PDA

View Full Version : Welke NOS 12AX7's???



jpb
5 april 2003, 08:27
Een kennis van mij komt wel eens op radio/zendamateur-beurzen en wil wel wat meenemen. Welke 12AX7's (en 12AT7) zijn aan te raden voor fenders? (Telefunken? Philips Miniwatts?) En wat zijn redelijke prijzen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jpb op 2003-04-05 08:29 ]</font>

mathe
5 april 2003, 11:26
Wat aan te raden is voor Fenders is meer afhankelijk van jouw smaak.
Ik kan je misschien wel wat meer vertellen over de buizen zelf.
De Telefunken met de &lt;> op de onderkant is een prachtige buis. Een heel transparant geluid met minder geluidskleuring dan de meeste andere NOS buizen. Is zeer gezocht in high end audio kringen voor een zeer natuurlijke weergave. Waarschijnlijk is deze buis meer geschikt voor Fender dan voor Marshall toepassingen.

De Philips/Mullard/Amperex ECC83 is net als de Telefunken een fijne buis maar wel met een ander karakter. Een iets vollere (mid) toon en meer kleuring van het geluid kenmerkt deze buis. Klinkt ietswat donkerder dan de Telefunken. Klinkt hierdoor overstuurt wat minder pinnig. Het model I61 heeft een beetje de voorkeur boven model I63.

Dan zijn er natuurlijk nog merken zoals Tungsram en Tesla welke allemaal weer hun eigen karakter hebben. Misschien is de Tungsram met de zilveren anode delen (en het kleine genummerde labeltje) een aanrader voor Fenders. Een lekker belletjes-hoog.

Doordat de voorraden hier nog redelijk zijn, zijn de prijzen voor deze buizen ook nog redelijk. Voor een echte NOS Telefunken of Mullard zul je waarschijnlijk tussen de 25 en 40 Euro moeten neerleggen. Betaal je meer dan word je afgelegd. De Philips, Amperex, Tungsram en Tesla zullen wat minder moeten kosten. Ik schat tot maximaal 25 Euro.
Je kunt ook kijken naar gebruikte, als nieuw geteste buizen. Deze kosten stukken minder en zijn vaak net zo goed. Prijzen tot 15 Euro zijn acceptabel.

Succes,
Marc

sash
5 april 2003, 18:54
Op 2003-04-05 08:27, schreef jpb:
Een kennis van mij komt wel eens op radio/zendamateur-beurzen en wil wel wat meenemen. Welke 12AX7's (en 12AT7) zijn aan te raden voor fenders? (Telefunken? Philips Miniwatts?) En wat zijn redelijke prijzen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jpb op 2003-04-05 08:29 ]</font>


Ben ik ook wel benieuwd naar, want binnenkort wil ik wat gaan experimenteren met voorbuizen in m'n Pro.

EdJ
5 april 2003, 19:58
Ik heb twee verschillende soorten Phillips ecc83.De ene vind ik erg goed klinken,de andere niet.Kan iemand me dat eens uitleggen?
Die ik goed vind lijkt veel op de Telefunken.

jpb
5 april 2003, 21:35
bedankt Marc, daar heb ik zeker wat aan. Het zijn Europese merken die je noemt. Hoe verhouden die zich tot de oude Amerikanen (GE, RCA)? Of is dat (ook) een kwestie van smaak.

Verder nog vraag ik me af of er inderdaad een (groot) verschil is tussen NOS en tegenwoordig geproduceerde buizen. Welke tegenwoordig geproduceerde 12AX7's zouden jullie aanraden? (EH en Sovtek WB heb ik al en die zijn OK, maar niet bijzonder)

SteavisSmokin
5 april 2003, 23:03
>Ik heb twee verschillende soorten Phillips ecc83.De ene vind ik erg goed klinken,de andere niet.Kan iemand me dat eens uitleggen?

Zijn het twee verschillende types ecc83 misschien? Anders kan het zijn dat de een veel gebruikt en 'op' is, kan de slechte toon verklaren.

jpb: verschil tussen NOS en de meeste nieuwe is erg groot. Vooral als je alleen nog EH en sovtek 12ax7wb kent (zijn qua toon 1 van de slechtste preamp buizen die ik ken) zul je opkijken. De Sovtek 12AX7LPS is een goede CP (current production) buis, verder schijnen de JJ 12AX7 (minder hoog) en de EI 12ax7 Elite goed te zijn, heb met die laatste echter geen ervaring.

sash
5 april 2003, 23:15
EI is Joegoslavisch toch? Kan waarschijnlijk wel wat meenemen als ik er in Mei naartoe ga dan.

SteavisSmokin
5 april 2003, 23:28
als je echt cheap en wel getest wat mee kan nemen, let me know!!

sash
6 april 2003, 00:23
Zal ik doen. Als ze niet te duur zijn neem ik wel een flink voorraadje mee.

mathe
6 april 2003, 08:43
Op 2003-04-05 19:58, schreef EdJ:
Ik heb twee verschillende soorten Phillips ecc83.De ene vind ik erg goed klinken,de andere niet.Kan iemand me dat eens uitleggen?
Die ik goed vind lijkt veel op de Telefunken.


Het kan zijn dat één van de twee (of zelfs allebei) geen Philips buis is, maar een andere producent met een Philips stempel.
Een echte Philips/Mullard/Amperex is te herkennen aan de 6 digit code welke op chemische wijze in het glas is gebrand. Het is zilver/bruin kleurig en bestaat uit 2 regels van 3 digits. Op de bovenste regel staat meestal I61 of I63 welke staat voor het ontwerpmodel. De onderste regel bevat de productielocatie en de productiedatum.
Als de locatie wordt aangegeven met een driehoek (delta symbool) is de buis gemaakt in Heerlen. Is het een 'B' dan is hij gemaakt in Blackburn (UK). Dit was de fabriek van Mullard. Zo zijn er nog andere locaties waar de Philips buizen gemaakt zijn (o.a. in Brussel waar Mazda werd gemaakt).

Edj, zit er nog verschil in de lengte van de anodes?

Marc

mathe
6 april 2003, 09:29
Op 2003-04-05 21:35, schreef jpb:
bedankt Marc, daar heb ik zeker wat aan. Het zijn Europese merken die je noemt. Hoe verhouden die zich tot de oude Amerikanen (GE, RCA)? Of is dat (ook) een kwestie van smaak.

Wat geluid betreft is alles een kwestie van smaak.
Ik heb niet al te veel ervaring met NOS voorversterker buizen uit de VS dus ik kan je geen vergelijkingen geven.
Wat ik wel weet is dat er op dit moment NOS General Electric en JAN Philips op de markt is doordat het amerikaanse leger een jaar of wat geleden een grote hoeveelheid van hun buizen heeft gedumpt.
Deze buizen klinken helderder dan een Mullard of een Philips.



Verder nog vraag ik me af of er inderdaad een (groot) verschil is tussen NOS en tegenwoordig geproduceerde buizen. Welke tegenwoordig geproduceerde 12AX7's zouden jullie aanraden? (EH en Sovtek WB heb ik al en die zijn OK, maar niet bijzonder)


Het verschil is best groot. Zo is de levensduur van een NOS buis langer dan die van tegenwoordige producties.
De toon moet je zelf ervaren, maar tegenover een EH of Sovtek moet je absoluut een behoorlijke verandering horen.

Een tegenwoordig geproduceerde goede buis is de Ei, hoewel deze wel een korte levensduur heeft en soms knap microfonisch kan zijn.

Marc

jpb
6 april 2003, 09:30
Op 2003-04-05 23:03, schreef SteavisSmokin:
....jpb: verschil tussen NOS en de meeste nieuwe is erg groot. Vooral als je alleen nog EH en sovtek 12ax7wb kent (zijn qua toon 1 van de slechtste preamp buizen die ik ken) zul je opkijken. De Sovtek 12AX7LPS is een goede CP (current production) buis, verder schijnen de JJ 12AX7 (minder hoog) en de EI 12ax7 Elite goed te zijn, heb met die laatste echter geen ervaring.


Er is dus nog hoop, ik denk dat mijn EH en WB de deur uit gaan! Ik weet ook niet waarom Arie-Jan Folkerts mij die WB heeft aangeraden, mischien omdat 'ie iets 'warmer' is. De LPS schijnt idd veel beter te zijn.
Verder klopt jouw opmerking dat Ei's goed zijn ook met wat ik al had gelezen over CP-buizen. Alleen schijnen er wel vaak slechte (=microfonisch) tussen te zitten?. Moet ik ook maar eens proberen.

EdJ
6 april 2003, 12:17
De anodes van de buizen die ik lekker vind klinken zijn langer;even lang als die van mijn telefunken.Op alle buizen staan inderdaad de door jou genoemde codes Mark.
Steavis;dat zou natuurlijk kunnen.Echter ik heb meerdere van elke.
Ed

Al
6 april 2003, 12:18
Ik heb Philips buizen gezien waarvan ik denk dat het soveks waren. Deze hadden lange gladde platen en de bekende opdruk van Philips zonder verdere codes.

Ik vind Telefunkes erg mooi en goed aanvoelen. De Philips familie klinkt wat dikker en warm maar heeft minder souplesse.

RCA zoals je vaak in Fender vindt zijn ook fijn. Vaak zijn ze nog prima. Ze klinken iets minder dik dan de Philipsclan maar zijn mooi warm en goed in balans. Ik bedoel degenen met de brede geribbelde platen. (Je hebt nog een ander type wat je ook vaak ziet als GE gelabeld.)

Hedendaags is JJ niet verkeerd. EH spreekt me minder aan, is wat vlakker. Niet verkeerd voor een overdrive circuit.

EI heb ik qua sound ook goede ervaringen mee maar zo microfonisch als de hel of worden dat snel.

Ik heb een paar chinese Golden Dragon buisjes van een Hifi boer die spelen als een tierelier, soepelste buizen die ik ken. Prima als eerste buis.

Sovtek LPS vind ik ook beter dan WB.

De Amerikaanse Philipsbuizen zijn andere modellen dan degene die we in Europa kennen. Hoewel Philips daar fabrieken in bezit kreeg hebben ze nooit hun eigen "huis"model doorgevoerd. Het zijn dus US-buizen.

Het is ook mogelijk NOS 5751 buizen te gebruiken. Is ook een AX, iets minder gain. Philips heeft een mooie. GE vind ik ietsje minder.

Ik gebuik zelf nooit één merk buis in het signaalpad maar een mix. Geeft me betere resultaten.

Al

SteavisSmokin
6 april 2003, 13:30
jpb: Ik ken arie-jan goed; hij vind sovtek buizen serieus goed klinken. Smaak is en blijft dus persoonlijk, maar vrijwel ieder ander (inclusief ik) die ik ken vinden Sovtek buizen geen goed klinkende buizen op de LPS na.
Ik vind de LPS een buis die het vooral lekker doet in V4, ik zou als ik jou was een goede NOS in V1 zetten. Je kan je EH en WB altijd in V1 en V5 gebruiken en/of als reserve buizen, dus ik zou ze niet zomaar weg doen als ik jou was.

mathe
6 april 2003, 17:02
De anodes van de buizen die ik lekker vind klinken zijn langer;even lang als die van mijn telefunken.Op alle buizen staan inderdaad de door jou genoemde codes Mark.


Dat kan heel goed. Er zijn 2 typen door Philips gemaakt. Die met 14 en met 17mm lange anodes. Die met de korte zijn wat meer gezocht.



Ik heb Philips buizen gezien waarvan ik denk dat het soveks waren. Deze hadden lange gladde platen en de bekende opdruk van Philips zonder verdere codes.

Ik denk geen Sovteks maar een Joegoslavische buis, waarschijnlijk Ei.

Voor de mensen die op zoek zijn naar NOS buisjes maar niet weten hoe ze eruit zien heb ik een fotootje gemaakt met wat verschillende merken:

http://home.kabelfoon.nl/~mathe/amp/buis.jpg

Van links naar rechts:
- Telefunken ECC83
- Joegaslavische ECC83 (gestempeld AEG, maar met vele andere merken gezien)
- Tungsram ECC83
- Philips ECC83 17mm anode (Heerlen)
- Mullard ECC83 14mm anode (Blackburn)
- Chinese 12AX7a

Marc

SteavisSmokin
6 april 2003, 17:43
Al > heb je die nieuwe Ei Elite serie ook weleens geprobeerd? Die schijnt namelijk veel minder last te hebben van microfonie.

EdJ
6 april 2003, 18:22
Tof Mark!
Ik wist dat allemaal niet.Het blijkt dat ik alle drie de Phillips(inclusief de joegoslaaf)heb.Ga straks oefenen en nog eens even goed luisteren.
Ed

Al
6 april 2003, 20:53
SteavisSmokin:
Al > heb je die nieuwe Ei Elite serie ook weleens geprobeerd? Die schijnt namelijk veel minder last te hebben van microfonie.


Ja, als dat die met de glimmende platen zijn klopt dat, tenminste voor de twee die ik hier heb.

Al

Mr.Jay
6 april 2003, 20:56
[quote]
Op 2003-04-06 13:30, schreef SteavisSmokin:
jpb: Ik ken arie-jan goed; hij vind sovtek buizen serieus goed klinken. Smaak is en blijft dus persoonlijk,

Hij biased zijn amps ook vrij koud, klinken dan stugger en doodser, tja......blijft smaakkwestie nietwaar.

Jay

Biasmongool
6 april 2003, 21:07
Op 2003-04-06 13:30, schreef SteavisSmokin:jpb: Ik ken arie-jan goed; hij vind sovtek buizen serieus goed klinken. Smaak is en blijft dus persoonlijk

Ik sprak vorige week iemand die arie-jan om een warm klinkende speaker had gevraagd. Had een van hem een Jensen C12N-RI mee gekregen.

Blijft smaakkwestie nietwaar.

Biasmongool

Mr.Jay
6 april 2003, 22:42
[quote]
Op 2003-04-06 21:07, schreef Biasmongool:
Ik sprak vorige week iemand die arie-jan om een warm klinkende speaker had gevraagd. Had een van hem een Jensen C12N-RI mee gekregen.

is een heel warme speaker.......onder een lamp.

Jay

EdJ
7 april 2003, 03:44
Het blijkt nu dat ik een zwak voor joego`s heb.Hmm altijd al een stile fan van Tatiana geweest maar er nooit over durfde te praten:)

SteavisSmokin
7 april 2003, 17:06
is de C12N ri geen goede speaker dan? Heb er hier ook nog een liggen die in mijn tweed deluxe kloon moet komen...

Mr.Jay
7 april 2003, 17:59
Op 2003-04-07 17:06, schreef SteavisSmokin:
is de C12N ri geen goede speaker dan? Heb er hier ook nog een liggen die in mijn tweed deluxe kloon moet komen...

Hoort ook nietin zo'n amp > moet alnico in.
Maar die C12N ( heb em ook gehad ) is erg agressief in treble, penetrant bijna.
In gesloten CAB vond ik het nog wel kunnen, dan heb je iets minder hoog ook, maar open combo vind ik em niks.

Jay

sash
7 april 2003, 19:17
Op 2003-04-07 17:06, schreef SteavisSmokin:
is de C12N ri geen goede speaker dan? Heb er hier ook nog een liggen die in mijn tweed deluxe kloon moet komen...


Ja wanneer is dat ding nou eindelijk eens af. Was al bijna vergeten dat je er mee bezig was :grin:

Toen ik m'n Pro kocht liet Pleun me kiezen tussen de CTS speakers die er al in zaten of 2 C12N Ri's, maar hij raadde me dit ook af, omdat het hoog pinnig en schel is en aangezien ik een warm geluid wilde...

Al
7 april 2003, 23:44
schreef Biasmongool:
Ik sprak vorige week iemand die arie-jan om een warm klinkende speaker had gevraagd. Had een van hem een Jensen C12N-RI mee gekregen.

is een heel warme speaker.......onder een lamp.

Jay


Dit staat bij Watfordvalves:

" What I love about this speaker is however hard you hit it the sound just gets bigger with no harshness."

Hoe harder hoe meer het fout gaat met die Jensen RI's . Deze gaat naast agressief nog lelijk hol klinken ook, vooral hoger op de hals. Daarbij zou hij 50 watt zijn...

Niet te vergelijken met een oude C12N.

Al