PDA

View Full Version : Stereospreiding van een 2x12 cabinet?



telecastermaster
12 oktober 2009, 17:58
Ik had het eigenlijk ook al gevraagd bij 'moderne versterkers', maar kreeg daar (nog) geen antwoord. Daarom hier een nieuwe poging.

Hoe is de stereo-spreiding van een 2x12 stereo cabinet? Ik wil namelijk mijn rackje afmaken en zoek nog naar speakers. Ik twijfel tussen twee 1x12 cabs of een 2x12. Die 1x12 kun je lekker uit elkaar zetten, maar die 2x12 is weer wat compacte, maar heeft die ook een beetje behoorlijke stereospreiding? Wie heeft ervaring, suggesties of ideeen?

Thx,

peter

Liquid_Metal
12 oktober 2009, 19:10
Stereo hoor je bijna niet uit een 2x12. Ik gebruik er zelf eentje en je hoort zeker verschil met mono uit 1 2x12 cabinet. Maar twee speakers/cabs die verder uit elkaar kunnen staan geven het veel beter weer. Ik ga er ook zeker een tweede 2x12 bij kopen. Als je twee 1x12's hebt zou ik daar bij blijven (of in ieder geval 2 losse cabs gebruiken).

morris
12 oktober 2009, 22:20
een 2x12 is inderdaad wat minder spreiding dan 2 losse kastjes, maar als ze gemiket worden maakt dat niet zo heel veel uit. Staat tegenover dat een 2x12 over het algemeen wat meer 'body' heeft.

Morris

Liquid_Metal
12 oktober 2009, 22:52
Maar die body komt toch vooral doordat het twee speakers zijn? Of ook doordat ze in 1 behuizing zitten? Het beweegt natuurlijk wel allemaal meer mee.
Als je de boel mict maakt het idd niet zo heel veel uit.

morris
12 oktober 2009, 23:30
Maar die body komt toch vooral doordat het twee speakers zijn? Of ook doordat ze in 1 behuizing zitten? Het beweegt natuurlijk wel allemaal meer mee.
Als je de boel mict maakt het idd niet zo heel veel uit.

Inhoud van de kast. Je signaal is eigenlijk slechts gedeeltelijk stereo, je droge signaal en evt. een stereo delay of chorus bijgemixt. Maar uiteindelijk zit je droge signaal over beide speakers, die tezamen in een grotere kast zitten. Ik druk me wat plastisch uit, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Daarnaast is het uiteraard wel van belang om een goede 2x12 te kiezen. Ik vind de Bogners goed (niet ieders smaak) en de Engls ook wel (alhoewel redelijk 'boxy'). De beste 2x12 op de markt is naar mijn mening de PL clubcab met gov's.

Morris

Liquid_Metal
13 oktober 2009, 09:34
Ik speel op dit moment eigenlijk voornamelijk thuis met m'n rack, want in de studio staat al een versterker (crappy, maar toch, wel zo makkelijk). Live spelen we nog niet zo vaak dus dat is nog niet echt een issue.
Daarom overweeg ik nog steeds om een tweede cabinet aan te schaffen: 2x12 Harley Benton Vintage. Ze zijn niet duur en klinken behoorlijk goed (hoewel mijn referentiekader maar beperkt is).
Alleen is het voor thuis een beetje onzinnig om 4 speakers te gebruiken, want ik speel bijna nooit hard. Toch klinkt het wel extra breed (maar ik speel vaak genoeg maar over 1 kanaal :P).
het ligt er dus aan hoe je het wil gebruiken. Want live zal ik 2 speakers laten micen en dat kan prima met 1 2x12.

qwertyuiop
14 oktober 2009, 20:51
Je signaal is eigenlijk slechts gedeeltelijk stereo, je droge signaal en evt. een stereo delay of chorus bijgemixt. Maar uiteindelijk zit je droge signaal over beide speakers
Morris

precies. dus het "stereo" verhaal is maar beperkt, alleen wanneer je efx gebruikt die stereo zijn. ik speel met een 2x12 koch (oudje, vertikaal, bovenste speaker een beetje naar boven gekanteld) en de stereo-efx zoals chorus en delay hoor je prima. ik bedoel; zijn echt mooi stereo. ik betwijfel of 2 1x12's die wat verder uit elkaar staan nog mooier klinken. volgens mij krijg je dan ook te maken met fase-verschillen omdat ze wat verder uit elkaar staan? dat weet Morris wel.
de "body" van een 2x12 t.o.v. 2 1x12's is ook wel een erg belangrijk pluspunt.

Liquid_Metal
15 oktober 2009, 08:58
precies. dus het "stereo" verhaal is maar beperkt, alleen wanneer je efx gebruikt die stereo zijn. ik speel met een 2x12 koch (oudje, vertikaal, bovenste speaker een beetje naar boven gekanteld) en de stereo-efx zoals chorus en delay hoor je prima. ik bedoel; zijn echt mooi stereo. ik betwijfel of 2 1x12's die wat verder uit elkaar staan nog mooier klinken. volgens mij krijg je dan ook te maken met fase-verschillen omdat ze wat verder uit elkaar staan? dat weet Morris wel.
de "body" van een 2x12 t.o.v. 2 1x12's is ook wel een erg belangrijk pluspunt.

Uiteraard is het pas echt stereo met stereo-effecten zoals chorus en delay (die ik overigens altijd in stereo gebruik, waardoor je echt een fantastische sound krijgt).
Maar ook een mono-sound wordt breder over 2 cabinets die je verspreid neerzet. Maar als 1x12's echt zoveel minder body hebben dan een 2x12 gaat het natuurlijk niet op. Gewoon 2 fullstacks neerzetten dus! xD

Chiel
15 oktober 2009, 15:26
Mwa, body krijg ik ook echt wel uit twee 12" Bagend kastjes hoor ;). Maar eerlijk is eerlijk, de PL 2x12 blijft onovertroffen!