PDA

View Full Version : Troy van Leeuwen --> Go With The Flow



Spitfire
11 oktober 2009, 19:53
Weet iemand hoe ik het geluid van de gitaarpartij van Troy van Leeuwen in Go With the Flow kan benaderen? Vooral live (http://www.youtube.com/watch?v=1bSGxuFku7c) is het heel goed te horen dat hij er in ieder geval met een delay speelt, maar op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om het geluid te krijgen alsof je 'in een tunnel staat te spelen'.

robert-gitarist
11 oktober 2009, 20:18
Hmm misschien wat proberen met een reverb bijv. uit een pedaal?

Spitfire
11 oktober 2009, 20:21
Icm delay? Aangezien ik 100% zeker weet dat er een delay over zit, want je hoort gewoon de laatste noot 3x herhaald worden nadat hij gestopt is met sspelen.

robert-gitarist
11 oktober 2009, 20:39
Yep, in combi met een delay. je hoort inderdaad duidelijk een delay. Het is een appart geluid. Je zou wellicht even op i-net kunnen zoeken naar het board of de rest van zijn spullen die hij zelf gebruikt. Wellicht wil dat nog wel helpen ;)

Mitch
11 oktober 2009, 20:46
Ik weet niet of het die uitgerekte noten zijn die je bedoelt, tijdens de coupletten? Lijkt me vooral ook een vette compressor en een niet al te subtiele chorus, tegen het detunen aan.

FruscianteFan
11 oktober 2009, 20:51
ik vind dat Homme hier een wel erg vet geluid heeft, enig idee welke spullen hij daarvoor gebruikt?

Spitfire
11 oktober 2009, 21:29
Yep, in combi met een delay.

Dat was het inderdaad :) Beetje dom dat ik er zelf niet aan gedacht heb. Reverb+delay samen met een hoop oversturing en een hb in de halspositie en het zit goed :)

nielsduursma
11 oktober 2009, 21:38
Ik weet niet of het die uitgerekte noten zijn die je bedoelt, tijdens de coupletten? Lijkt me vooral ook een vette compressor en een niet al te subtiele chorus, tegen het detunen aan.

Dat, of iets van een vibe/tremolo achtig iets.
Bij deze 2 filmpjes klinkt het iig een stukje subtieler:

http://www.youtube.com/watch?v=KJ35WONvLYg
http://www.youtube.com/watch?v=w6IAdEcwTxU

Mitch
11 oktober 2009, 21:56
Misschien is het wel een fuzz in plaats van een comp. Die kan ook vette sustain geven en geeft weer heel andere sounds als je het combineert met modulatie pedalen. Ja, zeker als ik die videoclip zie, waar het gleuid duidelijker gemixed is vermoed ik eerder een fuzz en dán een vette chorus.

soup
11 oktober 2009, 21:57
Ik heb deze vraag ook op een ander forum gesteld en ze zeggen dat je dit moet doen


Delay --> distortion ipv normaal distortion --> delay

Mitch
11 oktober 2009, 22:20
En heb je dat daarna ook zelf geprobeerd? Niet om het één of ander, maar dat heb ik wel eens geprobeerd, met verschillende pedalen en verschillende amps maar daar krijg je bij lange na niet die sound mee.

soup
11 oktober 2009, 22:45
Ja maar met mijn pedaaltjes ging het niet goed.

Toen ik mijn GT6 gebruikte en mijn distortion vd engl en gain redelijk hoog ging het wel.

rudolf
12 oktober 2009, 13:08
QOTSA doet nogal geheimzinnig over hun gear. Maar op UG kwam ik pas een stukje tegen. Misschien heb je er wat aan.

TROY VAN LEEUWEN:

What sort of gear are you currently using?

I’ll tell you what? I’ll let you in on a couple things only.

Okay, so you’re like Josh who also doesn’t like to reveal any of his and the band’s tone secrets?

Yes, we have a kind of “veil of secrecy” when it comes to anything to do with our gear. So all I’m going to reveal is this. Mainly I’m using my signature model Yamaha SA503 TVL which I use quite a lot of live. And for the latest record, I also used a 1972 reissue Fender Telecaster which I call the ‘Keith Richards’ model. I also used a vintage 1952 Fender Jaguar as well as some Les Paul guitars for some of the lower tunings. So guitar wise, that is kind of covering all bases. And I actually still have a Yamaha AES1500 hollow-body as well that I use quite a bit too.

You play Seymour Duncan pickups exclusively. Why do you choose those pickups over other brands?

For some reason ever since I was a kid, they’ve always seemed to have a better tone. And of course over the years they’ve grown into doing all sorts of stuff where you pretty much can get any thing you want from them as far as a pickup goes. Everything from a pick-up with high gain to a pick-up that has low output with more of a vintage sound to it. So I’ve always stuck with them and they’ve always been really cool to me because I always use their stuff.

I agree as I use the Seymour Duncan JBs in my guitars as I think they’re brilliant pickups.

Yeah I also use those same pickups in all my Les Paul guitars, those and the Seymour Duncan Customs. Seymour Duncan really seems to know what they’re doing.

So what about the amps you’re using?

I’m not going to tell you what amp I’m using except that it is an Ampeg combo of some sort. But also I’ve recently started using this Vox amp. It’s like an AC-50 but is a newer head that the company is using. I’m using that for Lap Steel. I am kind of getting into their stuff a lot lately too. We did this salt mine gig in Germany where we played like half a mile under the surface of the earth and we didn’t want to use any really loud amps, so I used an AC-15 for that gig and it sounded perfect. And because of that I started getting more into Vox. They also have this little Brian May amp that has a treble boost in it, that also is a great sounding amp. Recently I’ve also been using a lot of stuff from Dunlop too. I’ve really gotten into their new line of stuff. I use their Wah pedal and this great new analog delay called a Carbon Copy. Dunlop is another company that really makes a lot of stuff that is really well worth it and all sound great too.

Nielsje
12 oktober 2009, 13:16
Delay --> distortion ipv normaal distortion --> delay

Kan je misschien het verschil uitleggen tussen 'distortion' en 'normaal distortion' ?

:dontgeti:

Fuhgawz
12 oktober 2009, 13:31
Wat hij hier bedoelde is waarschijnlijk: gebruik voor dit nummer je delay in je distortion, in plaats van de 'normale' volgorde van eerst distortion en dan delay.

soup
12 oktober 2009, 13:37
Kan je misschien het verschil uitleggen tussen 'distortion' en 'normaal distortion' ?

:dontgeti:


Wat hij hier bedoelde is waarschijnlijk: gebruik voor dit nummer je delay in je distortion, in plaats van de 'normale' volgorde van eerst distortion en dan delay.

Dat dus en dat weet Nielsje goed genoeg maar hij kon het niet laten. ;)

Nielsje
12 oktober 2009, 14:04
Euhm... nee, dat begreep ik deze keer echt niet :)
Maar bedankt, nu snap ik het wel!

Sinner
12 oktober 2009, 15:11
"Mainly I’m using my signature model Yamaha SA503 TVL which I use quite a lot of live."

Nu de rest nog :seriousf:

the feable
13 oktober 2009, 22:45
Ik heb het nummer een tijdje geleden ook gespeeld. Ik gebruikte een ik moest het toen doen met een crappy chinese gitaar, een boss ME 50 en een Marshall Combo. Tone-knop op de gitaar redelijk ver dicht, maar niet helemaal ( ideaal is een LP) dan gebruikte ik een delay met korte repeats, een vibe ( snel en middelmatig heftig ingesteld) en klein beetje galm. Dat in combinatie met een wat smerige distortion! Ik kwam zelf aardig in de buurt. Als ik op mijn eigen spul had kunnen spelen was het zelfs nog beter geweest! Volume pedaal is ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk!

Luke-wannabe
13 oktober 2009, 22:55
Ik zeg delay voor je overdrive pedaal/pre-amp.

Jorisch
14 oktober 2009, 20:57
gek misschien maar ring modulator? met delay dan. Klinkt ook alsof de delays harder zijn dan het originele signaal.

Riky
16 oktober 2009, 18:39
Ik denk een rotary + delay + overdrive/fuzz. Dat gebruik ik namelijk zelf ook wel eens en klinkt aardig hetzelfde.

Lexvandoef
16 oktober 2009, 18:44
Ik denk een rotary + delay + overdrive/fuzz. Dat gebruik ik namelijk zelf ook wel eens en klinkt aardig hetzelfde.

Heb eens lopen experimenteren en met die setup kom ik ook aardig in de buurt van dat geluid.