PDA

View Full Version : zijn deze boxen goed als monitor?



dennis_rhcp
11 oktober 2009, 10:49
ik wil een klein thuis studio beginnen,
en daar voor heb ik monitoren nodig, nu heb ik toevallig 2 lem boxen
liggen (zie foto). waar een stand monitor opstaat. volstaan deze boxen, kan ik hier goed mee mixen?

http://www.meibergen.nl/aanbiedingen/images/Lem/SPN%206%20A.jpg

alvast bedankt!

gr dennis

harrie-beton
11 oktober 2009, 10:55
Ik denk het niet. Deze zijn gebouwd voor grote volumes in een zaaltje en niet als near-field monitoren. Het woord monitor heeft meer dan 1 betekenis.

Speeddemon
12 oktober 2009, 14:06
Ik denk het ook niet. Mijn intuïtie zegt dat de meeste PA speakers meer op rendement ('ze kunnen lekker hard') worden gebouwd, dan dat ze een lineaire weergave bieden, goede transient-response, etc.

Het beste wat je kan doen, is
1) een budget vaststellen
2) zoveel mogelijk 'echte' studiomonitors binnen dat budget gaan luisteren en vergelijken (bij Feedback R'dam hebben ze een hoop staan met een schakelsysteem)
3) nog meer luisteren en evt. recensies/user-reviews lezen, want hoewel de vakblad-recensies vaak gekleurd zijn door commerciële belangen, kun je tussenn de regels door vaak wel een goed beeld krijgen van bepaalde eigenaardigheden.

Zo was ik zelf onlangs op zoek naar goedkope monitors (op Gearslutz.com heb ik er 2 lange threads met mijn bevindingen...lang verhaal kort: naar mijn mening is de KRK RP5 G2 de 'beste' monitor onder de 300 euro per paar) en zat ik ook allerlei recensies te lezen van ADAM A7's (800 euro per paar; erg goede monitors), waarbij steeds werd aangehaald dat ze zoveel detail hadden in het mid en heel strak en helder klonken, maar dat het diepe laag wat ontbrak. Dat staat er dan elke keer wel in andere woorden verpakt, maar op een gegeven moment leer je de 'eufemismen' van vakbladen te doorzien. ;)

Overigens; wat naar mijn mening een moeilijk gebied is om in te zoeken, is een budget van 500-600 euro. Je hebt dan een hoop net-niet speakers. Spaar dan effe 130 euro door en koop een paar ADAM A7's bij ABT Music.

Een andere 'fout' die veel beginnende mixers maken, is de speakers kopen met zo groot mogelijke woofers 'omdat ze vetter klinken dan de rest'.
1) het is waar dat technisch gezien een 8" woofer lagere frequenties HARDER kan weergeven dan een 5" woofer, maar meestal gaat dit ten koste van het midgebied. Grotere woofers zijn over het algemeen langzamer, dus je laagmid/mid wordt er vaak modderiger van.
2) voor grote speakers heb je een grote ruimte nodig. Als je studio/controolroom bijvoorbeeld in je slaapkamer zit, en je kamer is kleiner dan zeg 12-15m2, zou ik eerder naar speakers kijken met 6,5"-7" woofers. Meer laag in zo'n ruimte geeft vaak meer problemen, zeker als je de ruimte niet akoestisch behandeld hebt.

Even wat algemeenheden:
is je budget rond de 1000 euro per paar;
check= ADAM A7, Genelec 8040, KRK VTX-6, Focal CMS65, Dynaudio BM5A, Yamaha MSP-7

budget rond 500 euro?
check=KRK RP6 G2 en RP8 G2, Mackie MR-8, Yamaha HS80M

budget rond 300 euro?
check=KRK RP5 G2, Mackie MR-5 (300 euro bij Thomann!), Samson Resolv A6

Ik geef wat verschillende opties omdat niet iedereen dezelfde smaak heeft, natuurlijk.

dennis_rhcp
12 oktober 2009, 16:54
Bedankt voor de uitleg!

hoe zit het dan met monitors in dit budget:
http://www.thomann.de/nl/edirol_ma7abk.htm

dit is tussen 100 en 150 euro,

ik hoef niet perse het beste, als er maar 'realistsch" geluid uitkomt.

gr dennis

Speeddemon
12 oktober 2009, 18:31
Die Edirols zijn een 1-weg systeem en ik lees links en rechts dat ze ontzettend gekleurd klinken, dus eigenlijk veredelde PC speakers.
De reden dat ik ze ZELF overweeg, is als 2e luisterset, om te kijken hoe mijn mixen vertalen naar consumenten-audiosystemen (tv's, wekkerradio's, etc.).
Maar ik denk dat ik door ga sparen voor een set Fostex 6301B's, welke een zelfde setup hebben, maar -naar men zegt- wel beter klinken.

"Studiomonitors" onder de 150 euro? Doorsparen. Die klinken vaak zo kut, dat je beter af bent met een hoge kwaliteit open-type koptelefoon (AKG K271, Grado SR60, Beyerdynamic DT 990(Pro), Sennheiser HD600, etc.)
Overigens, voor 230 euro (incl. verzenden) heb je bij Thomann.de een setje Alesis M1 620's; die zijn best redelijk; klinken een beetje scherp, maar er zitten EQ-schakelaartjes op de achterkant om dit te corrigeren.
Dezelfde speakers kosten in NL 369 euro per paar, dus dan is 230 best een goeie deal.

pol
15 oktober 2009, 13:56
onder de 150 is te doen, maar ga dan niet voor nieuwe studiomonitors, koop dan ergens wat occassie hifi speakers, dat gaat nog beter zijn als zo'n heel goedkoop setje.

Speeddemon
17 oktober 2009, 15:56
Hey Pol, je hebt op zich gelijk (want die kleine Edirols...tja...dat gaat 'm nie worden :soinnocent: ), maar waar de meeste hifi speakers het afleggen t.o.v. studiomonitors is detail! En nogmaals, spaar door tot een euro of 230, koop een setje Alesis M1 Active 620's en je hebt i.i.g. een enigzins respectabele weergave met voldoende helderheid, detail en laag om hobby-matig op te mixen. En voor 300 euro zou ik naar KRK RP5 G2's en Mackie MR-5's kijken.

Iemand die K&H of PMC gewend is, zal al gauw roepen dat elke speaker onder de 1000-1500 euro per stuk 3x niks is, maar zo zwart-wit is het niet. En voor 300 euro in een niet te grote ruimte (<14m2) voldoen die KRK RP5 G2's prima. En als je ze iets te fel vindt, zet je de HF switch op -2dB of -4dB.

Han S
17 oktober 2009, 17:59
maar waar de meeste hifi speakers het afleggen t.o.v. studiomonitors is detail!

Is niet helemaal juist hoor en zeker de betere hi fi speakers sturen de goedkope studiomonitors het bos in als het gaat om detail. De vraag is of je er goed mee kunt werken want hi fi speakers klinken net als studio monitoren allemaal verschillend. Ik heb het vaak over de oudere IMF speakers gehad hier en die zijn buitengewoon gedetailleerd, maar je moet ze zoals ook elke monitor leren kennen. Het gaat er om dat ze goed vertalen naar de meeste speakers. De meest gedetailleerde speakers die ik heb gehoord zijn de IMF TLS80 en de IMF RSPM welke dezelfde drivers heeft maar andere filters. Deze speakers van de jaren 80 laten echt alles horen en laten van een slechte mix niet heel en dat zijn toch echt hi fi speakers.

Als je weinig te besteden hebt zul je altijd een compromis moeten sluiten en je komt er vroeger of later achter dat een ADAM studiomonitor van 3000+ euro echt beter werkt.

Speeddemon
17 oktober 2009, 18:33
Is niet helemaal juist hoor en zeker de betere hi fi speakers sturen de goedkope studiomonitors het bos in als het gaat om detail. De vraag is of je er goed mee kunt werken want hi fi speakers klinken net als studio monitoren allemaal verschillend. Ik heb het vaak over de oudere IMF speakers gehad hier en die zijn buitengewoon gedetailleerd, maar je moet ze zoals ook elke monitor leren kennen. Het gaat er om dat ze goed vertalen naar de meeste speakers. De meest gedetailleerde speakers die ik heb gehoord zijn de IMF TLS80 en de IMF RSPM welke dezelfde drivers heeft maar andere filters. Deze speakers van de jaren 80 laten echt alles horen en laten van een slechte mix niet heel en dat zijn toch echt hi fi speakers.

Als je weinig te besteden hebt zul je altijd een compromis moeten sluiten en je komt er vroeger of later achter dat een ADAM studiomonitor van 3000+ euro echt beter werkt.
Sorry, ik bedoelde te zeggen dat de meeste GOEDKOPE(RE) hi-fi speakers het -voor studio-monitoring- benodigde detail missen.