PDA

View Full Version : van DOT naar andere inlay



spirit
11 oktober 2009, 17:50
Zou het mogelijk zijn om van een gefrette hals, de dots te verwijderen, en er een héél andere inlay in te maken?

De inlay die ik in gedachte heb, blijven op de zelfde posities als de dots, de inlay loopt dus niet over héél de hals, zoals bij een tree of life bv.

Is dit mogelijk, of zou ik me hiermee ontzettend veel wek op mijn nek halen?de frets wil ik niet verwijderen, die zijn net nieuw.

niekb
11 oktober 2009, 18:08
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding168.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/00000009.jpg

Dat kan, hierboven heb ik het gedaan. Hier heb ik hout ingelegd en daar dots in gemaakt.

Ik weet niet wat je exact wil veranderen maar om het mooi te krijgen is het echt handiger om de frets te verwijderen. Het is vrij lastig om te schuren ed zo tussen de frets.

barno
11 oktober 2009, 18:11
+1
dots inleggen in een gefrette hals kan mss nog maar is al lastig qua schuurwerk.
voor grotere inlays: frets deraf, dan kan je alle kanten uit.

voor de refret op die gitaar: frettang aan de kanten wegvijlen zodat ze over de binding kunnen.

gengar
11 oktober 2009, 18:13
is op zich helemaal geen probleem denk ik behalve dat je de frets wilt laten zitten. Als je dan kun zorgen dat je toch een goede 'base' voor je tool hebt lijkt het me geen probleem. Het hangt dus af van het gereedschap waarmee je het wilt gaan doen. Als je dat even zegt dan kan ik een specifieker antwoord geven.
Bijv. Ik gebruik mijn dremel in de stewmac dremel base. Als ik de fret ahw als geleider kan gebruiken door de base in de lange richting van de nek te richten en voor het gehele freeswerk ook contact houd met de frets (anders wordt het natuurlijk een puinzooi) dan is dat niet veel anders dan zonder frets installed behalve dat het freesbitje verder uit moet steken om voor de frethoogte te compenseren.
duidelijk?

stijnkenens
11 oktober 2009, 23:17
Als je de frets als gelijding wil gebruiken, zal de uitholling ook bol staan, het is overal wel evendiep, maar er zal ook een radius in zitten. Daarin parelmoer inleggen wordt heel lastig, en als het te diep ligt is het gewoon niet mooi.
Je kan wel 2 latten naast de toets spannen om langs te geleiden, maar dan is het freesvoetje van stewmac weer te klein, dan moet je oppassen dat je niet kiept met de frees.


s.

gengar
12 oktober 2009, 10:28
de bolling zal exact dezelfde zijn als die wanneer je de fretten verwijderd, aangezien normaal gesproken je fretten exact de toets volgen. Enige mogelijkheid om dit anders te doen zal zijn om de fretten te verwijderen , toets vlak te maken, inleg te doen en de toets dan weer te radiusen. Maar als de inleg die je nu wilt gaan inleggen niet flinterdun is dan zal het geen probleem zijn denk ik. Het lijkt me dat het een vrij vlakke toets is en dat zal helpen bovendien. Ik ben het wel met je eens Stijn als we een grote inlay in bijvoorbeeld een toets met een 9,5'' radius willen inleggen maar ik leg mijn inlays ook gewoon in in prefab 12'' toetsen en dat gaat prima.

charlotte
12 oktober 2009, 13:50
Hey Luitjes :),

Het inleggen kan wel, met de frets gewoon laten zitten,maar het is een " hel of a job ",zoals de engelstaligen zouden zeggen.
Bij mijn eerste inleg ( Mijn Yamaha gitaar ) heb ik het op die manier gedaan.
Het probleem is dat je tussen de frets moet werken,en bij de lagere posities gaat dat nog wel, maar vanaf de 12 e fret wordt het echt tricky.

groetjes charlotte :lp:

spirit
12 oktober 2009, 18:06
Thank's voor het meedenken tot dusver. het gaat overigeens niet om de gitaar op de afbeelding, die heeft niekb alleen ter illustratie gepost, en is dus niet de gitaar waar het om gaat.

Het gaat om een tele neck, 9,5" radius, de dots wil ik vervangen door een paisley vorm.

Ben van plan dit met een Dremel te doen, maar bij het uittekenen, zag ik ook dat dit op de posities na de 12e fret wel heel erg klijn word.

gengar
13 oktober 2009, 11:12
Ok, kleinere radius dus dan wordt Stijn's bewering wel meer van toepassing. Je kunt kijken hoeveel dikte je nodig hebt qua inlay om het te laten werken en dan een beslissing maken. Maar zoals ik al zei, fret verwijderen alleen is niet voldoende dan, je moet dat ook vlakken en dat betekent dat je ook de fretslots opnieuw moet aanbrengen/ uitdiepen. Dus dan wordt het echt een heel karwei. Makkelijkste methode is dan denk ik om ervoor te zorgen dat je inlay die je gaat aanschaffen dik genoeg is. Bij het inleggen dan, ervan uitgaande dat je weg komt met de radius/ inlay, moet je er heel erg goed op gaan letten dat je inlay wel 'vlak' ligt en goed is opgevuld van onderen met lijm. Als je dat niet doet heb je nog de kans dat je aan een kant de inlay helemaal weg schuurt bij het afwerken.