PDA

View Full Version : Loskoppelen 'vibrato' in fender amps



jpb
5 april 2003, 08:23
Schijnt goed te klinken in fenders met fotoresistor-tremolo. Iemand ervaring hiermee? Het lijkt me dat het vibrato-kannal dan hetzelfde klinkt als het normal-kanaal, of beter???

sash
5 april 2003, 18:55
Ik ga dit binnenkort ook laten doen.

Heb me door Mr. Jay van dit forum laten vertellen dat dit je 30% meer gain oplevert.
De moeite waard dus :smile:

jpb
5 april 2003, 21:12
In reverb-fenders wel, maar in non-reverbs wordt het vibrato kanaal dan net als het normal-kanaal? Maw heeft het dan wel zin en kun je net zo goed in het normal-kanaal inpluggen?
Overigens Sash, wil je nog meer gain op je pro-reverb, ik dacht dat ze stock al redelijk snel oversturen?

SteavisSmokin
5 april 2003, 22:49
Het loskoppelen geeft meer gain en meer toon. Ik heb de ongebruikte ground switch gebruikt om de vibrato mee in en uit het circuit te switchen. In sommige Fender amps zitten in het normal kanaal net iets andere couple caps dan in het vibrato kanaal, dus waarschijnlijk klinkt de een nog NET iets anders dan de ander...weet het echter niet zeker, dan zou ik effe schema moeten checken. Om welke amp gaat het hier, jpb?

sash
5 april 2003, 23:44
Op 2003-04-05 21:12, schreef jpb:
In reverb-fenders wel, maar in non-reverbs wordt het vibrato kanaal dan net als het normal-kanaal? Maw heeft het dan wel zin en kun je net zo goed in het normal-kanaal inpluggen?
Overigens Sash, wil je nog meer gain op je pro-reverb, ik dacht dat ze stock al redelijk snel oversturen?


Ik laat er een setje Svet 6L6GC's inzetten ipv de RCA6L6G's die er nu inzitten. De eindtrap draait nu op een heel lage spanning, omdat die RCA's niet zulke hoge spanningen aankunnen, dus met die svets krijg ik sowieso meer headroom. De 5U4 rectifier gaat er ook uit en daar komt een GZ34 voor in de plaats.

De vibrato laat ik (zoals Steavis dat al beschreef) schakelbaar maken via de ground switch. Als ik meer headroom nodig zou hebben kan ik em gewoon aanzetten.

jpb
6 april 2003, 09:23
>>>Ik laat er een setje Svet 6L6GC's inzetten ipv de RCA6L6G's die er nu inzitten. De eindtrap draait nu op een heel lage spanning, omdat die RCA's niet zulke hoge spanningen aankunnen, dus met die svets krijg ik sowieso meer headroom. De 5U4 rectifier gaat er ook uit en daar komt een GZ34 voor in de plaats.<<<

Ik heb ook een setje Svets in bestelling, ben benieuwd. Een GZ34 lijkt me voor een 40-45W amp idd beter, meer headroom en strakker en minder sag, zonder karakter van buizen-gelijkrichter te verliezen.

>>>De vibrato laat ik (zoals Steavis dat al beschreef) schakelbaar maken via de ground switch. Als ik meer headroom nodig zou hebben kan ik em gewoon aanzetten.<<<

Dat ga ik ook doen; ground-switch heeft toch geen functie en ik wil de bright-switch daar niet voor opofferen. Laat je even weten wat je van die mods vindt?

sash
6 april 2003, 12:56
Uiteraard laat ik het wel weten.

Met wat voor buizen speel jij nu dan?

Biasmongool
6 april 2003, 21:09
Heb me door Mr. Jay van dit forum laten vertellen dat dit je 30% meer gain oplevert. De moeite waard dus

Klopt, levert meer toon op. Klinkt wat voller en is iets harder.


Biasmongool

jpb
6 april 2003, 21:10
Er zitten (Groove Tubes) GT 6L6B's in. Schijnen gerelabelde 5881's te zijn en niet zulke beste kwaliteit. Klinkt wel OK maar ik wil nu wel eens wat beters, bovendien schijt ik een beetje van die Groove Tubes. Zeven jaar geleden heb ik er fl 120,- (!) voor betaald; ik wist toen niet beter; is veel te veel geld voor marketing-hype

jpb
6 april 2003, 21:14
Op 2003-04-06 21:09, schreef Biasmongool:
Klopt, levert meer toon op. Klinkt wat voller en is iets harder.


M.a.w. net als het normal-kanaal bij non-reverb fenders? Of beter?

Biasmongool
6 april 2003, 21:24
> bovendien schijt ik een beetje van die Groove Tubes. Zeven jaar geleden heb ik er fl 120,- (!) voor betaald; ik wist toen niet beter; is veel te veel geld voor marketing-hype

Ja, nog zo'n buizencrimineel heet Randall Smith.



Op 2003-04-06 21:09, schreef Biasmongool:
Klopt, levert meer toon op. Klinkt wat voller en is iets harder.


M.a.w. net als het normal-kanaal bij non-reverb fenders? Of beter?

Zelfde op een condensator na geloof ik. Je zou die kanalen bij een n-rev-Fender iets verschillend kunnen tunen en bridgen.

Bridgen is erg gezellig!

Biasmongool

Oeps, Aart waait langs

sash
6 april 2003, 21:30
Op 2003-04-06 21:10, schreef jpb:
Er zitten (Groove Tubes) GT 6L6B's in. Schijnen gerelabelde 5881's te zijn en niet zulke beste kwaliteit. Klinkt wel OK maar ik wil nu wel eens wat beters, bovendien schijt ik een beetje van die Groove Tubes. Zeven jaar geleden heb ik er fl 120,- (!) voor betaald; ik wist toen niet beter; is veel te veel geld voor marketing-hype


Ah dan zullen die Svetlana's wel een flinke verbetering zijn :wink:

jpb
6 april 2003, 21:35
>>>Ja, nog zo'n buizencrimineel heet Randall Smith.<<<

Van Mesa Boogie? Zeg dat niet te hard op dit forum :wink:

>>>Zelfde op een condensator na geloof ik. Je zou die kanalen bij een n-rev-Fender iets verschillend kunnen tunen en bridgen<<<

Dan zal loskoppelen bij mij niet zoveel uitmaken. Ik heb ze al verschillend getuned (o.a. 022/022 sprague-atoms in normal) en bridgen doe ik inderdaad graag, voordeel van geen reverb; klinkt ook nog goed....

sash
6 april 2003, 21:37
Gebruik je totaal geen reverb dan?

Mr.Jay
6 april 2003, 22:13
[quote]
Op 2003-04-05 21:12, schreef jpb:
In reverb-fenders wel, maar in non-reverbs wordt het vibrato kanaal dan net als het normal-kanaal? Maw heeft het dan wel zin en kun je net zo goed in het normal-kanaal inpluggen?

net als Sash vraag ik > welke Fender heb je precies, lijkt me duidelijker.
sommige non-reverb fenders hebben nl. ander vibr.circuit > KUN je helemaal niet loskoppelen.

En sowieso klinkt je NORMAL , Steavis haalt dit al aan > andere couplecapwaarde dan vibr.knl.

Jay

Mr.Jay
6 april 2003, 22:19
[quote]
Op 2003-04-05 23:44, schreef sash:
[quote]
Ik laat er een setje Svet 6L6GC's inzetten ipv de RCA6L6G's die er nu inzitten. De eindtrap draait nu op een heel lage spanning, omdat die RCA's niet zulke hoge spanningen aankunnen, dus met die svets krijg ik sowieso meer headroom. De 5U4 rectifier gaat er ook uit en daar komt een GZ34 voor in de plaats.

je kunt ook een SS-rectifier plaatsen > dan heb je nog méér headroom.
2x12" met veel efficiëncy, en je hebt one-hell-of-a-PRO

Jay

jpb
6 april 2003, 22:21
Sorry, het is een bf tremolux AB763

Mr.Jay
6 april 2003, 22:21
[quote]
Op 2003-04-06 21:10, schreef jpb:
Er zitten (Groove Tubes) GT 6L6B's in. Schijnen gerelabelde 5881's te zijn en niet zulke beste kwaliteit.

Heb je ook stuk minder vermogen mee, GC's zijn pittiger. tis maar wat je zoekt.

Jay

Mr.Jay
6 april 2003, 22:25
[quote]
Op 2003-04-06 21:24, schreef Biasmongool:
Ja, nog zo'n buizencrimineel heet Randall Smith.

dan hoef je wel mooi NOOIT meer te biassen haha...

>Zelfde op een condensator na geloof ik.

Vergeet niet dat in de meeste NORMAL knl. géén MIDregelaar zit, is behoorlijk van invloed, die vaste waarde ligt meest iets te hoog...

>Bridgen is erg gezellig!
ik doe mee.

>Oeps, Aart waait langs
raampie dichthouden, anders waait er meer mee.

Jay

Mr.Jay
6 april 2003, 22:29
[quote]
Op 2003-04-06 21:35, schreef jpb:
Dan zal loskoppelen bij mij niet zoveel uitmaken. Ik heb ze al verschillend getuned (o.a. 022/022 sprague-atoms in normal) en bridgen doe ik inderdaad graag, voordeel van geen reverb; klinkt ook nog goed....

ATOMS ???? als tonecaps ?...dacht dat dat filtercaps waren.Nog een bridger, prima , wordt steeds gezelliger !

Ik weet nog steeds welke amp waar we het over hebben.

Jay

Mr.Jay
6 april 2003, 22:35
[quote]
Op 2003-04-06 22:21, schreef jpb:
Sorry, het is een bf tremolux AB763

oké, je was me net voor.
Je zult zonder die vibrato inderdaad 2 identieke knl. hebben op 1 couplecap na.
Maar >>>> nu mét vibrato PLUS bridgen > staan je 2 knl. wel IN-FASE ??


Jay.

jpb
6 april 2003, 22:49
Sprague Atoms > Orange Drops (715) die ken je toch wel? Een beetje boutique-amp zit er vol mee....:smile:

Uit fase??? Beide kanalen hebben gewoon twee voortrappen.

sash
6 april 2003, 22:59
Op 2003-04-06 22:19, schreef Mr.Jay:
[quote]
Op 2003-04-05 23:44, schreef sash:
[quote]
Ik laat er een setje Svet 6L6GC's inzetten ipv de RCA6L6G's die er nu inzitten. De eindtrap draait nu op een heel lage spanning, omdat die RCA's niet zulke hoge spanningen aankunnen, dus met die svets krijg ik sowieso meer headroom. De 5U4 rectifier gaat er ook uit en daar komt een GZ34 voor in de plaats.

je kunt ook een SS-rectifier plaatsen > dan heb je nog méér headroom.
2x12" met veel efficiëncy, en je hebt one-hell-of-a-PRO

Jay



Hmm ja ik heb er wel aan gedacht, een ss rectifier, maar ik kan er gewoon niets mee ben ik achter gekomen. Het is mij te direct en ik hou gewoon van de traagheid van die buis.

jpb
7 april 2003, 09:00
Op 2003-04-06 21:37, schreef sash:
Gebruik je totaal geen reverb dan?


Nee, wordt te blubberig in band-situatie; goede toon is voor mij al voldoende. Voor de enkele keer dat ik b.v. op laag volume en met alleen-gitaar begeleiding reverb nodig heb, gebruik ik een oude Carlsbro-top die wel reverb heeft.


Jay: >>>Vergeet niet dat in de meeste NORMAL knl. géén MIDregelaar zit, is behoorlijk van invloed, die vaste waarde ligt meest iets te hoog... <<<

Jay, je bedoelt dat zonder mid-knop (zoals tremolux) er iets teveel mid in zit? Dan zou ik dus de vaste mid-(weerstands?)-waarde in een kanaal iets kunnen aanpassen?

PeeVee
7 april 2003, 11:50
Je kunt misschien ook de Fender amp zelf loskoppelen van de vibrato?!..

Biasmongool
7 april 2003, 12:42
Je kunt misschien ook de Fender amp zelf loskoppelen van de vibrato?!..

Vroeg mijn vrouw vannacht ook...

Biasmongool

sash
7 april 2003, 16:08
Stond daar geen r achter dan?

Mr.Jay
7 april 2003, 22:01
Op 2003-04-06 22:49, schreef jpb:
Sprague Atoms > Orange Drops (715) die ken je toch wel? Een beetje boutique-amp zit er vol mee....:smile:

Sprague 715 ken ik heel goed, is een polypropyleen condensator, veel gebruikt inderdaad, mooi is ander verhaal, maar goed.
Gelukkig gebruikt niet iedere boutiqueamp-bouwer deze caps.
De Sprague ATOM is echter een electrolyt condensator, meest gebruikt als filtercap.


Uit fase??? Beide kanalen hebben gewoon twee voortrappen.


zit bij een knl. niet de vibrato ertussen als extra buis ? ( ken het schema effe niet uit mijn hoofd )

Jay

Mr.Jay
7 april 2003, 22:06
[quote]
Op 2003-04-06 22:59, schreef sash:
Hmm ja ik heb er wel aan gedacht, een ss rectifier, maar ik kan er gewoon niets mee ben ik achter gekomen. Het is mij te direct en ik hou gewoon van de traagheid van die buis.

Als je HARD speelt op je amp, maakt het niks meer uit, dan is een SSretifier zelfs lekkerder, je sound blijft wat meer staan. zakt anders teveel in, heb geen duwkracht meer. SRV amps werden ook naar SS omgebouwd.
Als je zacht speelt op je amp, kan wat sag wel lekkerder zijn. Mooiste is BEIDE mogelijkheden !!

Jay

Mr.Jay
7 april 2003, 22:08
[quote]
Op 2003-04-07 09:00, schreef jpb:
Jay, je bedoelt dat zonder mid-knop (zoals tremolux) er iets teveel mid in zit? Dan zou ik dus de vaste mid-(weerstands?)-waarde in een kanaal iets kunnen aanpassen?

Je zou es een potje er tussen kunnen hangen i.p.v. die vaste weerstand, dan kun je zelf luisteren wat dat MID doet aan je toon, wat je daarna bevalt, kun je een nw, vaste weerstand maken.
Je kunt ook je vibrato eruit mieteren en die POTMETER gebruiken als MIDregelaar.

Jay

Biasmongool
7 april 2003, 22:13
sash:Stond daar geen r achter dan?


Shit, nou snap ik hem pas


Biasmongool

sash
7 april 2003, 22:20
Op 2003-04-07 22:06, schreef Mr.Jay:
[quote]
Op 2003-04-06 22:59, schreef sash:
Hmm ja ik heb er wel aan gedacht, een ss rectifier, maar ik kan er gewoon niets mee ben ik achter gekomen. Het is mij te direct en ik hou gewoon van de traagheid van die buis.

Als je HARD speelt op je amp, maakt het niks meer uit, dan is een SSretifier zelfs lekkerder, je sound blijft wat meer staan. zakt anders teveel in, heb geen duwkracht meer. SRV amps werden ook naar SS omgebouwd.
Als je zacht speelt op je amp, kan wat sag wel lekkerder zijn. Mooiste is BEIDE mogelijkheden !!

Jay





Ja Mike heeft het ook beiden in z'n Supers zitten.
Ik zie tegen de tijd wel wat me beter zou bevallen. Kga nu eerst voor de Svets en GZ34. Daarna zie ik wel weer verder :smile:

B.face
8 april 2003, 15:14
[quote]
Op 2003-04-07 22:20, schreef sash:
Ja Mike heeft het ook beiden in z'n Supers zitten.

Mike wie ?

sash
8 april 2003, 20:30
Mike Donkers: http://www.nubluz.com

B.face
8 april 2003, 21:35
Op 2003-04-08 20:30, schreef sash:
Mike Donkers: http://www.nubluz.com


Heb ik laatst zien/horen spelen, had wat botte, platte sound. Wel goeie gitarist/zanger. Verdient betere sound.

sash
8 april 2003, 21:44
Op 2003-04-08 21:35, schreef B.face:


Op 2003-04-08 20:30, schreef sash:
Mike Donkers: http://www.nubluz.com


Heb ik laatst zien/horen spelen, had wat botte, platte sound. Wel goeie gitarist/zanger. Verdient betere sound.


Komt voornamelijk door z'n gebruik van Celestion V10's overal in denk ik. Die zijn alleen gemeen in het mid en geven geen hoog of laag.
Waar heb je hem zien spelen?

B.face
8 april 2003, 22:41
Op 2003-04-08 21:44, schreef sash:
Komt voornamelijk door z'n gebruik van Celestion V10's overal in denk ik. Die zijn alleen gemeen in het mid en geven geen hoog of laag.
Waar heb je hem zien spelen?


Leerdam laatst.

sash
8 april 2003, 23:00
Ah gaaf was ik ook. Mr. Jay speelde die avond ook met Bugaboo Tang. Heb em jammergenoeg niet echt goed kunnen zien. Was een gaaf festival.

Biasmongool
9 april 2003, 13:37
>>(Mike Donkers)Heb ik laatst zien/horen spelen, had wat botte, platte sound. Wel goeie gitarist/zanger. Verdient betere sound.
[/quote]

Is mij ook al eens opgevallen. Een botte nogal dooie sound, geen verfijning, gewoon BOT. Zou er niets mee kunnen. Hij ook trouwens niet. Denk dat als hij een gemakkelijker geluid zou hebben veel beter zou spelen. Klonk ook als zijn snaren een km boven de toest lagen. Groot verschil met Mr Jay die het heel met een Super reverb doet. Veel mooier.

Doet Arie Jan Folkert die Supers van Mike?

Biasmongool

SteavisSmokin
9 april 2003, 13:45
Mike laat een gedeelte van zijn supers bij AJ doen op instructie van Mike zelf (AJ heeft hele andere smaak dan Mike), het verdere 'tweaken' bij zijn prive amptech.

Biasmongool
9 april 2003, 13:51
Op 2003-04-09 13:45, schreef SteavisSmokin:
Mike laat een gedeelte van zijn supers bij AJ doen

Hoeveel Supers heeft ie wel niet?


Bieamongool

SteavisSmokin
9 april 2003, 13:53
hij heeft er twee maar ik bedoelde met een gedeelte dat hij b.v. door AJ een nieuwe trafo laat wikkelen en er in laat zetten en dan zijn prive amptech b.v. het circuit daarvoor weer verder aanpast ofzo. Weet niet hoe het precies zit maar zoiets ongeveer... :grin:

Steven

Mr.Jay
9 april 2003, 17:26
[quote]
Op 2003-04-09 13:45, schreef SteavisSmokin:
Mike laat een gedeelte van zijn supers bij AJ doen op instructie van Mike zelf

En naar ideeën van iemand anders HAHA !!

>het verdere 'tweaken' bij zijn prive amptech.

EN wie is dat dan ?

Jay

sash
9 april 2003, 17:32
Ene Wim of Willem, woont ook in omgeving Nijmegen (in dezelfde plaats waar Mike's drummer, Rens, woont)