PDA

View Full Version : Kan niet zo goed wennen aan het 60's halsprofiel



driesp
11 oktober 2009, 22:37
Halo, !
onlangs een sg standard gekocht, eerst hier en daar getest en waw! wat een prachtige gitaar. Ben er nog steeds verliefd op, maar jammergenoeg is de hals nogal dikker dan die van m'n eerste gitaar (epi), die heeft een érg smalle hals toen ik 'm opmeette, nog smaller dan die van een SG ri. Van de sg standard voelt ze wel erg goed aan, maar ik kan er gelijk moeilijker de snelle riffs op spelen dan ik op de smalle hals doe.

Is dit een kwestie van "gewoon worden" of zijn de 50's halsprofielen wel degelijk " boomstammen "... ?
en, wat zou een alternatief zijn , just in case of.. het liefst ook een sg dan, want ik gebruik nogal veel de hogere frets.

oja, de epi heeft een halsbreedte aan de topkam van 1,603" en een dikte bij de 2e fret van 0,889". Dat is toch erg smal, vergeleken met de 1,695" en 0,963" van de standard? Jammergenoeg is de epi een les paul, en lukt het soleren vanaf de 17e fret niet meer zo goed..

alvast bedankt!

EDIT; bedoelde dus wel de 50's halsprofiel..

Madcow
11 oktober 2009, 22:59
Went wel. Ik heb gitaren gehad met een Wizard profiel.(Enorm dun) En met 60's profiel(Nouja een goed stuk dikker en ronder)

En ik kan je zeggen. 60's rockt!

poisonousgame
11 oktober 2009, 23:11
Ja inderdaad, dat wendt wel :)
Gewoon zo veel mogelijk op je gitaar spelen (wat waarschijnlijk geen probleem zal zijn met zo een gitaar ;) )
en nadien zal dat wel beteren.

Daan_B
11 oktober 2009, 23:30
Dudes, hebben jullie het andere Topic niet gelezen!?

driesp
11 oktober 2009, 23:33
hoezo?
dit is mijn eerste topic hierover hoor,

Eko
11 oktober 2009, 23:34
Het ligt er , denk ik , aan of je maar op 1 gitaar speelt of op meerdere. Ik heb gitaren met dunne halzen en met dikkere. Ik houd niet zo van dunne halzen. Uiteindelijk speel ik er dan minder op en neem ik afscheid , hoe mooi ze ook zijn.
Mijn enige , persoonlijke, twistpunt is een zeldzame Blade Siver Streak ( een Blue Streak). Die heeft voor een Blade nogal dikke hals en is extreem goed inzetbaar. Het is echter nog steeds de gitaar met de dunste hals bij mij. Hij is vergelijkbaar met een modern C van Fender. Ik weet nog niet of hij blijft.
Wat de Gibs betreft , als je er met enkele weken niet aan kunt wennen , ruil hem in. Niets is zo frustrerend als een gitaar hebben waar je niet graag op speelt.

driesp
11 oktober 2009, 23:43
dat zou ik erg jammer vinden! Het was tot dit toe mijn perfecte gitaar. Volgens mij zou een SG '62 RI beter zijn denk ik dan, die heeft een 60's profiel. Maar, die heeft geen enkele gitaarwinkel in belgië hangen imo.

FruscianteFan
11 oktober 2009, 23:55
hoezo?
dit is mijn eerste topic hierover hoor,
topic van sinner die een beetje spijt heeft van zijn aankoop...

Mitch
12 oktober 2009, 09:00
Vanwege een halsprofiel waar hij niet aan kon wennen ;)
Anyway, met het halsprofiel wordt over het algemeen de dikte bedoeld, niet de breedte.

Fenderfan
12 oktober 2009, 09:20
Het kan ook zijn dat je door een dikkere nek je stand van je "linker" hand een beetje moet aanpassen. M.a.w. Meer haaks op de toets - zoals bij classiek- i.p.v. schuin. Dit om de berijkbaarheid van hogere posities - bij kortere vingers - te verbeteren.

the sure thing
12 oktober 2009, 09:28
... mijn ervaring is (helaas) dat dikkere halzen niet wennen. Ik heb hier veel (dure) gitaren voor wegggedaan. Het blijf mij irriteren.

Mijn laatste gitaar heb ik in eerste instantie uitgezocht op de bespeelbaarheid van de hals. Daarna heb ik pas geleken/geluisterd naar de klank, opties, enz.

driesp
12 oktober 2009, 12:48
Het kan ook zijn dat je door een dikkere nek je stand van je "linker" hand een beetje moet aanpassen. M.a.w. Meer haaks op de toets - zoals bij classiek- i.p.v. schuin. Dit om de berijkbaarheid van hogere posities - bij kortere vingers - te verbeteren.

maar gebruik mijn duim juist veel om dingen te dempen.
iemand ervaring met de SG 61 Reissue?

Robdop
12 oktober 2009, 16:46
http://217.118.160.21/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/components/2006-2007/huis/afl13/schuren_7x7.jpg

Sinner1980
12 oktober 2009, 17:24
topic van sinner die een beetje spijt heeft van zijn aankoop...

De hals van een gitaar blijkt een gevoelig kwestie...:dontgeti:
Ik moest wel even wenne aan de hals van mn les paul (50's) tov mn bcrich warlock daarvoor(slimtaper) maar na een paar dagen intensief spelen werd ik al snle verliefd op die vette hals (grote handen...).
Sindsdien wil ik eigenlijk niet anders meer blijkt na mn laatste aankoop waar ik maar niet aan kan wennen(bah!). Doodzonde maar aldoende leert men.
Ook de fretboardradius en de afstand tussen de snaren zijn voor mij van cruciaal belang al weet ik niet precies wat mn les paul heeft...ga ik zo maar s ff uitzoeken voor dat ik weer wat bestel waar ik niks mee kan...:(

driesp
12 oktober 2009, 17:39
mja , is het nu net. ik heb geen grote handen.
toch wel erg klote dat ze het slim taper niet toepassen op de standard..

Sinner1980
12 oktober 2009, 17:48
mja , is het nu net. ik heb geen grote handen.
toch wel erg klote dat ze het slim taper niet toepassen op de standard..

Wil je ruilen voor een explorer? Die hals is smaller :crazyhappy:

driesp
12 oktober 2009, 17:53
die vind ik afschuwelijk :cooler:

Sinner1980
12 oktober 2009, 17:54
hey niet zo he:seriousf:

driesp
12 oktober 2009, 17:56
er vinden veel mensen een sg waarschijnlijk ook afschuwelijk :sssh:
maar ik ben er verliefd op:mmmm:

Sinner1980
12 oktober 2009, 17:57
als je die dikke hals maar nergens naar binne schuift dan:seriousf:

mikeyaxeman
12 oktober 2009, 18:17
M'n LP en SG hebben beide 50's halzen.
Lekker zo'n flink stuk hout in je klauwen wil niets anders meer. :cooler:

driesp
12 oktober 2009, 19:14
Wat is het voordeel eigenlijk van die dikkere halzen?
en zijn ze echt zo dik? Of scheelt de dikte niet zoveel met een sg van de jaren 70?

Eko
12 oktober 2009, 21:14
Voordeel van dikkere halzen is toon. Een dikkere hals maakt meer uit dan je denkt.

driesp
12 oktober 2009, 22:42
zou er maar beter aan gewoon worden dan.
speel nogal veel de snelle ac/dc stuff enzo, maar dat zal wel lukken op de dikkere hals ook hoop ik. Het probleem is dat ik maar in het weekend op de sg speel, tijdens de week zit ik te jammen op de epi (kot).

the sure thing
13 oktober 2009, 09:25
Weddenschap: binnen 1,5 jaar heb je je gitaar met de te dikke hals verkocht.... :)

driesp
13 oktober 2009, 12:57
Kan wel goed zijn..
iemand ervaringen met de SG reissue?

Squier02
13 oktober 2009, 14:43
Wil hem wel ruilen tegen mijn bullet squier stratocaster. Erg fijne dunne hals, en ik zoek juist een dikkere hals voor mijn kolenschoppen. :chicken:

nickofzo
13 oktober 2009, 18:25
inderdaad de "TONE" is heel anders :O
en en ik ben juist erg weg van de dikke hals.. ik denk dat je het nog wat tijd moet gunnen of gewoon spijt hebben:P

oeh koffie

driesp
15 oktober 2009, 18:05
Damn, de levertijd voor de gibson 61 RI begint vanaf 3 maand...
jammer is dat :(

driesp
18 oktober 2009, 11:47
denk er nu toch sterk aan van m'n standard proberen te verkopen, en de reissue aan te schaffen.

Weet iemand of er nog ergens in belgië de reissue op voorraad is bij een dealer? telkens als ik ze bel is er een minimum wachttijd van 3 maand, dat kan uitlopen tot 5 ofzo. Vind ik wel erg veel..

Mukkez
18 oktober 2009, 12:17
Ik had voor mn SG std een Ibanez (ook met Wizard hals). Toen ik voor het eerst m'n Gibson vast had vond ik 't eigenlijk een kutgitaar. Speelde totaal niets zo licht en lekker als ik van die Ibanez was gewent. Maar omdat we dat hele pokke-end naar Keulen waren gereden om die droomgitaar, heb ik 'm toch meegenomen.

Nu, een klein anderhalf jaar later, ben ik nog geen enkele gitaar tegengekomen die zo goed speelt als mijn eigen SG. Ik heb mijn Ibanez destijds verkocht aan een vriend dus zo nu en dan heb ik 'm nog wel in mijn handen, steeds denk ik weer van; goh wat een rete dun halsje heeft deze vergeleken met mijn SG, dat speelt toch voor geen meter.
Nu heb ik gevoel dat ik tenminste echt wat in m'n handen heb. Het is ook mijn enige gitaar (naast een akoestische) dus ik speel eigenlijk alleen maar op gitaren met een dikkere hals. Voor dat is die SG had gekocht bezat ik alleen de Ibanez (had ik die akoestische dus ook nog niet in huis) dus speelde ik altijd op een dunne hals. Moraal van dit verhaal; bij mij is het puur wat ik gewent ben. Dus misschien moet je nog maar even door spelen op je SG, of je bestelt die andere al en totdat die er is, speel je alleen op deze SG (kun je de bestelling vast nog wel annuleren wanneer je het punt hebt bereikt dat je je Std. wil behouden :chicken: )

Of je koopt een wizard hals en schroeft die op een sg body? :ok:

driesp
18 oktober 2009, 15:38
ik denk dat ik het toch doe, maar is de halsverbinding van de sg ri echt zo fragiel? of valt dit allemaal nog mee? Dit is zowaar het enige punt die me weerhoud van de sg.

Ik denk dat ik er om ga bij max guitars in Nederland, die winkel heeft hem bijlbaar op stock. Iemand ervaring met deze winkel?

geert1976
18 oktober 2009, 15:48
ik denk dat ik het toch doe, maar is de halsverbinding van de sg ri echt zo fragiel? of valt dit allemaal nog mee? Dit is zowaar het enige punt die me weerhoud van de sg.

Ik denk dat ik er om ga bij max guitars in Nederland, die winkel heeft hem bijlbaar op stock. Iemand ervaring met deze winkel?

fragiel is een groot woord, maar de neckpocket van een SG, steekt buiten de body uit en is vrij dun.

Wel is het zo dat de aanzetting van de hals op de body een zwak punt is van de SG, als ze een crack krijgen is het vaak daar.

Er zijn meerdere gitaren van de Gibson-familie die daar het zwakke punt hebben.

Nu is het zo dat je niet de zenuwen moet krijgen en hij al breekt als je er naar kijkt.

Wel moet je oppassen dat die niet uit zijn standaard valt, of dat jij je schuldig maakt aan een koffermoord.

Veel Gibsons overlijden in de koffer.

Indien je een koffer gaat gebruiken, leg de koffer plat onder je bed, of in een hoek en leg de gitaar erin, NIET rechtopzetten die koffer, want valt de koffer op de grond, kun je er vergif op innemen dat je SG de klap niet heeft overleeft