PDA

View Full Version : Nieuwe akoestische gitaar



Snoberizer
10 oktober 2009, 22:08
Goeienavond (op deze moment),

Ik heb een tijdje geleden een akoestische gitaar gekocht, ter aanvulling van mijn elektrische. Een instapmodel, omdat ik dacht er niet veel op te spelen, maar uiteindelijk vind ik een akoestische sound mooier. Nu was deze gitaar een Phoenix, en ik kende vrij weinig van waar je zoal op moet letten. En om eerlijk te zijn heb ik deze aankoop nogal impulsief laten gebeuren.

Wat gebeuren kon is dus gebeurd. Deze gitaar speelt helemaal niet prettig, al ben ik van de sound wel vrij tevreden. De gitaar kostte 125 euro, en de snaren staan bijna een halve centimeter van het fretboard verwijderd. Ook is de hals helemaal niet prettig om mee te spelen.

Nu zou ik deze gitaar graag verkopen, ik ga proberen er nog 90 euro voor te krijgen... En een nieuwe akoestische te kopen. Mijn budget is maximum 200 euro, maar daar wil ik deze keer dan wel redelijke kwaliteit voor.

Het zou handig zijn als het een elektrisch-akoestische is, maar dat moet niet per sé.

Nu, als de snaren op deze nieuwe gitaar nu te ver van het fretboard staan naar mijn mening, is er dan een manier om deze wat aan te passen? Door bijvoorbeeld de brug een beetje in te zagen ofzo...

Nog 1 detail: ik heb het over een steel-string. Ik wil er onder andere Eric Clapton, Johnny Cash en John Denver mee spelen :)

Bedankt alvast!

Fistfunk
10 oktober 2009, 22:16
Ik zou eens even rond gaan kijken naar Cort gitaren. Goedkoop en relatief erg goed voor wat je eraan kwijt bent.

Qua afstelling zou ik persoonlijk even naar een gitaarzaak gaan ipv zelf te gaan knutselen..

Git Aar
10 oktober 2009, 22:36
200 euro voor elektro-akoestisch wordt wat moeilijk als je kwaliteit zoekt.

Ik zou dan wachten tot er een leuke yamaha of tanglewood op marktplaats komt. Met een beetje mazzel vind je wel zoiets voor dat geld.

LaurentB
10 oktober 2009, 22:52
Je kunt het zadel (dat witte dingetje in de brug op de klakkast) eruit halen en aan de onderkant wat afschuren, ja.
Een normale actie voor een staalsnarige gitaar is ongeveer 3 mm.

Als je te ver afschuurt, geen paniek; je kunt die dingen voor een paar euro los bestellen.

3ss
11 oktober 2009, 00:55
Ik heb dat ook bij mijn gitaar gedaan. Gewoon dat zadeltje eruit halen en een stukje schuurpapier op een recht stuk leggen en dan met het zadeltje er gelijkmatig over gaan. Werkte heel goed bij mij.

Muzieknono
11 oktober 2009, 07:53
Ga eerst eens wat spelen in een zaak zodat je in ieder geval een hals vindt die je bevalt, de rest is een kwestie van afstellen.
Ga eens kijken naar Cort, Tanglewood, Yamaha.
Mvgr. Dirk Jan :B

oigun
11 oktober 2009, 08:57
het kan ook zijn dat je trussrod een beetje strakker moet. Ga even bij de winkel langs waar je hem gekocht hebt en laat hem even afstellen...

Snoberizer
11 oktober 2009, 19:27
Ja, ik zal sowieso een nieuwe kopen, voor een betere hals. En als ik binnen dat budget iets vind dat niet van laminaat gemaakt is, is dat ook mooi meegenomen...

Maar die tip van dat afstellen ga ik zeker gebruiken! Bedankt ;)

--=HANS=--
11 oktober 2009, 19:51
Voor een budget met een maximum van € 200,00 kun je een gitaar van massief hout op je buik schrijven.
Wat vind je eigenlijk niet prettig aan de hals? Misschien dat je vanuit het spelen op een elektrische gitaar een bepaald speelcomfort verwacht dat je op een akoestische gitaar niet makkelijk vindt.

Snoberizer
11 oktober 2009, 23:54
Wel, ik weet niet of je het duidelijk kunt zien, want de batterijen van mijn fototoestel zijn leeg, maar ik heb het even met de gsm getrokken.

http://img82.imageshack.us/img82/2875/dsc00283k.th.jpg (http://img82.imageshack.us/i/dsc00283k.jpg/)

Ik wil zo een hals die meer van hout is en niet als iets raar plastiek-achtig... Die van mijn elektrische gitaar is veel prettiger, ook gladder. Of zou ik eventueel de hals kunnen insmeren met een product om hem gladder te maken, grafiet ofzoiets, maar dat weet ik niet zeker. (ik ben het hier ergens tegengekomen). De brug, zowel vooraan als achteraan, laat ik dan wel in de muziekwinkel verlagen.

Zo niet, heeft iemand ervaring met een Fender Stratacoustic? Kosten niet zoveel bij Thomann, en die heeft een versterkingsmechanisme...

http://www.thomann.de/be/fender_standard_stratacoustic_ws.htm

Snoberizer
14 oktober 2009, 18:29
Sorry dat ik het topic even bump, maar heeft iemand ervaring met deze gitaar?

http://www.thomann.de/be/fender_sonoran_s_na_upgraded.htm

Voor 197 euro heb ik hier een akoestische gitaar die niet van laminaat gemaakt is. Ze is niet elektrisch-akoestisch, maar kan je er na verloop van tijd zelf geen pick-up opzetten (laten doen door een muziekwinkel althans)?