PDA

View Full Version : Warmoth projectje



Memphis
12 oktober 2009, 22:07
Heb de laatste tijd veel op de site van Warmoth zitten hangen, aangespoord door de vele zalige beestjes die ik op dit forum gezien heb.
Daarbij las ik dat de prijzen vaak zeer lekker waren. Dat heeft me uiteraard op ideeën gebracht
Ik heb 1000 euro voor mijn amerikaanse strat betaald. Hij is zalig, maar dan toch niet hélemaal zoals ik mijn ideale gitaar zie.
Voor ongeveer 522 euro laat ik bij warmoth een gitaar bouwen zoals ik hem wil.

Een maand olijk kijken en het Pizza Hutlied jengelen voor de zelfingenomen klant neem ik er dan wel bij.

Mijn (voorlopig) idee voor mijn gitaar is:
Vorm: Mustang
bodyhout: swamp ash
kleur: sonic blue
toets en hals: Indian Rosewood op Ebony

Weten zij die warmothervaring hebben waar ik vooral op moet letten bij het samenstellen en bestellen van mijn gitaar bij Warmoth?
Welke mogelijke problemen zie ik over het hoofd?
Kijk ik me blind op Warmoth en zijn er goedkopere manieren om mijn eigen beestje samen te stellen?

Deel uw wijsheid!
Alvast bedankt, greets memph

barno
12 oktober 2009, 22:09
dikke 500 euro voor een ganse gitaar? ben je zeker dat je alle onderdelen hebt geteld, incl transport, taxen enz...?

sjaak1990
12 oktober 2009, 22:11
Lijkt mij wel heel erg goedkoop eigenlijk, ik denk dat je wat over het hoofd ziet.

Memphis
12 oktober 2009, 22:13
Nee, sorry ik heb me verkeerd uitgedrukt denk ik
Voor ongev. 500 euro heb je een gespoten body en neck, geen hardware, nada.

Pickups, eletronica, slagplaatjes, tuners en ook verzendkosten... zijn kosten die erbovenop komen.
Ik reken dat die 500 euro al zeker verdubbeld wordt en mogelijk nog wat meer.
Ik bedoel maar dat dat ik voor iets meer dan mijn standaard Am. strat een gitaar heb, volledig zoals ik hem wil.

Liquid_Metal
12 oktober 2009, 22:16
Dat lijkt er idd meer op. Ik heb een poos geleden ook alles van Warmoth bij elkaar opgeteld en volgens mij kwam ik op iets boven de 1000 euro uit (1100 ofzo). Nette prijs voor zulke toffe gitaren, maar je kunt ze niet proberen. Dat lijkt me tóch een risico.

Memphis
12 oktober 2009, 22:18
Inderdaad. Op zoiets kom ik ongveer ook uit (bijna evenveel dus als een Amer. Stand.) Daarom probeer ik nu vooral ervaringen met Warmoth te verzamelen.

frankpaul1
12 oktober 2009, 22:45
Voor 1000/1100 euro vind je ook wel een ook wel een oude Fender Mustang of Duo-Sonic toch? Dat houdt zijn waarde ook veel beter.

http://cgi.ebay.co.uk/1965-Fender-Duosonic-II-hardtail-Mustang-NO-RESERVE_W0QQitemZ260481804264QQcmdZViewItemQQptZUK _Musical_Instruments_Guitars_CV?hash=item3ca5ece7e 8&_trksid=p3286.c0.m14 (Al geëindigd, maar toch)


http://cgi.ebay.de/FENDER-MUSTANG-VINTAGE-E-GUITAR-1974-MADE-IN-U-S-A_W0QQitemZ200393727474QQcmdZViewItemQQptZGitarren ?hash=item2ea8659df2&_trksid=p3286.c0.m14

Succes!!

barno
12 oktober 2009, 23:43
grappig eigenlijk dat warmoth het zo goed doet ook hier. Want voor het bedrag dat je uiteindelijk kwijt bent, kan je hier bijna een gitaar laten bouwen door een kleine bouwer volledig naar je eigen voorkeur, toch als de specs niet te bijzonder zijn. En dan heb je veel meer inspraak.

Orgasmocaster
13 oktober 2009, 06:51
Nee, sorry ik heb me verkeerd uitgedrukt denk ik
Voor ongev. 500 euro heb je een gespoten body en neck, geen hardware, nada.


een rosewood/ebony neck hoeft niet gefinished the worden..
Ebony wordt trouwens wel heel zwaar, ik zou eerder het omgekeerde aanraden, rosewood neck met ebony fingerboard.

Rinze
13 oktober 2009, 08:39
Wil je de hals van ebben hebben? Waarom :???: Ebben lijkt mij als halshout (dus niet als toetshout) geen prettige keus.

Kaïn
13 oktober 2009, 08:45
Je gitaar zakt constant naar beneden als ebben je nekhout is me dunkt. Ebben als toets, rosewood als hals is een prima combi :yes:

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 09:52
Ik twijfel niet aan de kwaliteit van Warmoth maar het samenstellen v/e gitaar uit losse onderdelen hoeft het niet altijd de som der delen te zijn qua eindresultaat, 't moet allemaal net matchen qua toevallige planken hout....

Voor +/- 1000 euro, wat geduld en veel proberen kun je ook tegen 'n Strat aanlopen die gelijk goed is en je hebt 'm iig. dan al kunnen proberen.

Rutger
13 oktober 2009, 10:16
Ik twijfel niet aan de kwaliteit van Warmoth maar het samenstellen v/e gitaar uit losse onderdelen hoeft het niet altijd de som der delen te zijn qua eindresultaat, 't moet allemaal net matchen qua toevallige planken hout....


Dat blijft ook voor gitaarbouwers altijd een onzekere factor. Hoe meer ervaring hoe minder de onzekerheid, maar het houdt de spanning er ook een beetje in :)

Liquid_Metal
13 oktober 2009, 12:05
Ik twijfel niet aan de kwaliteit van Warmoth maar het samenstellen v/e gitaar uit losse onderdelen hoeft het niet altijd de som der delen te zijn qua eindresultaat, 't moet allemaal net matchen qua toevallige planken hout....

Main reason van het testen van een gitaar :). Maar zóveel verschil zal er niet zijn tussen het hout denk ik eigenlijk (hier trap ik op héél veel tenen). Als het goed is gebruiken gitaarbouwers altijd hout van goede, consequente kwaliteit, en dus zullen 2 gitaren van hetzelfde model veel hetzelfde klinken. En hoeveel blijft er nog over van het verschil als je een amp met distortion en evt. effecten gebruikt?

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 12:11
Main reason van het testen van een gitaar :). Maar zóveel verschil zal er niet zijn tussen het hout denk ik eigenlijk (hier trap ik op héél veel tenen). Als het goed is gebruiken gitaarbouwers altijd hout van goede, consequente kwaliteit, en dus zullen 2 gitaren van hetzelfde model veel hetzelfde klinken. En hoeveel blijft er nog over van het verschil als je een amp met distortion en evt. effecten gebruikt?

't Heeft mij bijvoorbeeld tig jaar gekost om DE Les Paul voor mij te vinden, hoewel ze allemaal van mahonie, esdoorn en pallisander waren.

Idem voor Strats of welke gitaar dan ook: het gaat imho om de combinatie van bepaalde planken hout om tot "top-nivo" te komen.

Ik twijfel geen seconde aan de kwalteit van bijvoorbeeld Warmoth maar ik ken ook voorbeelden van mensen die op die manier 'n gitaar samenstelden of lieten samenstellen en dat het eindresultaat toch niet voldoende "vibe"/oid. gaf...

Gitaren beoordeel ik eerst en voornamelijk unplugged en qua amps en effekten mag ik niet klagen ;)

Rinze
13 oktober 2009, 12:50
Als het goed is gebruiken gitaarbouwers altijd hout van goede, consequente kwaliteit, en dus zullen 2 gitaren van hetzelfde model veel hetzelfde klinken.


FAIL

Twee gitaren van hetzelfde merk en type die op de zelfde dag gemaakt zijn kunnen dag en nacht verschillen. Zoveel verschil zit er echt wel tussen stukken hout en de combinaties daarvan.

Liquid_Metal
13 oktober 2009, 13:08
FAIL

Twee gitaren van hetzelfde merk en type die op de zelfde dag gemaakt zijn kunnen dag en nacht verschillen. Zoveel verschil zit er echt wel tussen stukken hout en de combinaties daarvan.

Maar je moet het met me eens zijn dat er weinig van over blijft als je een flinke metal-scheur hebt staan, zeker met een effect als een chorus oid. Dan blijft er vrij weinig heel.
Ik heb denk ik nog niet genoeg gitaren getest en zéker niet A/B.

Rinze
13 oktober 2009, 13:19
Met teveel vervorming blijft overeind dat de ene gitaar beter klinkt dan de andere, de scheiding van de snaren zal bijvoorbeeld kunnen verschillen. Ik hoor het verschil tussen mijn gitaren ook met mijn metalgeluid, al gebruik ik voor dat metalgeluid waarschijnlijk niet half zoveel vervorming als een hoop anderen. Met echt veel vervorming hou je namelijk geen geluid over, dan klink je als een stofzuiger. En dan kan er in die situatie wel iets minder verschil hoorbaar zijn tussen verschillende gitaren maar wat heb je daaraan met wanneer je een kutgeluid hebt.

Je kunt het geloven of niet maar Chris heeft gelijk: het geluid begint bij de basis, oftewel de akoestische klank van een electrische gitaar. Wat daar niet in zit kun je met de rest van je geluidsketen niet weer goedmaken. Je kunt met afstellingelementen, effecten en versterking iets compenseren maar meer ook niet.

Ik beoordeel een gitaar ook eerst op zijn akoestische eigenschappen, zonder versterker. Ik vermoed dat een heleboel meer ervaren gitaristen hier dat zo zien. Ik heb ook lang gedacht zoals jij, maar je theorie gaat niet op. Anders zou je bij wijze van spreken een bezemsteel kunnen voorzien van snaren en zou die te gek kunnen klinken. Helaas werkt dat niet.

Liquid_Metal
13 oktober 2009, 13:25
Met teveel vervorming blijft overeind dat de ene gitaar beter klinkt dan de andere, de scheiding van de snaren zal bijvoorbeeld kunnen verschillen. Ik hoor het verschil tussen mijn gitaren ook met mijn metalgeluid, al gebruik ik voor dat metalgeluid waarschijnlijk niet half zoveel vervorming als een hoop anderen. Met echt veel vervorming hou je namelijk geen geluid over, dan klink je als een stofzuiger. En dan kan er in die situatie wel iets minder verschil hoorbaar zijn tussen verschillende gitaren maar wat heb je daaraan met wanneer je een kutgeluid hebt.

Je kunt het geloven of niet maar Chris heeft gelijk: het geluid begint bij de basis, oftewel de akoestische klank van een electrische gitaar. Wat daar niet in zit kun je met de rest van je geluidsketen niet weer goedmaken. Je kunt met afstellingelementen, effecten en versterking iets compenseren maar meer ook niet.

Ik beoordeel een gitaar ook eerst op zijn akoestische eigenschappen, zonder versterker. Ik vermoed dat een heleboel meer ervaren gitaristen hier dat zo zien. Ik heb ook lang gedacht zoals jij, maar je theorie gaat niet op. Anders zou je bij wijze van spreken een bezemsteel kunnen voorzien van snaren en zou die te gek kunnen klinken. Helaas werkt dat niet.

Dan ga ik de eerstvolgende keer dat ik een gitaar ga proberen ook maar eens akoustisch luisteren. Hoewel het geen A/B vergelijking wordt (muziekwinkel in de buurt heeft van elke gitaar maar 1 model hangen, wel logisch ook) zal het wel wat schelen.
Maar misschien zijn mijn oren wel helemaal niet zo goed dat ik het verschil daartussen kan horen..

johanb
13 oktober 2009, 15:19
Dat vraag ik me ook wel eens af,als ik mijn gibson unplugged bespeel lijkt het of ik veel meer sustain heb als dat ik over mijn vox speel.Als ik versterkt speel is het net of het geluid afgekapt wordt,met overdrive is het erger dan clean.Ook scheelt het waar je een toon aanslaat,bepaalde snaren/frets geven meer sustain dan andere snaren/frets (LP gibson standaard,Vox ac2x)

Rinze
13 oktober 2009, 15:21
Dan ga ik de eerstvolgende keer dat ik een gitaar ga proberen ook maar eens akoustisch luisteren. Hoewel het geen A/B vergelijking wordt (muziekwinkel in de buurt heeft van elke gitaar maar 1 model hangen, wel logisch ook) zal het wel wat schelen.
Maar misschien zijn mijn oren wel helemaal niet zo goed dat ik het verschil daartussen kan horen..


Naast je oren is het ook een kwestie van voelen hoe de gitaar resoneert nadat je aanslaat. Ook daarin zit tussen gitaren veel verschil en dat hoor je versterkt toch terug. Let er maar eens op. Soms kan een goedkope gitaar trouwens toch een geweldige resonantie hebben, een paar dure stukken hout bij elkaar zegt nog niet alles. Dat maakt het ook zo fascinerend, er zit toch een deel onvoorspelbaarheid in.

Memphis
13 oktober 2009, 15:31
Naast je oren is het ook een kwestie van voelen hoe de gitaar resoneert nadat je aanslaat. Ook daarin zit tussen gitaren veel verschil en dat hoor je versterkt toch terug. Let er maar eens op. Soms kan een goedkope gitaar trouwens toch een geweldige resonantie hebben, een paar dure stukken hout bij elkaar zegt nog niet alles. Dat maakt het ook zo fascinerend, er zit toch een deel onvoorspelbaarheid in.

Daar ga ik volledig mee akkoord. Hoge kwaliteit hout is geen garantie voor een killer sound. Ik denk dat ik me daarop blind zit te staren.
Ik heb nochtans talloze instrumenten gehoord die prachtig klonken en naderhand gwn mex. bodies bleken te hebben. Geen exotische houtsoorten dus.
Intelligente comments gelezen hier. Dank

Ibanez666
13 oktober 2009, 15:47
Daar ga ik volledig mee akkoord. Hoge kwaliteit hout is geen garantie voor een killer sound. Ik denk dat ik me daarop blind zit te staren.
Ik heb nochtans talloze instrumenten gehoord die prachtig klonken en naderhand gwn mex. bodies bleken te hebben. Geen exotische houtsoorten dus.
Intelligente comments gelezen hier. Dank

Heb zelfs wel eens een mulitplex gitaarje in handen gehad die helemaal niet slecht klonk.

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 15:49
Dat vraag ik me ook wel eens af,als ik mijn gibson unplugged bespeel lijkt het of ik veel meer sustain heb als dat ik over mijn vox speel.Als ik versterkt speel is het net of het geluid afgekapt wordt,met overdrive is het erger dan clean.Ook scheelt het waar je een toon aanslaat,bepaalde snaren/frets geven meer sustain dan andere snaren/frets (LP gibson standaard,Vox ac2x)

Koud ingestelde eindbuizen (kleine kans), mindere kwaliteit trafo's en speakers.

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 15:51
Naast je oren is het ook een kwestie van voelen hoe de gitaar resoneert nadat je aanslaat. Ook daarin zit tussen gitaren veel verschil en dat hoor je versterkt toch terug. Let er maar eens op. Soms kan een goedkope gitaar trouwens toch een geweldige resonantie hebben, een paar dure stukken hout bij elkaar zegt nog niet alles. Dat maakt het ook zo fascinerend, er zit toch een deel onvoorspelbaarheid in.

Helemaal mee eens!

Voorbeeldje:
bij mijn Fender USA Std. Strat uit '91 heb ik de originele body vervangen door 1tje van een Chinese Affinity Squier Strat en toen werd ie pas tof....

isa1984
13 oktober 2009, 16:49
En ik kan beamen dat die strat van chris echt tof is :)
Ik heb zelf een stratje opgebouwd uit (niet goedkope) onderdelen, onder andere
warmoth, en een american vintage ri neck. Ik geloofde altijd dat een gitaar zo goed klonk als de som van de onderdelen. Dat is dus niet zo; er zit leven in een gitaar of niet. En die strat van mij is opzich niet heel slecht, maar er zit gewoon niet zo veel leven in. Ik had laatst zo'n lelijke mexicaanse relic (vanuit de fabriek gerelict) in mijn handen, en hoewel het ding er niet uitzag en goedkoop was, klonk hij als een klok!

Rinze
13 oktober 2009, 17:19
Een van de Amerikaanse bouwers van hele dure archtops (ik geloof d'Angelico) vertelde in een interview dat ie als experiment een serie archtops gebouwd had van hout van tafels en vloeren. Die bleken erg goed te bevallen, het geluid was minstens zo goed als van zijn normale peperdure series waarvoor hij het allerbeste hout uitzocht. Wel een beetje lullig natuurlijk :seriousf:

johanb
13 oktober 2009, 17:30
Koud ingestelde eindbuizen (kleine kans), mindere kwaliteit trafo's en speakers.

Een ac 30 cc hoef je toch niet in te stellen ,en de speakers zijn blue alnico's
Ik ga zelf een ander element proberen ,maar volgens mij is dit niet on this topic

signsofzodiac
13 oktober 2009, 19:30
Taylor heeft het met puik resultaat al eens gedaan met pallet-hout. Een acoustic bouwen bedoel ik dan he :P. Schijnen verdomd goede gitaren te zijn geworden.

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 19:39
Een ac 30 cc hoef je toch niet in te stellen ,en de speakers zijn blue alnico's
Ik ga zelf een ander element proberen ,maar volgens mij is dit niet on this topic

(ondanks de zgn. cathode-bias is de stroomafname afhankelijk v/d bepaalde set eindbuizen [ene set kan meer stroom trekken dan de andere set buizen], betere uitgangstrafo geeft bijvoorbeeld ook meer sustain)

Welke PU's heb je nu?

(sorry voor off-topic maar 't is zonde als de potentie van je gitaar er niet uitkomt imho)

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 19:43
En ik kan beamen dat die strat van chris echt tof is :)


Isa A.?

THANKS! 't Is natuurlijk voor mij ook 'n Strat met 'n behoorlijk emotionele waarde maar het is ook gewoon 'n voorbeeld van:
ff kijken wat er ligt, ff kijken of het werkt en dan gewoon gaan ;)

Laats vroegen er al mensen of ik gitaren voor hun kan relicen... :D

isa1984
13 oktober 2009, 19:53
Yes Chris, dat ben ik :).

Chris Winsemius
13 oktober 2009, 19:59
Yes Chris, dat ben ik :).

TOP!!!

Groetjes van je Vleutense fanclub!!! :ok:

(je hebt hier trouwens nog meer fans: check het topic over de vintage-beurs bij "off-topic")

sjaak1990
13 oktober 2009, 20:30
3 bodies en 3 halzen bestellen en kijken wat het beste werkt :)

munkie
13 oktober 2009, 20:48
Er wordt weer van alles bij gesleept :cheerup:

Het lollige van Warmoth etc. is dat je een Strat kan samenstellen zoals JIJ hem wil. Ik wil hem hardtail dus zonder trem, dan MOET je bijna wel zelf samenstellen. Je kan op de site van Warmoth de nek en de body helemaal configureren. Dan zou je in principe zelf niet meer aan houtbewerking hoeven doen. Ik heb eens een maand van mijn leven besteed aan het zelf bouwen van een strat body...

Voor de goedkoopte hoef je het niet te doen, reken maar 1 $ = 1 euro. Je kan anderzijds je inhouden qua exotische opties en je gitaar zelf afwerken met olie, is niet moeilijk. Dat scheelt alweer.

Als je een standaard Strat of Tele wil kan je beter op MP kijken. Ik heb een LC Comet Tele, echt achterlijk goed voor die 200 euro nieuw. En je kan hem achteraf pimpen natuurlijk.

Jiboom
13 oktober 2009, 22:20
Naast je oren is het ook een kwestie van voelen hoe de gitaar resoneert nadat je aanslaat. Ook daarin zit tussen gitaren veel verschil en dat hoor je versterkt toch terug. Let er maar eens op. Soms kan een goedkope gitaar trouwens toch een geweldige resonantie hebben, een paar dure stukken hout bij elkaar zegt nog niet alles. Dat maakt het ook zo fascinerend, er zit toch een deel onvoorspelbaarheid in.

Mee eens (en met veel van je eerdere opmerkingen en die van Chris ook trouwens). Wel is het soms jammer dat bepaalde eigenschappen zich soms zo moeilijk in 1 gitaar laten verenigen. Zo ben ik inmiddels van mening dat een stevige hals (vorm maakt niet zoveel uit, dikte wel) vaak beter klinkt. Helaas hebben mijn handen liever een dunner halsje.

Gelukkig hoeft goed klinkend hout trouwens niet zwaar te zijn. Ik geloof dat veel bouwers inmiddels hebben gemerkt dat er geen direct verband is tussen massa en resonantie. Een zware LP (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen..) klinkt zeker niet zo zeer beter dan een lichte. Veel van de roemruchte LP's uit '58-'60 waren zelfs betrekkelijk licht.

Kortom, ik probeer een gitaar liever uit. Ik waag ook wel 's een gokje op dat gebied, maar dan wel met waardevaste gitaren.