PDA

View Full Version : Enkele (positieve) bedenkingen mijn spidertje...



Gerth
13 oktober 2009, 11:35
Beste medeforummers,

Ben sinds enkele dagen eigenaar van een Spider IV 30 (ja, mét de 12-inch Celestion), die nu ook voorzien is van de 12 versterkermodellen die vroeger enkel vanaf de 75 meegeleverd waren.

In plaats van aan alles te gaan draaien en onmiddellijk "mijn" klanken proberen te programmeren en in presets te zetten (zoals bij mijn vorige Spiders) ben ik echter eens rustig gaan zitten om de verschillende modellen uit te proberen met de "standaard-instellingen", dwz. elk model heeft een vooringestelde toonregeling, gain en eventueel wat effecten, op zo'n manier dat het model goed "tot zijn recht zou moeten komen".

Ondanks mijn relatief gebrek aan ervaring op dit forum heb ik na een goeie 20 jaar gitaarspelen toch wat gehoor ontwikkeld voor de verschillende versterkersounds zoals ze ook op zo veel opnames te horen zijn en ik moet zeggen dat ik zéér aangenaam verrast was door de Spider, omdat de Blackface, de Tweed, de Vox, de Marshall én de Rectifier toch wel duidelijk aanwezig zijn in de modellen, waar ik zelfs spontaan aan bepaalde songs begon te denken.

Daarom ben ik ook van plan de Spider "als die verschillende versterkers" te zien, maar zonder ze allemaal (in één bepaalde omstandigheid) door elkaar te gebruiken, en hem dus bv. als een "gecamoufleerde" Blackface te beschouwen indien nodig. De toonregeling en gain zijn trouwens ook aangepast aan elk model, dus het zappen terwijl telkens de regelingen op 12 te zetten om te vergelijken is eigenlijk ook niet dé manier om een Spider te ontdekken...

Als ik dus in een semi-akoestisch combo zou moeten spelen zou ik bv. de Tweed kiezen en daar eventueel wat op variëren in plaats van door alle modellen heen te "zappen", wat er enkel voor zorgt dat elk model op zich minder tot zijn recht komt. En de spider zélf komt er dan ook veel beter uit, want uit een Boss-pedaaleffect mag men 1001 klanken toveren, maar als men het dan rechtstreeks op een versterker doet is het plots héél wat minder aanvaard...

Kortom, ik vind dat de Spiders dikwijls ten onrechte worden beoordeeld omdat elk model op zich dikwijls "geen kans" krijgt, en ikzelf ben alvast "verliefd" op de zalige crunch van de gemodelleerde VOX AC-30. Het houdt trouwens geen steek dat een firma als Line 6 die toch al vele jaren bezig is met de modeling-technologie (en hier natuurlijk niet de enige is) steeds het deksel op haar neus krijgt, behalve als het over een POD of een VETTA gaat... Geef de modellen van de (recentere) Spiders een kans en verbaas jezelf!

En voor de buizenliefhebbers: ik weet natuurlijk dat bepaalde vergelijkingen niet opgaan, en ik spreek hier wel over een combootje waar ik (nieuw) slechts 149 euro aan betaald heb en toch zoveel beter is dan de meeste transistorcombo's die een veelvoud van deze prijs kosten.

Een tevreden klant...

Van Dattum
13 oktober 2009, 12:07
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Gerth!

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben een jaartje geleden overgeschakeld op een FlextoneIII en ik was blij verrast door wat er voor sounds uitkwamen. Uiteraard hoor ik ook het verschil wel met "echte" amps (ik heb ook jaren gespeeld over Marshall, Fender en H&K buizenbakken), maar het is toch allemaal prima te doen. Ik heb er nu ook een paar keer mee opgetreden en als je goeie patches maakt blijft een modeller prima overeind binnen een band. Het geheim ligt meestal in de mid-regelaar!

Mijn favo modellen: De Fender Super Reverb, de Vox AC30 en de Soldano SLO!

Gerth
13 oktober 2009, 12:20
Hier kan ik alleen maar een volmondig JAAA op antwoorden :cheerup:

Een Flextone zit qua "architectuur" natuurlijk wel een stuk geavanceerder in elkaar als een Spider, maar dat hoeft idd niets te veranderen aan de basisklank van de versterkermodellen.

En die mid-knop is natuurlijk dikwijls het moeilijke punt... thuis klinkt het nét iets beter met wat minder mid, maar live maakt datzelfde knopje heel wat van de hoorbaarheid uit.

Bedankt voor de leuke reactie!

Taubenkneter
13 oktober 2009, 16:18
De IV heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ik vond persoonlijk die Valve serie wel goed klinken waardoor ik erg uitkeek naar de Valve Mk. II. Als ik die eens tegenkom ga ik die ook eens keuren.

Heb zelf overigens ook nog een Spider II staan. Op laag volume is er niet zoveel op aan te merken, maar zodra je een beetje harder gaat mist het geluid erg veel diepte. Is dat een beetje verholpen bij die (inmiddels al weer) vierde versie?

Gerth
14 oktober 2009, 15:35
Wat die diepte betreft moet ik eerlijk zeggen dat ik hem nog niet uitgebreid op een relatief hoog volume heb kunnen uitprobreren en ook nog niet in samenspel met andere instrumenten, maar ik had toch serieus de indruk dat hij "ronder" klinkt dan de vorige en dus waarschijnlijk een iets meer dragende klank heeft.

Een van de pioneers en vaandeldragers van modeling als Line6 zou zich trouwens ook niet kunnen permitteren geen aanpassingen te doen bij een nieuwe serie, zeker omdat dat "gebrek aan draagkracht" van de sound één van de meest terugkerende klachten was, alhoewel de mid-knop hier misschien ook ergens voor tussen zit wegens té zuinig gebruikt...

Had eerst de IV 15 geprobeerd en die klinkt al serieus "volwassen", maar de 30 door die 12-inch celestion heeft toch een dijk van een "standaard-basisklank", en het voordeel is dat je deze amp al eens wat verder kan opendraaien wat toch steeds leuker speelt, waar je met de 75 al snel té luid zit, zeker voor thuis- of semi-akoestisch gebruik. Die Spiders gaan trouwens verdraaid hard en dit zonder ruis gezien de uitstekende ingebouwde noise-gate. Heb ooit eens de Spider III-150 gehad, met 2 x 12-Celestions... da's écht niet meer voor de gemiddelde huiskamer :rockon:

Tot besluit toch wel eens melden dat ik aangenaam verrast ben door het ontbreken van Line 6-vijandige replies, wat wil zeggen dat ze eindelijk toch het terrein aan het winnen zijn waar ze het verdienen...

iWishmaster
14 oktober 2009, 16:17
Dan zal ik wel een semi-vijandige reply posten ;)

Ik heb zelf een Spider II 210 (2x10", 120 watt) gehad. Het was mijn eerste versterker en ik heb thuis er veel plezier van gehad! Klinkt goed op laag volume, alleen de 'crunch', of mid-gain sounds (clean met een randje tot acdc achtige crunch) vond ik behoorlijk slecht: weinig dynamiek, levenloos en geen druk. Clean klinkt prima, high-gain ook. Effecten werken intuatief, maar zijn moeilijk subtiel te houden: het wordt al snel bijna synth-achtig bij de flanger en chorus. Delay is wel prima. 4 programmeerbare kanalen, ook heerlijk! Dat vind ik één van de grootste plussen aan de spiders in vergelijking met andere transistorversterkers (Roland Cube bijvoorbeeld).

Maar, en wel echt een hele grote 'maar': op hoog volume mis je overduidelijk de druk en 'feel' van een buizenversterker. Totaal niet aanwezig. Het gevolg daarvan is ook dat je in bandverband zeer moeilijk te horen bent. Het geluid stort werkelijk helemaal in en veranderd in irritant achtergrond-gezoem. Ik heb het geprobeerd met tientallen verschillende gain, eq en model instellingen (ook gain en bas laag, mids en hoog boosten), maar weinig succes: het geluid wat om mijn slaapkamer oh zo lekker klonk, kwam nog niet half tot zijn recht in de band. Harder zetten dus: ok, nu wel hoorbaar, maar zeer overheersend en het geluid drukt de rest van band naar de achtergrond met zn gezoem.

Mijn conclusie: prima oefenversterkers! Echt zeer veelzijdig en prima klank, maar absoluut niet voor in een band.

Taubenkneter
14 oktober 2009, 16:34
Ik geloof ook dat de Spiders vooral gericht zijn op de thuis spelers, mensen die gewoon voor zichzelf meespelen met een backing track ofzo. In ieder geval doen die "sounds van bekende gitaristen" standen dat erg vermoeden. Als hij gericht was op intensief band gebruik hadden ze er denk ik ook wel een gratis footswitch bij gedaan.

Baker
14 oktober 2009, 17:31
het geluid wat om mijn slaapkamer oh zo lekker klonk, kwam nog niet half tot zijn recht in de band. Harder zetten dus: ok, nu wel hoorbaar, maar zeer overheersend en het geluid drukt de rest van band naar de achtergrond met zn gezoem.

Dat is ook precies mijn ervaring met een line6 spider. En eigenlijk ook met mijn Podje. Het is prima spul om mee te oefenen of om incidenteel live te gebruiken als je bijvoorbeeld alles akoestisch speelt, maar voor 1 of twee nummers een scheur nodig hebt. Maar voor the real thing is het gewoon minder geschikt.

Verder, de discussie modeling vs buizen is al zo vaak gevoerd hier, met elke keer dezelfde conclusie: Buizen klinkt beter, modeling is praktischer.
Ik denk dat niemand echt zin heeft om die discussie nog een keer uitgebreid te voeren. Vandaar zo weinig reacties.

Tot slot, ik geloof best wel dat het steeds beter wordt, maar het kan gewoon niet op tegen the real thing.

Baker
14 oktober 2009, 17:37
ik spreek hier wel over een combootje waar ik (nieuw) slechts 149 euro aan betaald heb en toch zoveel beter is dan de meeste transistorcombo's die een veelvoud van deze prijs kosten.....


..... en dus ook een stuk beter overeind blijven als je ze in een band gaat gebruiken.