PDA

View Full Version : Prijzen cd's vs. muziekdvd's



Clox
12 oktober 2009, 00:35
Weet niet of dit nou helemaal het goede subforum is maar toch, ik moet hier even mijn ongenoegen uiten...

Wat was het geval: De kleine broeder van mij was zaterdag jarig, dus moest er een presentje worden gehaald. Nu was ik voor het eerst sinds tijden weer eens in mijn thuisthuis stad en was een beetje aan het rondlopen. Broertje houdt ook van blues/rock enz. dus keuze voor een mooie muziekdvd was snel gemaakt. Toevallig gelezen dat Joe Bonamassa een nieuwe dvd in de schappen had gelegd, dus maar eens gaan zoeken. Met goede hoop de Van Leest binnengelopen (welke naar mijn mening van de grotere muziekzaken het beste aanbod heeft) en op zoek gegaan naar deze dvd. Niet gevonden, goed ok, hij was nog maar net uit, dus geen probleem. Waar ik echter wel van schrok waren de prijzen voor nieuwe (populaire) cd's. Zal meteen toegeven dat ik 'redelijk veel' muziek downloadt met het voor wie wil slappe excuus: de arme student. Maar toch: tussen de 18-21 euro voor een nieuwe release van o.a. Muse vind ik echt te veel. Nu is Van Leest niet de goedkoopste, maar ik vond dit wel heel erg ver gaan.

Goed prima, geen aankoop gedaan. Door naar de Mediamarkt. Heeft onze Mediamarkt een vrij grote muziekafdeling, dus had goede hoop. Dit bleek dan ook uit te komen, de dvd stond zelfs in de top 10. Cd's waren iets goedkoper (scheelde een euro of 2-3. Niet heel gek als we kijken naar het verschil in grootte tussen deze twee winkelketens), maar de uiteindelijke grap was dat deze nieuwe dubbeldDVD release er stond voor een zacht prijsje van 17 keiharde euro's. Blijkbaar goedkoper dan wat je tegenwoordig voor een CD betaalt. Nu geldt dit niet voor alle dvd's, maar vond dit wel weer een mooi voorbeeld welke mijn mening bevestigt. Voor velen zijn deze prijzen misschien niet zo'n schok, maar dit bevestigt wat mij betreft eens te meer waar het fout zit in de muziekindustrie.

Zal ik mezelf alvast even indekken voor de beschuldigingen wat betreft mijn downloadgedrag: Ik heb nog altijd de afspraak met mezelf, dat wanneer ik later de mogelijkheid mag krijgen, ik de platen mijn muziekcollectie op dat moment ook daadwerkelijk zal aanschaffen.

Megadeth22
12 oktober 2009, 00:44
Vind je 't gek dat iedereen gaat downloaden als je bijna 50 GULDEN betaalt voor 1 bloody CD. In Amerika hebben ze 't goed hoor, 10 dollartjes voor een gloednieuwe net uitgekomen cd. Wij betalen ongeveer 2,5 keer zoveel.

bat
12 oktober 2009, 12:09
Vind je 't gek dat iedereen gaat downloaden als je bijna 50 GULDEN betaalt voor 1 bloody CD. In Amerika hebben ze 't goed hoor, 10 dollartjes voor een gloednieuwe net uitgekomen cd. Wij betalen ongeveer 2,5 keer zoveel.
Je kunt ook overdrijven. In Nederland betaal je voor een nieuwe release doorgaans iets van 18-19 euro, oftewel net wat meer dan 40 gulden. Boven de 22 euro kom ik ze (gelukkig) maar zelden tegen.

Enerzijds hoor ik nog de belofte van de Platenindustrie dat de CD ten tijde van de introductie nog wel prijzig was, maar snel goedkoper zou worden en zou zakken naar het prijsniveau nieuwe releases op LP destijds (dat was 25 gulden). Anderzijds zijn we inmiddels al weer wat jaartjes inflatie verder, terwijl de CD's nauwelijks duurder zijn geworden (destijds waren de meeste nieuwe releases op CD 40 gulden).

In de USA (juni nog geweest) betaal je ruim meer dan een tien dollar. Omgerekend was het meen ik zelfs weinig goedkoper dan hier in Nederland.

Online kun je wel met wat zoeken de nieuwe releases voor zeer gunstige prijzen kopen.

Steven Otto
12 oktober 2009, 20:16
Als je goedkoop cd's wilt scoren zou ik eens wat op deze rondzoeken:
www.grooves-inc.com

Gratis verzending als je voor 20 euro of meer koopt.

het is goed mogelijk om daar voor 6-7 euro per cd te betalen. Meestal zit je een paar euro onder de large.nl prijs

Megadeth22
12 oktober 2009, 20:26
Je kunt ook overdrijven. In Nederland betaal je voor een nieuwe release doorgaans iets van 18-19 euro, oftewel net wat meer dan 40 gulden. Boven de 22 euro kom ik ze (gelukkig) maar zelden tegen.

Enerzijds hoor ik nog de belofte van de Platenindustrie dat de CD ten tijde van de introductie nog wel prijzig was, maar snel goedkoper zou worden en zou zakken naar het prijsniveau nieuwe releases op LP destijds (dat was 25 gulden). Anderzijds zijn we inmiddels al weer wat jaartjes inflatie verder, terwijl de CD's nauwelijks duurder zijn geworden (destijds waren de meeste nieuwe releases op CD 40 gulden).

In de USA (juni nog geweest) betaal je ruim meer dan een tien dollar. Omgerekend was het meen ik zelfs weinig goedkoper dan hier in Nederland.

Online kun je wel met wat zoeken de nieuwe releases voor zeer gunstige prijzen kopen.
In de USA koop je gewoon de nieuwste releases voor 9,99$ hoor. Gister nog geverifieerd gekregen door meerdere Amerikanen :chicken:

xyqtt
26 oktober 2009, 02:10
probeer eens www.cdwow.nl, sommige nieuwe cd's 10 euro. Pearl jam & editors daar gekocht vor ongeveer 10 euro. Gratis verzending. Duurt alleen wel dag of 10 voordat je je cd in huis hebt. Nieuwe muse & Rammstein staat er ook voor rond de 10 euro

de_stoffel
26 oktober 2009, 10:52
Ook aan te raden zijn sites als play.com, alibris.com, amazon.com (of .co.uk), ebay,...
Ik heb de laatste 2 jaren slechts 1 keer meer dan 10 euro betaald voor een cd (incl. verzending, oude én nieuwe releases) en dat was voor een live cd met bonus dvd en nog wat.
Natuurlijk duurt het steeds wel een week/2 weken eer ik de cd thuis heb maar voor dat prijsverschil vind ik dat geen probleem!

Fistfunk
26 oktober 2009, 12:40
Je kunt ook overdrijven. In Nederland betaal je voor een nieuwe release doorgaans iets van 18-19 euro, oftewel net wat meer dan 40 gulden. Boven de 22 euro kom ik ze (gelukkig) maar zelden tegen.

Nouja, ik kan me nog herinneren dat je 24 gulden voor een cd betaalde, nieuwe release en dat waren de duurste..
Dat zou dus ook neerkomen op een eurotje of 10 per cd en je gaat me niet vertellen dat die inflatie de afgelopen 10/11 jaar 100% is geweest..