PDA

View Full Version : Een JCM900 1960A & Washburn S65B combineren..!?!



TIMBER
12 oktober 2009, 12:41
Ik heb een Marshall JCM2000 TSL50 amp plus een JCM900 1960A speakerkast. Nu wou ik mijn oude basversterker graag als buikkast gaan gebruiken. Het gaat hier om een Washburn SX65b. Zo eentje dus http://img.2ememain.be/f/normal/58511630-ampli-combo-basse-washburn-sx65b.jpg. Op zijn kant past hij er netjes onder. Mijn vraag is of dit probleemloos mogelijk is en hoe ik dit dan het beste kan doen. De speaker van de Washburn is eventueel los aan te sluiten, dus zonder de amp zelf te gebruiken.


.

caliban
12 oktober 2009, 13:18
Waarom wil je dit juist doen?

TIMBER
12 oktober 2009, 13:20
Om wat meer laag in mijn gitaar geluid te krijgen.

caliban
12 oktober 2009, 13:32
Naar mijn mening niet de juiste manier dan. De speaker van een basversterker kan wel meer bas aan, maar ik ben niet zeker of hij met dezelfde versterker ook meer bas aanmaakt. Ben je zeker dat je versterker helemaal je ding is? Als je toch iets met speakers wil doen, probeer dan eens twee van de speakers in je cabinet te veranderen (door v30's of zo..).

caliban
12 oktober 2009, 13:32
Het forum reageerde niet, en per ongeluk twee keer verzonden.... mes excuses!

TIMBER
12 oktober 2009, 13:47
Thanks maar alvorens mijn speakers te demonteren en/of een andere amp te kopen zou ik dit toch graag eerst eens willen proberen. Mijn Valvestate heeft er namelijk wel een mooi laag geluid over.

kenx
12 oktober 2009, 13:51
Het forum reageerde niet, en per ongeluk twee keer verzonden.... mes excuses!

Dan verwijder je het 2de bericht toch gewoon?



Thanks maar alvorens mijn speakers te demonteren en/of een andere amp te kopen zou ik dit toch graag eerst eens willen proberen. Mijn Valvestate heeft er namelijk wel een mooi laag geluid over.


Sluit die dan aan op dezelfde manier als dat je dat met je valvestate hebt gedaan ;)

TIMBER
12 oktober 2009, 14:00
Sluit die dan aan op dezelfde manier als dat je dat met je valvestate hebt gedaan ;)

Ja maar met die oude Valvestate durf ik wel te experimenteren maar mijn buizen amp blaas ik liever niet op..;)



.

kenx
12 oktober 2009, 15:45
Ja maar met die oude Valvestate durf ik wel te experimenteren maar mijn buizen amp blaas ik liever niet op..;)



.

Gewoon eens even checken op welke ohmage je de speaker bij de VS hebt aangesloten, dan hetzelfde doen bij je andere amp...

Dat moet wel lukken hoor

caliban
12 oktober 2009, 22:37
Dan verwijder je het 2de bericht toch gewoon?





Geen idee hoe dat moet eigenlijk... Ik laat het nu gewoon zoals het is.

kenx
12 oktober 2009, 22:54
Geen idee hoe dat moet eigenlijk... Ik laat het nu gewoon zoals het is.

Aah, oké, geen probleem! ;)

(om een bericht te verwijderen klik je gewoon op "edit" en dan kan je onderaan ervoor kiezen om je bericht de deleten ;))

TIMBER
13 oktober 2009, 08:07
Gewoon eens even checken op welke ohmage je de speaker bij de VS hebt aangesloten, dan hetzelfde doen bij je andere amp...


Dat is op 8 ohm.. maar daar kun je toch geen amp mee opblazen..?? Meende dat dit meer met wattage's te maken had. Maar goed ik ben een leek op dit gebied.. de Marshall buizen amp is 60w en de basspeaker zit nu in een combo van 65w. Dus als ik beide kasten op 8 ohm aansluit moet het goedkomen..?? Of kan ik beter de basamp niet omzeilen en wel gebruiken via bijvoorbeeld de FX out van mijn Marshall amp..??

cluseau
13 oktober 2009, 08:15
Of kan ik beter de basamp niet omzeilen en wel gebruiken via bijvoorbeeld de FX out van mijn Marshall amp..??

Ik vrees dat de pre van je marshall niet veel laag zal weergeven, heeft dan weinig zin om hier een bas eindtrap achter te hangen. Zie ook post#4. Maar je kan het rustig proberen.
Een buizen amp blaas je niet zo snel op hoor, zolang je maar niet voluit zonder speaker draaid.

Frans.

TIMBER
13 oktober 2009, 08:21
Als ik jou theorie zo lees ben ik het daar wel mee eens.. maar de beste manier om daar achter te komen is door er even een kabeltje tussen te hangen en in te pluggen toch..?? Zoals ik het zie heb ik twee a drie opties.

Optie 1:
Marshall TSL60 - 8ohm out 1--> JCM900 1640A
Marshall TSL60 - 8ohm out 1--> Speaker van de Washburn S65B

Optie 2:
Marshall TSL60 - 8ohm out 1--> JCM900 1640A
Marshall TSL60 - Fx loop out --> Washburn S65B (cleane output)

Optie 3:
Marshall TSL60 - 8ohm out 1--> JCM900 1640A
Marshall TSL60 - Direct out --> Washburn S65B

Waar het mij dus om gaat is dat ik dit testje even kan uitvoeren zonder onoverkomelijke schade aan te richten.



.

cluseau
13 oktober 2009, 08:29
Je kan naar hartelust experimenteren zolang je de signaal nivau's maar respecteerd. Dus geen 8Ohm uitgang naar een return. Let er ook op dat je de ongebruikte eindtrap wel belast met een speaker. Je weet maar nooit wat voor onbedoeld signaal er uit kan komen.

Frans.

TIMBER
13 oktober 2009, 08:31
Ok thanks voor de twee tips.. zal het komende donderdag in de oefenruimte gelijk gaan uitproberen. Het resultaat zal ik daarna hier nog wel even plaatsen.

cluseau
13 oktober 2009, 08:54
Geen idee hoe dat moet eigenlijk... Ik laat het nu gewoon zoals het is.

1 - Inloggen.
2 - In de te verwijderen post klik je op "bewerk".
3 - Als de post opend klik je rechtsonder op "verwijderen".
4 - Vervolgens linksonder de radio button "bericht verwijderen" activeren.
5 - De button rechtsonder "Dit bericht verwijderen" wordt dan geactiveerd.

Done.

Frans.

vidar
13 oktober 2009, 10:36
Optie 1:
Marshall TSL60 - 8ohm out 1--> JCM900 1640A
Marshall TSL60 - 8ohm out 1--> Speaker van de Washburn S65B

Bedoel je hier
Marshall TSL60 - 8ohm out 1--> JCM900 1640A
Marshall TSL60 - 8ohm out 2--> Speaker van de Washburn S65B
?

Want als je 1640 en je s65b allebei 8 om zijn zou dat moeten zijn:
Marshall TSL60 - 4ohm out 1--> JCM900 1640A
Marshall TSL60 - 4ohm out 2--> Speaker van de Washburn S65B

2x8ohm parallel geeft namelijk een impedantie van 4 ohm.

Succes met experimenteren

TIMBER
13 oktober 2009, 10:43
Bedoel idd de 2e out.. verder kan ik de Marshall amp en speakerkast op verschillende ohm's instellen. Zal eens kijken hoe ik dat het beste kan gaan doen. Volgens mij gaat het nu van..

Marshall TSL60 - 8ohm out 1--> 8ohm in - JCM900 1640A

Maar met twee speakerkasten zou ik dat moeten delen..?? Is daar eventueel een staatje voor want van die ohm's heb ik weinig kaas gegeten. Weet alleen als je het verkeerd doet dat het k*t klinkt.


.

cluseau
13 oktober 2009, 11:07
Maar met twee speakerkasten zou ik dat moeten delen..?? Is daar eventueel een staatje voor want van die ohm's heb ik weinig kaas gegeten. Weet alleen als je het verkeerd doet dat het k*t klinkt.


Staatje is daar niet echt voor nodig, ik ging er vanuit dat je steeds één speaker tegelijk aansluit. Maar als je twee spaekers parallel zet moet je de impedantie delen door het aantal 8 Ohm/2 dus = 4 Ohm. Zet je ze in serie kun je ze simpelweg optellen, 2x 8 Ohm = 16 Ohm. Als je wilt weten of de ene speaker beter klinkt dan de andere trek dan de orginele eruit en plug de andere erin. Let bij gebruik van twee cabinets ook op de juiste fase. Door twee kasten tegenover elkaar te zetten zou je zelfs een enorme dip in het laag kunnen krijgen. In dat geval heb je dan nog niets bewezen.

Frans.

TIMBER
13 oktober 2009, 11:14
Ok thanks.. ik ga bezig en als ik meer vragen heb dan meld ik me weer.

TIMBER
29 oktober 2009, 10:29
Nou even wat oefenavonden aan het uitproberen geweest en idd heel veel extra laag genereert hij niet. Wel klinkt hij veel opener en voegt het wel wat toe aan mijn gitaargeluid. Net even wat rauwere randjes wat wel lekker is voor onze ongecompliceerde gitaarrock..;) In dat opzicht kan ik wel stellen dat de missie geslaagd is.

.