PDA

View Full Version : Verhouding channelvolume t.o.v. mastervolume?!



DeBôdy
10 oktober 2009, 18:10
Heb nu zo'n beetje m'n hele rig op orde, maar afgelopen week tijdens de repetitie zat me toch iets niet lekker. Namelijk de hoeveelheid ruis die m'n versterker (Kustom Double Cross) bij Hi-gain channel had als ik niet aan het spelen was en de volume knop van m'n gitaar ook dicht. Natuurlijk is je amp nooit helemaal ruisloos stil als hij op goed volume op het hi gain channel staat. Maar ik vond de ruis nog wel vrij hard naar mijn idee, dus ben ik is gaan kijken of ik eventueel een brom heb ipv ruis.

Ik heb vanochtend het hele aardlus en nog een aantal ruis/brom topics doorgespit en toen zelf is gaan kijken of ik mijn ruis wat zou kunnen minderen. Na alles opnieuw te hebben ingeplugd en gekeken of er meer ruis/brom bij kwam, naar mijn weten geen brom wat ik heb dus dat is ok.

Wat wel het geval is waar ik achter ben gekomen is dat m'n kanaalvolume ervoor zorgt dat ik meer ruis heb (met name bij hi-gain kanaal). Ik heb dus m'n kanaalvolume op 2/3 staan en m'n mastervolume op een kwart a 1/3.
Dus mijn vraag is wat ongeveer de verhouding is van het kanaalvolume t.o.v. het mastervolume van een amp?! Dus draai je je kanaalvolume helemaal open en je master op 1 of 2. Of zet je juist je kanaalvolume op een kwart of 1/3 en dan je mastervolume iets verder open?! Het laatste zorgt voor mij iig voor een stuk minder ruis.

En daarnaast: zetten jullie de volumes van de FX send en FX return helemaal open (maximaal), half (12 uur) of zelfs nog minder?!
Ik heb ook een Intellifex en om te kijken of m'n input volume goed is afgestemd, dan kijk ik naar de uitslag van de lampjes. Als ik het kanaalvolume open zet dan staat het input volume van m'n intellifex op zo'n 3/4. Als ik het kanaalvolume terug naar 1/3 zet, dan moet ik m'n intellifex input volume wel maximaal (en ook m'n FX send volume) zetten om nog tot een redelijke uitslag van lampjes te komen.

Ik hoor graag jullie reacties hoe jullie je volume levels instellen om zo min mogelijk 'storende' ruis te hebben...

Nocki
10 oktober 2009, 18:31
Hoi,

Mooi onderwerp. Er wordt helaas erg weinig over dit soort dingen gesproken. Juist met het draaien aan de knoppen scheid je de jongens van de mannen.
Zelf heb ik al gemerkt dat ik de verhouding tussen beide bij elke amp anders heb.

de verhouding met diverse rackunits is ook elke keer weer anders. Wel probeer ik vaak lekker hard uit te sturen en het ingangs volume van de volgende unit daar weer op te laten passen. Een ruis bij high gain blijf je idd houden maar teveel is idd niet goed.
het gaat samen met meer mid in je sound en minder oversturing om goed door de mix te komen.

Niet echt een hulpvaardige post dus maar wel leuk om in de gaten te houden. het is elke keer anders merk ik... Ik ben er ondertussen wel redelijk handig mee maar het blijft goed luisteren en per stuk op bouwen. dus nooit alles in 1 keer aansluiten en afstellen.

groetjes

NOcki

Rinze
10 oktober 2009, 18:36
Ik merk ook dat er klankverschillen optreden wanneer je op verschillende manieren je eindvolume bepaalt. Op mijn JMP1 zitten twee volumes, op de G-Major ook twee plus ingangsgevoeligheid en uitgangsniveau, op de eindversterker zit een regelaar voor de ingangsgevoeligheid en een volumepot. Opties te over dus en het klinkt allemaal weer net even anders. Ik probeer inderdaad ook per apparaat het volume hoog te houden zodat je in het volgende apparaat de boel niet op hoeft te krikken. Maar het blijft lastig om te bepalen wat de beste resultaten oplevert.

DeBôdy
10 oktober 2009, 19:27
Heb er voor gekozen om toch het kanaalvolume van alle drie de kanalen te minderen en juist meer te spelen met het mastervolume waardoor ik een stuk minder ruis heb als ik niet aan het spelen ben. FX send, FX return en Input level van de Intellifex staan wel allemaal op maximaal. Output van de Intellifex staat op half (12 uur). Ben benieuwd hoe het nu klinkt qua hoeveelheid ruis volgende week in de repetitieruime :)

vinni
10 oktober 2009, 20:24
Erg goed onderwerp waar helaas te weinig over wordt geschreven.

De volumes van preamp en poweramp en de onderlinge samenhang hebben toch wel veel invloed op je eindgeluid. Deze invloed merk je aan de kleuring van het geluid, ruis en dynamiek.

Grappig....juist deze week ovewoog ik hierover een topic te starten.

Ben benieuwd naar ieders ervaringen.

Mag ook wel wat breder hoor.....
Zo heb ik gemerkt dat mijn versterker na ca twee uur spelen een stuk
beter gaat klinken....ook iets luider.

Vinni

Liquid_Metal
10 oktober 2009, 23:06
Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dat verschillen kan opleveren. Ik heb gain sowieso laag staan, maar preamp out staat hoog (8), effect in op 5 en out ook op 5, maar poweramp level (main out dus) staat héél laag (meestal op 1). kGa nu eens proberen wat er gebeurt als ik m'n poweramp opkrik met de rest wat lager.

Liquid_Metal
10 oktober 2009, 23:22
Net geprobeerd, maar ik hoorde niets bijzonders... (wel op laag volume gespeeld).

DeBôdy
11 oktober 2009, 00:50
Net geprobeerd, maar ik hoorde niets bijzonders... (wel op laag volume gespeeld).

Ik heb ook getest of er eventueel verschil in zou zitten door het kanaalvolume lager te zetten en dit te compenseren door het mastervolume harder te zetten. Ik hoorde hierbij ook weinig verschil. Voordeel nu is dat ik een stuk minder ruis heb :)

Jimi Hendrix
11 oktober 2009, 09:14
Gain-staging is inderdaad van het allergrootste belang als je twee apparaten of voor- en eindversterker zo optimaal mogelijk wilt laten samenwerken.

Beetje off-topic, maar niet geheel:
je kent het wel dat je een versterkerkanaal hebt met een boostfunctie, waarbij je dan meer gain krijgt (Rivera bijvoorbeeld).
Nou wordt het geluid dan ook wat harder, of VEEL harder (Rivera bijvoorbeeld, Ninja-boost).
Idee dat ik door Ernst Fliek heb laten uitvoeren: dmv schakeljacks schakelbaar kastje met 2 volumepotmeters. Zo kun je de volumes van de 'boost' en niet boost van twee kanalen hetzelfde krijgen. Is ook beter voor de gainstaging met je loop-fx (gforce bijv.).
Ik heb dan sowieso ook nog een aparte schakelbare volumepot voor master slagvolume tov solo, ná de loop fx. Werkt uiteraard alleen goed met een seriële fxloop.
Misschien een idee voor sommigen?
Effectief heeft dit idee van mijn 2-kanaals Riveracombo met boost per kanaal een 4-kanaals versterker met per geluid schakelbare solo-boost gemaakt.

oftewel: loop send -> schakelkastje voor kanaalvolumes -> mixer met loopfx -> schakelbare masterpot -> loop return

marc_o
11 oktober 2009, 09:19
Gain-staging is inderdaad van het allergrootste belang als je twee apparaten of voor- en eindversterker zo optimaal mogelijk wilt laten samenwerken.

Beetje off-topic, maar niet geheel:
je kent het wel dat je een versterkerkanaal hebt met een boostfunctie, waarbij je dan meer gain krijgt (Rivera bijvoorbeeld).
Nou wordt het geluid dan ook wat harder, of VEEL harder (Rivera bijvoorbeeld, Ninja-boost).
Idee dat ik door Ernst Fliek heb laten uitvoeren: dmv schakeljacks schakelbaar kastje met 2 volumepotmeters. Zo kun je de volumes van de 'boost' en niet boost van twee kanalen hetzelfde krijgen. Is ook beter voor de gainstaging met je loop-fx (gforce bijv.).
Ik heb dan sowieso ook nog een aparte schakelbare volumepot voor master slagvolume tov solo, ná de loop fx. Werkt uiteraard alleen goed met een seriële fxloop.
Misschien een idee voor sommigen?

oftewel: loop send -> schakelkastje voor kanaalvolumes -> mixer met loopfx -> schakelbare masterpot -> loop return


Heb je dat voor je Knucklehead reverb 100 laten maken?

Jimi Hendrix
11 oktober 2009, 09:37
Heb je dat voor je Knucklehead reverb 100 laten maken?

Nee die heb ik niet meer, in plaats van die heb ik al een tijd een Egnater top.
Ben toch niet een echte rocker, de Egnater heeft meer mogelijkheden op het gebied van lage en medium gain (modules).
Bij de egnatertop heeft elk kanaal (2 per module) zijn eigen volumepot, dus daar hoef ik het kastje vóór de mixer niet te gebruiken. De solopot gebruik ik dan weer wel. je hebt dan 6 kanalen die je wanneer je wilt kunt inzetten op solovolume ;-). Heerlijk veelzijdig!

Het schakelkastje vóór de mixer gebruik ik met m'n sedona-combo, daar ben ik de laatste tijd weer helemaal gek op.

marc_o
11 oktober 2009, 11:27
Nee die heb ik niet meer, in plaats van die heb ik al een tijd een Egnater top.
Ben toch niet een echte rocker, de Egnater heeft meer mogelijkheden op het gebied van lage en medium gain (modules).
Bij de egnatertop heeft elk kanaal (2 per module) zijn eigen volumepot, dus daar hoef ik het kastje vóór de mixer niet te gebruiken. De solopot gebruik ik dan weer wel. je hebt dan 6 kanalen die je wanneer je wilt kunt inzetten op solovolume ;-). Heerlijk veelzijdig!

Het schakelkastje vóór de mixer gebruik ik met m'n sedona-combo, daar ben ik de laatste tijd weer helemaal gek op.


Welke heb je, de tourmaster? Ben je er tevreden over, want ik overweeg die namelijk voor m'n coverband..

Yek1
11 oktober 2009, 11:31
Al sinds de beroemde oude Fender en Marshall versterkers is bekend dat het beste geluid verkregen wordt door de versterker zoveel mogelijk open te gooien. Daarmee wordt de power amp bedoeld, oftewel het master volume. Zodra de power amp buizen echt moeten gaan werken, gaat de amp pas 'leven'. De dynamiek wordt groter en het geluid wordt steviger en blijft helder. Waar precies het sweet point ligt, ligt per amp anders. Bij mijn Bogner bv. moet ik de masters (per kanaal) bv. op 10 uur of hoger zetten.

Dat kan wel betekenen dat, om het volume beheersbaar te houden, je minder preamp gain kan toepassen. Vind ik niet erg. Van teveel preamp gain wordt het geluid alleen modderiger, niet steviger, en ongearticuleerd.
Alternatief is een attenuator te gebuiken. Daarmee kan je een hoog power amp volume instellen, zoveel preamp gain als je wilt en toch het eindvolume laag houden.

Als op de amp de keuze wordt gegeven om de fx loop te schakelen tussen instr.level (-10dB) en line level (+4dB), kies dan altijd line level voor een betere signaal/ruisverhouding. Mits je fx app. dat ook ondersteunt. Rocktron app. doen dat wel (switch) en ook de G-Major ("PRO" setting).

Voor de signaal-ruisverhouding is het ook heel belangrijk dat het input level op je fx app. optimaal staat. Dat stel je in door een clean (!) kanaal op je amp te kiezen, je hardste element en dan flink aan te slaan. De LED mag dan net niet rood uitslaan. Het input level is afhankelijk van de levels op je versterker; als je je amp volumes tijdens het spelen aanpast, moet je altijd ook ff het input level op je fx app. checken.

De output van je fx-app. gebruik om je het volume level op unity gain te zetten. D.w.z. dat het totlale volume met de fx.loop/fx.app. even hard is als zonder.

Jimi Hendrix
11 oktober 2009, 12:08
Welke heb je, de tourmaster? Ben je er tevreden over, want ik overweeg die namelijk voor m'n coverband..

nee, de mod100.

Liquid_Metal
11 oktober 2009, 16:49
Al sinds de beroemde oude Fender en Marshall versterkers is bekend dat het beste geluid verkregen wordt door de versterker zoveel mogelijk open te gooien. Daarmee wordt de power amp bedoeld, oftewel het master volume. Zodra de power amp buizen echt moeten gaan werken, gaat de amp pas 'leven'. De dynamiek wordt groter en het geluid wordt steviger en blijft helder. Waar precies het sweet point ligt, ligt per amp anders. Bij mijn Bogner bv. moet ik de masters (per kanaal) bv. op 10 uur of hoger zetten.

Het gaat er toch juist om dat de buizen flink op hun flikker krijgen doordat er veel 'geluid doorheen' gaat? Als je preamp volume omlaag zet, en het algemene volume dus hetzelfde blijft, krijgen de buizen toch nog steeds niet genoeg power binnen?

Yek1
11 oktober 2009, 16:53
Het gaat er toch juist om dat de buizen flink op hun flikker krijgen doordat er veel 'geluid doorheen' gaat? Als je preamp volume omlaag zet, en het algemene volume dus hetzelfde blijft, krijgen de buizen toch nog steeds niet genoeg power binnen?

Het geldt vnl. voor de power amp buizen. Die hebben geen gain stages zoals de preamp buizen en moeten het echt van volume hebben om optimaal te gaan werken (en te oversturen). Waarbij het gaat om de output die ze moeten leveren, niet zozeer het signaal wat je erin stuurt.

Liquid_Metal
11 oktober 2009, 17:36
Het geldt vnl. voor de power amp buizen. Die hebben geen gain stages zoals de preamp buizen en moeten het echt van volume hebben om optimaal te gaan werken (en te oversturen). Waarbij het gaat om de output die ze moeten leveren, niet zozeer het signaal wat je erin stuurt.

En ze leveren mee output als je ze harder zet, ongeacht de input? Het klinkt namelijk zachter en het lijkt me dat de eindbuizen dus ook minder hard hoeven te werken.
Als je ze op hoog volume zet slijten ze wel sneller hè?

BeeJee
11 oktober 2009, 20:37
daarbij valt nog aan te tekenen dat poweramp oversturing echt niet voor iedere sound wenselijk is.

marc_o
12 oktober 2009, 09:18
hehe, eindelijk iemand die het snapt.
Eindtrapoversturing is zo'n "toverwoord" wat het dan helemaal zou zijn. Dat hoort bij bepaalde versterkers en zeker niet de high-gain metalmonsters zoals bijvoorbeeld een Engl, die gaan vol in de pre-ampoversturing, en zijn daar ook voor ontworpen. Natuurlijk klinken ze lekkerder als het allemaal wat harder staat, maar dat is meer de beleving van de luchtverplaatsing die een lekkere 4 keer 12 met zich meebrengt. Je wilt echt geen eindtrapoversturing van je Engl.

Liquid_Metal
12 oktober 2009, 10:51
Ben ik het mee eens. Ik zoek ook geen eindtrapoversturing, maar een zo dynamisch en ademend mogelijke sound.

JTB
12 oktober 2009, 11:31
hangt dit niet ook weer van het type eindbuizen af? Sommige eindbuizen oversturen lekker (oude marshall bijvoorbeeld) en sommige zijn er niet voor bedoeld (6L6).

Kan zijn dat ik het mis heb overgens, maar dit dacht ik altijd.

Sj03rd
12 oktober 2009, 12:13
klopt...en inderdaad wil je in een echte metalversterker gewoon geen eindbuizenoversturing. Alle oversturing moet komen uit de pre-amp.
Eindbuizenoversturing krijg je natuurlijk ook alleen als het "totale geluid wat er doorheen moet" hard is zodat het gaat oversturen. Dus het heeft geen zin om de master op 10 te zetten en het pre-amp volume op 1, maar je moet juist die goede balans gaan zoeken (en ja, dat gaat hard :) )
Om terug te komen bij het topic: vrij logisch dat je minder ruis hebt door het volume van je pre-amp minder open te gooien. Gain zorgt voor veel ruis, maar volume ook natuurlijk. Dat is gewoon ook een soort versterking van de ruis, omdat je bij het opdraaien van je pre-amp volume ook vaak automatisch meer gain krijgt. Wat je nu hebt bereikt door het meer opdraaien van je mastervolume ipv je pre-amp volume is minder gain DUS minder ruis (waarvan je dat minder gain waarschijnlijk niet eens hebt gemerkt omdat er zoooveel gain in die amp zit... :p)

DeBôdy
14 oktober 2009, 00:30
klopt...en inderdaad wil je in een echte metalversterker gewoon geen eindbuizenoversturing. Alle oversturing moet komen uit de pre-amp.
Eindbuizenoversturing krijg je natuurlijk ook alleen als het "totale geluid wat er doorheen moet" hard is zodat het gaat oversturen. Dus het heeft geen zin om de master op 10 te zetten en het pre-amp volume op 1, maar je moet juist die goede balans gaan zoeken (en ja, dat gaat hard :) )
Om terug te komen bij het topic: vrij logisch dat je minder ruis hebt door het volume van je pre-amp minder open te gooien. Gain zorgt voor veel ruis, maar volume ook natuurlijk. Dat is gewoon ook een soort versterking van de ruis, omdat je bij het opdraaien van je pre-amp volume ook vaak automatisch meer gain krijgt. Wat je nu hebt bereikt door het meer opdraaien van je mastervolume ipv je pre-amp volume is minder gain DUS minder ruis (waarvan je dat minder gain waarschijnlijk niet eens hebt gemerkt omdat er zoooveel gain in die amp zit... :p)

ik heb nu met name het volume van de pre-amp een stuk terug gedraaid waardoor ik al een stuk minder ruis en oversturing heb. Heb daarnaast de gain zo gezet dat hij net genoeg open staat voor een voor mij lekkere sound.
En ja Sjaard, die amp is gewoon een hi-gain monster :)

vinni
15 oktober 2009, 22:12
Heb sinds gisteren mijn mastervolume een stuk verder open en het volume van de channels een stuk lager.

Ik vind het een verbetering!

Het geluid is opener....directer en meer in balans.....minder ruis.

En het kost niets!......gewoon proberen dus......

Vinni

Liquid_Metal
15 oktober 2009, 23:32
Ik heb het idd ook geprobeerd en ben er tot dusver wel positief over. Alleen is het lastiger om je volume omhoog te krikken (thuis tov gig/repetitie) (maar zeker niet ondoenlijk)

vinni
16 oktober 2009, 00:01
Ja....zoiets heb ik ook ondervonden.

Omdat de master zo ver openstaat is het kanaalvolume erg gevoelig.
Een klein tikkie geeft een enorm verschil in volume.

Vinni

DeBôdy
16 oktober 2009, 15:14
Ja....zoiets heb ik ook ondervonden.

Omdat de master zo ver openstaat is het kanaalvolume erg gevoelig.
Een klein tikkie geeft een enorm verschil in volume.

Vinni

Gister weer gerepeteerd en voor het eerst op 'hard' volume gespeeld met m'n nieuwe settings. Wat mij opviel is dat het kanaal volume idd ook erg gevoelig is. Zo dacht ik dat ik op zacht volume een prima verhouding had tussen clean en overdrive kanaal, maar gister was m'n clean veel en veel harder dan m'n overdrive kanaal. Had clean op 2/3 staan, maar heb hem nu tussen kwart en 1/3 moeten zetten om een beetje verhouding te krijgen t.o.v. m'n andere kanalen.

interessander
16 oktober 2009, 15:25
Goed idee, dit ga ik ook eens testen.
Ik heb helaas geen aparte mastervolume voor het clean kanaal dus dan zal ik voor mijn cleane patches het signaal minder hard vanuit de replifex naar de eindtrap moeten sturen.

Liquid_Metal
16 oktober 2009, 17:22
Als je preamp en poweramp hebt kun je toch gewoon het algemene outlevel van je preamp zachter zetten en het algemen outlevel van je poweramp harder? Dat is in feite ook wat ik heb gedaan (hoewel mijn preamp op beide kanalen een volumeknop heeft).
Ik neem aan dat je op je clean wel iets van volume kunt instellen. meestal heeft zo'n kanaal een volume, gain, bass, mid en treble. Als de volume mist kun je het misschien met gain doen? Op clean wil je toch weinig gain.

interessander
16 oktober 2009, 18:04
Ja maar ik heb een top, en geen aparte pre- en poweramp, vandaar.

DeBôdy
7 november 2009, 20:38
Vandaag toch weer even alles los gehaald en gekeken of er ergens nog wat ruis te verminderen was. Hele set van direct signaal tot alles erop en eraan opgebouwd en hoor vrijwel geen verschil qua ruis tussen direct signaal en alle loops ertussen. Ik heb wel een klein 'probleempje' met m'n Ibanes TS-9 tubescreamer, want op het moment dat ik de tubescreamer aanzet via de loop van m'n Ground Control Pro, dan hoor ik een soort 'TIK'. Als ik hem weer uitzet niet, maar telkens als ik hem weer aanzet dan hoor ik een TIK. Het lijkt wel alsof er een soort van spanning opgebouwd wordt en dat deze weer vrij komt op het moment dat het pedaal in de loop aangezet wordt. Dit lijkt me niet te horen, dus misschien dat jullie weten waar dit aan kan liggen. Ik heb alle kabels (george l's) gecontroleerd en werken naar behoren.

Daarnaast was ik benieuwd of jullie ook alle apparatuur (versterker + adapters e.d.) voeden met 1 stekkerdoos of dat jullie er juist meerdere gebruiken om zo kans op ruis te verminderen?!