PDA

View Full Version : Ruis, sissend geluid



jaap-regelink
12 oktober 2009, 19:47
Ik heb afgelopen weekend een nieuwe buizenbak gekocht (Peavey Delta Blues), komt een heerlijk geluidje uit.

Maar als ik wat lagere tonen speel , bijvoorbeeld F# barre akkoord dan hoor je een sissend geluid.
Zelf zou ik niet weten waar aan het kan liggen. Heeft iemand een idee ?

Bij voorbaat dank :)

cluseau
12 oktober 2009, 19:56
Ik heb afgelopen weekend een nieuwe buizenbak gekocht (Peavey Delta Blues), komt een heerlijk geluidje uit.

Maar als ik wat lagere tonen speel , bijvoorbeeld F# barre akkoord dan hoor je een sissend geluid.
Zelf zou ik niet weten waar aan het kan liggen. Heeft iemand een idee ?

Bij voorbaat dank :)

Het eerste wat in mij opkomt is een kreupele speaker. Zou het moeten horen om een beter oordeel te kunnen geven. Ik zou zeggen terug naar de verkoper en laten horen.

Frans.

macwilliams
12 oktober 2009, 20:08
Dat sissende geluid kan je reverb zijn. Ik heb het ook een beetje met mijn Delta Blues.

jaap-regelink
12 oktober 2009, 21:30
Het eerste wat in mij opkomt is een kreupele speaker. Zou het moeten horen om een beter oordeel te kunnen geven. Ik zou zeggen terug naar de verkoper en laten horen.

Frans.

oké, misschien. Maar het is vooral raar vind ik omdat het alleen bij sommige toonhoogten is. Voor de rest heb ik er geen last van. het lijkt dan net alsof er een wind door de versterker giert.

cluseau
12 oktober 2009, 21:45
oké, misschien. Maar het is vooral raar vind ik omdat het alleen bij sommige toonhoogten is. Voor de rest heb ik er geen last van. het lijkt dan net alsof er een wind door de versterker giert.

Lijkt wel een besmettelijke ziekte maar daarbij denk toch ook aan oscilleer neiging, kun je een audiofragment plaatsen of mailen.

@macwilliams, heb je een verklaring voor de reverb. Zou je dan ook weg moeten kunnen draaien toch?

Frans.

macwilliams
12 oktober 2009, 23:21
Weg draaien, zou kunnen heb ik nooit geprobeerd. Laat ik het anders omschrijven. Wanneer je in een bepaald frequentiebereik komt krijg je trilling in je delta blues, deze trillingen zetten zich voort in je versterker en dus ook je reverb en je buizen. Deze trillingen hebben ook een helder/glas achtig karakter. Dat wind achtige komt volgens mij door dat je de buizen in hun voetjes hoort rinkelen. Zodra ik de speaker van de combo los koppel en hem doorschakel naar de 4x12 cab is het ook weg omdat de 4x12 aan de andere kant van de kamer staat.

Ik zou zeggen probeer het eens.

Ik ben dan ook van plan de DB te demonteren en er een lossentp van te maken. Dan staan de buizen in hun voetjes in plaats van hangen. Althans dat ga ik proberen.

don marco
12 oktober 2009, 23:25
heb dit ook bij een delta blues moeten onderzoeken en kwam tot de conclusie dat de eindbuizen zelf mechanisch geluid maken als ge ermee schud, heel fel zelfs.. Aangezien de speaker vrij dicht bij de buizen zit trillen die arme buisjes vrij hard..

speel eens het beduchte akkoord en laat iemand de eindbuizen vasthouden? Dan zou het moeten stoppen

Als het echt uit de speaker komt ja dan weet ik het ook niet.

cluseau
12 oktober 2009, 23:35
Heren, ik ga er natuurlijk wel vanuit dat jullie goede buizen installeren. Als ze microfonisch zijn is het dweilen met de kraan open. En vergeet niet dat eindbuizen ook microfonisch kunnen zijn.

@donmarco.....klopt, heb dat ook menig keer ervaren. Gare eindbuizen welke opgesteld staan in de buurt van de voedingstrafo kunnen een brom veroorzaken door meetrillende electroden.

Frans.

macwilliams
12 oktober 2009, 23:48
Hahaha, ik geloof niet dat m'n buizen microfonisch zijn want ik hoor er niks van terug door m'n speaker. Zoals ik het omschreef is het dus niet duidelijk?

don marco
13 oktober 2009, 01:14
waar ik over praat hoort ge ook niet door uw speaker.. Dat uit zich werkelijk in een mechanische trilling in de eindbuizen zelf door brakke prulbuizen wsch..
Ik haal de buis eruit en schud ermee, precies of heel de binnenkant zat los.. ^^ maar toch werken de buizen perfect intern.

Maar ik zie aan uw reactie dat het dus uit de speaker komt..

DeiDRagonas
13 oktober 2009, 01:34
Maar ik zie aan uw reactie dat het dus uit de speaker komt..


Bij die reverb kwestie juist niet toch? Of lees ik nu niet goed? Heb btw ooit bij een andere amp zoiets gehad. Later bleek het handvat bij bepaalde noten (lage F# en G) mee te trillen.

Dei.

jaap-regelink
13 oktober 2009, 10:50
Weg draaien, zou kunnen heb ik nooit geprobeerd. Laat ik het anders omschrijven. Wanneer je in een bepaald frequentiebereik komt krijg je trilling in je delta blues, deze trillingen zetten zich voort in je versterker en dus ook je reverb en je buizen. Deze trillingen hebben ook een helder/glas achtig karakter. Dat wind achtige komt volgens mij door dat je de buizen in hun voetjes hoort rinkelen. Zodra ik de speaker van de combo los koppel en hem doorschakel naar de 4x12 cab is het ook weg omdat de 4x12 aan de andere kant van de kamer staat.

Ik zou zeggen probeer het eens.

Ik ben dan ook van plan de DB te demonteren en er een lossentp van te maken. Dan staan de buizen in hun voetjes in plaats van hangen. Althans dat ga ik proberen.

Ja inderdaad, een helder glasachtig geluid.
Had ook het idee dat het van de buizen kwam. Alleen heb ik geen extra cab, dus wordt lastig ;)

macwilliams
13 oktober 2009, 12:18
Er zijn van die veertjes te krijgen die je om je buis kunt klemmen. Ik weet niet of die ook geschikt zijn voor de DB. Dat zou je aan onze kenners moeten vragen of naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt.

Heeft die van jou een buis beschermer? Aanvankelijk hadden de DB's die niet bij mij is die er later in gemaakt. Ik geloof dat die van mij een jaar of tien is.

Je kan de DB goed upgraden door de blue marvel speaker er uit te halen en er een éminence 15" guitarlegend speaker er in te hangen. Het is dan net of er een deken van je cab wordt getrokken.

jaap-regelink
13 oktober 2009, 13:58
Er zijn van die veertjes te krijgen die je om je buis kunt klemmen. Ik weet niet of die ook geschikt zijn voor de DB. Dat zou je aan onze kenners moeten vragen of naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt.

Heeft die van jou een buis beschermer? Aanvankelijk hadden de DB's die niet bij mij is die er later in gemaakt. Ik geloof dat die van mij een jaar of tien is.



Weet niet precies wat je bedoelt. Er zitten wel soort van ijzerdraadjes om de buisjes heen om ze op hun plaats te houden denk ik, en er zit een 'kooi' omheen.

jaap-regelink
13 oktober 2009, 19:16
Heb net nog even heel goed geluisterd tijdens het spelen achter de Amp.

Het zijn inderdaad de buisjes, die trillen. Daardoor krijg je dat rare geluid door de versterker.

Maar wat zou ik hier aan kunnen doen ?

isa1984
13 oktober 2009, 19:35
Ik heb het probleem ook gehad bij een delta blues. Ik heb die amp eigenlijk nooit live mee, en dan had ik er ook geen last van, omdat hij hard genoeg stond.
Op huiskamervolume kan het flink irritant zijn inderdaad.
Dit is de oplossing:

http://cgi.ebay.com/TOMS-TUBE-TAMER-For-Peavey-Delta-Blues-Classic-30_W0QQitemZ250510581794QQcmdZViewItemQQptZLH_Defa ultDomain_0?hash=item3a53982022

Ik heb die tube tamer ook gekocht en werkt prima, is natuurlijk ook wel zelf te maken.
Succes!

Slowhand41
13 oktober 2009, 20:05
Lijkt me een typisch geval van slechte eindbuizen.
Heb bij een andere amp met EL 84 buizen hetzelfde meegemaakt.
Oplossing was een set andere buizen in zetten daarna niet meer gehad.

isa1984
13 oktober 2009, 20:26
Nee, volgens mij ligt het niet aan de eindbuizen zelf maar deze trillen wel mee.
Peavey heeft bij de vroegere types deltablues and classic 30/50 gewoon geen goed systeem om de buizen strak in de voeten te houden, dit is het trillen wat je hoort. Een veelvoorkomend probleem. Als je de gitaar aanslaat en je drukt hierna met je vingertoppen onder een of twee van de eindbuizen, en je hoort de trilling afzwakken dan weet je wat het probleem is.

macwilliams
13 oktober 2009, 21:28
Soms heb ik het idee dat begrijpend lezen moeilijk is.
Ik heb het toch heel duidelijk omschreven? Jaap wist meteen wat ik bedoelde en isa ook.

Bedankt voor de tubetamer tip zal de link eens bekijken. Ik houd wel van windgeruis maar niet in m'n amp.

don marco
13 oktober 2009, 23:18
ja dat had ik toch al gezegd :) Dat het de buizen zijn.. ^^ Hou ze vast en het houdt op ..

macwilliams
14 oktober 2009, 10:06
Hoe kun je nog spelen als je de buizen moet vasthouden?:???:







:D :seriousf:

don marco
14 oktober 2009, 13:48
hehe, gij zijt ook ene frisse..

Trek een buis eruit en schudt er eens mee, als ge gerammel hoort dan is het dat.. Nieuwe buizen erin en klaar.. (normaal gezien e ^^)
En niet die standaard sovtek pratsh buizen die ze er zelf indoen om maar zo weinig mogelijk kosten te hebben en zoveel mogelijk winst te maken..
Die multinationals toch e , wat een sjarels

jaap-regelink
14 oktober 2009, 13:56
bedankt iedereen voor de reacties. Weet nu in ieder geval waar het aan ligt. Zal even kijken naar de buizen, en als die niet rammelen dan zo'n veer. Kun je die ook ergens in nl bestellen?

Little Jay
14 oktober 2009, 16:32
ik had dat zelfs in een Classic 20 met een 10", hoewel die veel minder laag produceert natuurlijk.

Ik heb er een stel EL84M ingezet. De M staat voor Militairy heb ik me laten vertellen en deze zijn robuuster dan normale EL84s.

Geen last meer gehad sindsdien.

jaap-regelink
14 oktober 2009, 17:18
wat is dan precies anders bij die buizen? Op welke manier robuuster ?

Little Jay
14 oktober 2009, 17:33
Joh, al sla je me dood... :-)

Dikker glas? Dikker materiaal van binnen??!?!

Dit zegt www.thetubestore.com (even snel gegoogled):

Some people will swear that the “M” stands for military but I’m not convinced. They look pretty much the same on the outside as normal Sovtek ‘84’s but there has to be something extra happening. The M’s seem less prone to mechanical noise and will do much better at surviving the VOX torture test. I loaded up the AC30 with a quad of EL84M’s and found that they could be run for a couple of hours without overheating. The Heat/Cool cycle still has some affect on life but the 84M lasted longer in this environment than the standard fare. A good choice if you have a cathode biased amp or like your tubes biased to more than 70% of idle dissipation.

You do pay a sonic and financial price for the EL84M. They are more expensive than the standard EL84 but will last longer. Sonically they are a bit of a different animal. People refer to them as sounding stiffer or more strident with more headroom and may not like the breakup characteristics when pushed. It is really a personal judgement call. If standard EL84’s have been a problem due to heat or noise and you find they don’t last as long as you would like, try the EL84M and see what you think of the tone. In my opinion they are worth the extra money for reliability and the tone is still classic EL84.

don marco
15 oktober 2009, 08:48
ja military ge moet denken aan waar dat die gebruikt zijn geweest.. Straaljagers met lampen in.. Die zullen wel meer aan moeten kunnen als gewone buisjes die ge in uw living gebruikt.. ^^

Midwolda
15 oktober 2009, 09:15
ja military ge moet denken aan waar dat die gebruikt zijn geweest.. Straaljagers met lampen in.. Die zullen wel meer aan moeten kunnen als gewone buisjes die ge in uw living gebruikt.. ^^

Buizen zijn niet gevoelig voor de EMP die vrijkomt bij een nucleaire explosie.
Er worden dus nog zat buizen gebruikt in communicatie-apparatuur etc.
En als de bom valt kun jij tenminste gewoon door blijven spelen... :rockon:

johanb
15 oktober 2009, 09:23
Ik had begrepen dat buizen "ïets" veel sneller kunnen dan een transistor circuit