je wat verkeerd gaat en je staat te kakken met 1 bass

Ach...de kans dat je die nodig hebt is klein, maar als je er toch een hebt kun je ze beter meepakken...en je gaat zien, als je ze niet bij hebt gebeurt er iets.
Ik laat ze ook altijd backstage staan, dus ik pak ze echt wel niet mee om te staan stoeven op het podium :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-04-05 17:42 ]</font>

wannabefieldy
5 april 2003, 18:17
oke...
2 plectrums....
een gigbag :grin::D:D ghe ghe.. verrassing
oeh,.. mn basgitaar!
een setje bass boomers..
9 volt batterij...
tape...
stem apperaat..
elastiek... waarom weet ik nog niet
doekje...
papier... tabs...
uhh.... pedaaltje :grin:
versterker :razz:
stopcontact...
vingers :razz::P:P
okee... ik ben weer flauw bezig :smile:
and i like it...
ik heb verders nix bijzionders meej ofzo...
owja.. standaartje...
had ik al kabels opgenoemt?
zet die er ook maar bij dan :grin:
owja... owneej...
DE ANDERE BANDLEDEN!!!
niet vergeten... die zijn belangrijk...

Bastijn
5 april 2003, 18:22
Op 2003-04-05 17:40, schreef koen_V:


Op 2003-04-05 17:01, schreef bassopotmus:
Goh toch een back-up bass? Moet ik ook es aan gaan denken, vrij lullig als je wat verkeerd gaat en je staat te kakken met 1 bass

Ach...de kans dat je die nodig hebt is klein, maar als je er toch een hebt kun je ze beter meepakken...en je gaat zien, als je ze niet bij hebt gebeurt er iets.
Ik laat ze ook altijd backstage staan, dus ik pak ze echt wel niet mee om te staan stoeven op het podium :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-04-05 17:42 ]</font>


als ik een backup zou meenemen zou die goed zichtbaar op het podium staan, t liefst nog met een lamp erop gericht, enkelt en alleen om mee op te snijden, te patsen, meiden het hoofd op hol te brengen, te patsen, te patsen en te patsen.

Ruud
5 april 2003, 18:58
-Pedalen
-adapter
-Kabels (+1 reserve)
-9 volts batterijen
-enkele verschillende schroevendraaiers
-pen/papier
-reservesnaren
-playlists / tabs
-contactspray

Ruud
5 april 2003, 19:32
oja, en een handdoek,visitekaartjes met websiteadres, contactspray, en nadietijd natuurlijk de flyers van waar je bandnaam opstaat...

en met de band ook een hele hoop extra spul in onze kisten, (basdrummicrofoon mocht het nodig zijn, duct-tape (das echt verplicht voor iedere band, kun je alles mee, net als mc Gyver , soldeerbout, contactdozen (hele bult, voorzie ze van je naam, anders vergeet je ze), bende reservekabels (microfoon, speaker, gitaar),reservemicrofoon (ouwe dan), combinatietang, papier, doeken, drumstokken,


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ruud op 2003-04-05 19:33 ]</font>

Chris Wolstenholme
6 april 2003, 00:43
deo

wannabefieldy
6 april 2003, 10:15
en een bubbelbad....
om na de show in the chillen :razz:

basswasp
6 april 2003, 10:25
- bas/versterker
- extra snaren
- tang/zakmes
- kabels + één reserve
- pedalen + adapters
- discman + cd's
- stemapparaatje
- verlengsnoer/stekkerdoos
- 9 volts batterij
- kauwgom :smile:

bassopotmus
6 april 2003, 16:41
als ik een backup zou meenemen zou die goed zichtbaar op het podium staan, t liefst nog met een lamp erop gericht, enkelt en alleen om mee op te snijden, te patsen, meiden het hoofd op hol te brengen, te patsen, te patsen en te patsen.
[/quote]
Volgens mij worden meisjes niet zo heet van een bas...iig rennen ze heus niet het podium op hoor..

AntY
6 april 2003, 17:08
bovendien is het niet de bedoeling dat ze voor de bas het podium oprennen, maar voor de bassist

Easy Rider
6 april 2003, 17:41
Minimaal heb ik bij me: m'n bas, twee kabels, draagband, stemapparaatje, adapter voor m'n effectenbank, m'n effectenbank + expression pedaal. Oh en tegenwoordig een doekje om na afloop m'n bas af te vegen, om 'm in goeie conditie te houden (veel eerder mee moeten beginnen, maar beter laat dan nooit)

M'n amp (en bijbehorende kabels) neem ik alleen mee als in het oefenhok nix staat, zo'n gesjouw anders. Voor kleine jams neem ik dan m'n zelfbouw-jamcabinet mee. Anders alleen m'n 4x10"w/horn of soms alleen m'n 18" en als het echt nodig is de hele bende.
En er zit nog een hoop kleine zooi in m'n tas, een slide, capo, schroevendraaier, twee plectra en nog wat kabelverloopjes (tulp-jack e.d. ooit voor opnames gebruikt)

Batterijen gaan wel redelijk lang mee en klinkt m'n bas met een lege batterij wel heel anders maar nog steeds niet slecht, dus daar maak ik me nooit druk om.
Ik heb nog nooit een bassnaar gebroken (ik weet ook niet hoe je dat doet) dus snaren heb ik ook niet bij me.
Een tweede bas heb ik niet en met roken ben ik gestopt.

EZ

En oh ja bij lange jamsessies of een gig(je) ook een standaard.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-04-06 17:47 ]</font>

bassopotmus
6 april 2003, 18:19
NOG nooit een snaar gebroken???

DAMN!!! Ik doe het bijna maandelijks, volgens mij is of Ernieballs mega kut kwaliteit...of een pokkebrug, jah al bijgeveilt..
Ga eens terug naar de GHS en blijf erbij..en anders een andere brug..

Owjah "rookwaar" is ook niet ongewoon bij mijn jams..mischien dat ik daarom zo kut klink..ahahaha

Laus
6 april 2003, 19:00
toevallig vorige week voor het eerst Slinkys gekocht. Best wel redelijk alleen jammer dat ze niet van die mooie kleurtjes op het topdeel hebben. De DR´s wou ik ook proberen maar die waren een beetje 65 euro. beetje te veel dus.

Maar meenemen naar een gig?? alles is wel genoemd, BEHALVE en dat is HEEL belangrijk, een ZAKLAMP! handug bij het afstellen en inpluggen in donkere hoekjes, handig bij het inladen van de aanhanger enz. enz. en nog 1 ding: OORDOPPEN. 5 bands of meer op een avond kan soms een beetje teveel zijn voor je oren/hoofd en dan ben je blij met die dingen.

emielow
6 april 2003, 19:59
schroevendraaiers, tape en al die andere onzin?! waarom, je gaat toch optreden, niet je bas verbouwen?

bas
kabel + pedaalrommel + stekkerdoos
versterker en een potje bier

meer hej nie nodig

basswasp
6 april 2003, 20:06
Op 2003-04-06 19:00, schreef Laus:
toevallig vorige week voor het eerst Slinkys gekocht. Best wel redelijk alleen jammer dat ze niet van die mooie kleurtjes op het topdeel hebben. De DR´s wou ik ook proberen maar die waren een beetje 65 euro. beetje te veel dus.

Maar meenemen naar een gig?? alles is wel genoemd, BEHALVE en dat is HEEL belangrijk, een ZAKLAMP! handug bij het afstellen en inpluggen in donkere hoekjes, handig bij het inladen van de aanhanger enz. enz. en nog 1 ding: OORDOPPEN. 5 bands of meer op een avond kan soms een beetje teveel zijn voor je oren/hoofd en dan ben je blij met die dingen.


Mijn oordoppen heb ik gewoon aan m'n sleutelbos, dus die heb ik gewoon ALTIJD bij me :smile:

J.V.S.
6 april 2003, 21:48
welja, kweetni waarom jullie altijd al die rommel meenemen, kheb gewoon :

* mijn basja
* versterker natuurlijk
* kabel voor van de bas naar de versterker
* plectrum
* bier
* saffen
* je tabs als je te bezopen bent om ze te onthouden
* hoofdtelefoon, gewoon omdat het staat :smile: (good for the ladies hehehe :grin:)
* bascase, voor de bas in optebergen

meer heb je in feite niet nodig dacht ik...

Ruud
6 april 2003, 22:20
Bier, meenemen?, Dat krijg je toch gratis,(en anders doe je iets goed fout) een van de grootste voordelen van het in een band spelen.....
-Je kunt gratis zuipen,
-Je doet iets wat je enorm gaaf vindt
-Iedereen vindt je geweldig
-Je krijgt er nog geld voor ook...

wauw, superhobby dus....,

bassopotmus
6 april 2003, 22:29
Jup oordoppen als je wat grotere gigs gaat doen en erg luide sjit is waar je een dag/avond moet in staan.
Wel muzikanten uitvoering die je de frenq. niet vernaderen alleen de dynamiek

Easy Rider
6 april 2003, 22:44
Nee, ik heb nog nooit een bassnaar gebroken. Ik heb in totaal (speel nu bijna zes jaar) denk ik iets van vier of vijf hoge E-snaren van gitaren (1 nylon, 3 of 4 staal) gebroken en dan niet tijdens het spelen maar tijdens het stemmen, zo van 'hij is er nog niet' en ondertussen zit je een octaaf te hoog...
Het moge overigens duidelijk zijn dat dat al een tijdje geleden is :grin:
Ik krijg gitaarsnaren al moeilijk stuk en het is mij volkomen onduidelijk hoe je bassnaren kan breken... Maar wat ik idd hoor is dat het aan de brug en/of de kam kan liggen. De kam moet je dan wat grafietpoeder (van een potloodstift weet je wel) in doen voor smering en de brug idd bijschuren of vijlen. Maar ik heb met beide nul ervaring...
Nu ik eraan denk kan denk ik de kam van mijn gitaar wel wat grafietpoeder hebben. Af en toe hoor je zo'n *pieng* als je omhoog/omlaag stemt, blijft de snaar een beetje haken in de kam. Heb op mijn elektrische gitaar echter nog nooit een snaar gebroken. Maar voor de zekerheid...
Als ik echter ooit in een band zit die wat vaker moet spelen ga ik toch wel wat reservesnaren meenemen, eens moet toch de eerste keer zijn en dan zal je zien dat dat net op een cruciaal moment is...

En een zaklamp is idd een goed iets om mee te nemen!! :grin: Die houden we er in!
En ik heb ook van die gloeiend dure oordoppen aangeschaft toen ik in een trip-metal band terechtkwam (speelden die gasten hard zeg...)en die zijn toch wel de shit! Ik speel *nooit* meer zonder die dingen, mijn gehoor gaat mooi mee tot m'n ouwe dag!

EZ

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-04-06 22:52 ]</font>

Ruud
7 april 2003, 07:30
Jep, goeie oordoppen scheelt een heel eind, ik gebruik nu zelf van die Alpines (Musicsafe), wel hard nodig als je vlak naast de bekkens van de drummer staat...

heb ook van die speciale in je oor gegoten dingen, daar zitten echter industriefilters in, die filteren het geluid ongelijk weg, das kut, doe je ze nog de hele tijd uit...

AllodoX
7 april 2003, 10:21
Ik heb er een speciale koffer voor ( gewoon zo'n gereedschapskoffer van de gamma )

- 2x 9-volt battery ( voor als er een pendaal-voeding uitvalt, of voor de bass )
- 4 setjes oordopjes
- 1 rol ducktape
- 1 Victorinox zakmesje
- 1 zijkniptang
- 1 setje reservesnaren ( 5-snarig.. ook bruikbaar voor 4-snarig :wink: )
- 1 setje reserve straplocks
- 1 merkstift
- 1 speciaal borsteltje om de in/uitgangen van je apparatuur mee schoon te poetsen
- 1 busje contactspray + doekje ( ik maak altijd de plugen van me kabels schoon voor het spelen )
- 1 poetlap ( voor de body van de bass )
- 1 katoenen badhandoek ( om de snaren schoon te vegen na het spelen )
- 2 kruiskopschroevendraaiers
- 1 multi-imbus sleutel ( zo'n sleutelhanger met 12 imbussen )
- 1 gas-soldeerboutje + soldeertin ( je weet maar nooit... )
- 1 aansteker ( voor de soldeerbout )
- 1 doosje lucifers ( om evt een uitgelubberd schroefgat op te vulle )
- 4 5-meter kabels ( home-made )
- 4 30-centimeter kabels ( home-made )
- 2 reserve stroomsnoeren
- 1 stekkerdoos ( 5-poorts )
- 1 sputbusje met perslucht
- 1 notitieblokje + pen ( voor telefoon-nummers van vrouwlijke fans :wink: :wink: )
- 1 rol met dubbelzijdig klitteband ( om kabels bij elkaar te binden )

dat was het wel zo ongeveer denk ik...

Venomer
7 april 2003, 11:13
Bassnaren breken doe je zo:

Je gaat op een heel klein podium optreden en je slaggitarist is een beetje lijp. Ondanks dat er weinig ruimte is, gaat hij toch als een wilde over het podium springen. Daarbij stuitert hij met zijn Les Paul tegen jouw bas en haakt met de straplock achter je snaar. Boem! Poing! Snaar gebroken en deuk in je bas! :evil:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: venomer op 2003-04-07 11:13 ]</font>

Venomer
7 april 2003, 11:17
Ik had een keer thuis bij het groente snijden in m'n wijsvinger gesneden. Daarna moest ik optreden. Een gewone pleister is dan natuurlijk niet handig. Ik heb toen bij de drogist vloeibare pleister opgehaald. Dat is een spuitbusje waarmee je een soort van plastic laagje op je huid kunt aanbrengen. Dit werkte prima en sindsdien zit het standaard in mijn koffer.

vanafvandaag
7 april 2003, 12:21
Voeg hier nog aan toe:
Fles water (bier gratis, maar water is vaak lastig te krijgen).
Handdoeken (voorzien van Naam + logo van de band!!)
Demo cd's
Schoon shirt

Horus
7 april 2003, 12:39
Ik heb nog maar 1x opgetreden (alleen mijn bas meegenomen) maar aangezien ik wel serieus verder wil met basgitaar spelen heb ik alvast wat gear opgebouwt. Als ik op ga treden over een tijdje ga ik meenemen:
- paar snoeren
- bas
- backup bas
- GEEN plectrums :smile:
- 1 phaser pedaaltje van Boss
- Standaard (erg belangrijk natuurlijk)
- extra batterij
- 9v adapter
- strap

Dat was het wel denk ik. Misschien mijn amp als die er niet is.

koen_V
7 april 2003, 12:47
Als ik optreden neem ik ook nog een staanlamp mee, zo een mega oude lamp, een diaprojector een diascherm, maar dat hoort natuurlijk niet mij mijn gear, maar omdat er hier mensen zijn die handdoeken hebben met hun logo op, wil ik onze lampenkap wel even vermelden :grin:

AllodoX
7 april 2003, 14:08
hehe :grin:

Met m'n vorige band zaten we in het voorprogramma van Fear Factory. toen had ik zo'n beamer meegenomen en op me laptop aangesloten. winamp plugin op de achtergrond gaf wel een cool effect :smile:

koen_V
7 april 2003, 14:24
Wij projecteren dia's van de film "seven", das zo een huiskamer en dan zetten wij ook nog zo een lamp en dan lijkt dat juist of we staan te spelen in een huis. lekker gezellig :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-04-07 14:25 ]</font>

basswasp
7 april 2003, 14:48
Op 2003-04-07 12:39, schreef Horus:
Ik heb nog maar 1x opgetreden (alleen mijn bas meegenomen) maar aangezien ik wel serieus verder wil met basgitaar spelen heb ik alvast wat gear opgebouwt. Als ik op ga treden over een tijdje ga ik meenemen:
- paar snoeren
- bas
- backup bas
- GEEN plectrums :smile:
- 1 phaser pedaaltje van Boss
- Standaard (erg belangrijk natuurlijk)
- extra batterij
- 9v adapter
- strap

Dat was het wel denk ik. Misschien mijn amp als die er niet is.


Phaser voor bas? Zijn daar wel zinnige geluiden uit te halen? :smile:

Easy Rider
7 april 2003, 18:35
Zo, Venomer, daar ben je lekker mee!
Heb je 'm gelijk z'n nek omgedraaid?

EZ

bassopotmus
7 april 2003, 22:05
hoe maak je zelfs je kabels van Allodox? Ben eens benieuwd! Of gewoon eens een rol gekocht en zelf de pluggen erop gezet?

Ruud
7 april 2003, 23:25
En dan zelf de beschermlaag eromheen breien.. :smile:

Easy Rider
9 april 2003, 12:07
Ik spreek niet voor Allodox uiteraard maar idd bassopotmus. Je koopt drie-aderig (meestal) draad, je koopt connectors (Neutrik bijv. maakt wel mooie) en dan een beetje knippen/snijden, solderen en hopla. Zo heb ik bijv. mijn XLR speakerkabels gemaakt, anders betaal je je blauw.

EZ

Venomer
9 april 2003, 12:18
Op 2003-04-07 18:35, schreef Easy Rider:
Zo, Venomer, daar ben je lekker mee!
Heb je 'm gelijk z'n nek omgedraaid?

EZ



Tsja, die gitarist is sportleraar. Tip: val nooit een sportleraar aan die een Les Paul in handen heeft! :eek:
(Wel eens het gewicht van een Les Paul gevoeld?)

Easy Rider
9 april 2003, 13:33
LOL :grin:

EZ