PDA

View Full Version : Goeie rockklank, maar soloklank ?



combo
11 oktober 2009, 10:25
Ik heb een half stack London City Bulldog.

Gebruik geen pedaaltjes, switch enkel tussen 2 gain kanalen.

De solos komen er niet zo goed door, ook al staat de gain op het 2e kanaal veel meer open.

Equalizer kopen, boost kopen, wat kan ik doen ?

Heb eerlijk gezegd zin om zo een knopje te kopen van EMG om in de gitaar in te bouwen, +20db knopje, probleem daarvan is dat de versterker nog meer overstuurt, wil ook de definitie niet kwijt die ik nu heb, ik vermoed dus eerder een boost ofzo, maar ook dan worden de lampen toch meer overstuurd ?
Delay zint me ook wel.

Heb een vette klank die naar mesa neigt, kwa solos wil ik zo wat meer scheur

grayfink
11 oktober 2009, 10:27
Pedaaltje er bij dus, dat is de simpelste en beste oplossing imo.

Mitch
11 oktober 2009, 11:37
Met een boost krijg je meer gain als je al flink oversturing gebruikt van je amp. Het hangt er vanaf hoeveel gain die pre amp al maak, anders ga je wel degleijk nog een stukje omhoog in volume. Het is dus niet zo dat per se altijd alleen maar meer gain bereikt wordt. Zou je dus kunnen proberen.
Als de amp een effects loop heeft kun je ook daar een eq of boost in hangen, dan is het sowieso geen probleem om er meer volume uit te halen.

Dit hoort denk ik meer thuis in Effecten, ik verplaats 'm. Je kunt in dat subforum misschien ook even zoeken op 'solo' of 'boost' want er is al erg veel over geschreven.

deefke666
11 oktober 2009, 12:11
ik gebruik daarvoor een EQ van boss...
kost niet zoveel en je kan de frequenties boosten die je zelf wil....

grtz d

EuroCinema
11 oktober 2009, 12:26
Dit is typisch zo'n situatie waarvoor veel gitaristen een tubescreamer gebruiken, zou dat eens testen.

Fuhgawz
11 oktober 2009, 12:53
+1 als alleen maar meer gain niet werkt zou ik het persoonlijk ook in de overdrives zoeken. Tube Screamer-achtigen, maar ook anderen. De Boss OD-3 bijvoorbeeld is niet zo duur, maar uitstekend als solo boost. Dan zet je het volume van het pedaal open, gain laag en tone naar smaak. Probeer het eens!

heinz3110
11 oktober 2009, 14:28
Meer gain over meer gain heeft weinig zin, maakt het vaak meer ondefinieerbaar vind ik. Zit er per kanaal niet ook een master op? Kan je je solokanaal harder zetten dan je ritmekanaal. En ik zou anders meer opteren voor een midboost in je sologeluid.

Ash ketchum
11 oktober 2009, 14:47
Door middel van een tubescreamer-achtige overdrive over het overstuurde kanaal kan je wat strakheid en extra compressie krijgen. Door de nadrukkelijke mid-hump van ts-achtige kom je ook beter door de bandmix.

Fuhgawz
11 oktober 2009, 18:55
+1 ik had een paar jaar geleden een dergelijke situatie. Ik speelde toen over een Engl Screamer, waar ik het eerste gainkanaal gebruikte voor slag. Het tweede gainkanaal gebruikte ik nooit. Het gaf wel meer gain, maar het was niet strak genoeg voor solo's.
Toen kocht ik tweedehands een Boss OD-3, die met bovengenoemde instellingen meer gain, een beetje meer volume, meer hoog/mid, maar vooral wat compressie/strakheid bracht waardoor mijn lead sounds lekker smooth gingen klinken en sustainen en lekker door de mix prikten. Iets wat met het tweede gainkanaal niet lukte.

Later ben ik overgestapt op een MI Audio Blues Pro en tegenwoordig een DAM Sonic Titan, maar ik ben sinds die OD-3 altijd overdrive pedalen gaan gebruiken voor solo's. Dat werkt in mijn ervaring toch echt het beste. Beter dan extra high gain kanalen en beter dan cleane boosters.

Aca Ilic
11 oktober 2009, 19:26
Door middel van een tubescreamer-achtige overdrive over het overstuurde kanaal kan je wat strakheid en extra compressie krijgen. Door de nadrukkelijke mid-hump van ts-achtige kom je ook beter door de bandmix.

klopt gedeeltelijk zolang je geen TS zelf gebruikt aangezien het minst transparante overdrive is. Barber LTD is bijv. veel schoner overdive die je voor zoiets kunt gebruiken ( heb zelf geen, wel eentje gehad ,maar voor zoiets is 'ie echt goed).

EuroCinema
11 oktober 2009, 20:44
Da's nou juist de grap van een tubescreamer in zo'n situatie: die heftige kleuring doet de truc waar de topic starter naar zoekt. Een transparante overdrive zou ik juist eerder voor een cleane amp zetten dan voor 1 die al flink aan het gieren is.

Aca Ilic
11 oktober 2009, 22:46
Da's nou juist de grap van een tubescreamer in zo'n situatie: die heftige kleuring doet de truc waar de topic starter naar zoekt. Een transparante overdrive zou ik juist eerder voor een cleane amp zetten dan voor 1 die al flink aan het gieren is.

Cinema, je kunt een transparante overdrive met toneregeling minder transparant maken, maar andersom gaat het helaas niet ;-)

Hardguitar
12 oktober 2009, 09:20
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd omdat ik ook nog een lekker solo geluid zoek.


Als ik het goed begrijp is de "truc" dus gewoon om een overdrive pedaal te gebruiken over je normale overdrive kanaal van je amp?

Aca Ilic
12 oktober 2009, 12:21
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd omdat ik ook nog een lekker solo geluid zoek.


Als ik het goed begrijp is de "truc" dus gewoon om een overdrive pedaal te gebruiken over je normale overdrive kanaal van je amp?

yep, dat heb je correct...;-)

Erikt
12 oktober 2009, 17:23
Ik gebruik sinds niet al te lange tijd de Keeley Katana Boost. Meestal na men Barber LTD of OCD. Levert ook erg mooie solo geluiden op. De Keeley dikt het nog net even wat extra aan, wat resulteert in een iets vollere sound.

iWishmaster
12 oktober 2009, 19:17
Er zijn heel erg veel varianten op de tubescreamer. Van regelrechte klonen met een enkele component-wissel hier en daar (Maxon, Keeley) tot flink verbouwde versies. De Bad Monkey schijnt een hele goede te zijn, die ook nog eens vrij goedkoop is.

Ik gebruik zelf een TS-9DX. Maar dan hier en daar wat gemod: wat upgrades (betere kwaliteit componenten) en hij is half TS9, half TS808 zo ongeveer. Leuk en eenvoudig om te doen als je een beetje handig bent trouwens.

Aca Ilic
12 oktober 2009, 19:26
Er zijn heel erg veel varianten op de tubescreamer. Van regelrechte klonen met een enkele component-wissel hier en daar (Maxon, Keeley) tot flink verbouwde versies. De Bad Monkey schijnt een hele goede te zijn, die ook nog eens vrij goedkoop is.

Ik gebruik zelf een TS-9DX. Maar dan hier en daar wat gemod: wat upgrades (betere kwaliteit componenten) en hij is half TS9, half TS808 zo ongeveer. Leuk en eenvoudig om te doen als je een beetje handig bent trouwens.

Wish,

alle TS moddelen kleuren amp erg veel ten opzichte van Barber,OCD ( Katana is ook een geweldige optie by the way)of ze nou gemod zijn, of niet.
Je kunt desnoods nog beter een treble booster pakken dan een TS achtige pedaal.Daar kom je ook mee beter door de mix heen

iWishmaster
12 oktober 2009, 19:49
Wish,

alle TS moddelen kleuren amp erg veel ten opzichte van Barber,OCD ( Katana is ook een geweldige optie by the way)of ze nou gemod zijn, of niet.
Je kunt desnoods nog beter een treble booster pakken dan een TS achtige pedaal.Daar kom je ook mee beter door de mix heen

Oh dat geloof ik ook wel, maar ik vind die kleuring nu juist helemaal prima! Maar de topicstarter zal het gewoon moeten gaan testen en zelf horen.

Aca Ilic
12 oktober 2009, 20:10
Oh dat geloof ik ook wel, maar ik vind die kleuring nu juist helemaal prima! Maar de topicstarter zal het gewoon moeten gaan testen en zelf horen.

mee eens bro.....