PDA

View Full Version : Porcupine Tree, HMH vanavond (12-10-09)



Herman
12 oktober 2009, 14:46
Ik ga vanavond heen en zag dat er nog geen topic over was hier!

Ik heb er super veel zin in, en als het weer net zo vet wordt als in december 2007 dan kan het vanavond echt niet mis gaan! Ik ben benieuwd wat ze buiten de nieuwe cd om nog gaan spelen, want met de hele cd ben je al 55 minuten verder. Stukken als anesthetize en Arriving somewhere but not here zullen er wel niet in zitten (Hoewel ik het wel heel erg hoop:sssh:). Nog even onder de douche, en dan met dik een uurtje op weg naar Amsterdam!

Gaan er nog meer? Misschien wel tot vanavond. :)

JER00N
12 oktober 2009, 15:45
Ik ga ook! Ik ga om 5 uur weg, hopelijk heb ik niet zo'n last van files. Ik kan zeker beter via Den Haag/Leiden gaan dan over Utrecht? (vanuit Zeeland)

Wat ik begreep is dat ze eerst het nieuwe album spelen, dan een pauze en dan andere nummers.

marc_o
12 oktober 2009, 16:00
Veel plezier, ik ga woensdag in Brussel!!!!!!!!

Staon
12 oktober 2009, 16:19
Veel plezier en doe de groeten aan Timmu!

Yanniick
13 oktober 2009, 10:39
Man o man! Wat een optreden zeg!

Echt veel beter had het niet gekunt!

Ze speelde eerst het complete nieuwe album in 1 stuk door, wat werd gevolgd door een aantal klassiekers zoals bijv 'trains'.

Echt een tegekke sound! Tegek gespeeld, ik vond het heeel goed!

marc_o
13 oktober 2009, 10:56
Speelden ze dat lange nummer van Fear of a Blank Planet nog? Anestysize, of hoe het ook precies heet?

Herman
13 oktober 2009, 11:13
Het was inderdaad echt geweldig! Wat zijn die gasten ongelofelijk strak, en wat een sound hebben ze inderdaad! Wel weer typisch dat van de 2 torens die de bassist had staan maar van één het lampje brande:soinnocent:.

Het voorprogramma (Robert Fripp) heb ik niet echt heel veel van mij gekregen, maar dat waren volgens mij voornamelijk soundscapes. Ik vond er in elk geval bar weinig aan.

Daarna speelde Porcupine Tree inderdaad het complete The Incident album. Na nummer twee even heel netjes melden dat ze eerst het hele album gaan spelen, om vervolgens inderdaad 10 minuten pauze te nemen (met een grote timer op het beeld!) en om daarna nog wat oudere nummers te spelen.

De setlijst van de 2e helft bevatte de volgende nummers:
- The Start of something Beautiful,
- Anesthetize (tot mijn grote verbazing!! Maar niet helemaal, ruwweg het middenste stuk, maar het liep wel echt geweldig door!)
- Een nummer van In Absentia waarvan ik zo niet op de titel kon komen (Begon met vette basriff)
- Russia on Ice
- Bonnie The Cat
- Normal
- Toegift: Trains

Jammer dat het dit keer toch wel echt drukker was dan de vorige keer, aangezien ik met 1.75 niet echt heel groot ben ;). Maar het was absoluut een geslaagde avond! Nu de volgende keer maar weer heen in de hoop dat ze eindelijk Arriving somewhere but not here spelen. :D

En volgens mij heb ik Timmu nog zien lopen op een gegeven moment. ;)

whammy67
13 oktober 2009, 13:32
Het was geweldig!!!!!

Eezz
13 oktober 2009, 13:52
Ik was er ook. Geweldig optreden! Overtrof mijn verwachtingen. Ik ken alleen hun laatste twee albums en de soloplaat van Steven Wilson. Vooral Fear of a blank planet vind ik erg goed.

Hoogtepunt voor mij (en aan de reactie van het publiek te merken voor velen) was Anesthetize waarvan ze het heavy middenstuk speelden. Geweldig stuk muziek!

Gave visuals ook, in de traditie van het almachtige Pink Floyd.

Progrock leeft!

Strat
13 oktober 2009, 16:41
Geweldig concert! Onvoorstelbaar strak en perfect geluid.

Alleen die idiote logistiek bij de HMH om binnen te komen. Volgens mij heeft de helft Robert Fripp niet gehoord. Ik kwam binnen bij zijn laatste drie noten.

Yanniick
14 oktober 2009, 00:14
Het was inderdaad echt geweldig! Wat zijn die gasten ongelofelijk strak, en wat een sound hebben ze inderdaad! Wel weer typisch dat van de 2 torens die de bassist had staan maar van één het lampje brande:soinnocent:.

Het voorprogramma (Robert Fripp) heb ik niet echt heel veel van mij gekregen, maar dat waren volgens mij voornamelijk soundscapes. Ik vond er in elk geval bar weinig aan.

Daarna speelde Porcupine Tree inderdaad het complete The Incident album. Na nummer twee even heel netjes melden dat ze eerst het hele album gaan spelen, om vervolgens inderdaad 10 minuten pauze te nemen (met een grote timer op het beeld!) en om daarna nog wat oudere nummers te spelen.

De setlijst van de 2e helft bevatte de volgende nummers:
- The Start of something Beautiful,
- Anesthetize (tot mijn grote verbazing!! Maar niet helemaal, ruwweg het middenste stuk, maar het liep wel echt geweldig door!)
- Een nummer van In Absentia waarvan ik zo niet op de titel kon komen (Begon met vette basriff)
- Russia on Ice
- Bonnie The Cat
- Normal
- Toegift: Trains

Jammer dat het dit keer toch wel echt drukker was dan de vorige keer, aangezien ik met 1.75 niet echt heel groot ben ;). Maar het was absoluut een geslaagde avond! Nu de volgende keer maar weer heen in de hoop dat ze eindelijk Arriving somewhere but not here spelen. :D




En volgens mij heb ik Timmu nog zien lopen op een gegeven moment. ;)


En the sound of muzak uiteraard!!

marc_o
14 oktober 2009, 10:07
Joehoeoeoe, ik ga vanavond!!!
Even de oordopjes meenemen en lekker naar Brussel!

whammy67
14 oktober 2009, 13:43
Joehoeoeoe, ik ga vanavond!!!
Even de oordopjes meenemen en lekker naar Brussel!

Nou marc, je kan de oordoppen in je zak houden hoor!! Het geluid in de HMH was super afgesteld en ik heb in tegenstelling tot heel veel andere concerten (donderdag ervoor ZZTOP bv) geen suizende oren gehad. Je mist met de doppen ook de rustige nuances van the incident. Veel plezier!!

whammy67
14 oktober 2009, 16:24
Voor de PT addicts:
Klik hier (http://www.bonedo.de/workshop/gitarre-bass/play-alike-20-steven-wilsonporcupine-tree/workshop/index.html) voor gitaarlessen van Steve zelf.

Maroon
14 oktober 2009, 17:59
Ik vond het een erg gaaf optreden van PT. The incident vind ik qua album niet heel boeiend, maar het kwam er live toch echt heel goed uit. Heel vet.

Minpunt was wel: te druk in de HMH, volledig uitverkocht. En ik moest ongeveer een uur in de rij staan voor het HMH omdat het personeel zo graag iedereen wilde fouilleren (en deo's weggooien, heaumeaux). Daardoor heb ik maar 10 minuten van Robert Fripp gezien.

Maar zoals eerder al gezegd: Robert Fripp was een beetje een deceptie. Een oude man op een stoeltje en een effecten toren naast hem. Beetje landscapes en ambient maken. Nou, daar zit dan je King Crimson held. :(

Ohja, ook nog een tshirt van PT gekocht :cheerup:

marc_o
15 oktober 2009, 08:50
Het was echt waanzinnig in Brussel, wat een geluid en wat een vakmanschap.
Ik vind ze een goede brug slaan tussen Pink Floyd en Tool.
Hun geluiden waren allemaal top, en zeker de gitaargeluiden, man-o-man!!!

Ze speelden na de pauze een iets andere set dan in de HMH liet ieand weten, geen Bonnie the cat maar het nummer van die 2e Incicent CD.

Ik ga ze hopelijk nog wel eens zien.

Herman
15 oktober 2009, 14:49
Eeh.. Bonnie the cat ís toch..van..de 2e cd van The Incident?:dontgeti:

marc_o
15 oktober 2009, 15:46
Eeh.. Bonnie the cat ís toch..van..de 2e cd van The Incident?:dontgeti:


Eh ja, klopt, was even een tieb-voudje. Ze speelden het laatste nummer van die 2e CD, iets met Lover ofzo, ken de titels nog niet, maar was erg vet!!

Mithrandir
19 oktober 2009, 11:17
Ik vond het een erg gaaf optreden van PT. The incident vind ik qua album niet heel boeiend, maar het kwam er live toch echt heel goed uit. Heel vet.

Minpunt was wel: te druk in de HMH, volledig uitverkocht. En ik moest ongeveer een uur in de rij staan voor het HMH omdat het personeel zo graag iedereen wilde fouilleren (en deo's weggooien, heaumeaux). Daardoor heb ik maar 10 minuten van Robert Fripp gezien.

Maar zoals eerder al gezegd: Robert Fripp was een beetje een deceptie. Een oude man op een stoeltje en een effecten toren naast hem. Beetje landscapes en ambient maken. Nou, daar zit dan je King Crimson held. :(

Ohja, ook nog een tshirt van PT gekocht :cheerup:

Wat Fripp solo doet staat wel heel erg los van KC natuurlijk, al zit hij bij alle livefootage die ik van KC heb gezien ook altijd in een hoekje op een stoeltje.