PDA

View Full Version : Floating> fixed bridge.



Taubenkneter
12 oktober 2009, 17:51
Ik heb een Ibanez RG370DXL met gruwelijk irritante Edge III brug. Nou weet ik dat dat pokkebruggen zijn, maar ik heb geen geld voor een hele nieuwe gitaar enzo. Dus ik vroeg me af of er andere (vooral goedkopere) mogelijkheden zijn om van zon floating idee naar een gewone, rustgevende fixed bridge te gaan.

Haaspaas
12 oktober 2009, 17:57
Een tremol no kan de brug vastzetten.

http://www.tremol-no.com/

Taubenkneter
12 oktober 2009, 18:27
Ah thanks voor de tip! Precies wat ik zocht!

Braindead
12 oktober 2009, 18:31
En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om je trem vast te zetten. Je kunt gewoon een stukje hout of kurk onder voor tegen je trem block zetten(achterkant plaatje eraf en dan aan de kant van de veren iets tussen zetten)en dan een veer erbijopzetten en/of verder aandraaien (in de body).
Je kunt ook een back box gebruiken voor hetzelfde principe.
Een tremol no kan ook maar wellicht zijn bovengenoemde oplossingen beter ivm kosten.

jerome
13 oktober 2009, 01:20
Je kan idd zoals Braindead schrijft een stripje hardhout achter je tremeloblock op de body lijmen en de veren strakker draaien.
Je hebt dan geen zwevende trem meer want die kan dan alleen nog naar voren diven.
Gevolg is dat je trem vééél stabieler en stemvaster wordt.
Bovendien levert het een stuk meer sustain op.
Maar je kan natuurlijk ook zo'n stukje hout alleen maar klemmen (dus niet lijmen) achter het tremeloblok en de tremelopook eraf laten en de tremelo helemaal niet meer gebruiken...

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00175.jpg

Kingfisher
13 oktober 2009, 10:15
re: houten plankje. Je lost dan wel het probleem van ontstemde snaren op, maar voor de rest heb je alleen de nadelen en niet de voordelen. Voordelen van een vaste brug: beter overbrenging van de snaartrilling naar de body, dus meer sustain, geen body cavity voor de trem, dus meer hout dus meer sustain.
Als je geen tremolo will, koop er dan ook geen.

Maar ja, daarmee is de OP niet geholpen, dus ik stem ook voor de simpele oplossing: gewoon een blokje hout klemmen. Geen lijm, aub, want anders verminder je sterk de tweedehandswaarde van je plank.

acousticmats
13 oktober 2009, 12:19
probleem heb ik dus ook
ik haat floating bridges

mijn gitaar heeft er ook last vast... kzou ze is door iemand moeten laten afstellen maar meh

dat tremol no thingie lijkt me wel intressant...

Liquid_Metal
13 oktober 2009, 13:45
Nadeel van vastzetten is dat je de speciale whammy slap-notes (hoe the fuck heten die dingen?! een mep tegen je trem geven, geeft zo'n toffe trill) niet meer kan doen. Da's de main reason dat ik m'n tremolo niet vastzet. Helaas gaat het wel ten koste van stemvastheid en sustain.

Met een Tremol-No krijg je volgens mij niet meer sustain, dus als dat de main reason is zou ik gewoon een stukje hout gebruiken.

FruscianteFan
13 oktober 2009, 13:50
De Floyd Rose op mijn Jackson is vervangen door een vaste brug. Oude eruit, wat stukken hout erin gelijmd, en daar een oude vast Ibanez-brug opgeschroefd (string-through). Alleen had ik wel erg geluk dat ik niet hoefde te betalen voor de brug, en het laten doen heeft me ook niet veel gekost.

Voordeel is wel dat de gitaar die eerst akoestisch behoorlijk zacht was, nu écht luid is - ongeveer als een hollowbody. Die brug zorgt voor enorm veel resonantie.

Taubenkneter
13 oktober 2009, 16:24
De Floyd Rose op mijn Jackson is vervangen door een vaste brug. Oude eruit, wat stukken hout erin gelijmd, en daar een oude vast Ibanez-brug opgeschroefd (string-through). Alleen had ik wel erg geluk dat ik niet hoefde te betalen voor de brug, en het laten doen heeft me ook niet veel gekost.

Voordeel is wel dat de gitaar die eerst akoestisch behoorlijk zacht was, nu écht luid is - ongeveer als een hollowbody. Die brug zorgt voor enorm veel resonantie.

Hoeveel heeft dat je gekost? Zal in ieder geval eens gaan informeren of dat hier ergens ook mogelijk is. Dat stuk hout lijkt me een mooie goedkope oplossing, gebruik de tremolo eigenlijk toch niet meer, zolang hij maar stemvast blijft.

jerome
13 oktober 2009, 18:56
re: houten plankje. Je lost dan wel het probleem van ontstemde snaren op, maar voor de rest heb je alleen de nadelen en niet de voordelen.

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik geschreven heb...
Ik heb het houten plankje vastgelijmd met juist als voordeel dat ik nog steeds de tremelo kan gebruiken zonder dat de gitaar onstemd.
Lijkt me toch een groot voordeel!
En ik keeg er ook nog meer sustain bij.
Bovendien kan je de snaarspanning flink hoger zetten zodat de trem niet meer naar voren kantelt als je flink bend
Bijna alleen maar voordelen dus
Het enige nadeel is dat ik de trem niet meer naar achter kan trekken

Maar idd, als TS echt helemaal geen trem meer wilt kan hij beter een plankje hout alleen maar klemmen en de veerspanning lekker hoog zetten en de trempook er vanaf laten

sjaak1990
13 oktober 2009, 19:32
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik geschreven heb...
Ik heb het houten plankje vastgelijmd met juist als voordeel dat ik nog steeds de tremelo kan gebruiken zonder dat de gitaar onstemd.
Lijkt me toch een groot voordeel!
En ik keeg er ook nog meer sustain bij.
Bovendien kan je de snaarspanning flink hoger zetten zodat de trem niet meer naar voren kantelt als je flink bend
Bijna alleen maar voordelen dus
Het enige nadeel is dat ik de trem niet meer naar achter kan trekken

Maar idd, als TS echt helemaal geen trem meer wilt kan hij beter een plankje hout alleen maar klemmen en de veerspanning lekker hoog zetten en de trempook er vanaf laten

Lijkt mij het beste idee! Ook zonde als je je tremelo gewoon niet meer kan gebruiken...

Die tremel-no lijkt me ook geweldig, denk dat ik zo'n ding moet hebben nog even kijken wat het kost :)

FruscianteFan
13 oktober 2009, 20:23
Hoeveel heeft dat je gekost? Zal in ieder geval eens gaan informeren of dat hier ergens ook mogelijk is. Dat stuk hout lijkt me een mooie goedkope oplossing, gebruik de tremolo eigenlijk toch niet meer, zolang hij maar stemvast blijft.
Je gaat niks hebben aan wat het mij gekost heeft, en ik heb ook geen idee hoeveel het mij onder normale omstandigheden gekost had.

Als je dan ook nog wil weten wat ik daarmee bedoel: er is toen méér dan alleen een brug ingebouwd in de gitaar, de brug zelf was niet nieuw (en daardoor gratis), ik kreeg dikke korting omdat ik erg lang had moeten wachten, en die gast die het allemaal heeft gedaan, is een ontzettend goeie gozer. Uiteindelijk was ik normaalgesproken aan onderdelen (brug niet meegerekend, dus Seymour Duncan P90 en graphtech brugzadels) meer kwijt geweest dan aan ik nu aan de hele ingreep kwijt was (€100).

Ik zou wel uitkijken als je gitaar een locking nut heeft: mijn brug heeft geen finetuners, daardoor kun je niet werken met locking nut. Daar wordt de gitaar niet stemvast van!

munkie
13 oktober 2009, 20:37
Voorbeeld van een "hardtail conversion":
http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm
Een "project" zogezegd dat wellicht meer thuis hoort in de zelfbouw afdeling.

Nieuwe brug kan ieder hardtail strat brugje zijn, snaren door de body, busjes achterop. Duurder maar topmount dus snaren achterop de brug, geen gaten door je body, 3 way adjustable, dik en stevig: Schaller:
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_41_58_59&products_id=1383
Ik heb nu een samengestelde Strat met zo'n brug, veel sustain veel toon en een lekker lage snaarspanning.

Simpeler: stukje hout tussen het trem blok en de achterkant vd trem holte. Is de trem geblokkeerd dus niet meer te gebruiken maar het scheelt wel sustain. Doet Clapton ook.

snaarplukker
14 oktober 2009, 00:02
Bovendien kan je de snaarspanning flink hoger zetten zodat de trem niet meer naar voren kantelt als je flink bend
Bijna alleen maar voordelen dus
Het enige nadeel is dat ik de trem niet meer naar achter kan trekken.

Een octaaf hoger? Als je snaarspanning verhoogd wordt ook de toon hoger.

FruscianteFan
14 oktober 2009, 00:12
Een octaaf hoger? Als je snaarspanning verhoogd wordt ook de toon hoger.
tenzij je dikkere snaren neemt.

Archenemy
14 oktober 2009, 10:29
Heb zelf:

ibanez ZR tremelo, perfect
Gotoh tremelo op Dean Razorback V ( overigens is de dean trem ook goed gotoh soepeler)

Die gotoh heeft me 120 euro gekost bij guitarsupplies, daar is hij het goedkoopst.

Kan er aan trekken wat ik wil :)

Kingfisher
14 oktober 2009, 11:28
tenzij je dikkere snaren neemt.

Of je steekt wat veren bij in de trem cavity, ik kan tot 4 veren gaan, zit nu aan twee (middenste positie is een trem stopper); of je vijst de trem vijzen wat harder aan (die waar de veren aan vast zitten in de trem cavity.

Beste oplossing: zo veel mogelijk veren, alles vast vijzen en een blokje tussen de trem en de body in de tremolo cavity.

jerome
14 oktober 2009, 19:13
Een octaaf hoger? Als je snaarspanning verhoogd wordt ook de toon hoger.

Ecuses, ik was even compleet in de war, ik bedoelde natuurlijk niet snaarspanning maar de veerspanning (spanning van de tremeloveren...) :soinnocent:

Fern
14 oktober 2009, 23:40
Hoi,

Wil je de tremolo vastzetten? Ik doe het regelmatig met hardhouten wiggen. Op zo'n manier dat de tremolo muurvast komt te zitten. Door de directe verbinding van het hardhout met de body en het tremolo blok heb je een optimale sustain. Om het karakter van de gitaar te behouden (bv. bij strats) zet ik soms de veren er weer op, om het beetje "reverb" er in te houden.

Succes er mee!
Fern.

Bluze
15 oktober 2009, 15:15
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar: Waarom koop je uberhaupt een gitaar met een zwevende brug als je hem toch vast gaat zetten? :???:

jerome
15 oktober 2009, 19:29
Sommige gitaristen hebben nu eenmaal ooit eens lekker gitaartje gesoord en willen hem niet kwijt alleen maar vanwege de term
En er zijn ook gitaristen die bijvoorbeeld wél een Strat willen maar geen trem en er zijn relatief maar weinig Strats in omloop met een fixed brug....