PDA

View Full Version : Advies gevraagd: 1x10" cabinet?



telecastermaster
11 oktober 2009, 20:38
Guys, ik heb even advies nodig.

Ik was ooit van plan om een rack te bouwen en heb eigenlijk alles in huis behalve speakerkasten. Het rack bestaat uit Yamaha DG-1000 preamp, Lexicon MPX-1 en een ADA 2x50 watt transistorversterker. Momenteel gebruik ik de preamp en effectsprocessor in mijn home studiootje.

Ik wil het rack nu eigenlijk wel een keer afmaken door een stereo cabinet of twee losse cabs te kopen of te maken. Omdat ik momenteel toch geen band heb en ik in een kleine en gehorige etagewoning woon, dacht ik om twee kleine cabs met 1x10" speakers te nemen. De keuze is daarbij op Celestion Vintage 10's (het kleine broertje van de Vintage 30) gevallen die je met een beetje zoeken voor 50 euro/stuk kunt vinden. Die klinken goed, kunnen het vermogen aan (zijn 60 watt), zijn goedkoop, en hebben wat minder bas (wat de buren ook fijn zullen vinden), terwijl je door het stereo effect toch een lekker breed geluid heb.
Het probleem nu is dat ik amper 1x10" cabinets kan vinden; 1x12" is toch wel duidelijk de standaard.

Wat nu te doen?
1) zelf 1x10"cabinets maken? Dat kan maar ik heb weinig gereedschap/werkruimte.
2) Toch maar twee 1x12" cabs kopen met vintage 30s?
3) Een compacte 2x12" stereo cabinet met vintage 30's kopen? zoals deze van Harley Benton?
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm Heb je dan nog een beetje stereo effect als die speakers zo dicht bij elkaar staan?

Mjn voorkeur gaat een beetje uit naar de 1x10 omdat het mijn idee was om een licht en goedklinkend rack te bouwen, maar dat gaat met die zware Vintage 30s cabinets natuurlijk niet lukken.
NB, het gaat mij er momenteel alleen om om thuis mee te spelen. Als ik ooit weer eens een band heb kan ik altijd nog wel een grote kast kopen.

Thanks

peter

remmiedepemmie
11 oktober 2009, 21:24
Is zo'n Blackstar HT110 dan niets voor je?

http://www.thomann.de/nl/overige_gitaren_boxen.html

Rutger
12 oktober 2009, 09:52
Bij mijn weten is de Blackstar idd de enige 10 inch gitaarcab die er te vinden is. Je kunt er ook zelf eentje bouwen, dan ben je tenminste E70 aan materialen kwijt, ex. speaker.

speedmusic
12 oktober 2009, 10:11
Zelf zou ik zeggen 12" juist omdat het de standaard is, meer keuze, makelijker te verkopen bij een eventuele upgrade en de prijzen zullen ook relatief wat lager liggen ivm grotere productie/concurentie

Die Harley Benton heb ik ook overwogen, juist vanwege de v30's uitstekende aanschafprijs en op termijn zou je kunnen overwegen die speakers in een cabinet te plaatsen van goede kwaliteit zeker als je weer live gaat spelen.

Waarom heb ik het niet gedaan? Via Marktplaats kwam ik mijn droomcabinet tegen voor een leuke prijs en ik kon er 1 van mijn 1x12 Marshall Cabinets (1912) op inruilen.

the sure thing
12 oktober 2009, 10:54
Het verschil in klank tussen de 10" en 12" is ook niet te verwaarlozen. Ga dan voor een 2x10 in plaats van een 1x10 als je ruimte wilt besparen.

En speedmusic heeft een goed punt: in 12" heb je een zeer ruime keus en 2e hands blijft het op waarde.

Samenvatting :) Ga voor een 1x12 of 2x12.

Les Paul R8
12 oktober 2009, 13:07
Het daadwerkelijke volume is niet zozeer afhankelijk van de hoeveelheid papier (grootte van de speaker). De klankbeleving juist wel. Ik zou liever gaan voor 2 12" cabs. Dat geeft gewoon een betere, vollere klank.