PDA

View Full Version : 0,0 verstand van gitaren



sassy1988
12 oktober 2009, 14:30
hoi ik ben nieuw hier.

ik wil graag electrisch gitaar gaan spelen.
maar ik weet daar dus 0,0 vanaf ik heb nooit gehoord van lp of sg
ik heb geen idee wat een amp is enzv. en ik heb wel rond gevraagd maar ken niemand die me het kan uitleggen.

ik dacht dus ik koop gewoon een gitaar en ik zie wel waar het schip strand
wist ik veel dat dr verschil in die dingen zit.

nou vroeg ik me af zouden jullie heeel simpel uit kunnen leggen wat voor gitaar ik moet kopen om babyshambles/libertines muziek te spelen?

Erik70
12 oktober 2009, 14:32
...WAT voor muziek ??????

Gothra
12 oktober 2009, 14:34
...WAT voor muziek ??????


nou vroeg ik me af zouden jullie heeel simpel uit kunnen leggen wat voor gitaar ik moet kopen om babyshambles/libertines muziek te spelen?

....



Een amp is een versterker, die versterkt dus het geluid van je gitaar. Lp en SG zijn 2 verschillende gitaarmodellen.

geert1976
12 oktober 2009, 14:38
...WAT voor muziek ??????

Babyshambles is overrated britpop, met een zanger Pete Doherty die de ex is van Kate Moss en zoveel heroine en cocaine gebruikt, dat de Taliban nog steed goede drugsomzetten draait:chicken:

telecastermaster
12 oktober 2009, 14:39
hoi ik ben nieuw hier.

ik wil graag electrisch gitaar gaan spelen.
maar ik weet daar dus 0,0 vanaf ik heb nooit gehoord van lp of sg
ik heb geen idee wat een amp is enzv. en ik heb wel rond gevraagd maar ken niemand die me het kan uitleggen.

ik dacht dus ik koop gewoon een gitaar en ik zie wel waar het schip strand
wist ik veel dat dr verschil in die dingen zit.

nou vroeg ik me af zouden jullie heeel simpel uit kunnen leggen wat voor gitaar ik moet kopen om babyshambles/libertines muziek te spelen?


Sjors Verstappen is weer terug op het forum??

sassy1988
12 oktober 2009, 14:42
....



Een amp is een versterker, die versterkt dus het geluid van je gitaar. Lp en SG zijn 2 verschillende gitaarmodellen.

hoe weet ik nou of ik een lp of sg gitaar moet kopen
kan je dat ergens aan zien

macwilliams
12 oktober 2009, 14:45
Ga jezelf eerst eens inlezen in diverse topics. Er vormt zich dan vanzelf een beeld van hoe en wat.

Orbis
12 oktober 2009, 14:48
Ga anders gewoon naar een goede muziekzaak waar ze de tijd voor je hebben *dus niet Feedback Rotterdam* en laat je adviseren. Noem je budget en kijk waar ze mee komen. Zelfs als je niet kunt spelen kun je altijd nog voelen of de gitaar lekker in de hand ligt, de vorm je bevalt en niet onbelangrijk: of het uiterlijk je aanspreekt.

beruk
12 oktober 2009, 14:56
nou vroeg ik me af zouden jullie heeel simpel uit kunnen leggen wat voor gitaar ik moet kopen om babyshambles/libertines muziek te spelen?
1 Gibson melody maker:
http://images6.thomann.de/pics/prod/109742.jpg
kosten: €350
2:
Amp VOX AC 30 vanaf €880
Hier nalezen. (http://guitarplayer.wordpress.com/2007/10/26/the-sound-of-the-libertines/)

Beste groeten,

Ps: Als je in het vervolg nog eens serieus genomen wilt worden heb ik huiswerk voor je:

http://www.bol.com/imgbase0/BOOKCOVER/FC/9/0/2/3/0/902300826X.gif
€20,- en je hoort erbij!

Troy
12 oktober 2009, 15:02
Oh wat zijn we weer constructief.

Toch een beetje goeie raad. Zowel een Les Paul (LP dus) als een SG lijken me niet echt geschikt om de muziek van babyshambles mee te spelen. Ik denk dat je een iets schellere gitaar zoekt. Bekijk eens enkele fender stratocaster of telecaster modellen daar moet dat zeker mee lukken.

+ 1 voor het boek De Gitaar van Ralph Denyer

rocker_71
12 oktober 2009, 15:05
Babyshambles is overrated britpop, met een zanger Pete Doherty die de ex is van Kate Moss en zoveel heroine en cocaine gebruikt, dat de Taliban nog steed goede drugsomzetten draait:chicken:

LMAO. :seriousf:




+10 tekentjes

beruk
12 oktober 2009, 15:08
Oh wat zijn we weer constructief.



+ 1 voor het boek De Gitaar van Ralph Denyer

Ehhm, die melody maker is de favo gitaar van die andere gitarist van de Libertines evenals de de vox amp.
Zo'n melody maker met p90 lijkt me voorwaar een nijdig gitaartje en samen met de vox amp genoeg puntigheid...

Henri H
12 oktober 2009, 15:12
Maar da's dik €1000,- voor een beginner. :crazyhappy:

Ik zou een gitaar-vorm kiezen welke je leuk lijkt, betaalbaar is, en er een leuk transistor versterkertje (amp) bijkopen. Denk dan aan een Roland Cube o.i.d.
Voor rond de 2- a €300,- heb je best leuk instap spul volgens mij.

Edit: 2e hands kopen?!

RoelTM
12 oktober 2009, 15:23
Sjors Verstappen is weer terug op het forum??
Ik denk dat je gelijk hebt.

Hiro
12 oktober 2009, 15:31
Maak je je in het begin maar nog niet druk om apperatuur, als absolute beginner met een budget kan je gewoon een goedkoop gitaarsetje nemen ben je voor 150 euro ong klaar.

Je kan toch nog niet de liedjes spelen, de eerstkomende maanden.
Dus neem even een goedkoop dingetje, leer spelen, en als je na al die tijd nog door wilt gaan, ga dan kijken naar de gitaar die je wilt, ondertussen ben je er zewlf ook meer achter wat je wilt en wat voor jou het fijnste is.

Er is geen ultieme gitaar, dat is voor iedereen verschillend.

tidalwave_sideburns
12 oktober 2009, 15:34
hoi ik ben nieuw hier.

ik wil graag electrisch gitaar gaan spelen.
maar ik weet daar dus 0,0 vanaf ik heb nooit gehoord van lp of sg
ik heb geen idee wat een amp is enzv. en ik heb wel rond gevraagd maar ken niemand die me het kan uitleggen.

ik dacht dus ik koop gewoon een gitaar en ik zie wel waar het schip strand
wist ik veel dat dr verschil in die dingen zit.

nou vroeg ik me af zouden jullie heeel simpel uit kunnen leggen wat voor gitaar ik moet kopen om babyshambles/libertines muziek te spelen?

Op zich kun je op elke gitaar wel uit de voeten. Sommigen doen vermoeden dat je het best of alleen een bepaalde stijl met een bepaald model overtuigend kan spelen, maar dat is onzin.
(Sommige gitaren of elementen zijn wat meer geschikt, of juist gebouwd voor een bepaald genre of geluid, dat dan weer wel)

De meeste beginners worden geadviseerd zo'n stratocaster of telecaster model aan te schaffen. Daar ik die krengen niet meer kan zien of horen zou ik je willen aanraden zo'n danelectro re-issue uit te proberen. Prima gitaren naar het schijnt, goedkoop, en zien er cool uit:

http://images.google.be/images?hl=nl&source=hp&q=danelectro&gbv=2&aq=f&oq=

Qua versterkers zou ik je aanraden zo'n geluidskaartje voor je computer aan te schaffen, en met modelling software te gaan werken. Veel goedkoper, vaak beter geluid, je kan met een koptelefoon op spelen, compacter, en je kan veel makkelijker opnemen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Hiro
12 oktober 2009, 15:37
Qua versterkers zou ik je aanraden zo'n geluidskaartje voor je computer aan te schaffen, en met modelling software te gaan werken. Veel goedkoper, vaak beter geluid, je kan met een koptelefoon op spelen, compacter, en je kan veel makkelijker opnemen.

is ook een hele goeie tip, als je jezelf opneemt kan je goed terughoren wat je fout doet.

Exi
12 oktober 2009, 16:08
Qua versterkers zou ik je aanraden zo'n geluidskaartje voor je computer aan te schaffen, en met modelling software te gaan werken. Veel goedkoper, vaak beter geluid, je kan met een koptelefoon op spelen, compacter, en je kan veel makkelijker opnemen.

+1 Dat is inderdaad een goede tip.
Tegenwoordig heb je hele goede modelling software.
Thuis speel ik bijna alleen maar over de computer en het klinkt heel lekker.
Ook is het geluidsniveau lager, das een pluspuntje voor de buren.

En als je op een gegeven moment wil beginnen met opnemen heb je de apparatuur al in huis.

Nadeel is weer wel dat je aan de computer gebonden bent en niet met je amp ergens naartoe kan gaan.

flitslicht
12 oktober 2009, 16:34
Qua versterkers zou ik je aanraden zo'n geluidskaartje voor je computer aan te schaffen, en met modelling software te gaan werken. Veel goedkoper, vaak beter geluid, je kan met een koptelefoon op spelen, compacter, en je kan veel makkelijker opnemen.


Op een gegeven moment was de 1-jarige licentie van Amplitube LE (modelling software) verlopen die ik bij mijn geluidskaart had gekregen. Bleek het toch €175 te kosten om een volledige licentie aan te schaffen! Heb toen een Vox VT30 versterker gekocht voor een paar tientjes meer en die kan je ook heel zacht zetten of met een koptelefoon gebruiken. Hij heeft veel meer mogelijkheden dan de software en een stuk beter geluid voor opnames, plus dat je een echte versterker hebt waar je ook mee kan optreden etc.

Overigens wordt ik helemaal dol van die software licenties, want die mag je maar op één computer gebruiken en je krijgt het gevoel dat je een crimineel bent met al die beperkingen die ze je opleggen, terwijl ik zowiezo al niet inzie waarom Amplitube meer dan €15 zou moeten kosten. Met zo'n versterker kan je op elke computer opnemen. Misschien zijn er wel andere pakketjes die minder kosten dan Amplitube, maar ik ben heel blij met de keus voor een versterker.

sassy1988
12 oktober 2009, 17:23
thx voor de tips allemaal ik denk dr nog even over na

dat boek kopen lijkt me zeker een goed idee thx

Haaspaas
12 oktober 2009, 17:49
Ik heb slechts 1 tip. Maak niet dezelfde fout die ik en vele anderen in het begin hebben gemaakt. Koop geen merkloos starterspakket met een caliber/stagg/randomwaardeloosmerk strat kloon en zo'n 5w versterker ter grote van een computerbox. Het speelt voor geen meter en heeft de geluidskwaliteit van de gemiddelde telefoonspeaker. Je kunt beter iets meer investeren en een ibanez/epiphone/randomdegelijkmerk gitaar met bijvoorbeeld een roland cube nemen.

spirit
12 oktober 2009, 17:58
Kom op, dit kan je toch niet serieus nemen. TS kan wel dit forum vinden, maar géén info over verschillende gitaren.

Rock Bottom
12 oktober 2009, 19:20
+1 Dat is inderdaad een goede tip.
Tegenwoordig heb je hele goede modelling software.
Thuis speel ik bijna alleen maar over de computer en het klinkt heel lekker.
Ook is het geluidsniveau lager, das een pluspuntje voor de buren.

En als je op een gegeven moment wil beginnen met opnemen heb je de apparatuur al in huis.

Nadeel is weer wel dat je aan de computer gebonden bent en niet met je amp ergens naartoe kan gaan.

Dan is een crate profiler 5 ook een goede tip.
Klein simpel 5 watt moddeling ampje met usb uitgang en meckie recording software voor 50 euro bij de feedback.

Eko
12 oktober 2009, 21:08
FF serieus. Ga op les en probeer een stratersset te kopen. Dat hoeft niet per se van 1 van de grote merken te zijn. Natuurlijk zijn die wel compleet , maar niet per se het beste. Ga gewoon kijken in een winkel in de buurt. Duik het net op en kijk bv bij Thomann wat ze daar aan startsets hebben.
De termen LP SG en dergelijken hebben te maken met de diverse modellen van de fa Gibson.
In basis heb je 2 grote bekende merken die zowat het materiaal uitgevonden hebben.
Gibson , met de types Les Paul en SG. Kijk maar eens op de site van ze.
Fender , met de types Stratocaster en Telecaster. Ook een grote site om op te kijken.
Natuurlijk doe ik andere merken hier mee te kort maar het gaat om de beeldvorming.

Een electrische gitaar produceert niet veel geluid. Om dit hoorbaar te maken heb je een versterker nodig ( Engels= amplifier oftewel amp.). Die heb je klein tot zeer groot.

Grote kans dat je nog voor geen meter kunt spelen en dat het dus nog niet uit maakt hoe je versterker klinkt. Een modeling amp zoals een Roland Cube is een verstandige zet. Heeft allerlei effecten en koptelefoonaansluiting. Tesamen met bv een Yamaha Pacifica kan een verstandige zet zijn.

Het genoemde boek is zo ongeveer een bijbel voor gitaristen. Les nemen is eigenlijk een must!

almarvk
12 oktober 2009, 21:09
Topic opgeschoond. Hou het aub een beetje netjes.

Psychomantis
12 oktober 2009, 21:11
Begin met een Jack and Danny ofzo, die kosten bijna niets en naar het schijnt spelen ze heel goed (zie andere topics op gitaarnet)
En begin met een modelingversterker, daar kun je bijna elk geluid uit krijgen (bijvoorbeel roland micro cube of cube ofzo)

acousticmats
13 oktober 2009, 13:23
koop een elektrisch stratocastertje van een of ander japans merk (vind je letterlijk overal) voor onder de 150 euro, leer erop spelen, en kies dan of je verder wilt in strato, tele, of les paul stijl

en als je uiteindelijk merkt

'ik heb hier geen goesting/tijd voor'
ben je maar 150 euro kwijt en geef je die gitaar cado aan een of andere toevallige voorbijganger

Erik70
13 oktober 2009, 13:42
Maar je HOEFT niet te kiezen tussen tele/strat/LP.
Ik speel al 25 jaar en kan ook nog steeds niet kiezen. Ik heb daarom ook een tele, een LP, 2 strats (...toch lichte voorkeur ??) en wat tussenvormen...
Per week kan mijn smaak verschillen. Overigens ben ik van menig dat je op vrijwel ieder soort gitaar alles wel kan spelen. "de rockgitaar" of "de metalgitaar" is in mijn ogen een wat hokjegedachteachtig begrip.
uiteraard geeft een tele wel een andere beleving en nodigt uit tot ander speelgedrag dan een LP, maar alles kan.

tostiapparaat
13 oktober 2009, 19:03
Ik heb slechts 1 tip. Maak niet dezelfde fout die ik en vele anderen in het begin hebben gemaakt. Koop geen merkloos starterspakket met een caliber/stagg/randomwaardeloosmerk strat kloon en zo'n 5w versterker ter grote van een computerbox.

INDERDAAD NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT CALIBER!!!! EN KIJK OOK UIT VOOR AMPS WAAR PL-10 OP STAAT (merken zoals Volcano en Bogey) PRULLEN! ECHT PRULLEN:makeup::makeup:

tostiapparaat
13 oktober 2009, 19:06
Daar ik die krengen niet meer kan zien of horen zou ik je willen aanraden zo'n danelectro re-issue uit te proberen. Prima gitaren naar het schijnt, goedkoop, en zien er cool uit:

http://images.google.be/images?hl=nl&source=hp&q=danelectro&gbv=2&aq=f&oq=



off-topic (sorry hiervoor maar dit MOET ik weten!)zie ik dat goed en hebben die danelectro's lipstick pickups:lovelove: of lijken ze er alleen op?

Chrivip
13 oktober 2009, 19:09
Dat ligt er maar net aan welke je bedoeld...

tostiapparaat
13 oktober 2009, 19:12
http://www.2sound.de/images/article_large/gitarre-danelectro-59-dano.jpg

Mathidal
13 oktober 2009, 19:15
http://www.bol.com/imgbase0/BOOKCOVER/FC/9/0/2/3/0/902300826X.gif
€20,- en je hoort erbij!

Zalig boek!!! Aanrader!!! :strat:

Ls staat voor Les Paul. De Les Paul staat bekend als één van de eerste elektrische gitaren in de geschiedenis en tevens als de eerste gitaar met zogenaamde humbuckers, maar daar ga ik niet over in detail treden, want een leek snapt daar vast niets van. :p

Als beginversterker raad ik je een roland cube aan. Die vind je bijna overal voor een lage prijs. :)
Het leuke aan die dingen is dat er veel effecten ingebouwd zitten, dus als je daar wat mee werkt kun je chorus, flanger, phaser, tremelo, delay, reverb, EQ, enkele soorten distortion, gain en dergelijke leren gebruiken. ^^

nickofzo
13 oktober 2009, 19:19
Ps: Als je in het vervolg nog eens serieus genomen wilt worden heb ik huiswerk voor je:

http://www.bol.com/imgbase0/BOOKCOVER/FC/9/0/2/3/0/902300826X.gif
€20,- en je hoort erbij!

dat boek heb ik ooit van een economie leraar gekregen, staat best veel in;)

Chrivip
13 oktober 2009, 19:20
http://www.2sound.de/images/article_large/gitarre-danelectro-59-dano.jpg

Ik zou zeggen... Ja... Maar ik kan het ook mishebben :sssh:

wiegersma
13 oktober 2009, 19:26
Wat dat boek van Ralph Denyer aangaat: Ik vind dat er heel veel goede informatie wordt gegeven, maar de illustraties zijn zwaar verouderd.

Kijk ook eens bij "Tipboek Electrische gitaar" en "Tipboek versterkers en effecten". Kleine overzichtelijke boekjes met veel informatie.

Mathidal
13 oktober 2009, 19:55
dat boek heb ik ooit van een economie leraar gekregen, staat best veel in;)


Zo wil ik ook wel economie krijgen hoor. x)

Squier02
14 oktober 2009, 08:53
nu je er toch bent, kijk ook eens op dit forum. dat is gratisch :chicken:

zeppo
14 oktober 2009, 09:55
Voordelen van een startersset: goedkoop
Nadelen van zo'n set: kwaliteit vaak bedroevend, met kans op frustratie zodat je de gitaar al aan de wilgen hangt voordat je goed en wel begonnen bent.
Met zo'n goedkope gitaar kan van alles aan de hand zijn: slechte intonatie, te hoge actie, verlopende stemknoppen, slechte tremolo, slechte topkam, duffe pickups, onbehoorlijk fretwerk. Allemaal zaken die niet bevorderend zijn voor het speelplezier. Een aantal zaken (met name de eerste twee) kunnen door de winkel waar je de gitaar koopt aangepast worden, maar of ze bij zo'n goedkoop setje daarop zitten te wachten? En als beginner zit je niet te wachten op een klusje als fretten vlakken of je topkam vervangen.

Ook vaak gehoord: spaar nog even door, want dan kun je een merk X kopen, en daar kun je veel langer mee vooruit. Ook daar valt wat voor te zeggen, maar ik zou dat niet doen: want pas wanneer je een tijdje speelt, zul je een voorkeur ontwikkelen voor model x y of z, en kun je het zelf gemakkelijker beoordelen.

Tweedehands kopen blijft m.i. een van de, zoniet de beste optie. Maar daar komen weer hele andere problemen bij kijken. Het aanbod is welliswaar bijzonder groot op Marktplaats en Speurders, maar dat maakt de keuze er niet eenvoudiger op. En als beginner in Den Helder ga je echt niet af op een tweedehands gitaar in Maastricht, tenzij je een student met gratis OV en zeeën van tijd bent en goedgelovig de advertentietekst accepteert (dit is een heel bijzondere gitaar die maar kort gemaakt werd).

Mijn advies luidt dan ook: koop tweedehands, maar samen met iemand die al langer gitaar speelt en meer (> 0,0) verstand van gitaren heeft.

Natuurlijk kun je ook in dit forum advies vragen wanneer je een advertentie ziet die je wel wat lijkt, als je maar geen 100 'Is dit wat?' topics opent. ;)

Over versterkers: ook hier moet je starterssets negeren, de marktplaatsen staan vol met aardige Roland Cubes met ingebouwde effecten. Anders dan bij gitaren kun je een versterker gemakkelijker beoordelen, en er is doorgaans veel minder kans op defecten bij versterkers.

Just my 2 cents