PDA

View Full Version : Afstellen (tweaken) Marshall JVM V410h



JIB
12 oktober 2009, 17:11
Hallo iedereen,

Ik heb al sinds een tijdje de Marshall JVM410h als AMP.
Dit is een 4 kanaals versterker met op elk kanaal nog eens 3 modussen.
Heel veel mogelijkheden dus.

Nu wil ik eindelijk eens de versterker afstellen naar mijn wensen.
Ik heb dit zo geprobeert, maar vind het vrij moeilijk omdat ik er ook niet zo heel veel ervaring mee heb. Nu vraag ik: Waar moet ik overal op letten? Moeten verschillende knoppen in verhouding staan met anderen? Dus vb: als je veel "middle" hebt, moet de "treble" dan lager? Of andersom? En voor wat staan deze knoppen? En wat is precies Resonance en Prescence?

Alvast ontzettend hard bedankt!!!

Gr

Jens

AART
12 oktober 2009, 17:48
lekker draaien en kijken wat je lekker vindt. Niks moet en alles mag. Als het je eerste buizenamp is zal je even moeten wennen, het kan best een paar dagen duren voor je je weg weet op een amp.

Baker
12 oktober 2009, 19:34
Gefeliciteerd! Het is een fantastische amp waar je heel veel plezier van gaat hebben! :cooler:

Mijn advies is om veel met het crunch kanaal te doen. imo het beste kanaal van de amp. eventueel met een tubescreamer kun je hier echt vette geluiden uit halen.

Verder, in principe heeft AART gelijk. er zijn geen regels voor. Een kwestie van proberen dus, en doen wat jij mooi vindt.

Er zijn wel wat algemene zaken, die dus voor elke versterker gelden:

-Wees wijs met gain. Met name de OD kanalen hebben zo onwijs veel gain. Probeer het te doseren. Persoonlijk kom ik nooit verder dan gain op 12 uur en de orange voicing.
-Wees wijs met mid.
Voor een lekkere diepe metal sound is het verleidelijk om veel mids weg te draaien. maar, mid is de basis van je geluid. Kijk dus niet raar op als je jezelf in een band situatie ineens niet meer terug hoort.

Tot slot, die resonance en prescence moet je zien als een soort extra EQ, maar dan over de eindtrap. Deze EQ geldt dus voor alle kanalen.

resonance => mid / bass
Prescence => treble / mid

Voor de ultieme 80's metal mid scoop draai je dus de resonance voluit, en prescence dicht. Maar wederom, handle with care.

Voor een lekker hoorbaar open geluid draai je de knoppen de andere kant op.
Maar, ik laat ze altijd op 12 uur staan.

Succes en laat je bevindingen horen!

sjaak1990
13 oktober 2009, 16:05
Voor de ultieme 80's metal mid scoop draai je dus de resonance voluit, en prescence dicht. Maar wederom, handle with care.


Dan dreunt hij wel heel erg door ;)

Baker
13 oktober 2009, 20:57
klopt, ik bedoelde: bij wijze van spreken voluit