PDA

View Full Version : Verhouding channelvolume t.o.v. mastervolume?!



DeBôdy
10 oktober 2009, 18:11
Heb nu zo'n beetje m'n hele rig op orde, maar afgelopen week tijdens de repetitie zat me toch iets niet lekker. Namelijk de hoeveelheid ruis die m'n versterker (Kustom Double Cross) bij Hi-gain channel had als ik niet aan het spelen was en de volume knop van m'n gitaar ook dicht. Natuurlijk is je amp nooit helemaal ruisloos stil als hij op goed volume op het hi gain channel staat. Maar ik vond de ruis nog wel vrij hard naar mijn idee, dus ben ik is gaan kijken of ik eventueel een brom heb ipv ruis.

Ik heb vanochtend het hele aardlus en nog een aantal ruis/brom topics doorgespit en toen zelf is gaan kijken of ik mijn ruis wat zou kunnen minderen. Na alles opnieuw te hebben ingeplugd en gekeken of er meer ruis/brom bij kwam, naar mijn weten geen brom wat ik heb dus dat is ok.

Wat wel het geval is waar ik achter ben gekomen is dat m'n kanaalvolume ervoor zorgt dat ik meer ruis heb (met name bij hi-gain kanaal). Ik heb dus m'n kanaalvolume op 2/3 staan en m'n mastervolume op een kwart a 1/3.
Dus mijn vraag is wat ongeveer de verhouding is van het kanaalvolume t.o.v. het mastervolume van een amp?! Dus draai je je kanaalvolume helemaal open en je master op 1 of 2. Of zet je juist je kanaalvolume op een kwart of 1/3 en dan je mastervolume iets verder open?! Het laatste zorgt voor mij iig voor een stuk minder ruis.

En daarnaast: zetten jullie de volumes van de FX send en FX return helemaal open (maximaal), half (12 uur) of zelfs nog minder?!
Ik heb ook een Intellifex en om te kijken of m'n input volume goed is afgestemd, dan kijk ik naar de uitslag van de lampjes. Als ik het kanaalvolume open zet dan staat het input volume van m'n intellifex op zo'n 3/4. Als ik het kanaalvolume terug naar 1/3 zet, dan moet ik m'n intellifex input volume wel maximaal (en ook m'n FX send volume) zetten om nog tot een redelijke uitslag van lampjes te komen.

Ik hoor graag jullie reacties hoe jullie je volume levels instellen om zo min mogelijk 'storende' ruis te hebben...

Mitch
10 oktober 2009, 18:22
Één keer is genoeg.