PDA

View Full Version : Epi ES 175



kuk
11 oktober 2009, 15:16
Zijn er hier jazzers met "Epiphone" ES 175 ervaring?

episua
11 oktober 2009, 20:04
De eerste Epiphone es175 waren i.i.g. erg goed. Deze kwamen in 2006 op de markt. Ze werden door Unsung in Korea gebouwd, prima kwaliteit. Ze kosten destijds 649 euro. Tegenwoordig kan je ze voor 399 euro kopen. Echter komen deze gitaren uit China en zijn absoluut niet van dezelfde kwaliteit als de eerdere modellen. Niet dat ze slecht zijn hoor, zeker niet voor dat geld.
De pickups zijn alleen wat 'tam'. Die kan je natuurlijk altijd voor een setje originele Gibson pu's vervangen.

Little Jay
12 oktober 2009, 11:43
Ik heb er kort één bespeeld van een mede-gitarist tijdens een jamsessie: die van hem was zo uit de doos bij wijze van spreken (niks aan veranderd) en was een prima gitaar, speelde lekker, klonk goed. Afwerking prima in orde. Klank wel een stuk helderer dan ik van een ES175-achtige gewend ben, maar zeker niet slecht. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het een Koreaanse betrof (de Chinese hebben volgens mij wijdere f-gaten, heel jammer, want dat vind ik echt lelijk, Gibson heeft van die mooie slanke f-gaten).

T.o.v. bijvoorbeeld Ibanez heeft Epiphone op de één of andere manier veel meer dat 'oude' jazz-gevoel. Je gaat er mooie melodische lijnen op spelen :-). De Ibanez-jazzers zijn "snellere" gitaren met een andere feel, maar ook erg ok.

Ik heb ook wel tegenstrijdige informatie gezien aangaande het materiaal waarvan de hals gemaakt zou zijn. Epiphone zegt zelf Mahonie, maar ik heb ook andere geluiden gehoord en gezien de helderdere klank zou het best esdoorn kunnen zijn. Of een Aziatische mahonie-achtige houtsoort (mahonie is een verzamelnaam voor meerdere houtsoorten die onderling best verschillen qua klank volgens mij).