PDA

View Full Version : Martin DX1?



Nick Mars
9 oktober 2009, 19:05
Vandaag deze gitaar (evenals de DX1R en de D1) redelijk uitvoerig uitgeprobeerd. En nou ben ik nogal een leek op akoestisch gitaar gebied, maar na het uitproberen van wat andere gitaren in deze prijsklasse werd ik door deze gitaar toch redelijk weggeblazen! (figuurlijk dan, het blijft een akoestische gitaar ;') ) Vergeleken met andere gitaren vond ik deze vooral veel voller klinken in het laag en hij leek meer "karakter" te hebben.
Nou lag de Martin D1 er ook en die was gelijk bijna het dubbele kwa prijs (999.- de DX1 was 529.-) ik merkte echter tussen deze 2 gitaren kwa sound zeer minime verschillen.
Ook las ik net veel negatieve reacties over de DX1...

Nogmaals, op akoestische gitaargebied ben ik nogal een leek. Maar wat is het grote verschil tussen die D1 en DX1 en vanwaar de negatieve reacties op de DX1?

Guitar GoD
9 oktober 2009, 20:14
ik meen dat de dx1 een bovenblad heeft wat niet massief is.
het is gemaakt van een soort prutje op composiet van hout ofzo.

gr gg

LaurentB
10 oktober 2009, 10:35
Neeneenee, de achterkant en zijkanten zijn van hpl, een soort geperst hout ( zie b.v. http://www.benelly.nl/scripts/prodView.asp?idProduct=150914. Het bovenblad is natuurlijk wel massief, en inderdaad: ik heb er ook eens op een gespeeld die zéér goed klonk, want het bovenblad bepaalt een heel groot deel van het geluid.

Maar dat is dus een slimme manier van Martin om de materiaalkosten te beperken, en toch een alleszins goed geluid te kunnen produceren.

De D1 (zie http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5375.html) heeft dus een massieve achterkant en gelamineerde zijkanten. Dat is gewoon duurder materiaal (en misschien ook duurder om te bewerken dan dat HPL), vandaar het prijsverschil. Maar omdat het bovenblad in beide gevallen massief is hoeft er dus geen groot verschil in geluid te zitten.

Zoals bij alle gitaren kan de kwaliteit van exemplaar tot exemplaar verschillen, dus het kan best zijn dat anderen minder klinkende gitaren hebben getest.

Aragorn
10 oktober 2009, 10:57
Martin D1 vs DX1...

Materiaal:
beide hebben een solid sikta spruce top. achter- & zijkanten zijn bij de D1 massief sapele (mahonie) en bij de DX1 idd een "prutje" wat ze samen persen genaamd: HPL (high pressure laminate), met daaroverheen een finish waardoor het op mahonie lijkt. Volgens mij is de toets/fretboard bij een DX1 ook van een soort composiet materiaal.
Sound:
In mijn opinie niet gitaren die het martin geluid vertegenwoordigen. Niet slecht, maar anders. Meer helder/schel.
Prijs/kwaliteit:
In deze prijsklasse zou ik eerder naar andere merken kijken (of een 2de hands martin proberen te bemachtigen).

NorthernLake hier op het forum is m.i. een martin autoriteit, dus misschien kan hij nog wat meer info/tips geven.

Succes!

northernlake
10 oktober 2009, 11:38
NorthernLake hier op het forum is m.i. een martin autoriteit, dus misschien kan hij nog wat meer info/tips geven.

Oh jee, reputatie?!

Nou, de nieuwe 1-series is niet gelamineerd, maar volledig massief sapale zij-achterkanten, sitka top. De hals, daarentegen, is stratabond, wat wel een laminaat is maar volgens mij van hout.

Die D-1 is dus op papier veel meer gitaar, maar de proof of the pudding is in the eating, dus al je zelf weinig verschil hoort...

Voor het geld zou ik zeggen: voor 1000 euro kun je een D-16GT kopen of een tweedehands D-16RGT. Ook interessant is de 15-series, volledig massief mahonie (ook de top). Geluid moet je wel liggen.

Beperk je niet tot Martin in die klasse is eigenlijk mijn voornaamste tip. Blueridge maakt voor dat geld veel gitaar, net als Yamaha in de L-reeks en Eastmans zijn zeker ook interessant.

Nick Mars
10 oktober 2009, 20:05
Hmm oke, dus het zit hem meer in het gebruikte materiaal. Tja ik speel nu op een Ibanez AEL 40 dus ik zou er sowieso (zeer zeker) niet op achteruitgaan.
Maar tja, een finish die op mahonie "lijkt"... Nogmaals, kwa "sound" ging het wel heel erg de richting op wat ik zocht, maar als ik een nieuwe gitaar zou kopen heb ik toch liever iets waarbij ik wel het idee is dat het een "echte" gitaar is (misschien een verkeerde verwoording, maar jullie snappen wat ik bedoel). En een finish die erop is gezet omdat het op mahonie lijkt maar het eigenlijk niet is (dat begrijp ik dus?), tja dan spaar ik liever desnoods iets door en tweedehands vind ik ook geen probleem (liever zelfs).
1000 euro is alleen iets teveel, het zou max 600-700 euro mogen gaan kosten.
Kwa sound zoek ik dan wel iets wat 'n beetje zo 'n karakter als die D(X)1 heeft. Veel laag, maar toch gebalanceerd en strak. Ik speel overigens vooral slag (The Who, Zeppelin, Tesla).
En ik beperk me absoluut niet tot Martin, maar van de gitaren die ik tot nu toe heb geprobeerd in die prijsklasse vond ik die er duidelijk bovenuit steken. maar ik zal zeker de bovenstaande proberen als ik de kans krijg.

Bernd Veenema
11 oktober 2009, 13:48
De negatieve reacties op de DX1 zijn vaak gericht op de materiaalkeuze en niet op de sound. Ik vind dat niet echt terecht, want het geluid van de DX1 vind ik prima. Ik ben in deze prijsklasse redelijk weggeblazen door de Yamaha LJX6CA.
Echt een heerlijke gitaar voor een kleine 800 euro. Heerlijk strak laag en ook de middenfrequenties worden prachtig weergegeven. Het hoog had misschien iets feller gemogen, maar je kunt ook niet alles hebben (hoewel de Martin DC16RGTE Aura behoorlijk in de buurt komt voor mij).

Guitar GoD
13 oktober 2009, 14:03
ik had laatst een meevaller en kocht een d16 gt nieuw voor 899 euro
klinkt vind ik zelf een stuk beter dan de d1.

matty
19 oktober 2009, 00:36
en zeker ook eens een guild gad40-ce proberen ;)

heerlijke gitaar!!!!!

Hanzemannetje
21 oktober 2009, 22:33
Of een Martin D-15...

Massief mahonie top, zijkanten en achterkant. Een en al ronde warme tone!

Pssst, kopen? :soinnocent: