PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul Ultra II



proost022
12 oktober 2009, 09:16
Hallo, ik wil mss wel een Epiphone Les Paul Ultra II kopen maar ik twijfel wel omdat de snaren nog redelijk ver van de hals af liggen (action noemt dat geloof ik?) Kan ik dat veranderen? En heeft iemand ervaringen bij de gitaar?

macwilliams
12 oktober 2009, 10:21
Die aktie is af te stellen. Brug en tail lager en eventueel trussrod bijstellen.
Koop je hem nieuw of als occasie?

proost022
12 oktober 2009, 10:33
En hoe doe ik dat juist allemaal?
Een vriend heeft hem van einde maart en wil hem nu verkopen voor 350 aan mij

Hiro
12 oktober 2009, 10:37
Waarom wilt hij m al zo snel verkopen?
is wel een beetje vreemd, maar kan altijd natuurlijk.

Maar onder de stop tail zitten 2 wieltjes die je kan draaien zodat de brug naar onder of naar boven gaat, op die manier kan je de snaren lager leggen, maar kijk wel uit dat je geen fretbuzz krijgt, dat is als je snaren te laag liggen en tegen de frets aan gaan trillen.

Als je er na een tijdje zelf uitproberen (je kan hier niet veel aan kapot maken, dus probeer maar uit), laat ff iemand uit je omgeving er naar kijken die al wat meer ervaring heeft met gitaren.

proost022
12 oktober 2009, 10:41
Ja hij wil liever een fender stratocaster zegt hij, ik heb al een paar keer op de gitaar gespeeld, ik vond alleen dat hij wat slecht bend en zo. (Andere snaren mss?)

Ah oke, die wieltjes heb ik wel al eens gezien.

Hiro
12 oktober 2009, 10:43
het slechte benden kan aan verschillende dingen liggen;
dikke snaren zijn moeilijker te benden.
Of de frets zijn beschadigt dit vloel je eigenlijk meteen als de snaren over de frets heen "schrapen" in plaats van glijden.
Of het ligt aan je techniek, probeer dan eens met meerdere vingers te benden, dus andere vingers mee laten helpen, als je dat al niet doet.

proost022
12 oktober 2009, 10:46
De frets zijn nog oke, ik heb er nog niks aan gevoelt.
Benden doe ik ongeveer altijd met 1 vinger dus kan ik wel eens proberen om meerdere te gebruiken

Exi
12 oktober 2009, 11:17
het slechte benden kan aan verschillende dingen liggen;
dikke snaren zijn moeilijker te benden.
Of de frets zijn beschadigt dit vloel je eigenlijk meteen als de snaren over de frets heen "schrapen" in plaats van glijden.
Of het ligt aan je techniek, probeer dan eens met meerdere vingers te benden, dus andere vingers mee laten helpen, als je dat al niet doet.

Ook kan het aan het mensuur liggen. Met een kortere hals (Les Paul) is het moeilijker te benden, omdat de snaren dan 'korter' zijn en je minder ruimte geven om ze te buigen.

Een gitaar met een groter mensuur (Stratocaster) is wat eenvoudiger om mee te string-benden.

proost022
12 oktober 2009, 11:21
dat zou kunnen want ik heb een fender strat en die bend echt geweldig

Gothra
12 oktober 2009, 11:21
Ook kan het aan het mensuur liggen. Met een kortere hals (Les Paul) is het moeilijker te benden, omdat de snaren dan 'korter' zijn en je minder ruimte geven om ze te buigen.

Een gitaar met een groter mensuur (Stratocaster) is wat eenvoudiger om mee te string-benden.

maar sowieso als de actie te hoog is is het moeilijker om te benden dus als hij de actie lager zet gaat dit ook makkelijker.

Exi
12 oktober 2009, 11:26
Inderdaad, ik wilde dit even kwijt omdat dit me ook al opgevallen was tussen een Strat en Les Paul. Het is gewoon een kwestie van gewenning. (En benden met meerdere vingers ;) ).
Als de actie beter is wordt de bespeelbaarheid uiteraard ook beter.

proost022
12 oktober 2009, 11:28
dat ga ik proberen^^ bedankt:)

rudolf
12 oktober 2009, 12:36
En ik had juist met mij strat meer moeite met benden en met mij Les Paul gaat het veel beter.

hielos
12 oktober 2009, 14:18
Als de actie beter is wordt de bespeelbaarheid uiteraard ook beter.

Wat is beter? De een vindt een hogere actie lekkerder spelen, de ander een lage. Het is zoals zoveel gewoon een kwestie van smaak, of je liever lekker makkelijk kan benden of dat je wat zwaarder speelt maar meer sustain hebt. Ik vind persoonlijk een hoge actie veel prettiger.

macwilliams
12 oktober 2009, 14:42
De trussrod is de stang die in je hals zit om deze holler of boller te maken. Al naar gelang dat nodig is. Dit moet je je een keer goed laten uitleggen door iemand die dit vaker doet. Er is ook genoeg over te vinden op dit forum.

Hiro
12 oktober 2009, 15:33
ja benden is bij iedereen verschillend, als ik op een fender speel met hele lichte snaren bend ik te snel te hoog en bij een les paul met lekkere dikke boomstammetjes erop heb je da probleem niet ;)

Exi
12 oktober 2009, 15:58
Wat is beter? De een vindt een hogere actie lekkerder spelen, de ander een lage. Het is zoals zoveel gewoon een kwestie van smaak, of je liever lekker makkelijk kan benden of dat je wat zwaarder speelt maar meer sustain hebt. Ik vind persoonlijk een hoge actie veel prettiger.

Daarom zeg ik ook BETER!
Beter betekent voor de ene persoon een lage actie en in jouw geval een hogere actie.