PDA

View Full Version : Tuner-bushings niet strak genoeg?



Nagramoth
13 oktober 2009, 12:09
Even een vraagje:

Ik heb onlangs de Wilkinson tuners van mijn Vintage VS6 (SG-model) vervangen door locking tuners van Gotoh (SD90).

Omdat de standaard press-in bushings van Wilkinson niet helemaal goed kleurden bij de nieuwe tuners, heb ik de oude bushings eruit gehaald en vervangen door de exemplaren die bij Gotoh meegeleverd werden. Het zijn gewone bushings van 9mm.

Bij het verwijderen van de oude bushings kwam er echter een soort wit, korrelig "spul" mee. Hierna kreeg ik de bushings er niet meer strak in. Als ik nu mijn snaren op spanning breng, worden de bushings een beetje (1 tot 1,5 mm) uit de headstock getrokken. Gitaar blijft wel netjes in tune, maar ik ben er niet helemaal gerust op.

Ik had achteraf dus beter de oude bushings kunnen laten zitten, maar weet iemand hoe ik dit nu kan verhelpen?

barno
13 oktober 2009, 12:14
definitieve oplossing: tunergaten vullen met stukje hardhout en opnieuw boren.
andere mogelijkheid: ervoor zorgen dat de bushing strakker pas (tandenstoker, zilverpapier...)

Nagramoth
13 oktober 2009, 12:18
Ja, ik zat er zelf al aan te denken om de gaten met een stappenboor uit te boren naar 10mm, en om dan conversie-bushings erin te rammen. Ik heb alleen nog nooit met een stappenboor gewerkt, dus ik weet niet of 1mm een te klein verschil is om bij te boren...

Midwolda
13 oktober 2009, 12:22
Zodra de bushings er strak in zitten zullen ze ook niet meer omhoog komen.
Zelf zou ik het eerst eens proberen met krimpkous of met strookjes blik.