PDA

View Full Version : Apparatuur in Afrika?



Mr.Bluesbreaker
12 oktober 2009, 15:10
Heeft er iemand ervaring met het meenemen van zijn Nederlandse/Europese gitaareffecten en het gebruik hiervan in Afrika?

Het schijnt namelijk zo dat in het gebied waar ik in december zit de luchtvochtigheid tegen de 90% loopt. Sommige apparatuur daar is er speciaal voor ontwikkeld om daar te kunnen functioneren. Hoe zit dat met gitaren en effecten?

Eko
12 oktober 2009, 21:21
Ik heb een 2 jaar gelden met iemand zitten kleppen op het Fenderforum. Die zat in Afrika en had eerder het probleem dat er niet altijd stroom was. Het luchtvochtigheidsprobleem doet zich niet overal voor. De Sahara bv is niet echt vochtig te noemen. Delen van Kongo uiteraard wel. Die knul had bv het probleem dat doek, zoals straps en tweed , snel gingen rotten.
Kijk of vraag even na of ze daar wel dezelfde stroom hebben als hier. Hier 230V en daar 110V is niet echt hetzelfde. Uiteraard zul je met dezelfde spanning nog wel andere stekkers hebben maar daar zijn verloopstukken voor.
Als je hier duur spul hebt staan overweeg dan een startersset te kopen ( eventueel gebruikt) voor daar. Een buizenamp waar je onderdelen voor nodig hebt is daar een probleem denk ik.

barno
12 oktober 2009, 21:41
Ik geloof dat in het zuiden van de States ze ook met dat soort waarden qua luchtvochtigheid zitten, die gebruiken de usual stuff, dus zal wel meevallen.

amp meenemen zou ik zeker niet doen, gewoon zo'n pod line 6 ding, qua sound niet optimaal maar dat is het on tour zelden ... :)

Liquid_Metal
12 oktober 2009, 23:06
In het zuiden van de States is de luchtvochtigheid juist erg laag en daarom maakt Ernie Ball ook daar de snaren (dat zeggen ze iig: desert of California: warm and dry)
Ontopic: een groot vochtigheidsverschil zullen je gitaren niet erg fijn vinden (vooral het verschil). Maar hier is het ook behoorlijk vochtig hoor. Of ga je de jungle in? Vorige keer dat ik het bekeek hadden ze daar geen stopcontacten..

barno
12 oktober 2009, 23:34
slightly off topic maar juist is juist :)
in het Zuiden van de States bv Louisiana, Florida (da's nog wel wat lager dan CA) is er een hoge luchtvochtigheid. Niet alleen staat dat overal geschreven, ik heb het aan den lijve ondervonden :)

Liquid_Metal
13 oktober 2009, 08:19
slightly off topic maar juist is juist :)
in het Zuiden van de States bv Louisiana, Florida (da's nog wel wat lager dan CA) is er een hoge luchtvochtigheid. Niet alleen staat dat overal geschreven, ik heb het aan den lijve ondervonden :)

Een beetje meer wereldkennis is nooit weg, dan gaan we hierna weer ontopic: Texas ligt écht in het midden+zuiden. Wat ik daar altijd van heb gezien is dat het érg droog is...

snaarplukker
13 oktober 2009, 09:38
Heb je ook enig idee hoe hoog de luchtvochtigheid hier in Nederland is?
Ik zit hier in West-Brabant, licht bewolkt, zonnig, ca 10 graden, luchtvochtigheid 90%.;)

Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2009, 11:24
Ik zit in december in Kenia, exact op de evenaar.
Haha, voor de verandering ga ik nu eens op vakantie, en niks met een tour of wat dan ook. Gewoon relaxen. Maar ik moet absoluut blijven spelen, als je 16 dagen niks doet dan kom je gehandicapt het podium weer op terug in NL.

Maargoed, ik was van plan puur mijn Tele mee te nemen: hals en body even loshalen en daar weer besnaren. Geen amp mee maar gewoon mijn Vox Tonelab of misschien toch een Pocket POD zien te halen vanwege het geringe gewicht. Maar geen kans op rare werking van het hout door de vochtigheid etc?

erwin_ve
13 oktober 2009, 11:54
Ik ben in de regentijd naar Suriname geweest met gitaar en gitaareffecten.
Ze doen het nog steeds.

mesaman
15 oktober 2009, 00:56
ik zit in de regentijd(ongeveer 10 maand)in meppel en mn gitaar doet het nog steeds!en de luchtvochtigheid zit hier zeer regelmatig behoorlijk over de 100% en temperatuur van min 24 tot en met plus 45 vol in de zon.ik denk dat ik er meer moeite mee heb dan de gemiddelde gitaar...ik zoe me niet te snel zorgen maken.

JesseEdmond
26 oktober 2009, 18:30
Ik sluit me aan bij Eko & Mesaman. Ik heb zelf 'n tijdje met o.a. 'n iBook (met ProTools) + externe harde schijf (firewire) & semi-akoestisch gitaar + wat voetpedaaltjes in Dakar (Senegal en ook dicht bij de evenaar) gezeten. De keren dat ik niet kon werken was dat simpelweg omdat de stroom was uitgevallen. Daarnaast was ik voorzien van genoeg batterijen (incl. oplaadbare + oplader) om de pedaaltjes aan de gang te houden. De enige keer dat ik even dacht een probleem te hebben was toen m'n externe harde schijf oververhit raakte. Maar na afkoeling, rebooten en alles deed het weer : ).