PDA

View Full Version : hoe schrijven jullie je muziek op?



Ic3gl0vE
5 april 2003, 00:23
Hoe schrijven jullie gitaarpartijen op? Ik ben dus helemaal gewend om met een keyboard iets in te spelen in een programma als Cubase en dan gewoon notenschrift te ontvangen, maar ik heb nog geen tablatuur programma gezien die dit ook zomaar kan. Met bijvoorbeeld guitarpro kun je wel midi importeren maar daar krijg je ook geen goede tabs uit (als je kijkt op welke snaar je moet aanslaan enzo). Ik kan natuurlijk niet het geduld opbrengen om stukken noot voor noot aan te klikken.

suggesties?

hoofd
5 april 2003, 10:43
Ehhh....niet. Gewoon onthouden of opnemen op een bandje, kan je het later terug horen als je het bent vergeten. Als ik wel iets opschrijf gebruik ik powertab editor, vind ik prima werken.

Electrical Storm
5 april 2003, 11:28
Ik vind het niet een vreselijk gedoe om gewoon op lijntjespapier mijn ideeën uit te tabben...

pimmetje
5 april 2003, 11:33
Als ik wat opschrijf is 't meestal in tablatuur met wat streepjes erboven om de tijdsduur van de noten aan te geven (a la notenschrift).

Butcher
5 april 2003, 12:00
Ik gebruik een nummer systeem, het zogenaamde "Nashville numbersystem". M.a.w.:

C - Dm - Em - F - G etc etc
word:
1 - 2 - 3 - 4 - 5 etc etc

Als je een 1-4-5 progressie doet is C en 't lukt niet, dan zeg je "Doe een 1-4-5 in D."

Werkt perfect en is wreed simpel. En je hoeft er niet voor naar het conservatorium.

andy
5 april 2003, 17:40
Ik schrijf niks op, hoogstens globaal de akkoorden.

Ic3gl0vE
5 april 2003, 22:40
Op 2003-04-05 11:33, schreef pimmetje:
Als ik wat opschrijf is 't meestal in tablatuur met wat streepjes erboven om de tijdsduur van de noten aan te geven (a la notenschrift).


doe je dit met een computer of met de hand?

pimmetje
7 april 2003, 19:50
Dat doe ik met de hand.
Meestal als ik muziek echt opschrijf, is 't als ik met iemand wat zit te jammen zonder opname-mogelijkheid. Thuis of in de oefenruimte gaat 't toch al snel op HD of MD als er geen zin/tijd is om 't voldoende keren te herhalen om te kunnen onthouden.

Neals
8 april 2003, 19:04
gewoon met hand, sneller dan computer aan, opslaan en uitprinten

Barret Wallace
9 april 2003, 11:52
Ik neem het op met men md recorder of ik tab em in guitar pro

Kjiratsiekoedel
10 april 2003, 00:37
1. midi importeren in guitar pro
2. functie: automatische vingerzetting, gebruiken
3. noten op een andere plaats verschuiven met SHIFT+UP of SHIFT+DOWN

Bouke
29 april 2003, 21:46
Hey,

IK heb overal gitaren en als ik dus ergens in huis iets speel wat ik moet onthouden, grijp ik iets waar ik mee kan schrijven en iets waar ik op kan schrijven. Al die ietsjes gaan in een postvakje en die spit ik regelmatig leeg. Daar liggen dus allemaal lege enveloppen, lege verpakkingen, stukjes krant, lapjes stof, etc. allemaal met accoorden schemaatjes en riffjes. Handig joh! :grin: Tegenwoordig speel ik het meest achter de computer en als ik iets speel wat ik wil bewaren, record ik even in Sonar. Daar heb ik dus een map met vele schetsjes, halve nummers, drumtrax, bijna hele nummers en ontrafelde covers.

Bouke

roppie
6 mei 2003, 22:18
ik schrijf alle rifjes enzo als tab en de akkoorden d'rboven

vulvasonic
6 mei 2003, 23:41
Zelf schrijf ik gewoon iets uit, maar als dat lastig voor je is; in de laatste gitarist (mei) staat een artikeltje over een software programmaatje waar je gewoon met behulp van een virtuele gitaarhals je deuntjes kunt invoeren, waarna het programma de hele toestand omzet naar notenschrift of tabulatuur. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar misschien kun je in ieder geval de Gitarist kopen?

Harry
7 mei 2003, 09:41
omdat ik ook zing ga ik uit van de tekst. Het akkoord staat boven het woord dat ik op dat moment zing, als er een fill o.i.d. komt staat er 'loopje' en dat ken ik uit mijn hoofd. Solo staat omschreven als 'solo' en improviseer ik of speel ik uit mijn hoofd.
Mijn muziek is niet zo moeilijk dat er allerlei ingewikkelde dingen beschreven moeten worden.

Kitaarhiero
7 mei 2003, 17:35
Ik schrijf meestal alleen de akkoorden op. als ik geen akkoorden met aparte bastonen gebruik doe ik dat bv. zo:

C/G/F/G//

een slash is een maatstreep.

hoofd
7 mei 2003, 18:05
Op 2003-05-07 17:35, schreef Kitaarhiero:
een slash is een maatstreep.


FOUT! Een slash is een gitarist met een grote bos haar, laaghangende Les Paul en een peuk tussen de lippen :grin:.

schaap
8 mei 2003, 09:57
(je vergeet de zonnebril :razz:),
bij nummer van band schreven we nix op, we weten allemaal wat we bedoelen. Zo heb ik mn solotje gewoon simpelweg BLA genoemd (vaak schreeuwt iemand dat ook vlak voordat ik em speel :razz:).

Kitaarhiero
8 mei 2003, 20:03
Op 2003-05-07 18:05, schreef mtlhead:


Op 2003-05-07 17:35, schreef Kitaarhiero:
een slash is een maatstreep.


FOUT! Een slash is een gitarist met een grote bos haar, laaghangende Les Paul en een peuk tussen de lippen :grin:.

Ik bedoel natuurlijk een backslash.
En ik denk dat Slash zo'n streepje dermate cool vond dat hij er maar zijn artiestennaam van gemaakt heeft.

hoofd
8 mei 2003, 20:25
Neuh, een vriend van z'n vader gaf 'm die bijnaam toen ie jong was omdat ie zo druk in de rondte rende...de naam heeft verder ook niks met z'n blaas te maken (to slash = pissen).

maisy
8 mei 2003, 20:28
tis wel een slash /
\ is een backslash

het zou je nickname maar zijn :grin:

Kitaarhiero
9 mei 2003, 11:05
Op 2003-05-08 20:25, schreef mtlhead:
Neuh, een vriend van z'n vader gaf 'm die bijnaam toen ie jong was omdat ie zo druk in de rondte rende...de naam heeft verder ook niks met z'n blaas te maken (to slash = pissen).


hmm... ik krijg ook het idee dat z'n vader hem af en toe met een mes bewerkte (To slash= namelijk ook uithalen naar iemand met een scherp voorwerp en hem daarmee een snee geven).
Heb je ook meteen een rede om in de rondte te rennen :razz:

Harry
9 mei 2003, 11:16
Op 2003-05-09 11:05, schreef Kitaarhiero:


Op 2003-05-08 20:25, schreef mtlhead:
Neuh, een vriend van z'n vader gaf 'm die bijnaam toen ie jong was omdat ie zo druk in de rondte rende...de naam heeft verder ook niks met z'n blaas te maken (to slash = pissen).


hmm... ik krijg ook het idee dat z'n vader hem af en toe met een mes bewerkte (To slash= namelijk ook uithalen naar iemand met een scherp voorwerp en hem daarmee een snee geven).
Heb je ook meteen een rede om in de rondte te rennen :razz:


is misschien ook de reden dat ie zo lelijk is, wild vlees kan je gezicht aardig toetakelen :grin:

Ic3gl0vE
11 mei 2003, 20:29
bedankt voor al jullie tips, trouwens

De Teng
28 mei 2003, 12:18
Ik schrijf bijna nooit wat op. Als ik op vakantie ben en relaxed mijn spaans stukje hout in mijn handen heb, dan komt er vanzelf best veel, dus dan schrijf ik steekwoorden op. Bv. Funky in A en dat is het dan.

De rest onthoud ik wel.

El Capitain
29 mei 2003, 15:09
Met mijn ene band nemen we gewoon alles op MD of op de laptop op.
Met de andere band schrijft de zanger alles op en speel ik gewoon mee (als drummer zijnde).

De Teng
4 juni 2003, 09:52
Een riffje verandert toch ook na verloop van tijd? Gaan jullie dan alles weer omschrijven...? met die tijd ga ik liever bezig met nummers bedenken..*grinnikt*

Mithrandir
4 juni 2003, 10:18
Alleen de akkoorden schrijven we op (de zanger eigenlijk) alles wat er omheen gespeeld word zit gewoon in het hoofdje en gaat daar ook niet meer weg (wel vaak blijven spelen of gewoon thuis de riffjes opnemen).

Ik wil wel mijn solo's wat gestructureerder gaan spelen, zodat je een solo krijgt die je gaat herkennen en niet alleen maar improvisatie. Ik denk toch dat ik ze daar ook voor moet opschrijven en stel je voor dat er ooit nog eens een "play along with B-mus" tab book komt.

Elaine
4 juni 2003, 11:14
Op 2003-05-09 11:05, schreef Kitaarhiero:


Op 2003-05-08 20:25, schreef mtlhead:
Neuh, een vriend van z'n vader gaf 'm die bijnaam toen ie jong was omdat ie zo druk in de rondte rende...de naam heeft verder ook niks met z'n blaas te maken (to slash = pissen).


hmm... ik krijg ook het idee dat z'n vader hem af en toe met een mes bewerkte (To slash= namelijk ook uithalen naar iemand met een scherp voorwerp en hem daarmee een snee geven).
Heb je ook meteen een rede om in de rondte te rennen :razz:

o komt het DAARdoor :-D
is misschien ook de reden dat ie zo lelijk is, wild vlees kan je gezicht aardig toetakelen :grin:

El Capitain
18 juli 2003, 02:02
Ik wil wel mijn solo's wat gestructureerder gaan spelen, zodat je een solo krijgt die je gaat herkennen en niet alleen maar improvisatie. Ik denk toch dat ik ze daar ook voor moet opschrijven en stel je voor dat er ooit nog eens een "play along with B-mus" tab book komt.

Je hebt nog tijd zat denk ik :)