PDA

View Full Version : Kapotte Ibanez FL-305 Flanger... Need help!



remmelt
29 juni 2001, 12:53
Hi all,
A friend gave me a really cool looking pedal: the Ibanez FL-305 Flanger.
http://www.asahi-net.or.jp/~hk4y-hys/images9/FL305.JPG for a pic,
http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Ibanez/FL_305_Flanger-01.html hc reviews, sound quality a 9/10.

BUT: some stupid tried to mod an AC-in into it, resulting in a broken unit. It has a lot of loose wire within, but the circuit board looks OK. I contacted Ibanez and they told me to send them my address so they could send me a schematic for the box, haven't heard from them since. Maybe my Dutch address put them off...

Anyway, does anyone have schematics for this unit, or does anyone know of someone who can fix it for me, preferably in Holland/Europe? Also, can it be modded to accomodate AC? It now eats two 9v batteries...

I would really really like a flanger in my chain, so if anybody could help me out I would greatly appreciate it!

PS the pic has "Maxon" where mine says "Ibanez"

Sorry voor het Engels, ik heb dit al op verscheidene plaatsen gepost en had geen zin in vertaling. Mail me @ remmelt@remmelt.org als je iets weet! Dank.

remmelt
2 juli 2001, 00:16
niemand?

sleep_to_saturate
2 juli 2001, 11:09
Waarom wil je er een andere adapter in prikken dan? Je weet toch dat die pedalen daar niet tegen kunnen. Ik heb het ook een keer geprobeerd, gelukkig ging de adapter kapot en niet m'n pedaaltje.
Sowieso is het beter om als je een set van pedalen hebt, bij één merk te blijven, dan heb je maar 1 apapter nodig..
ok, doet ie het nog wel met batterijen dan, of heeft die iemand alles wat vastzat eruit getrokken, als ik het goed begrijp wil je dus een voorbeeld van hoe die draadjes precies moeten zitten.

remmelt
2 juli 2001, 11:16
Ehm, bedoel je nou dat je binnen een set pedalen beter bijvoorbeeld alleen Bos-pedaaltjes kan nemen? Dat vind ik wel raar, dat beperkt je geluid nl. enorm...

Ik heb er zelf niks meer aan gedaan, aan dit pedaal, ik kreeg 'm helemaal uit elkaar. De printplaat ziet er OK uit, de draadjes naar de batterijen (er moeten er 2 van 9v in) zijn geknipt. Verder zijn de potmeters kapotgedraaid, ik weet niet of ze nog werken.

Ik heb intussen contact gehad met Ibanez, zij gaan me (misschien...) een schema sturen van hoe dat ding aangesloten dient te worden.

Ik ben nu o pzoek naar iemand die dat voor me kan gaan doen, ik ga me er zelf niet aan wagen. Een Nederlandse Analog-Man ofzo.

Suggesties?

sleep_to_saturate
3 juli 2001, 11:17
Nou ja dat ook weer niet.. maar het wordt een beetje chaos als je bv. 5 verschillende pedaaltjes hebt. Ik heb wel een rijtje Boss, allemaal op 1 apapter. Vind ik wel relaxed.
Qua geluid vind ik het niet zo van belang om verschillende merken te gebruiken. De pedaaltjes bieden zelf genoeg mogelijkheid om van geluid te variëren. Maar iedereen heeft z'n eigen voorkeuren..
Dus de draadjes naar de batterijen zijn doorgeknipt. Heb je geen adapter van Ibanez dan? Het lijkt me dat als alleen die draadjes zijn doorgeknipt je nog wel de apateringang kan gebruiken.
Als dat verder niet werkt, en je wilt er zelf niet aan sleutelen, is het dan geen idee om het pedaaltje te laten repareren in een gitaarwinkel?

remmelt
3 juli 2001, 12:57
gitaarwinkel ben ik geweest, was duur en ze raden me aan om een nieuwe te kopen (tuurlijk)

origineel heeft dit ding geen adapteringang, ik heb ook geen ibanez adapter.
batterijen geprobeerd, er werd er 1 heel warm wat duidt op kortsluiting. (er moeten er 2 in)

taylor
3 juli 2001, 13:07
hmmm als er kortsluiting is geweest kan veel condensators en zo ook kapot zijn,ik heb zelf en electronica achtergrond meestal als er niet veel aan kapot is is het nog wel de moeite waard anders wordt het moeilijk(te duur).

maar wat is er volgens jou nou mis mee???

wil je hem voor een adapter klaar maken-->dat moet wel kunnen teminste als hij op 9v gelijk spanning werkt(zoals alle pedaltjes)
,je moet ook kijken naar de amperage!!)

anders zo je een aparte adapter kunnen gebruiken.

potmeters zijn ook wel te vervangen(kijk wel naar de waardes)

en verschillende pedalen in een loop is niks mis mee hoor.

suxxes